КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія Г. Сковороди
Григорій Савич Сковорода (1722-1794) – найбільш видатний філософ України, який першим найбільш зріло розробив філософію, де чітко реалізовувались найважливіші риси української ментальності, головним предметом його роздумів є Людина – емоційно-вольова істота, центром якої є серце, дух. Основна ідея філософії – самопізнання людини. Сковороді належить ряд глибоких філософських творів, зокрема збірка поезій “ Сад божественных песней ”, “ Начальная дверь ко христіанскому добронравію ”, “ Наркісс ”, “ Асхань ”, “ Беседа, нареченная, двое о том, что блаженным быть легко ”, “ Разговор пяти путников о истинном щастіи в жизни ”, “ Басни харьковскія ”, “ Израілский змій ” та ін. У своїх творах Сковорода активно досліджує філософію життя, моральні проблеми, ставить проблему людського щастя. Головними в людині є не теоретико-пізнавальні здібності. Саме людина є ключем до всіх таємниць природи та суспільства. Філософія покликана стати знаряддям у розв`язанні суспільно-політичних завдань, окреслити шляхи досягнення щастя. Г.Сковорода як один з найперших провісників гуманізму започаткував в історії української філософії так звану філософію серця. Сковорода виходив у своїх поглядах з ідеї існування двох натур: видимої і невидимої. § видима натура – це світ матеріальний, світ речей, земля тощо; § невидима – це дух, істина, вічність, Бог. Світогляд Сковороди носив чітко виражений пантеїстичний характер. На його думку, Бога як всемогутньої духовної сутності, що стоїть над світом, природою і людиною, не існує. Він є істинною природою в природі, живим у живому, людиною в людині, законом. Для обґрунтування своїх поглядів Сковорода розробив концепцію трьох світів, в якій поділив світ на три реально існуючі частини: § “ макрокосм ” – природа, безмежний світ, що складається з безлічі малих світів; § “ мікрокосм ” – людський світ, вірніше сама людина; § світ символів – духовне життя, основу якого становить Біблія. “Макрокосм” і “мікрокосм” не створені якоюсь надприродною силою, це закономірне продовження загальної природи. Третій світ – сукупність символів, які забезпечують пізнання невидимої натури (Бога). Виходячи з принципу двох натур, він пояснює природу мікрокосмосу, світу людини. В людині істинною є невидима натура, а тілесна людина є лише тінь. Людина стає людиною лише осягнувши свою сутність – духовне. Пізнання тілесної людини обмежується емпіричним сприйманням, а духовна людина бачить невидимість. Оскільки макро- і мікрокосм єдині, то пізнання в Сковороди є аналогом самопізнання, людина тим самим осягає закономірність світу в цілому. Своєрідно розкриває Сковорода взаємовідносини людини і Бога. Невидима натура є основою тотожності людини і Бога. Отже, самопізнання і пізнання є не що інше, як Богопізнання. Пізнавати світ – це значить навчитися за допомогою розуму бачити за видимим невидиме. Особливо яскраво змальовує Г. Сковорода неробство, паразитизм панівних кіл, розкриває злиденність і безправ`я трудящих. У його творах звучить протест проти соціальної нерівності та свавілля поміщиків. Суспільний ідеал Г. Сковорода вбачав у “ горней республіке ”. Це країна, в якій взаємини між людьми мають будуватися на основі їхньої духовної природи, високої моралі, свободи і рівності.
Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 926; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |