КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Що навчаються з використанням засобів мультимедіа
Використання мультимедіа-технології може започаткувати нові форми організації навчальної діяльності в школі. Водночас такі технології можуть підвищити ефективність і форм навчання, що вже є традиційними. Використання мультимедіа-технологій в умовах класно-урочної системи має свої позитивні й негативні сторони. Переваги класно-урочної організації навчання: 1) економічна вигода (порівняно з індивідуальним навчанням і вихованням); 2) організаційна впорядкованість системи навчання і керівництво нею (чіткість і безперервність навчально-виховного процесу); 3) систематичний і планомірний характер представлення навчального матеріалу; 4) можливість поєднувати фронтальні, групові та індивідуальні форми роботи, оперативно переходити від одних форм до інших; 5) стимулюючий вплив класного колективу на навчальну діяльність кожного учня на основі знання вчителем індивідуальних особливостей учнів, а учнями — одне одного; 6) можливість спеціалізації вчителів; 7) тісне поєднання обов'язкової навчальної діяльності з різними видами позакласної та позаурочної роботи. Недоліки класно-урочної організації навчання: 1) орієнтація на «середнього» учня, в результаті чого виникають труднощі при навчанні «слабких» і затримується розвиток «сильних» учнів; 2) переважання одноманітного, не індивідуалізованого характеру впливу вчителя; 3) як правило, стандартна побудова уроків протягом всього періоду навчання; 4) переважання фронтальних форм роботи при викладі нового матеріалу; 5) робота з окремими учнями при опитуванні і під час закріплення біля дошки вивченого матеріалу, коли решта фактично не беруть участі у процесі навчання;
6) обмежені можливості для застосування колективних форм роботи; 7) своєрідне змагання між учнями в разі колективної форми роботи на уроці; 8) неможливість «дострокового» вивчення матеріалу і переходу до наступного класу. Сучасні мультимедіа-технології дозволяють говорити про урок у комп'ютерному класі, наприклад, з інтерактивною дошкою. Учитель на такому уроці, зберігаючи майже весь арсенал методичних прийомів, що є у нього, може його поповнити можливостями мультимедіа-технології. Для цього необхідні, перш за все, мультимедіа-ресурси, які можна легко ввести в структуру уроку. На жаль, основні зусилля вітчизняних розробників освітніх програмних продуктів і мультимедіа-ресурсів спрямовані на створення різного роду інтелектуальних навчальних систем, розрахованих на індивідуалізоване навчання. Доцільніше дати вчителеві такі мультимедіа-ресурси, які він міг би сам без значних додаткових зусиль вбудовувати в урок, що проводиться в умовах існуючої класно-урочної системи. На сьогоднішній момент одним із перспективних і важливих може стати комплексний підхід до використання мультимедіа-технології в умовах класу з інтерактивною дошкою. Навряд чи зараз можна говорити, що відбувся якийсь істотний перелом у свідомості вчителів-предметників і методистів щодо перспектив використання пропонованих мультимедіа-ресурсів в організації навчального процесу. У найближчому майбутньому масова школа, як і раніше, залишиться класно-урочною, а переважна більшість існуючих мультимедіа-ресурсів буде розрахована на індивідуальну роботу. Необхідно переосмислити і всебічно використовувати досвід, досягнутий методикою навчання в галузі використання традиційних технічних засобів навчання. Мультимедіа-технології дозволяють не тільки учням сприймати готовий навчальний матеріал, але й брати участь у його розробці, перетворенні, оперативному використанні. Наявні мультимедійні курси й освітні програмні продукти дозволяють уже сьогодні по-новому будувати уроки.
Учитель дістає можливість оперативно відстежувати «середній відсоток розуміння» і вносити по ходу уроку необхідні корективи. До того ж, по закінченні заняття можна відстежити й оцінити роботу кожного школяра. Таким чином, мультимедіа-технології дозволяють ініціювати та стимулювати внутрішню активність учнів навіть в умовах застосування пояснювально-ілюстративного методу. У більшості випадків викладання базується на принципі відтворення інформації, повідомленої раніше вчителем. Через це у багатьох учнів переважає лише репродуктивне мислення. Це заважає швидкому й самостійному сприйняттю нових знань і, отже, не забезпечує потенціал зростання інтелекту. До того ж, специфіка навчання з використанням мультимедіа-технологій пов'язана з проведенням більшої частини навчального часу за комп'ютером, що не сприяє розвитку монологічного мовлення. Найбільш поширеним методом навчання є пояснювально-ілюстративний, коли основна увага зосереджується на викладі знань у певній системі, від простого до складного. Учитель повідомляє готову інформацію різними засобами, а учні сприймають, усвідомлюють і фіксують у пам'яті цю інформацію. При цьому педагог прагне, перш за все, повідомити потрібний матеріал і досягти міцності його засвоєння. Для набуття учнями навичок і вмінь вчитель за допомогою завдань організовує діяльність школярів з неодноразового відтворення отриманих ними знань і побачених способів діяльності. Відтворення й повторення способу діяльності за завданнями учителя є головною ознакою методу, названого репродуктивним. Пояснювально-ілюстративний і репродуктивний методи збагачують учнів знаннями, навичками й уміннями, формують у них основні розумові операції (аналіз, синтез, абстрагування і т. ін.), але не гарантують розвитку творчих здібностей, не дозволяють планомірно й цілеспрямовано їх формувати. Діяльність учнів полягає у сприйнятті, осмисленні, запам'ятовуванні нової інформації. Традиційна подача навчального матеріалу — один з найбільш економних способів передачі знань. Ефективність цього методу перевірена багаторічною практикою, і він завоював собі місце в школах всіх країн, на всіх етапах навчання. Але не можна користуватися цим методом надмірно. Необхідно застосовувати й інші методи навчання. Ці слова, в першу чергу, слід віднести до навчання з використанням мультимедіа.
Організовуючи подачу навчального матеріалу, вчитель робить акцент на активізації пізнавальної діяльності учнів, але цей вплив має непрямий характер. На уроці не в усіх учнів включається активна пізнавальна діяльність. Для цілеспрямованого впливу на цю діяльність існують активні методи навчання. Власне, у назві закладена суть методу — не просте запам'ятовування, а активна інтелектуальна діяльність учнів. При використанні мультимедіа-ресурсів необхідно прагнути такої організації пізнавальної діяльності із засвоєння змісту, за якої учні не тільки набувають нових знань і умінь, але й досягають високого рівня розвитку своїх пізнавальних можливостей. Школярів необхідно включати у пізнавальну діяльність, яка спрямована на досягнення мети, — формування творчої особи. Напрям і рівень активності багато в чому визначає система потреб і мотивів учня. Співвідношення різних мотивів зумовлює вибір змісту виховання, конкретних форм і методів навчання, умови організації всього процесу формування активної творчої особистості. Можна виділити дві великі групи мотивів: мотиви досягнення й пізнавальні мотиви. В умовах пізнавальної мотивації невідоме нове знання збігається з метою пізнавальної діяльності, тобто людину цікавить процес і зміст нового. При мотивації досягнення пізнавальна діяльність є засобом досягнення мети, що перебуває поза цією пізнавальною діяльністю, тобто людину цікавить результат, який буде досягнутий внаслідок якихось пізнавальних зусиль, наприклад, позитивна оцінка. У педагогіці й психології показано, що на формування особистості та її психічний розвиток постійно й стійко впливають знання, засновані на пізнавальному інтересі. Розвиток пізнавальної мотивації значно підвищує активність учнів та ефективність процесу навчання.
Система освіти подекуди ще орієнтована переважно на стимуляцію саме мотивації досягнення: отримати хорошу оцінку, успішно скласти іспити. Коли головним завданням учня є успішність, напрям його зусиль змішується з «виробництва знань» на «виробництво оцінки». Але, незважаючи на це, у навчанні не можна відмовитися від мотивації досягнення, її слід поставити на службу пізнавальній мотивації, маючи на увазі головний — всебічний розвиток особистості. Активні методи навчання у поєднанні з використанням мультимедіа допомагають змінити роль учня, перетворюючи його з пасивного слухача на активного учасника навчального процесу. Проблемне навчання й самостійна робота є основними засобами активізації навчання школярів. Указаний метод має ше й високий ступінь залученості. Все це розвиває прагнення до знань, викликає інтерес до предмета. Спочатку інтерес починається із зацікавлення, потім переростає в допитливість, а на вищому ступені розвитку— на звичку до систематичної розумової праці. Наявність у школярів постійного інтересу до навчання створює умови, за яких їхні внутрішні зусилля узгоджуються із зовнішніми діями вчителя, що забезпечує оптимальний рівень активності в процесі пізнавальної діяльності учнів з використанням мультимедіа-ресурсів. Активні методи навчання у поєднанні з використанням мультимедіа-технологій дозволяють формувати знання, уміння й навички шляхом залучення учнів до активної навчальної діяльності. Учні вчаться планувати майбутню роботу, раціонально організовувати її виконання, здійснювати самоконтроль і працювати у певному темпі. При пасивному сприйнятті інформації школярі зберігають в пам'яті: 10 % того, що читають; 20 % того, що чують; ЗО % того, що бачать; 50 % того, що бачать і чують. Разом з тим, при активному сприйнятті інформації з використанням мультимедіа-ресурсів школярі утримують в пам'яті 80 % того, що говорили самі, і 90 % того, що робили самі. Активні методи навчання не тільки покращують запам'ятовування матеріалу, але й сприяють його реалізації у повсякденному житті. Використання активних методів навчання у поєднанні з використанням ресурсів і технологій мультимедіа сприяє досягненню такої розвивальної мети: а) формування навичок продуктивного спілкування в умовах навчального процесу, тією чи іншою мірою наближених до реальних умов; б) розвиток уміння аргументувати свою точку зору, формулювати й висловлювати свої думки; в) розвиток уміння аналізувати ситуації, виділяти причини їх виникнення, знаходити засоби і способи їх розв'язання; г) виховання твердості, необхідної для захисту своїх позицій перед іншими; д) удосконалення процесів уваги, пам'яті, мислення.
Метод проектів. Одним із способів самостійної роботи є навчання в співпраці. На зміну фронтальним роботам приходять індивідуальні, парні, групові. Учні в групах розробляють план спільних дій, знаходять джерела інформації, способи досягнення мети, розподіляють ролі, висувають та обговорюють ідеї. Усі учні виявляються залученими до пізнавальної діяльності. Навчання у співпраці дозволяє опанувати елементи культури спілкування в колективі та елементи управління (уміння розподіляти обов'язки для виконання загального завдання, повністю усвідомлюючи відповідальність за спільний результат і за успіхи партнера). Парна або групова робота з використанням мультимедіа-ресурсів виявляється набагато ефективнішою за пояснювально-ілюстративний і репродуктивний методи. Метод проектів поєднується з індивідуальною і груповою формою організації самостійної діяльності учнів. Метод навчальних проектів є одним з методів творчого розвитку особистості. Основні вимоги до використання методу проектів: а) наявність важливого в дослідницькому, творчому плані завдання, що вимагає інтегрованого знання, дослідницького пошуку для його вирішення; б) практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів; в) самостійна (індивідуальна, парна) діяльність учня; г) визначення базових знань з різних галузей, необхідних для роботи над проектом; д) структуризація змістової частини проекту; е) використання дослідницьких методів; ж) визначення проблеми, завдань дослідження; з) висунення гіпотези щодо їх вирішення, обговорення методів дослідження; і) аналіз отриманих даних; к) оформлення кінцевих результатів; л) підбиття підсумків, висновки, творчі звіти і т. ін. Метод проектів завжди зорієнтований на вирішення якоїсь проблеми, що передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, з іншого, — інтеграцію знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Робота за методом проекту передбачає не тільки наявність та усвідомлення якоїсь проблеми, але й процес її розкриття. Виконання проектного завдання сприяє: · формуванню системи базових знань і навичок та подальшому їх поповненню й розвитку; · виробленню стійкої мотивації й усвідомленню необхідності у здобутті нових знань, потрібних під час роботи над проектом; · активізації пізнавальної діяльності учнів, особливо під час виконання ними проектно-комп'ютерних досліджень; · розвитку творчих здібностей, що дозволяють реалізовувати проектне завдання відповідно до власного бачення; · вихованню ініціативи в отриманні нових знань і самостійності у розширенні сфер їх застосування; · усвідомленню учнями себе творцями власних знань. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного відрізка часу. У ході цієї діяльності доцільно використовувати мультимедіа-ресурси. Цей підхід органічно поєднується із груповим підходом до навчання. Метод інформаційного ресурсу. Робота учнів,з книгою, підручником, довідковою, науково-популярною і навчальною літературою в дидактиці вважається одним із найважливіших методів навчання. Сьогодні до цих джерел можна повною мірою додати й мультимедіа-ресурси. Головна перевага цього методу — можливість для учнів одноразово обробляти навчальну інформацію в доступному для них темпі та у слушний час. Навчальна література і мультимедіа-засоби успішно виконують всі дидактичні функції: навчальну, розвиваючу, виховну, мотиваційну, контрольно-корекційну. Найбільшого поширення набули два види роботи з інформаційними ресурсами: на уроці, під керівництвом вчителя, і самостійна робота з метою закріплення й розаіирення знань. Важливим чинником виступаєте, що сучасні гіпермедіа-технології, реалізовані в мережі Інтернет, дозволяють зв'язувати між собою розрізнену мультімедіа-інформацию, що знаходиться на різних серверах, здійснювати її структуризацію, створюючи тим самим цілісний інформаційний мульти-медіаресурс, обсяги якого в принципі не обмежені. Таким чином, завдання вчителя, що використовує метод інформаційного ресурсу, — підібрати необхідні ресурси і зорієнтувати в них школярів. Основні відмінності даного методу від стандартних методів програмового навчання і методу роботи з літературою полягають ось у чому: • мультимедіа-ресурси, що використовуються, знаходяться на різних серверах у мережі Інтернет; • кількість мультимедіа-ресурсів і зв'язків між ними може бути практично необмеженою; • система подачі інформації мультимедіа-ресурса за допомогою гіпертексту дозволяє учню знаходити власну траєкторію проходження навчального матеріалу, заглиблюватись і розширювати знання за власним бажанням і відповідно до своїх можливостей; • гипермедіа-технології, що використовуються в мережі Інтернет, дозволяють у разі необхідності вбудовувати в навчальний матеріал ілюстрації, анімацію, відеоролики, озвучувати інформацію. Основна мета використання методу інформаційного ресурсу — закріплення й розширення теоретичних знань шляхом орієнтації школяра у величезній кількості найрізноманітнішої інформації, яка йому необхідна, і задоволення його пізнавальних потреб. Використання даного методу сприяє не тільки формуванню теоретичних знаньучнів, але й служить пропедевтикою для подальшого використання даного методу майбутніми вчителями у професійній діяльності. Систематичне використання ПК на уроці призводить до певних наслідків: 1. Підвищення рівня використання наочності на уроці. 2. Підвищення продуктивності уроку. 3. Встановлення міжпредметних зв'язків з інформатикою. 4. З'являється можливість організації проектної діяльності учнів зі створення навчальних програм під керівництвом викладачів інформатики та історії. 5. Викладач, що створює чи використовує інформаційні технології, вимушений звертати увагу на логіку подачі навчального матеріалу, що позитивно позначається на рівні знань учнів. 6. Змінюються на краще взаємини з учнями, далекими від історії, особливо з числа тих, що із захопленням ставляться до ПК. Вони починають бачити у викладачеві «рідну душу». 7. Учні змінюють ставлення до ПК як до захоплюючої іграшки і починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності. Водночас при всіх позитивних аспектах треба зазначити, що на сьогодні методика використання комп'ютерних технологій у викладанні гуманітарних дисциплін перебуває в стадії розробки. На наш погляд, існує реальна загроза перетворення викладання історії у формальне механічне відтворення фактів з використанням ефектного відеоряду. Часто величезний вибір ілюстративного матеріалу в Інтернеті і на компакт-дисках в ході підготовки до уроку призводить до не обгрунтованого збільшення його кількості не на користь іншим формам роботи. При цьому подібні уроки перетворюються в монолог учителя, втрачається зворотний зв'язок з учнями. У даній ситуації важливо використовувати комп'ютерні технології не тільки як наочний посібник, так би мовити, «історію в малюнках», а для розвитку, наприклад, уміння складати логічні схеми, розкривати причин-но-наслідкові зв'язки, закономірнорті подій і явищ громадського життя тощо. Нам здається, що в курсі вивчення гуманітарних предметів важливо зберегти проблемні уроки з елементами дискусії. Словом, усі прийоми, що напрацьовані в нашій дидактиці, не повинні бути відкинуті й забуті, а якісно удосконалені й більш ефективно використані з метою підвищення пізнавальної активності учнів на уроках історії, яка є однією з цілей вчителя на уроці. А одним із засобів цього процесу якраз і є впровадження сучасних комп'ютерних технологій на уроці. Звичайно, далеко не всі учні та навчальні заклади забезпечені сучасними комп'ютерами. Проте це не повинно зупиняти розробників мультимедійних засобів навчання, оскільки саме застосування мультимедійних технологій є одним із перспективних напрямків підвищення пізнавальної активності учнів. Необмежені можливості комп'ютера щодо надання інформації розв'язують проблему постійної зміни та оновлення змісту шкільної історичної освіти.
Основні поняття Microsoft PowerPoint — програма, призначена для створення комп'ютерних презентацій. Url-адреса (розташування унікального ресурсу) — адреса для Інтернет-сайту, починається з httр://. Стандарт, який конкретизує місцерозташу-вання об'єкта в Інтернаті. Гіпермедіа — об'єднання гіпертексту і мультимедіа. Інформаційний документ, що містить різні види даних (текст, графіку, звук) із вбудованими посиланнями, які можуть бути прив'язані до будь-яких елементів даного документа, де активними можуть бути різ.ні елементи документа. Гіпертекст — набір текстів, що містять вузли переходу від одного тексту до іншого, що дозволяє обирати послідовність читання. Термін «гіпертекст» був уведений в обіг Тедом Нельсоном в 1965р. для опису документів (наприклад, що представляються комп'ютером), які виражають нелінійну структуру ідей, на противагу лінійній структурі традиційних книг, фільмів і промови. Електронна пошта — один з сервісів Інтернету, що дозволяє дуже швидко надсилати та отримувати електронні повідомлення. Ергономіка — наука, що вивчає допустимі фізичні, нервові та психічні навантаження на людину в процесі праці, проблеми оптимального пристосування навколишніх умов виробництва для ефективної праці. Звукова інформація — інформація, що сприймається слуховим апаратом людини. Зорова, або візуальна, інформація — інформація, що сприймається зором людини. Інтерактивний урок — урок з використанням інтерактивних методів навчання, побудованих на засадах постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального процесу (учителів та у.чнів). Інтернет — глобальна мережа, яка зв'язує комп'ютери за допомогою спеціального протоколу, включає різноманітні електронні послуги: електронна пошта, передача файлів, робота з гіпертекстовими документами тощо. Інформаційний процес — це сукупність послідовних операцій з інформацією з метою отримання результату. Комп'ютерна анімація — процес створення зображення, що змінюється графічно чи повністю. Мультимедіа — комп'ютерна технологія, яка забезпечує поєднання декількох видів зв'язаної між собою інформації (текст, звук, фото, малюнок, анімація, відео і ін.) в єдиний блок, а також носій такої інформації. Мультимедіа означає спектр інформаційних технологій, що використовують різні програмні і технічні засоби з метою найбільш ефективної дії на користувача, що став одночасно і читачем, і слухачем, і глядачем. Мультимедійний урок — урок з використанням мультимедійних засобів навчання, побудований на засадах інтерактивності. Педагогічний програмний засіб — програмна продукція, яка використовується у комп'ютеризованих системах освіти як засіб навчання чи виховання учнів і студентів. Портал — сайт, який пропонує велику кількість веб-послуг з певної теми або з багатьох тем. Пошукова машина — дистанційно доступна програма, яка дозволяє здійснювати пошук інформації в Інтернеті за ключовими словами (заголовки документів, слова з тексту). Пошуковий каталог — дистанційно доступна програма, яка дозволяє здійснювати пошук інформації в Інтернеті за ключовими словами. Каталог — каталог сайтів, зібраних та організованих людьми. Найзагальніший пошуковий каталог — Yahoo. Сайт — 1) організація, де розміщено головний комп'ютер; 2) сукупність веб-сторінок, що присвячені одній темі та мають певну систему навігації. Сенсорна, або тактильна, інформація — інформація, що сприймається сенсорною системою людини при роботі за допомогою спеціальних технічних засобів. Сервер — спеціальний комп'ютер, що використовується для «обслуговування» системи або інших комп'ютерів. Смайлики — комп'ютерні представлення виразів обличчя, які використовуються в електронній пошті для передачі емоцій під час зв'язку в Інтернеті. Тезаурус — структура лінійно зв'язаного представлення слів та їх значень, призначена для зіставлення концептуальних визначень в контексті слова. Телеконференція — мережевий форум, організований для ведення дискусії та обміну повідомленнями з певної тематики.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 794; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |