КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Арабський халіфат
Модуль 3.5 Навчальний блок III Додаток А Відповіді на питання для самоконтролю: Ø У середньовічному кримінальному праві Англії склався поділ усіх злочинів на три групи: зрада, фелонія та місдімінор; інша класифікація поділяє злочини на ті, що переслідувалися за звинувачувальним актом та розглядалися судом присяжних, та малозначущі правопорушення, які розглядалися в сумарному порядку. Ø Судовий процес в Англії мав звинувачувальний характер, тобто про рух справи повинні були турбуватися самі сторони. Зміст дидактичної одиниці
Джерела права: 1. Історія держави і права зарубіжних країн: Хрестоматія / Під ред. В.Д. Гончаренко. - К., 2002. 2. Абу Йусуф Йа'куб Ал-Харадж "Книга о Харадже" (VIII в.) // Хрестоматия по истории государства и права зарубежных стран (Древность и Средние века) / Сост. В.А.Томсинов.- М., 1999. 3. "Глава о людях безнравственных и занимающихся воровством, о преступлениях и том, какие следует за это налагать наказания" // Хрестоматия по истории государства и права зарубежных стран (Древность и Средние века) / Сост. В.А. Томсинов.- М., 1999. 4. Шевченко О.О. Історія держави та права зарубіжних країн: Хрестоматія для студентів юрид. вузів та ф-тів. - К., 1995. Основна література: 1. Гудошников Л.М., Жидков О.А., Крашенинникова Н.А., Лысенко О.Л., Мишин А.А. История государства и права зарубежных стран: Учебник для студентов юрид. вузов и ф-тов.— В 2 ч.— М., 2001. 2. Загальна історія держави і права зарубіжних країн: Навч. посібник / Упорядники А.С. Слюсаренко, М.В. Томенко.— К.: Атіка, 2001. 3. Ластовський В.В. Історія держави і права зарубіжних країн: Курс лекцій для студентів денної, заочної та дистанційної форм навчання спеціальності 6.060101 "Правознавство». - Черкаси, 2003. 4. Омельченко О.А. Всеобщая история государства и права: Учебник в 2 т.- М.: Острозье, 1998. 5. Страхов М.М. Історія держави і права зарубіжних країн.— Харків: Право, 2001. 6. Хома Н.М. Історія держави та права зарубіжних країн: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів.— К., 2003. 7. Черниловский З.М. Всеобщая история государства и права.— М.: Юрист, 1996. 8. Шатилова С.А. История государства и права зарубежных стран: Учеб. пособие.- М., 2003. 9. Шевченко О.О. Історія держави та права зарубіжних країн.— К.: Вентурі, 1997. Додаткова література: 1. Хрестоматия по всеобщей истории государства и права: Учеб. пособие.— М.: Гардарика, 1998. 2. Лубський В.І., Борис В.Д. Мусульманське право: Курс лекцій.— К.: ВІЛБОР, 1997. 3. Сюкияйнен Л.Р. Шариат и мусульманская правовая культура.— М.: Юрид. лит., 1997. Матеріали для вивчення: Халіфат як середньовічна держава сформувався в результаті об'єднання арабських племен, центром розселення яких був Аравійський півострів. Характерною рисою виникнення державності в арабів у VII ст. було релігійне забарвлення цього процесу, який супроводжувався становленням нової світової релігії - ісламу. В історії середньовічної імперії (Арабського халіфату), як правило, виділяють два періоди: 1) дамаський або період правління династії Омейядів (661—750 рр.); 2) багдадський або період правління династії Аббасидів (750— 1258рр.), які відповідають і основним етапам розвитку арабського середньовічного суспільства та держави. Розвиток арабського суспільства підпорядковувався основним закономірностям еволюції східних середньовічних суспільств при певній специфіці дії релігійного та культурно-національного факторів. Характерними рисами мусульманського суспільного ладу були: — домінування державної власності на землю з широким використанням рабської праці в державному господарстві (іригація, рудники, майстерні); — державна експлуатація селян через ренту — податок на користь правлячої верхівки; — релігійно-державна регламентація всіх сфер громадського життя; — відсутність чітко виражених станових груп; — відсутність особливого