Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Урок 3




ТЕМА УРОКУ: Розвиток образів в ораторії.

 

МЕТА УРОКУ:

Навчальна: вчитиучнів уважно слухати музичні тво-

ри вміти характеризувати їх;

- познайомити з біографією Г. Генделя.;

- аналізування драматургії та композиції музичних

творів різних жанрів і форм (ораторія) щодо відо-

браження мозаїки навколишнього світу;

- визначення основних типів музичної драматургії:

контрастного, конфліктного, безконфліктного

- узгодженість у музиці метру, ритму, та темпу;.

- характеристика особливостей побудови сонатної

форми як співставлення та розвитку різнохарактер-

них образів.

- засвоєння поняття музична драматур

–гія, сонатна форма та її складові.

Виховна: - виховувати любов до класичної му –

зики, рідного народу;

- виховувати здатність співпереживати зміст ро- зучених пісень та почутих музичних творів.

Розвиваюча: - розвивати музичні здібності учнів

їх творчі задатки;

- розвивати співацькі навики;

- розвиток вокально – хорових навичок.

Обладнання: Інструменти, магнітофон, диск із запи –

сом твору, папки із теорією, портрет компози-

тора, наочні матеріали.

Методи і прийоми: словесні (розповідь, бесіда), наоч-

ні (використання папок портрету композитора

демонстраційний матеріал малюнок) власний показ вчителя аналіз музичного твору, метод порівняння, спів групами та індивідуально.

 

ХІД УРОКУ:

 

I. Організація учнів до уроку.

Музичне вітання:

 

Вступне слово вчителя:

Відомості про ораторію

 

Ораторія – це великий концертний твір для солістів, хору та симфонічного оркестру, який має сюжет.

 

Виникла вона в ХVІІ столітті з драматизованих читань Біблії і виконання духовних пісень у спеціальних приміщеннях церков - ораторіумах. Ораторія схожа до кантати й опери, але вона більша за кантату, а від опери відрізняється тим, що не має сценічної дії, декорацій і костюмів. Ораторія, як і опера, складається з окремих закінчених номерів: хорів, арій, ансамблів, оркестрових картин.

Основоположником класичної ораторії є німецький композитор ХVІІІ століття – Георг Фрідріх Гендель. Він створив 32 ораторії на різноманітні сюжети: біблійні, міфологічні та світські.

 

Розповідь про Г. Генделя

Георг Гендель (1685 - 1759) – німецький композитор ХVІІІ століття, сучасник Йоганна Баха. Ще в ранньому віці виявилися його неабиякі музичні здібності. У 9-річному віці він уже брав уроки композиції та гри на органі, а у 12-річному писав церковні кантати й органні п'єси.

Гендель працював скрипалем, потім клавесиністом і композитором Гамбурзької опери, а також писав оперні твори. Удосконалювався в Італії, де виступав як віртуоз-клавесиніст і органіст. Широку популярність Генделю принесли постановки його опер.

З 1712 року жив переважно в Лондоні, а через 15 років одержав англійське підданство. Успіх опер в Англії закріпив за Генделем славу одного з найбільших оперних композиторів Європи. Він створював по декілька опер на рік. Особливо успішною для Генделя була робота в "Королівській академії музики" в Лондоні.

Свій ідеал мистецтва Гендель найяскравіше втілив не в опері, а в ораторії. Їй композитор присвятив останнє десятиліття активної творчої роботи. Найбільшу популярність здобули ті його ораторії, що втілюють героїчні біблійні сказання. Композитор захоплювався образами народних героїв, оповідями про боротьбу пригніченого народу за незалежність.

Творам Генделя властиві монументально-героїчний стиль, оптимістичність, життєстверджуючий дух, що поєднують у єдине гармонійне ціле героїчні, епічні, ліричні, трагедійні та пасторальні образи.

 

Відомості про ораторію Г. Генделя «Самсон»

Основу ораторії Георга Генделя „Самсон” складає біблійне оповідання про вождя ізраїльського народу Самсона.

За переказами, чудодійна сила Самсона містилася в його волоссі. Ця сила тримала в страху ворогів його народу – філістимлян.

Дружина Самсона – філістимлянка Даліла – зрадила його: відрізала волосся, коли він спав. Знесиленого Самсона закували в ланцюги, осліпили і кинули за грати. Народ, що позбувся захисту, був поневолений. Але Бог прислухався до молитов іудейського народу і зжалився над стражданнями Самсона. Під час свята, влаштованого філістимлянами, до Самсона повернулася сила. Він зніс колони храму – і дах поховав ворогів-філістимлян. Разом із ними загинув і герой Самсон, але його смерть принесла ізраїльському народу звільнення від рабства.

 

Послухайте хор філістимлян, що починає першу частину ораторії.

Якими ви уявляєте філістимлян?

 

ІІ. Слухання. Г. Гендель. Ораторія „Самсон”. І ч. Хор філістимлян

Аналіз прослуханого твору

Філістимляни святкують перемогу, тому не дивно, що їх образ – святковий, переможний, радісний. Музика зобразила звучання військових фанфар. У хорі використані військово-тріумфальні звороти.

 

Слухання. Г. Гендель. Ораторія „Самсон”. І ч. Арія Самсона

Вч. Який образ героя змальовує музика?

 

Аналіз прослуханого твору

Перед нами – образ Самсона, що глибоко страждає. Цей номер ораторії передає стан сліпого, самотнього героя, закованого в ланцюги, але з музики ми відчуваємо, що Самсон спокійний і стриманий у своєму горі.

Музична характеристика філістимлян однопланова (статична) – вони змальовані маршовими й танцювальними темами, що підкреслюють насолоду перемогою, святкове піднесення. В ораторії є образ гнівного, схвильованого Самсона, коли зрадниця-дружина звертається до нього зі словами любові. Також є сцена прощання Самсона з життям; вона не несе нічого трагічного, навпаки, музика втілює світлий, ліричний і пасторальний образ.

Отже, композитор вибирає, які музичні образи варто розвивати, а які залишити статичними. Розвиток образів ораторії визначає літературна драматургія. Розвиток образів ще називають музичною драматургією.

Музична драматургія – це співвідношення та взаємодія образів у рамках одного твору.

 

III. Теорія.

Вч. Узгоджене поєднання темпу і ритму в музичному творі сприймається нами як віршована мова. Розмірений рух мелодії і темпу вказують, з якою швидкістю проходить цей потік звуків за певний проміжок часу. Музичні твори, написані в однаковому розмірі, можуть мати різний характер. Від чого це залежить? Від темпу і ритму. Наприклад в пісні А. Пашкевича «Синові» використано метричну побудову три четверті і виконується вона в дуже повільному темпі (протяжна), а ось вже відома вам пісня «Дівчатка і хлоп’ята» має теж тридольний розмір, але виконується у швидкому темпі, котрий удвічі перевищує темп пісні «Синові»

Виконайте ритмічну вправу у розмірі три четверті. Придумайте і підставте другий голос.

 

 

IV. Розучування пісні А. Пашкевича “Синові”.

Вч. Демонстрація пісні “Синові”

Визначте фрази мелодії, їх подібність та відмінність. Зверніть увагу на кульмінацію кожної фрази.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 543; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.