Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Критерії об’єктивного оцінювання протофутурологічних концептів




Кожний протофутурологічний концепт можна оцінювати з різних позицій: етичної; естетичної; правової; політичної; релігійної; наукової; філософської. В кожному такому концепті, якщо розглядати його через призму неупередженості, можна знайти, окрім тих чи інших його недоліків, і суттєві достоїнства, і його переваги над іншими.

Один може бути пронизаним підкресленою моральністю, другий – високою художністю свого вираження та естетичною орієнтованістю, третій – відповідністю нагальним соціальним потребам свого часу.

Однак основою комплексної оцінки того ци іншого протофутурологічного концепту з позицій футурології все ж має слугувати міра наявності чи відсутності в ньому:

– по-перше, гуманістичної спрямованості;

– по-друге, системного підходу до феномену майбутнього.

Перше виражає собою спосіб ставлення людини до майбутнього. Друге – спосіб організації цього ставлення.

Те, що саме гуманізація й систематизвція стають провідними сучасними тенденціями у трансформації світоглядних концептів підтверджується послідовним генеруванням гуманістичних маніфестів.

Перший з них під красномовною назвою: «Перший гуманістичний маніфест релігійного гуманізма», – з’явився в 1933-му році, тобто, одразу після приходу Адольфа Гітлера до влади в Німеччині й як відповідь на цю подію, що мала заздалегідь передбачувані трагічні наслідки для людства й для людяності. Автором цього маніфесту був американський філософ Рой Вуд Селларс (Sellars).

Процес послідовного розвитку гуманізму як провідної ідеї, спрямованої на забезпечення позитивної перспективи для людства, знайшов своє відображення в документі, названом «Другий гуманістичний маніфест» (1973-й рік). Автори документу – Пол Куртц та Едвін Г. Уілсон.

Поява третього гуманістичного маніфесту, розробленого Аруном Ганді, Олівером Стоуном та Куртом Воннегутом і підписаного ще й двадцяти одним лауреатом Нобелевської премії, датована 1999-м роком. Зміст його підтверджує те, що ідея гуманізму послідовно стає дедалі більше головною основою світогляду майбутнього. Якщо Перший гуманістичний маніфест був фактично документом, випрацьованим релігійними європейськими діячами, то Другий і особливо Третій (2003-й рік) маніфести, а також «Декларація світського гуманізму», прийнята в 1980-му році, стали беззаперечними свідченнями об’єднання навколо ідеї гуманізму прогресивно й перспективно мислячих людей, незалежно від їх раси, національності та віросповідання.

Сьогодні Міжнародний етичний і гуманістичний союз діє в переважній більшості країн на всіх континентах, і цей рух налічує в своїх лавах більше п’яти мільйонів активних – як індивідуальних, так і колективних – своїх учасників, число яких постійно зростає.

Отже, гуманізм, який ще Цицерон означав як studio humanitatis і визначав як найвищий культурний і моральний розвиток людських здібностей, у поєднанні з людяностю, був, є і буде тимпершим критерієм, за допомогою якого має оцінюватися зміст будь-якого концепту будь-якої світоглядної доктрини, в тому числі – й щодо феномену майбутнього.

Другим критерієм такого оцінювання слід визнати системність (від грец. σύστημα – порядок, складення), тобто, впорядкованість згідно з об’єктивними закономірностям та встановленими правилами, які діють в межах даного феномену. Цим критерієм оцінюється – на відміну від першого – не зміст концепту, а рівень його внутрішньої організації.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 426; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.