КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Of political reform in Ukraine 1 страница
THEORETICAL AND LEGAL ASPECTS N. I. Kabanets ПОЛИТИЧЕСКОЙ РЕФОРМЫ В УКРАИНЕ ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВЫЕ АСПЕКТЫ Н. И. Кабанец Список літератури Кистяковский Б. А. Социальные науки и право. Право. Методологическая природа науки о праве, – СПб.: Изд. Русского Христианского гуманитарного института, 1998. Савальский В. А. Основы философии права в научном идеализме. Марбургская школа права: Коген, Наторп, Штамлер и др. – М., 1908.
В статье автор продолжает развивать ранее изложенные идеи об устройстве «чистой республики» с точки зрения необходимости воссоздания в процессе проведения конституционной реформы деонтологически заданной трёхчленной структуры представительства государственно-политических интересов в форме двухпалатного парламента и президента с целью создания эффективного механизма государственной власти в украинском обществе.
The note continues elaborating on ideas expressed by the author earlier with regard to “the pure republic” in the context of the constitutional reform presently ongoing in Ukraine. The process of modeling the reform, as viewed by the author, should take into account the necessity for “reproduction” of the deontologically pre-given three-member structure of the government of state-political interests in the form of two-chamber parliament and president for the purposes of creation an effective mechanism of the state power in the Ukrainian society.
© 2004 р. В. Б. Ковальчук Національний університет “Острозька академія”
ПИТАННЯ ЛЕГІТИМНОСТІ ВЛАДИ В ПОЛІТИКО-ПРАВОВОМУ ВЧЕННІ ПЛАТОНА
До політико-правових поглядів грецького мислителя Платона неодноразово звертали свої погляди філософи, політологи, юристи. Починаючи від Аристотеля [2] і аж до Карла Поппера [9] політичний ідеал Платона був предметом критичного аналізу. Він отримав, як позитивні [5; 13], так і негативні [9; 10] оцінки дослідників. Але, як би там не було, після Платона жоден серйозний політик чи вчений не може дозволити собі ігнорувати його погляди, незалежно від того, відчуває він до них симпатію чи антипатію. Переважна більшість наукових праць, у яких досліджуються політичні та правові ідеї мислителя, мають загальний характер [3; 11; 14; 15; 16] і, очевидно, є необхідність зосередити увагу на окремих проблемних питаннях його політичної теорії. Мета цієї статті – дослідити питання легітимного панування, яке Платон одним з перших в історії політичної та правової думки розглядає в своїх політичних трактатах. Досягнення даної мети передбачає з’ясування таких питань: Що, на думку Платона, є причиною виникнення політичного панування? Яке панування мислитель вважає легітимним? Яка система відносин між людиною, суспільством і державною владою забезпечує останній легітимність? Відповіді на ці запитання, як з теоретичного, так і з практичного погляду, не втратили актуальності і сьогодні. Платон перший започаткував аргументований дискурс навколо питання влади і багатогранності її можливих форм, тому по праву може вважатися основоположником теорії легітимності. Його погляди відрізняються високим рівнем рефлексії і, крім того, містять цілий ряд фундаментальних понять і способів аргументації, які, з погляду сучасної філософії права та політики, зберігають свою значимість. Вчення Платона парадигматичне для політичної філософії в цілому. Політичні погляди Платона – це роздуми про те, якою повинна бути держава, щоб забезпечити достойне життя своїм громадянам. Об’єктом його аналізу був державний устрій Афін – грецького поліса, який дещо відрізнявся від сучасних держав, але який мав усі ознаки політичного панування. В період свого розквіту поліс був високодиференційованою, ієрархічною структурою, до якої входили інститути, наділені правом і примусом. Ця структура функціонувала на основі конкретних норм, а починаючи від Солона, – писаних законів. Очевидне те, що Платон не бачив у політичному пануванні нічого поганого, а навпаки, вважав процес панування та підкорення цілком закономірним і таким, що повністю відповідає природі людини [12, c. 142]. На думку філософа, інтереси людини лежать не в площині анархії, а в площині політики. Державне управління в полісі, як і політичні ідеали його громадян, суттєво відрізняються від тих, які існують сьогодні. Так, аналізуючи особливості демократичного режиму Афін, сучасний дослідник не знайде такого важливого для будь-якої демократичної держави інституту, як права людини. Громадянин міста-держави наділений правами, але вони не є атрибутом окремої особистості, а є лише відображенням того statusu, який він займає в суспільстві. Людина отримує права лише в державі, стаючи громадянином, і втрачає їх поза державою. Тому греки мали свій особливий погляд на проблему правових відносин між людиною та державою. Вони не задавалися питанням, про яке дискутують сучасні теоретики держави та права, про те, чи існує баланс сил між людиною та державою і чи остання не обмежує права своїх громадян. Щоб зрозуміти феномен афінської демократії, необхідно проаналізувати систему управління містом-державою. Найбільшим досягненням афінської демократії було залучення великої кількості громадян до управління містом. Процес прийняття політичних рішень громадянами Афін здійснювався на міських зборах, в яких кожен афінянин мав право брати участь після того, як йому виповнювалося двадцять років. Збори скликалися десять разів на рік, а у надзвичайних випадках – за вимогою Ради п’ятисот. Афінські народні збори розглядали всі основні питання політичного життя Афін. Часта ротація в державних установах, обрання на посаду за жеребом, розширення представницького органу до такої чисельності, що прийняття ним ефективних рішень значно ускладнювалось – всі ці заходи мали на меті залучення якомога більшої кількості громадян до управління містом. Саме на це була спрямована вимога Солона щоб кожний громадянин брав участь у народних зборах, а в разі політичних розбіжностей – належав би до однієї з партій. Така вимога була зумовлена переконанням, що політична мудрість притаманна будь-якому громадянину міста, незалежно від посади чи багатства, і є результатом його здібностей. Кожен з громадян вважав за священний обов’язок брати участь у суспільному житті міста і був переконаний у тому, що лише активна громадянська позиція є запорукою процвітання та розвитку держави, а як наслідок – щасливого існування кожного з громадян. Ототожнення себе з державою спричинило до того, що кожне рішення держави громадянин розглядає як своє власне, адже воно відображає спільну волю, якщо і не всіх, то принаймні більшості жителів поліса. Навіть якщо це рішення буде суперечити особистим інтересам, воно все одно буде справедливим, бо за нього проголосувала більшість. Отже, грек ставив державні та громадянські інтереси вище особистих. Таке ж ставлення греки проявляли і до законів. Закон завжди – справедливий, адже він приймається більшістю громадян. Якщо він навіть обмежує свободу особи, то таке обмеження є добровільним. Свободу громадянин Афін розглядає, як право займати в цьому житті якесь місце, бодай скромне, але, разом з тим, обов’язково корисне для загального блага свого міста. Мета закону – визначити кожній людині її місце, статус та функції в загальному житті міста. Згідно з таким уявленням, громадянин поліса з повагою ставиться до законів і є законопослушним. Громадянин міста-держави щиро вірив у те, що він є вільною людиною, яка живе у демократичній державі. Цей ідеал демократії частково був втілений в Афінах за Перікла. Та, навіть у період найвищого розвитку афінської демократії вона все одно залишалася ідеалом, а не реальністю. Ідея демократичного суспільства, в якому більшість громадян бере участь в управлінні полісом, має іншу, менш привабливу сторону. Коли людей, протягом довгого часу вчать вірити, що всі рішення, які схвалені більшістю, завжди справедливі, то вони дуже швидко перестають замислюватись, чи це справді так. Така практика шкідлива і веде до порушення особистих прав громадян. Особливістю афінської демократії було те, що політичними правами в місті-державі володіли винятково громадяни, чисельність яких становила меншу половину всіх жителів Афін. Крім афінських громадян, в Афінах жили метеки – вихідці з інших грецьких міст (це були мешканці Мілета, острова Самос тощо). Хоча ці люди мали в Афінах майстерні, інколи будинки, їх не вважали афінськими громадянами. Взагалі процедура набуття громадянства була досить складною і залежала від того, чи була посвячена дана особа у члени дему. Крім цього, у 451 р. до н.