статусу у міст; — відсутність будь-яких свобод та привілеїв. Через те що юридичний стан особистості визначався віросповіданням, на перший план виступили розрізнення в правовому статусі мусульман та немусульман (зиммиїв). Спочатку відношення до немусульман були толерантними (зберігали своє самоврядування, мову, суди), з часом їхнє становище стало більш приниженим (вони не могли брати шлюб з мусульманами, повинні були носити іншу одежу, постачати арабському війську продукти харчування, сплачувати важкий поземельний податок та подушну подать). Разом з тим політика ісламізації та арабізації здійснювалася швидкими темпами без значного примусу з боку завойовників-арабів. За формою Арабський халіфат був теократичною монархією. Система місцевих органів державного управління протягом VII—VIII століть значно змінилася. Територія халіфату була поділена на провінції, які управлялися військовими намісниками — емірами і були підзвітні лише халіфу. В їх віданні знаходилися військові сили, місцевий адміністративно-фінансовий та поліцейський апарат. Еміри мали помічників — наїбів. Дрібні адміністративні підрозділи в халіфаті управлялися посадовими особами різних рангів та найменувань. Часто ці функції виконували керівники місцевих релігійних общин — старшини (шейхи). Судові функції в халіфаті не були відокремлені від адміністрації. Місцева влада не мала права втручатися в рішення суддів. Верховним суддею був халіф. На практиці вищу судову владу здійснювала колегія авторитетних богословів, які одночасно були правознавцями. Від імені халіфа вони призначали з представників духівництва суддів — каді та спеціальних повноважних осіб, які контролювали їхню діяльність на місцях. Велика роль армії в халіфаті визначалася самою доктриною ісламу. Основним стратегічним завданням халіфів вважалося завоювання територій, населених немусульманами, шляхом "священної війни". На першому етапі завоювань арабська армія була племінним ополченням. В VII— середині VIII ст.ст. були проведені реформи, результатом яких було те, що арабська армія стала складатися з двох основних частин (постійного війська та добровольців), і кожна знаходилася під командуванням особливого полководця. Величезна середньовічна імперія, до якої входили різнорідні частини, незважаючи на об'єднуючий фактор ісламу та авторитарно-теократичні форми здійснення влади, не змогла тривалий час існувати як єдина централізована держава. Починаючи з IX ст., в державному ладі халіфату почали відбуватися значні зміни: По-перше, відбулося фактичне обмеження світської влади халіфа (основні важелі влади зосередилися в руках візира; духовну владу халіф почав поділяти з головним каді). По друге, в державному механізмі халіфату все більше зростала роль армії, її вплив на політичне життя (на зміну ополченню прийшла професійна наймана армія; двірцева гвардія стала опорою центральної влади і навіть почала вирішувати питання престолоспадкування). По-третє, посилилися сепаратистські тенденції в провінціях (влада емірів стала більш незалежною від центру; вона стала спадковою; еміри отримали право мали власне військо, стягувати податки на свою користь; придушувати визвольні змагання). Розпад халіфату на емірати та султанати — незалежні держави в Іспанії, Марокко, Єгипті, Середній Азії, Закавказзі — призвів до того, що багдадський халіф, залишаючись духовним главою сунітів, до X ст. фактично контролював лише частину Персії та столичну територію. В X та XI ст. в результаті захоплення Багдада різними кочовими племенами халіф двічі був позбавлений світської влади. Остаточно східний халіфат був завойований та ліквідований монголами в XIII ст. Резиденція халіфів була перенесена в Каїр, до західної частини халіфату, де халіф зберігав лідерство серед сунітів до початку XVI ст., коли воно перейшло до турецьких султанів.
Дата добавления: 2014-12-10; Просмотров: 1153; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |