Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Загальна характеристика доби Середньовіччя. Хронологія та періодизація середньовічної філософії




Тема 4 Середньовічна філософія

План

1. Загальна характеристика доби Середньовіччя. Хронологія та періодизація середньовічної філософії.

2. Східна і західна патристика. Філософія у Візантійській імперії.

3. Західноєвропейська схоластика.

Доба Середньовіччя – період європейської історії приблизно з V до початку XVІ ст. Початок цього періоду тісно пов’язаний з процесами, що відбувалися у Римській Імперії у пізній Античності.

Перехідний етап від доби Античності до Середньовіччя тривав майже п’ять століть – приблизно з другої половини І до першої половини VI ст. включно. Почавшись з приходом Християнства, розділення Римської Імперії на східну (Візантію) та західну, Великого переселення народів, падіння Західної Римської Імперії, він одержав свого остаточного завершення з утвердженням феодальних відносин й християнського світогляду як єдино вірної основи державної ідеології, як у Візантії, так і у нових «варварських» державах, утворених на теренах колишньої Західної Римської Імперії. Появоа, однак, на історичній арені ще й – Ісламу, в значній мірі буде також впливати на розвиток європейської цивілізації, як на Сході, так і на Заході.

Зазвичай, за більш розповсюдженою класифікацією, в історії середньовічної філософії виділяють два головні періоди: патристика (І–VIII ст.) та схоластика (ХI–XV ст.). Патристика – це філософія, що прагнула теоретично обгрунтувати християнське віровчення, Схоластика – це філософія, яка намагалася поширити і розтлумачити засобами розуму християнські догмати. Втім, таке розділення є радше умовним і не в однаковій мірі вдалим для греко-візантійського Сходу і латинського Заходу. Так, наприклад, тоді як патристика є явищем загальноєвропейським, схоластика є явищем суто західним – витвором латинського генію. Тоді, коли на латинському Заході відбувається становлення та розвиток схоластики, на Сході, у Візантійській імперії, все ще продовжується розвиток патристичної традиції, який триває майже до самого падіння Константинополя у 1453 р. З іншого боку, відповідно до історичних реалій доби, історію європейської середньовічної філософії також іноді поділяють на східну – візантійську (головним чином грекомовну), та західну – латинську.

Період патристики (від грец.πατήρ, лат.pater, тобто «отець», «батько»), у свою чергу, може бути розділений на:

1) апостольський період (друга половина І ст.);

2) період апостольських отців (перш. пол. ІІ ст.);

3) період ранньої патристики та апологетів (ІІ–ІІІ ст.);

4) період зрілої патристики та семи Вселенських соборів (IV–VIII ст.);

5) період пізньої патристики та філософія у Візантійській імперії (IX–XV ст.).

Перші чотири періоди є майже спільними для Сходу та Заходу, з тією поправкою, що більш-менш самостійний розвиток оригінальної латинської традиції починається дещо пізніше від східної (від Тертулліяна, а ще більше від бл. Августина), тоді як латинська патристика завершується значно раніше від греко-візантійської (Папою Григорієм Великим, бл. 540–604), поступаючись місцем схоластиці.

Перші два періоди – апостольський період та період апостольських отців (мужей апостольских – рос.) – періоди самоусвідомлення Християнства як такого, тобто період його майже іманентного розвитку. Безперечно, вже у Новому Завіті ми можемо спостерігати певні філософські запозичення, втім, вони мають передусім лексичний характер – віра, надія, любов, гріх і чеснота, добро і зло, страждання і блаженство є настільки ж християнськими, наскільки й язичницькими. Пам’ятником апостольського періоду є Новий Завіт (друга частина Біблії), тоді як пам’ятником другого періоду є писання апостольських отців (Климента Римського, Ігнатія Антіохійського та інших). Головними темами цього періоду є ствердження ідеї, що Християнство є релігію любові. Любов є центральним поняттям. Любов реалізується у жертовності. Вона – онтологічний зв’язок, що уможливлює подолання егоїстичної обмеженості індивіда, включення його до всезагального (католицького, від грец. – k¼qolik3~) зв’язку, що відновлює первозданну цілісність універсуму, його первозданну гідність. Християнин, що живе суто власним, замкненим на себе життям, не є істинний християнин, оскільки, справжній християнин живе не стільки власним життям, скільки життям іншого – свого ближнього, бо ж саме від його ставлення до ближніх залежить його подальша доля – спасіння чи засудження, вічне життя чи вічна смерть.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 1777; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.