Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Духовна культура людства та її різноманіття




Духовна культура включає світогляд, систему морально-етичних норм, культурно-історичні традиції і звичаї, стереотипи духовного буття, стиль в мистецтві, спосіб сприйняття минулого, характер фіксації знань.

Для відтворювання культури необхідні відповідні зусилля людини та суспільства і особливо це стосується духовної культури.

Культура суспільства, і матеріальна, і духовна, являє собою насамперед якісну характеристику людської діяльності. Носієм, власником культури, так само як і суб'єктом діяльності, завжди є людина. Інша справа, що засвоєння особистістю елементів як загальної, так і конкретних видів культури залежить як від рівня розвитку культури в суспільстві, від її доступності, розвитку потреби в прилученні до неї, так і від індивідуальних здібностей, бажання людини.

Духовна культура являє собою результат духовного розвитку особистості, вона сприяє зростанню та розвитку духовного начала в людині.

Для того щоб зрозуміти зміст та значення духовної культури наведемо вислови видатного науковця та діяча культури академіка Д.С.Лихачова: «культура – это огромное целостное явление, которое делает людей, населяющих определенное пространство, из просто населения – народом, нацией. В понятие культуры должны входить и всегда входили религия, наука, образование, нравственные и моральные нормы поведения людей и государства… Культура – это то, что в значительной степени оправдывает перед Богом существование народа и нации…»

По своїй суті культура (духовна культура)повинна дати людині відповіді на чотири основні питання:

1) що собою представляє навколишній світ (аспект знань);

2) навіщо людині дано життя (аспект цінностей – термінальні цінності, які відображають сенс життя);

3) якими саме засобами досягти цього сенсу, цілі життя (аспект, який відображає норми поведінки, інакше його називають інструментальними цінностями);

4) кого вважати ближнім (хто є другом, а хто ворогом) - це аспект людських відносин.

Система відповідей на ці питання відображається в символах.

Первинні відповіді на ці питання дає релігія, бо тільки вона відповідає на них з одного боку цілісно, оскільки із зовнішньої сторони є світоглядом, а з другого боку, дає відповідь на безумовному рівні (і до цього питання ми ще повернемось). А поширює їх в повсякденне людське життя культура, у тому числі через наукову думку, твори художників, письменників, поетів, композиторів, побутові традиції, обряди, народну творчість, способи і форми спілкування людей.

Але як ми знаємо світ культури людства є досить різнобарвним: є культури, які відрізняються одна від одної несуттєво, а є такі, в яких існують майже протилежні цінності, розуміння світу, краси, добра та зла. І те, що є прийнятним і зрозумілим для носія певної культури може бути зовсім незрозумілим і неприйнятним для носія іншої культури. Такі приклади можна знайти у різних сферах культури: в мистецтві, літературі, архітектурі, науці.

Наприклад, розглянемо музику. Якщо українець або росіянин почує китайську або арабську музику, вона може викликати здивування, але не викличе особливих емоцій, ця музика не буде «емоційно зрозумілою» для них. А ось західноєвропейська музика – твори Моцарта, Баха, Шопена, Листа, будуть сприйматись як рідні, найдуть відголосок у душі. Теж можна сказати і про поезію або живопис.

Ось як описують пори роки три поети – представники різних культур: китайський поет ХVIІІ століття Ду Фу, японський поет Х століття Мінамото-но Мунеюки та російський поет Федір Тютчев. Наведемо їх [23]:

1) Река бирюзова и птица стала белее;

Гора зеленеет, цветам захотелось гореть.

Я нынче весну смотрю, а она ведь проходит!

В какой же мне день настанет пора домой.

2) Зимняя печаль

В горной деревне

Травы и даже Шаги уходящих гостей

Замерзают на глазах

3) Еще в полях белеет снег,

А воды уж весной шумят,-

Бегут и будят сонный брег,

Бегут и блещут и гласят.

 

Они гласят во все концы:

«Весна идет, весна идет!

Мы молодой весны гонцы,

Она нас выслала вперед!»

 

Усі три поети на своїй Батьківщині – класики, усі вважаються геніями. Але тільки останній вірш надихає нас, його ми відчуваємо серцем, тоді як перші не визивають наших почуттів.

Візьмемо тепер синтез мистецтв - архітектуру: знімок храму святої Софії в Константинополі, який був побудований в VI столітті візантійським імператором Юстиніаном Великим, і фотографію новгородського храму XI століття, який теж має назву Софійського. Звичайно, можливо помітити, що смаки грецьких архітекторів і працюючих через п'ятсот років після них російських архітекторів майже однакові. А ось усипальня Тімурідов в Самарканді, побудована узбеками, і мечеть Омара в Єрусалимі, зведена арабами, різко від них відрізняються, зате усипальня та мечеть схожі між собою, А стародавні святилища Індії і Індонезії не схожі ні на першу пару, ні на другу, проте явно тяжіють один до одного.

Показовим мистецтвом, що краще всього розкриває душу народу, є фольклор, зокрема казки. Порівняємо типову російську казку із збірки, наприклад, Афанасьєва, і типову німецьку казку, записану знаменитими братами Грімм. Героєм першої є Іванушка-дурник, героєм другої - хоробрий кравець.

Слухаючи першу казку, ми незабаром знаходимо, що Іванушка-дурник зовсім не дурний. Більш того, він багато розумніше за своїх старших братів, які відносяться до нього звисока. Івану допомагають вся природа і потойбічні сили, навіть зла баба-яга надає йому допомогу. Наприкінці казки він здобуває скарб і одружується на царівні. Чому ж його назвали «дурником»? Із тієї причини, що він від природи такий скромний і невибагливий, що ніяк не проявляє своїх незвичайних талантів. На нього дивляться як на дурня, а він аніскільки не ображається.

А ось хоробрий кравець уславився хоробрим тільки завдяки своїм хвастощам, а насправді був останнім боягузом. І розумним він не був, володів тільки хитрістю і користолюбством та безсовісно всіх одурював, А кінчається німецька казка так само, як наша: герой одружується на королівській дочці, а потім і сам стає королем. Яка величезна різниця в оцінці людських якостей, чи не так? У нас винагороджується упокорювання і невибагливість, у німців - самореклама і уміння обвести інших навкруги пальця.

Ці приклади підтверджують, що культура різних народів може бути схожою, а може сильно розрізнятися. Який же чинник визначає тут схожість і відмінність? Спочатку природно припустити, що цим чинником є національні особливості, етнічна приналежність. Але при знайомстві з матеріалом ця гіпотеза відразу відпадає. Росіяни і греки, що жили у Візантії належать до різних етносів, але їх середньовічне мистецтво однаково. Аналогічним чином палестинські араби і узбеки належать до різних рас, а мистецтво у них однакове. З другого боку, і росіяни, малороси і поляки - слов'яни, тобто етнічно близькі родичі, а погляньте, яка різниця у всьому вигляді між польським костьолом і нашою церквою. Ми - однієї крові, а які різні у нас уявлення про красу храму.

Тобто мова повинна йти не про національну єдність різних етносів, а про якісь інші людські спільноти – наднаціональні та багатонаціональні групи людей, які, мають назву цивілізацій або культурно-історичних типів.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 790; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.