е. Перікл видав спеціальний закон “про чисте громадянство”, згідно з яким, громадянських прав набували лише ті особи, батьки яких були громадянами [1, c. 314]. Політичних прав не мали жінки, яким було заборонено брати участь у народних зборах і займати державні посади. Жодних прав не мали раби, чисельність яких значно перевищувала кількість вільних афінян. Цей фактор негативно впливав на політичне життя міста і став однією з причин занепаду демократії в Афінах. Однак не потрібно переоцінювати і роль самих народних зборів в управлінні містом. Так, на думку Джорджа Г. Себайна та Томаса Л. Торсона, всенародні збори були далекі від реальної демократії і лише формально нагадували її [3, c. 37]. Основні функції управління полісом були покладені на Раду п’ятисот та колегії геліастів. Так, Рада п’ятисот, яка була заснована ще за Клісфена, формувалася з громадян, що досягли тридцятирічного віку шляхом жеребкування. Від кожної з десяти територіальних філ було представлено по п’ятдесят осіб [1, c. 316]. До її компетенції входили питання управлінського характеру: здійснення дипломатичних стосунків з іншими державами, управління фінансами, контроль за посадовими особами Афін тощо. Однією з важливих функцій Ради було попереднє обговорення питань, які надходили на розгляд народних зборів, що дозволяло Раді впливати на їх рішення. Система управління в афінській державі була недосконалою. Їй був притаманний той же недолік, що й іншим демократичним режимам. Мова йде про те, що дуже часто ідея народовладдя підміняється владою небагатьох, як правило, найбільш привілейованих осіб. Цю здатність дуже влучно охарактеризував свого часу Павло Новгородцев, який, зокрема, писав: “В силу різних обставин воля всього народу замінюється волею більшості, воля більшості – волею тих активних громадян, які вміють заставити інших, визнати себе за більшість, і нарешті, воля цих активних елементів – волею декількох політичних діячів, які володіють владою і визначають хід політичного життя”[6, c. 149] (тут і далі переклад наш – В.К.). Подібна ситуація склалася і в Афінах. Так, влада народних зборів поступово перейшла до Ради п’ятисот, яка для зручності ведення поточних справ передавалася комісії з п’ятдесяти людей, що виконувала обов’язки Ради. Водночас, був ще один важливий орган влади, який залишався поза межами схеми виборів шляхом жеребкування і який, порівняно з іншими, зберігав більшу незалежність. Це були десять стратегів, які, крім суто військових функцій, володіли широкими владними повноваженнями. Так, Перікл, будучи на посаді стратега, багато років поспіль стояв на чолі афінської політики, а його повноваження відносно народних зборів та Ради п’ятисот більше нагадували становище прем’єр-міністра в сучасному уряді, ніж звичайного воєначальника. Афінська демократія базувалася на цілковитій підпорядкованості людини суспільству та державі. Незалежної та самостійної особи в державі не було. Натомість ми маємо справу з людиною, яка, за висловлюванням Аристотеля, є “державною твариною”. Досягти цього можна було, перш за все, заборонивши особі володіти приватною власністю. Найкраще цій меті відповідала “ідеальна” держава Платона, яка повністю заперечувала приватну власність і будь-яке приватне життя підпорядковувала загальному благу цілого. Така політика була не випадковою, позаяк усе приватне завжди містить у собі індивідуальний інтерес, який дуже часто не збігається з суспільним і державним. Афінська демократія могла вибачити державну зраду Алківіада, однак була безжалісна до Сократа, який виступив з ідеєю особистої свободи. Такі принципи побудови афінської демократії до певного часу надавали могутності державі, але разом з тим вони спричинили і її падіння. Демократія не буває одноголосою, навіть у найсприятливіший для держави час у ній існують протиріччя. У повній мірі вони проявилися в Афінах після Пелопонеської війни. Втративши віру у могутність держави, люди були змушені розраховувати лише на власні сили. Часті перевороти, війни, загальна невпевненість у майбутньому призвели до значного поширення індивідуалізму та фаталізму, які стали формою захисту від навколишнього світу. Труднощі, з якими зіткнувся поліс, стали предметом прискіпливого аналізу Платона. Так, один з найвідоміших творів мислителя, писаний у ранній період його творчості, “Держава” став критичним дослідженням міста-держави, яким воно було насправді, з усіма його недоліками. Платон указує на причини, які призвели до занепаду поліса. Це зокрема: недосконалість інститутів демократії; крайнє насильство і егоїзм, які панують в суспільстві; схильність окремих політичних угруповань, які змагаються за владу, у будь-який час віддати перевагу власній вигоді на шкоду державним інтересам. Однак основною причиною, на думку філософа, є недосконале виховання та моральна неповноцінність його державних діячів. Фундаментальна ідея “Держави” Платона зводиться до того, що доброчесність – це знання. Його власний невдалий досвід політичної діяльності сприяв зміцненню цієї ідеї і знайшов для неї практичне втілення у заснуванні Академії, яка була покликана прищепити дух істинного знання, як основи філософського мистецтва управління державою. Платон вважає, що людина, яка володіє цим знанням, має право на владу. Однак ця ідея легітимує не будь-яке, а лише справедливе політичне правління. Тому на початку свого твору він порушує питання справедливості, яке стало центральною темою “Держави”. Те, що ключовою постаттю діалогів, у формі яких написана “Держава”, стає Сократ, не випадкове. Виступаючи все своє життя проти несправедливості і відмовившись від утечі з Афін, як способу уникнення смертної кари, Сократ продемонстрував приклад особистої справедливості. Вже на початку твору він спростовує правильність вчення софістів про справедливість, натомість пропонує розглядати це питання на прикладі полісу. Платон виходить з того, що справедливість притаманна як окремій людині, так і державі [8, c. 129]. Тому, даючи відповідь на питання, що таке справедлива держава, ми одночасно відповідаємо на питання, що є справедливість для окремої людини. Ведучи мову про виникнення та розвиток поліса, Платон наголошує на тому, що люди об’єднуються в державу для задоволення власних потреб. Жодна людина не є самодостатньою, тому потребує допомоги інших [8, c. 130]. Між членами суспільства необхідно запровадити розподіл праці, адже кожна людина народжується з природними здібностями і завжди робить ліпше те, чим займається постійно. Суть такої теорії зводиться до того, що людина є істотою суспільною, і лише відповідний статус у суспільстві дає їй можливість діяти відповідно, а свобода, яку особі забезпечує держава, проявляється не у волевиявленні людини, а в можливості реалізації її покликання. Отже, держава забезпечує своїх громадян не стільки правами та свободами, скільки умовами для життя – всіма можливостями для суспільного взаємообміну, що сприяють задоволенню життєвих потреб. Саме така держава справедлива, оскільки виступає тою силою, що єднає суспільство, створює гармонійну кооперацію індивидів, кожний з яких обрав заняття у житті відповідно до покликання та виховання. Справедливість, за Платоном, полягає в тому, щоб кожному віддати належне. Таке визначення справедливості Платон дає в перших двох книгах “Держави”, а в наступних книгах розмірковує над тим, як цей ідеал втілити в життя. Але, перш ніж перейти до цього питання, необхідно з’ясувати причини ви-никнення панування в полісі. На думку Платона, поліс проходить три основних стадії розвитку, які безпосередньо пов’язані зі становленням та удосконаленням владно-політичних відносин всередині суспільства. Найпростішим варіантом поліса є “істинний” або “здоровий” поліс, виникнення якого зумовлене наявністю в людини фундаментальних потреб, таких як продукти, житло, одяг [8, c. 134]. На зміну йому приходить “багатий” поліс, який пропонує людині всі ті насолоди, які несе з собою цивілізація [8, c. 134-135]. “Ідеальною державою” поліс стає в період правління правителя-філософа, коли він перетворюється в гармонійну кооперацію індивидів, яка зможе реалізувати ідеал справедливості [8, c. 189]. З погляду теорії легітимності, платонівський поліс еволюціонує від істинного поліса, який вільний від панування, через багатий поліс, що функціонує на основі сили та примусу, до ідеальної держави, побудованої на справедливому пануванні. Спробуємо простежити зародження владних відносин у процесі переходу поліса від істинного до багатого. В теоретико-легітимаційному плані поліс на першій стадії розвитку являє собою не що інше, як вільний союз праці та професійної діяльності [12, c. 149]. Завдання елементарного полісу полягає в тому, щоб об’єднати окремих індивидів у велику сім’ю для спільного проживання та задоволення колективних потреб. З великого переліку життєво важливих потреб Платон відбирає лише матеріальні потреби і, зокрема, ті, які можуть бути задоволені лише в процесі людської праці. Психологічні, соціологічні, культурні та інші потреби, які не пов’язані з працею, Платон не враховує. Ще задовго до марксистів він визначив, що на першому етапі спільного існування людей саме економічний фактор є визначальним. Характерною ознакою істинного полісу є розподіл праці, в основі якого покладений принцип природніх здібностей людини. Поліс раннього періоду можна порівняти з невеликим поселенням, у якому здійснюється кооперативна трудова діяльність будівельників і пастухів, ремісників і купців, чоботярів і мореплавців, і який є самодостатнім у тому розумінні, що забезпечує своїх жителів найнеобхіднішими засобами для існування. Отже, поява первісного поліса несе з собою дистрибутивну вигоду, адже в його утворенні зацікавлений кожний із жителів. У такому полісі відсутні відносини панування та підкорення, а також будь-які правові норми, політичні та правові інститути. Елементарний поліс менший навіть від мінімальної та ультрамінімальної держави Роберта Нозіка, оскільки не виконує такої традиційної функції держави як безпека. На цьому етапі поліс являє собою співтовариство, в якому повністю відсутні ознаки держави. Це суспільство в чистому вигляді, єдиною функцією якого є задоволення матеріальних потреб його членів через колективну працю. Перша елементарна стадія існування поліса характеризується відсутністю конфліктів усередині суспільства, а тому вільна від панування. Очевидний той факт, указує Отфід Хьоффе, що причиною появи панування є соціальний конфлікт [12, c. 154]. Лише в суспільстві, в якому виникла потреба врегулювання конфліктних ситуацій, з’являється необхідність застосування примусу однієї групи людей по відношенню до інших, а відтак набуває актуальності питання легітимності влади. Відсутність конфліктів на першому етапі розвитку поліса, на думку Платона, була можлива лише за умови повного благополуччя [8, c. 134]. В людини, яка задоволена своїм життям, немає потреби конфліктувати зі своїми ближніми чи нарікати на богів. Отже, платонівську думку можна виразити формулою: згода через задоволення потреб. Однак викликає сумнів платонівський вислів про те, що досягнення повного задоволення потреб може бути реалізоване на основі кооперації вільної праці та справедливого обміну товарів і послуг. Навіть в елементарному полісі, для того, щоб уникнути конфліктних ситуацій, необхідні, принаймні, такі умови: по-перше, на рівні позаекономічних факторів, сприятливі природні умови, які б позитивно впливали на благополуччя людей; по-друге, на рівні внутрішньоекономічних факторів, такий рівень продуктивності праці, який міг би забезпечити елементарні потреби жителів полісу; по-третє, в мета-економічному плані ні насильство, ні обман не повинні загрожувати справедливому обміну матеріальних благ [12, c. 159]. Але якщо навіть уявити собі ідеальні умови функціонування полісу, тоді все одно причину конфлікту належить шукати на більш глибокому, психологічному рівні. Теза Платона про те, що в примітивному стані спільного існування люди були однодумцями і миролюбно налаштованими один до одного, дискусійна, і більш переконлива в цій дискусії, на нашу думку, теорія суспільства Томаса Гобса. Платон вважає, що причиною виникнення конфлікту є надмірні потреби людини, які зумовлені неминучими процесами розвитку цивілізації. Такі надмірності проявляються в багатому полісі і породжують потребу в пануванні. Платон не досліджує питання, чим викликана така надмірність потреб. Він не посилається ні на недоліки індивідуального характеру людини, ні на погане виховання, ні на негативні сторони розвитку суспільства. Уникаючи будь-якої моральної оцінки, він просто констатує сам факт незадоволеності індивідуальних потреб, намагаючись максимально чітко сформулювати тезу про те, що надмірні потреби – це небезпека, яка породжує соціальний конфлікт. Так, надмірна потреба в розширенні свого земельного угіддя за рахунок землі сусіда провокує військовий конфлікт [8, c. 135]. Як з метою захисту власної території, так і з метою захоплення чужої необхідна особлива група професіоналів, на яку Платон покладає особливу місію. Філософ уперше вказує на соціальну неоднорідність в полісі, яка пов’язана з появою суспільних класів. У полісі зароджуються відносини принципового підкорення та підкореності, а з ними і держава. Поява класу “охоронців” є невід’ємною складовою багатого полісу. Вони виконують основну функцію, яка покладена на державу, – гарантувати безпеку, як усередині поліса, так і за його межами. Поява класу охоронців обґрунтовується доцільністю, яка визначається тим, що вона дозволить страждаючим від надмірних потреб захоплювати чужі території (обґрунтовуючи це потребами полісу) і захищати власну територію від нападів сусідів. Отже, поява цього класу виправдовується внутрішньополісними цілями міста-держави. Хоча Платон виступає як захисник класової держави, він вважає, що приналежність до класу охоронців визначається не народженням, а здібностями людини. Причому такі здібності можна розвивати за допомогою навчання і виховання. В “Державі” значне місце приділяється вихованню охоронців, бо це найбільш певний засіб, за допомогою якого може формуватися людська природа у потрібному для держави руслі. Платон вважає, що в процесі навчання люди набувають знання, які є найбільшою чеснотою. Платон детально зупиняється на питанні виховання та навчання, основою яких, відповідно до грецької традиції, є гімнастика та музика. Гімнастика тренує тіло, надаючи йому силу і гнучкість, а також пробуджує хоробрість. Музика, навпаки, впливає на почуття і заспокоює душу [8, c. 139]. З музикою тісно пов’язана поезія, яка повинна прищеплювати юнакам моральні цінності. Все це чітко регламентоване законом, і будь-яка творча ініціатива заборонена. Поети, які пишуть під впливом натхнення, часто змальовують світ, який не відповідає принципам моралі і формує неправильне уявлення молоді про сутність справедливості. Такі псевдопоети повинні бути вигнані за межі міста-держави. Завдання літераторів творити міфи, на основі яких людина, ще з дитячого віку, буде засвоювати, що таке добро і зло, справедливість і несправедливість. Система виховання охоронців містить ряд вимог, відповідно до яких, вони повинні відмовитися від будь-якого приватного життя. Перш за все, необхідно відмовитись від приватної власності (землі, будинку, грошей ). По-друге, охоронець не повинен мати сім’ю. Все, що пов’язане з приватним життям, на думку Платона, породжує в людини всі найгірші риси характеру – скупість, заздрість, ненависть і т.д. Відмовившись від приватних інтересів, людина, безперечно, втрачає багато насолод, однак вона може реалізувати своє основне покликання – бути корисною іншим людям і своїй державі. Очевидне те, що говорячи так багато про виховання та навчання, Платон переслідує цілком конкретну мету – створення “нової людини”. Людини, яка за допомогою “правильного” виховання (саме про таке мова іде в “Державі”) [8, c. 186], повинна переродитися, перш за все, на моральному рівні. Таке виховання спрямоване на те, щоб прищепити людині почуття колективізму, яке було присутнє їй у первісному полісі. Однак колективна мораль жителів зрілого поліса вимагає від них не лише об’єднатися в окрему спільноту, але й ідентифікуватися з нею. Це означає, що громадяни держави повинні жити за однією моральною шкалою цінностей і мати однакову думку стосовно того, що є добро, а що зло, справедливість і несправедливість. Якщо, істинний поліс – це спільність людей, що об’єдналися спонтанно з метою задоволення матеріальних потреб, то багатий поліс, як перед-день ідеальної держави – це союз однодумців, який з’явився цілком осмислено, в значній мірі під впливом цілеспрямованого виховання. Це дає нові перспективи теорії легітимності, оскільки виховання стає тим ефективним засобом впливу, за допомогою якого формується психологія нової людини, яка ототожнює себе з державою і будь-які державні рішення розглядає як свої власні. Ще одним завданням правильного виховання є переконання людини в тому, що духовні цінності важливіші від матеріальних. Житель поліса повинен усвідомити, вважає Платон, що “божественне золото” яке міститься в душі людини, набагато цінніше, у порівнянні з “золотом людським” [8, c. 186]. Виховання нової людини, яка зможе обмежити себе в надмірних матеріальних потребах, є запорукою того, що в суспільстві не будуть виникати конфлікти між людьми, і це створить умови для виникнення гармонійної ідеальної держави. В перспективі легітимації постають важливі питання: чи під впливом морального виховання не зникає потреба в пануванні, яке є результатом надмірних бажань людини? Чи поява нової людини не призведе до появи нового суспільства, вільного від панування? Однак, таке суспільство повинно складатися з високоморальних індивидів, які не конфліктували б між собою і не потребували примусових дій з боку органів влади. Проте Платон у своїх творах такої перспективи не розглядає, а навпаки, шукає морально-етичні підстави, які б легітимізували владу охоронців. Він не робить спроб обмежити владу охоронців якоюсь іншою владою чи за допомогою законів, а вважає, що проблема легітимності влади має внутрішній характер і безпосередньо залежить від моральних якостей тих людей, які нею наділені. Охоронців Платон поділяє на дві групи. До першої групи належать ті, на яких покладено обв’язок виконувати накази і які є виконавцями. Другу групу формують правителі, які віддають накази і приймають доленосні рішення для всього полісу. Відтак, організацію зрілого поліса формує три класи, зв’язані між собою визначеними ієрархічними відносинами. Це, зокрема, правителі, які наділені владними повноваженнями у сфері законотворення та судочинства, прості охоронці, що здійснюють захисні та управлінські функції, а також, Платон окремо виділяє нижчий клас поліса, що займається різними видами господарської діяльності – землеробів і ремісників. Організована в такий спосіб держава є ідеалом доброчесності, яка, за стародавнім звичаєм, містить у собі чотири складових: мудрість живе в правителях, хоробрість – в охоронцях, розсудливість – у нижчому стані і нарешті, над усіма панує справедливість, яка є джерелом та об’єд-нуючою силою інших чеснот[8, c. 198-212]. Людина, як і держава, наділена цими чеснотами. Зокрема, в голові людини живе мудрість, у серці хоробрість, в інших частинах тіла, які породжують чуттєві потяги і є джерелом задоволення та страждання, повинна переважати розсудливість, яка ґрунтується на покірності чуттєвих потреб розуму. Справедливість виступає об’єднуючою силою попередніх трьох чеснот і формує в людині єдність та гармонію. Всіма цими чеснотами володіють тільки філософи. І лише вони можуть забезпечити гармонійний розвиток держави. Тому необхідно, щоб політичною владою в державі володіли філософи, або ж діючі правителі зайнялися філософією [8, c. 253-261]. Панування філософів слугує не приватним інтересам окремого класу, а всезагальному благу. Воно спрямоване на обмеження будь-яких спроб зловживання владою. На думку Платона, участь філософів в управлінні державою легітимізує владу і надає їй справедливого характеру. Однак у реальному житті жодна з форм державного правління не відповідає політичному ідеалу Платона. Таких несправедливих (нелегітимних) держав він виділяє чотири [8, c. 327-359]. Першою державою, яка найбільш наближена до ідеального зразка, є тимократія. Так він називає те державне правління, яке існувало у Спарті. Це – у всіх відношеннях поєднання добра і зла. Любов до мудрості, яка є панівною в ідеальній державі, змінюється в тимократії честолюбством і владолюбством. Влада із засобу перетворюється на мету. Однак держава, в якій панує жадоба влади, надмірно цінує фізичну силу, з презирством ставиться до мистецтва і науки, натомість віддає перевагу гімнастиці. Саме тому вона не може протистояти користолюбству і надмірним потребам людини у матеріальних благах, які є причиною соціального конфлікту. В результаті цього конфлікту найсильніші та найхоробріші підкорюють усіх інших, розділяючи між собою їх землі і перетворюючи співвітчизників на робітників і рабів. У такій державі, слідом за потягом до влади, народжується потяг до багатства.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 446; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |