КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Фотографії
Протягом XX ст. візуальні зображення — фотографії, мультиплікація чи кінопродукція — допомагали формувати образ навколишнього світу. Фотографії стали при цьому своєрідним початком відліку в процесі реконструкції картини подій недавнього минулого. Один досвідчений редактор газети якось зауважив: «Наші враження про важливі й неоднозначні події можуть постійно змінюватися завдяки лише одній фотографії, поданій у випуску новин». Зрозуміло, існує багато фотографій, щоз'являються майже в усіх серйозних наукових працях з історії, а також у більшості шкільних підручників з історії. Деякі знімки закарбували бажання зображених на фотографіях просто позувати перед фотокамерою, інші були зняті випадково,— хтось з фотокамерою (аматор чи професіонал) просто опинився в потрібному місці і в потрібний час. З одного боку, фотографії лише фіксують події недавнього минулого. З іншого, вони викликають у нас емоційну реакцію на ті чи інші події, також представляють нам певну подію без її аналізу. Це означає, що, як і багато інших історичних джерел, фотографії мають погребу в інтерпретації, чи «прочитанні». Далеко не всі фотографії, що мають історичну цінність, є нейтральними. Вибір предмета, установка куга камери, маніпуляції зі світлом, тоном, контрастністю і Текстурою, свідома чи несвідома маніпуляція емоційною реакцією глядача, а також підпис, що супроводжує знімок,— усе це підводить до того, щоб спрямувати наше розуміння фотокартки у напрямку, визначеному автором. Можливо, саме тому стільки істориків відчувають незручність при використанні візуальних матеріалів як першоджерел і намагаються застосовувати фотографічні зображення тільки з метою ілюстрації, інколи піддаючи їх критичному аналізу, що вони зазвичай роблять стосовно письмових джерел. Ці історики навчалися аналізу й інтерпретації письмових джерел, і тільки деякі з них знають, як аналізувати і тлумачити фотографії, а також різні види кінопродукції, включаючи ігрові та документальні фільми. Можливості використання фотографій у дослідженні історіїXX ст. У цьому розділі пропонуються деякі прийоми і способи, що допоможуть учням довідатися, яким чином можна інтерпретувати, пояснювати чи «прочитувати» фотографії, що мають історичну цінність. Тут ми представляємо деякі рекомендації щодо аналізу фотографій на уроках історії в школі: · використовуйте фотографії різних історичних періодів для вивчення тенденцій у суспільстві (наприклад, у моді, дозвіллі і розвагах, у сімейному житті, у професійній діяльності). У цьому випадку рекламні фотографії різного часу XX ст. також можуть бути корисним джерелом інформації; · використовуйте фотографії для складання схем процесів, що мали місце протягом усього XX ст. у галузі розвитку техніки, транспорту, архітектури, мистецтва, освіти. У цьому контексті вивчення добірок фотографій, зроблених у різний час, допоможе висвітлити основні теми недавньої історії; · вивчайте комплекти фотографій, що представляють окремий період (наприклад, вуличні сцени, ринки, робочі місця, похорон, інтер'єри приватних будинків тощо) як засіб пошуку даних, що стосуються різних аспектів життя суспільства того часу (наприклад, який одяг носили люди на роботу і як одягалися для відпочинку? Наскільки у вуличних сценах помітні відмінності між суспільними верствами? Хто здійснює покупки? Які види магазинів можна побачити на фотографіях?); · запропонуйте школярам фотографії (чи поштові листівки) одного й того самого явища, але сфотографованого в різні часи, і попросіть їх визначити, що збереглося, а що змінилося. У цьому випадку головна мета полягає втому, щоб на практиці розглянути ключові історичні поняття мінливості й безперервності. Для аналізу цих понять такий підхід найчастіше використовується в соціальній історії. Так, наприклад, можна порівняти фотографії однієї й тієї ж вулиці, зроблені в різні моменти XX ст., чи ж фотографії того, як використовувався той самий будинок у різні часи. Разом з тим такий же підхід застосуємо і для вивчення повторюваних явищ, таких, як політичні події та вибори, страйки на промислових підприємствах, масові протести, дискримінація національних меншостей тощо; · візьміть фотографію з безліччю різних деталей (вуличну сцену, сцену бою, мітингу чи внутрішнього вигляду приміщень фабрики) і видаліть дату, підпис і назву джерела. Попросіть учнів описати в деталях, що вони бачать. Потім вони мають, використовуючи свої детальні описи, спробувати відповісти на ряд питань по фотографії. Який це період? Який час дня? Яка пора року? Де це знаходиться? і т. ін. Для кожного випадку учням необхідно перерахувати дані, використані ними, і пояснити хід своїх міркувань. Можливо, для того щоб допомогти школярам виконати таке дослідження, доведеться дібрати допоміжний матеріал, наприклад, хронологічні таблиці, навчальні посібники чи список корисних сторінок Інтернету. За шкалою від одного до п'яти вони також повинні визначити, наскільки вони упевнені в точності своїх відповідей; · дайте школярам знімок, на якому зображено важливу історичну подію, що допомогає сформувати уявлення про деяке явище (фотографії, вміщені, наприклад, у таблиці 1). Попросіть їх порівняти різні підписи і коментарі в добірці газет того часу. Було б краще, якби приклади були взяті з газет різної ідеологічної і політичної спрямованості. Очевидно, таку роботу було б простіше виконати, аналізуючи недавні події, особливо, якщо у вас є доступ до газетних архівів чи до сторінок різних газет та інформаційних агентств в Інтернеті. Обговорення може вестися не тільки стосовно визначення подібностей і відмінностей, але й щодо того, чому ця конкретна фотографія представляє подію так, а не інакше. Там, де можливо виявити певний ступінь свободи у виборі історичних фотографій, можна було б порекомендувати пошукати фотографії, які б задовольняли такі критерії: · фотографії можуть бути пов'язані з іншими джерелами, а також різними даними (як первинними, так і вторинними); · фотографії потенційно можуть піддавати сумніву загальноприйняті точки зору, очікування учнів, стереотипні уявлення; фотографії виявляють окремі суперечності й двозначності, які потрібно пояснити чи вирішити; · фотографії порушують питання, на які можна знайти відповідь, тільки звернувшись до інших джерел; · фотографії виявляють особливу здатність проникати в емоційну сферу порівняно з іншими джерелами (наприклад, думки фотографа чи редактора будуть особливо цікаві людям; установки й емоції, які повинна викликати фотографія, і т. ін.).
Як навчити учнів досліджувати інформацію
Фотографії є лише одним з багатьох джерел, що використовуються нами для аналізу й інтерпретації події, процесу чи історичного явища. Може статися, що це буде одне-єдине свідчення очевидця подій (наприклад, таємно зняті фотографії повсякденного життя у Варшавському гетто у 1943р.); хоча, як правило, існують інші свідчення, до яких необхідно звертатися для того, щоб цілком зрозуміти фотографію. Ми не пропонуємо тут вчителю історії розробити конкретні розділи плану з використання історичних фотографій. Безумовно, знімки тільки тоді можуть бути цілком проаналізовані й пояснені, коли вони вивчаються у певному контексті. Школярам необхідно опанувати схему аналізу (дивись далі), що допоможе їм системно вивчати та інтерпретувати історичні фотографії, а вчителю слід створити умови для застосування такої схеми і тренування аналітичних навичок. Що необхідно знати учням? По-перше, фотографії, що зберігаються як історичні документи, піддаються ретельному добору, що відбувається на декількох рівнях. Роблячи фотографію, фотограф приймає рішення щодо композиції її, кута установки камери, заднього та переднього плану зйомки. Проявляючи негативи, фотограф робить вибір щодо того, що зберегти, а що забракувати. Потім редактор відділу новин відбирає фотографії на підставі таких критеріїв: актуальності для висвітлення у друкованих засобах масової інформації, зв'язку із конкретним газетним повідомленням, відповідності позиції газети тій чи іншій події чи суспільному питанню. По-друге, майже завжди фотографії відбивають умовності, традиції і сподівання того історичного періоду, коли вони були зроблені. Наприклад, знаменитий британський фотограф Френк Саткліф, роблячи знімки на початку XX ст., висловлював невдоволення тим, що робити фотографії людей на їхньому робочому місці часто бувало досить складно, тому що вони не хотіли, щоб їх фото графу вал й в робочому одязі. Перед тим як сфотографуватися, вони висловлювали бажання переодягтися у свій «недільний одяг», тобто у свої кращі костюми. У такому випадку порівняльний підхід до вивчення історичних фотографій може бути дуже повчальним: порівняння ряду знімків, зроблених приблизно в один і той же час, з фотографіями на ту саму тему, тільки зроблених в інший час. По-третє, фотографії легко піддаються редагуванню і підробці. Історик Норман Дейвис у своїй книзі з історії Європи зайшов так далеко, що заявив таке: «Фотокамера, як і історики, завжди бреше». Дейвис наголошує на практиці ретушування офіційних фотографій у часи сталінського режиму, світлом і тінню стара, як сама фотожурналістика. Запровадження цифрової фотографії надає фотографу і редактору відділу новин ще більше можливостей для корекції і зміни змісту фотодокумента. Окремі європейські підручники з історії містять гарні приклади, на основі яких можна організувати обговорення цього питання в класі. Якщо вчитель має доступ до Інтернету, то буде корисно запозичити деякі фотографії з фотоархівів, що накопичені зараз у мережі Інтернет. Окремі веб-сайти на тему революції в Росії 1917 р. включають приклади фотографій, куди було вставлено зображення Сталіна. Якщо у вчителя є доступ до засобів програмного забезпечення комп'ютера, що дозволяють редагувати фотографії (такий, як Майкрософт Фото Редактор), буде доцільним взяти цікаву історичну фотографію з Інтернету, відредагувати відповідними програмними засобами, а потім використовувати різні версії фотографії як основу для обговорення висновків цієї роботи як для історика, так і, безумовно, для споживача продукції засобів масової інформації. Ще краще, якщо самі учні мають доступ до програмного забезпечення комп'ютера для редагування фотографій. У цьому випадку можна попросити школярів виконати такі вправи, як домашнє завдання, а потім зробити письмовий звіт про результати роботи. Тут необхідно врахувати два важливих моменти для обговорення. По-перше, чи складно переробити фотографію і наскільки це складно. По-друге, і це більш складний момент, як ледь помітні зміни, внесені у фотографію (наприклад, збільшення росту чи ширини, чи посилення ослаблення фокусування, зміна співвідношення між світлом і тінню, затемнення чи посилення тла), можуть впливати на наше бачення й тлумачення зображення, що знаходиться перед нами. По-третє, учні повинні розуміти, що фотограф може безпосередньо впливати на події, які він знімає. Незважаючи на те, що термін «фотомож-ливість» виник нещодавно, на практиці подібне здійснюється досить тривалий час. Тому важливо, щоб учні, коли вони хочуть інтерпретувати ті чи інші фотографії, ставили питання, чому фотограф опинився саме втому місці. За останню чверть XX ст. ми також стали більше усвідомлювати важливість етичних питань, що асоціюються з професією фотографа, телеоператора і режисера. Наприклад, чи траплялося коли-небудь, щоб присутність фоторепортерів ставала причиною політичного насильства чи політичних переслідувань? Чи дозволяють іноді собі фотографи на місці загальнонародних й особистих трагедій, злочинів (наприклад, знімаючи фотографії жертв, а не допомагаючи їм) перейти межі людяності заради бажання зняти «гарну картинку»? Наскільки далеко, роблячи знімки заради комерційного зиску, заходять фоторепортери і позаштатні кореспонденти у своєму зазіханні на приватне життя людей? Отже, тут ключовим моментом є те, що при аналізі історичної фотографії ті, хто вивчають історію, повинні також звертати увагу на мотиви фотографа і причини, через які він опинився в тому місці і зробив саме ті, а не інші знімки. Виклад схеми аналізу фотографій Кожна фотографія є унікальною у своєму роді. Нижче поданий ряд загальних питань, які можна застосувати при роботі з фотографіями. Ми вважаємо, що ці питання мають бути тісно пов'язані з аналітичними процесами. Опис. Точно опишіть, що ви бачите. На цій стадії не прагніть будувати припущення про те, що ви бачите. Наприклад: · опишіть осіб, зображених на фотографії, а також їхні дії чи об'єкти, показані на знімку; · поясніть, як згруповані люди чи об'єкти; · опишіть, що ви бачите на задньому плані, на передньому плані, у центрі, з лівої і правої сторони фотографії (якщо необхідно, використовуйте прозору сітку).
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 536; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |