КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Поняття „природа”. Природа як світ людини. Філософський аспект відношення людини до природи
Наука як особлива діяльність. Особливості наукового методу. Метод і методологія. Метод науковий — це метод, який характеризується основними ознаками науковості знання і науковості діяльності. Метод науковий – це відносно стійка система правил і принципів діяльності по досягненню істинного і/чи ефективного результату в науці, наприклад, в вигляді наукового знання, яке є істинне і яке може застосовуватись. МЕТОД (від грец. methodos - шлях дослідження, теорія, вчення), метод досягненнябудь-якої. мети, рішення конкретної задачі; сукупність прийомів або операцій практич. або теоретич. Засвоєння (пізнання) дійсності. В філософії М. - метод побудови і обгрунтування системи філос. знання. По тому, на якому рівні наукового знання розглядаються методи наукові, вони діляться на емпіричні, теоретичні і загальнологічні. Емпіричні – це ті методи наукові, які діють на емпіричному рівні наукового пізнання (спостереження, вимірювання, експеримент), теоретичні – це ті, які діють на теоретичному рівні наукового пізнання (ідеалізація, аксіоматичний метод, метод математичного моделювання, уявний експеримент, гіпотико-дедуктивний метод). Загальнологічними методами називають ті методи наукові, які діють на обох рівнях наукового пізнання і навіть поза сфери науки (абстрагування, аналіз і синтез, аналогія, індукція і дедукція моделювання). Методологія — вчення про методи. В загальнофілософському плані говорять про загальну методологію. В вузькому смислі, по відношенню до конкретної наукової дисципліни говорять про методологію фізики, методологію математики, тощо. Проблеми людини і його відносини до природи, взаємозв'язки природного і соціального в самій людині завжди були тісно пов'язані з рішенням основного питання філософії. Спробуємо визначити поняття «природи». Природа – ідея «метафізична» саме тому, що зміст її не може бути вичерпане «пізнавальним» визначенням. Вона присутня і як космологічна ідея, і як щось естетично значуще, як «ідея» художня, і як предмет практичного відношення – одночасно культивації і експлуатації (джерело енергії і сировини), - і як «навколишнє середовище», потребуюче в спеціальному збереженні, і як особливий мир, що протиставить миру цивілізації, тобто природа як «місце» мета культурне виявляється багатовимірною точкою схрещення безліч різнорідних культурних енергій. Складність визначення єдиного значення природи полягає у тому, що її культурні свідомості – здавалося б принципово різнорідні – не можуть просто шанобливо існувати один з одним, оскільки в них присутня смутна інтуїція єдності, до якого, проте, не можуть бути зведені ці різні свідомості. Вони не зводяться в єдність, але і не можемо визначити природу, взагалі, поза вказаними культурними формами її освоєння, осмислення, і в теж час не можна обмежитися простим переліком її можливих значень. ХVIII в – приносить в мистецтво ідею природи, протилежну класичною – руську ідею природного як протилежного всякому порядку, всякій механіці і геометрія, і романтизм ХIX в. посилює це відчуття. Природа є дикою, чужою істотою, що романтично протистоїть влаштованій людського миру, не підвладним ніякому включенню в домашній ужиток. Спробуємо навести хоч який-небудь лад в цьому суперечному і непіддатливим єдиній систематизації наборі значень, що визначають природу, як специфічну ідею культури нового часу. Природа – не однозначна, у всіх перед очима лежача очевидність, а вельми складна і заплутана ідея. Зокрема, ідея буття, існуюча поза нами (хоча і включаюча нас зовсім, що ми робимо і думаємо), незалежно від нас (і разом з тим підкоряються людському пізнанню, перетворенню, оволодінню) Саме в Новий час домінуючим ставати таке розуміння сущого і людину в їх відношенні один до одного, згідно якій людині і його обжитому, осмисленому, домашньому миру протиставляється інше, чуже, буття і людина повинен встановити до нього адекватне відношення. Природа і культура вперше в опозиції, що і фіксується в радикальній відмінності науки і мистецтва (природні і гуманітарні науки і т.д.). Такому - характерному для Нового часу – розумінню співвідношення людини і природи властиві наступні риси, що важко погоджують: а) Природа доти залишається природою, поки вона зберігає свою інородность, іносубстанциальність людині як «речі мислячій». Тому пізнання необхідне, повинне не тільки переробляти її у форми людської діяльності, але кожного разу знов «виштовхувати» її з людського світу, відтворювати. Як речі-в-собі, як задача і загадка. б) Людина і природа протистоять один на один. Ці дві «істоти» знаходяться не в спокійному пізнавальному відношенні «суб’єкта» і «об’єкта», а в стані буквального смертельного протистояння. При всій їх чужеродності людина і природа зв'язані прихованими життєвими нитками. Це не два «суб’єкта» і йдеться не про взаєморозуміння між ними. У суперечності з першою думкою, друге стверджує, що людина і природа єдині. Тому в людині немає нічого, що могло б протистояти натиску природи (бацили, косміч. Випадковість і т.д.), але і в природі немає нічого принципово недоступного людині. Всякому розумінню природи, як на мету субстанції, що ідеалізується, буде протипоставляться – розуміння несумісності природи у форми людського освоєння. Екологічні проблеми Сьогодні на Землі практично не залишилося таких місць, які б не випробували прямо або побічно, могутньої антропогенної дії. В результаті перетворюючої діяльності людини в природі виникають несподівані завдаючі збитку природним умовам існування людей і їх здоров'ю. Характер дії людини на природу визначається головним чином соціальним ладом (вибором технології). Зміни в стані вищого середовища не можуть не впливати на здоров'я людини. Інтенсивне зростання промислового виробництва, будівництво і розширення діючих підприємств, і т.д. – неминуче приводить до біологічних, екологічних і соціальних наслідків.
Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 639; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |