КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Of political reform in Ukraine 2 страница
Коли вищою цінністю в державі стає багатство, вона з тимократії перетворюється на олігархію. Це – державне правління, яке основане на майновому цензі, тобто таке правління, в якому справжньою владою є багатство. Тут багаті громадяни перебувають у пошані, вони обираються на вищі державні посади, тоді як бідні позбавлені будь-яких політичних прав. Влада надається не найдостойнішим громадянам, як це відбувається в ідеальній державі, а тим, хто володіє багатством. Олігархічне правління сприяє прояву в людини таких негативних рис характеру, як жадібність і заздрість, які помітні в усьому і неминуче ведуть до конфлікту. Запорукою стабільності такої держави, є використання військової сили, яку заможні верстви застосовують до бідних верств з метою захисту набутого майна. Отже, держава розколюється на два протилежних табори – багатих і бідних, які ворогують між собою. Врешті-решт, боротьба класів приводить до падіння олігархічної держави. Бідні, будучи більш численними в порівнянні з багатими, перемагають їх у боротьбі за владу і встановлюють на місці олігархії демократію. “Демократія, – на думку Платона, – виникає тоді, коли бідняки, отримавши перемогу, деяких своїх противників знищать, інших виженуть, а тих, хто залишиться, зрівняють у громадянських правах і в заміщенні державних посад” [8, c. 343]. Демократія – це абсолютна свобода і можливість робити все, що завгодно. Не дивно, що з усіх форм державного правління вона може видатися найкращою. “В демократичній державі немає ніякої потреби брати участь в управлінні, навіть якщо ти маєш до цього задатки; не обов’язковим є і виконання наказів, якщо ти цього не бажаєш, або воювати, якщо інші воюють, або дотримуватися мирних угод, якщо ти миру не бажаєш. Якщо який-небудь закон забороняє тобі владарювати або здійснювати судочинство, ти все одно можеш правити і судити, якщо це прийде тобі на думку. Хіба це не приємне і божественне життя ” [8, c. 344]. Але Платон вважає демократію недосконалою формою правління, далекою від справедливості. Вона породжує серед людей анархію, розпусту, безсоромність. Правителями обираються люди, які заграють з натовпом, зникає повага до влади і закону, діти прирівнюють себе до батьків, учні до вчителів, раби до панів. Надлишок свободи підриває основи демократії і веде до класового протистояння. Багаті готують змови, щоб захистити і примножити свої статки, тоді як бідні перебувають у пошуку вождя. Останній узурпує владу в своїх руках, оточивши себе тілоохоронцями і позбавивши громадян будь-яких прав, поступово перетворюється на тирана.Отже, демократія є передднем тиранії або, кажучи словами Сократа, “абсолютна свобода породжує найбільше і найжорстокіше рабство” [8, c. 352]. Тиранія є найгіршою формою правління. Влада тирана базується на силі і примусі. Вона спрямовується проти своїх ворогів, а згодом – проти свого народу, який він намагається перетворити на покірну масу. Щоб зміцнити свою владу, тиран повинен знищити все видатне, незалежне і свободолюбиве. “Це означає, що тирану необхідно уважно стежити за тим хто сміливий, хто великодушний, хто мудрий, хто багатий. Хоче він того чи не хоче, він змушений всім цим людям бути ворогом і готувати підступні дії проти них, до тих пір, поки не очистить від них державу” [8, c. 356]. Тиран шукає підтримки серед рабів і злочинців, адже тільки серед таких як він сам може знайти вірнопідданість. Водночас він повинен підтримувати безперервну ворожнечу та війни, щоб народ завжди відчував потребу у вожді. Та, повернемось до питання ідеальної держави, покликанням якої, як вважає Платон, є реалізація принципу справедливості. В одному з діалогів, який Сократ веде з Главконом, порушується питання про те, яка відчутна зміна буде достатньою і необхідною умовою перетворення вже існуючих міст-держав у ідеальні держави. Його відповідь полягала в тому, що такою умовою є ототожнення політичної влади та філософії: “Поки в державі не будуть царювати філософи або теперішні царі і правителі не стануть благородно й обґрунтовано філософствувати і це не перетвориться в одне ціле – державна влада та філософія, і поки не буде в обов’язковому порядку усунено тих людей – а їх багато, – які сьогодні прагнуть окремо або влади, або філософії, до тих пір держава не уникне зла...“ [8, c. 252-253]. Цей фрагмент – один з ключових у платонівській “Державі”. Думка про те, що державною владою повинні володіти філософи, як за часів Платона, так і в наші дні, видається найбільш дивною та парадоксальною і такою, що навряд чи заслуговує серйозної дискусії. Однак це питання вже тому вимагає детального аналізу, що воно нерозривно пов’язане з проблемою легітимації влади. Завдання, яке покладене на філософа-правителя, полягає у тому, щоб надати державній владі легітимного характеру. Тільки філософи завдяки таким якостям, як мудрість, хоробрість і розсудливість, здатні пізнати суть справедливості і донести її до інших громадян міста-держави. В цьому контексті можна сказати, що в “Державі“ філософія розглядається не як мета людини, для якої вона повинна жити, а як засіб побудови справедливої держави. Спроба ототожнення філософії та політичної влади, з погляду теорії легітимації, малоімовірна і навіть шкідлива. Це свого часу влучно помітив Кант: “Неможна чекати, щоб королі філософствували або філософи стали королями. Та цього і не варто бажати, оскільки володіння владою неминуче розбещує вільні судження розуму. Але королі або самодержавні (які самоуправляються за законами рівності) народи не повинні допускати того, щоб зник або замовк клас філософів, а повинні дати йому можливість виступати публічно“ [4, c. 289]. Отож Кант слушно зауважує, що філософи і політики виконують абсолютно протилежні суспільні функції. Політики наділені владними та управлінськими повноваженнями, тоді як філософи – це вільнодумці, погляди яких повинні бути незалежні від політичної кон’юн-ктури, адже вони намагаються пізнати істину, яка не змінюється від примхи правителів. Спроба залучення філософів до управління державою призводить до абсолютно протилежного ефекту, відмітного від того, що сподівався одержати від нього Платон. Не філософи впливають на владу, змінюючи її в ліпший бік, а навпаки, влада негативно впливає на філософів, перетворюючи їх на ідеологів того чи іншого політичного режиму. До речі, і сам Платон указував на антагонізм, який існує між політикою та філософією і який проявлявся у формі протистояння між філософом та містом-державою. Йому, як нікому іншому, було добре відомо, до яких трагічних наслідків може привести спроба філософа впливати на політичне життя міста-держави. Достатньо переконливим для Платона мав стати політичний досвід його вчителя Сократа, який завершився смертною карою. Платон знаходить причину такого антагонізму між філософом і містом-державою, перш за все, в самому полісі, оскільки, як вважає мислитель, будь-яка на той час існуюча форма держави недостойна натури філософа, вона розбещує і спотворює його образ [8, c. 277]. Тільки радикальні зміни як філософів, так і міст, здатні породити ту гармонію, яка задумана для них природою. Суть цієї зміни полягає у тому, що міста перестають перешкоджати правлінню філософів, тоді як філософи перестають відмовлятися управляти містами. Таке ототожнення філософії та політичної влади, на думку Платона, малоймовірне, але все ж таки можливе. Щоб здійснити необхідні зміни всередині міста, серед нефілософів чи натовпу, необхідні правильні переконання. Мистецтвом переконувати інших і аргументовано доводити правоту своїх суджень володіють філософи. Саме вони повинні переконати нефілософів у легітимності свого панування і необхідності побудови справедливої держави. Багато нефілософів за своєю природою є розумними людьми, тому здатні сприйняти переконання філософів. Однак справедливим є запитання одного з сучасних класиків політичної філософії Лео Штрауса про те, чому стародавні філософи, не кажучи вже про Сократа, не були успішні в тому, щоб переконати натовп у перевазі філософії і філософів, реалізувавши тим правління філософів, а водночас спасіння і щастя для всього міста [15, c. 230]. Як би дивно це не звучало, та виявляється, простіше переконати натовп прийняти правління філософів, аніж переконати самих філософів управляти натовпом. Філософи не піддаються переконанням, і їх можна лише заставити владарювати у місті [8, c. 279]. Лише нефілософи можуть заставити філософів зайнятися політикою. Однак у цьому є певний парадокс. Знаючи упередження натовпу стосовно філософів, таке примушення не буде мати успіху, якщо філософи, насамперед, не переконають усіх інших у тому, щоб вони примусили філософів правити. Отже, приходимо до висновку, що справедливе місто неможливе через небажання філософів. Небажання управляти містом притаманне природі філософів. Вони несуть більш благородну місію – пізнання справедливості, тому буденні людські проблеми для них дріб’язкові. Справедливість для філософів полягає у тому, щоб не завдавати шкоди іншим, і витікає вона з презирства до надмірних потреб, які породжують між людьми непримиримі конфлікти. Філософи добре знають, що життя не присвячене філософії, в тому числі політичне, нагадує життя в печері настільки сильно, що місто можна ототожнити з Печерою [8, c. 235]. Жителі Печери (тобто нефілософи) бачать тільки тіні речей. Це означає, що все, що вони можуть бачити, сприймається ними через призму власних думок, які сформувалися під впливом тих політичних реалій, які їх оточують і які є лише зразками справедливості. Навіть кращі з нефілософів, добропорядні громадяни, пристрасно прив’язані до цих думок і налаштовані найбільш рішуче проти філософії, яка є спробою вийти за межі суб’єк-тивних думок до пізнання об’єктивної істини. Натовп не настільки легко піддається переконанню філософів, як це може здатися. Саме це, на думку Лео Штрауса, є справжньою причиною того, чому ототожнення філософії та політичної влади практично неможливе: “філософія і місто спрямовані у напрямку, протилежному один одному” [15, c. 231]. Та якщо навіть припустити, що філософи стануть управляти містами-державами, це ще не забезпечує їхньому пануванню легітимний, а отже, і справедливий характер. Більше того, на думку таких дослідників політико-правових поглядів Платона, як Бертран Рассел та Карло Поппер, ідеальна держава, на чолі якої стоять філософи-правителі, містить усі ознаки тоталітарної держави [9; 10]. Якщо навіть цю думку вважати занадто радикальною [5], то вона все-таки небезпідставна. Підтвердженням цього можуть бути такі міркування. По-перше, влада філософів-правителів необмежена. Таке твердження випливає з того, що, на думку Платона, вся повнота влади в державі повинна належати політичній еліті, але не тій еліті, яку відрізняє лише відношення до влади і не спадковій аристократії. Суть Платонової пропозиції полягає в поєднанні еліти інтелектуальної з елітою моральною. Перебування саме такої еліти при владі надає їй легітимного характеру. Крім того, теорія влади Платона має яскраво виражений персоналістський характер – мислитель не переймається проблемою створення відповідних інститутів влади, а займається пошуком філософів, які повинні стати політичними лідерами. Але, такий підхід до проблеми владарювання не зовсім вдалий. Він вимагає від політичного лідера високих моральних якостей. Хоча добре відомо, що влада псує людину, і важко утриматись від спокуси зловживання нею. В історії людства є багато прикладів того, як політичний лідер, прихильник ліберальних цінностей, отримавши владу, перетворювався на авторитарного правителя. На цьому акцентує увагу Поппер, даючи оцінку платонівській ідеї щодо місця та ролі філософа-правителя в політиці: “Яким пам’ятником людської нікчемності є ідея правителів-філософів! Який контраст вона створює з простотою і людяністю Сократа, який застерігав політика проти небезпеки засліплення власною владою, досконалістю і мудрістю і намагався навчити його найважливішого, а саме того, що всі ми – тендітні люди. Яке падіння – від сократівського світу іронії, розуму і чесності до платонівського царства вождів, магічними силами піднесених над звичайними людьми, хоча і не настільки високо, щоб зберегти їх від використання брехні чи від ганебної угоди шамана – в обмін на владу над своїми приятелями повідати їм магічні рецепти примноження худоби “ [9, c. 198]. Персоналістська теорія владарювання передбачає, що філософ-правитель повинен бути наділений великою мудрістю, яка б дозволила йому прийняти найбільш оптимальне політичне рішення серед можливих альтернативних варіантів. Але одна людина, якою б геніальною вона не була, обмежена у своїх можливостях. Адже дуже багато залежить від непідконтрольних обставин, і випадковість може зруйнувати майбутню стабільність держави. Таке тлумачення влади, в будь-якому випадку, повинно передбачати існування спеціальних політичних і правових інститутів, покликання яких полягає у тому, щоб надати владі більшої ефективності, зробити її більш контрольованою. Тим більше, що будь-яка довготривала політика інституціоналізована. Не є виключенням і ідеальна держава Платона. Не зважаючи на необмежену владу філософів-правителів, існувала окрема установа, яку можна умовно назвати державним міністерством освіти, яка спеціально займалася підготовкою політичної еліти і здійснювала контроль за формуванням апарату влади з числа “достойних” кандидатів, і яка за принципами організації роботи та функціональним призначенням мала авторитарний характер [9, c. 174-178]. По-друге, організація та здійснення державної влади в “Державі” Платона повністю суперечила принципу індивідуальної свободи людини. Громадянин ідеальної держави не має жодного впливу на владу, а є лише слухняним виконавцем наказів філософів-правителів, у легітимності яких не повинно виникати жодного сумніву. Процес владарювання в такій державі спрямований на зміцнення та процвітання цілого, тобто держави, а не окремого індивида. “Я встановлюю закони, взявши до уваги все те, що найбільш корисно всій державі і всьому роду в цілому, – говорить Платон. – Цій меті я справедливо підкорюю інтереси кожного окремого громадянина” [7, c. 386]. Влада держави поширюється на всі сфери життєдіяльності людини, в тому числі на сім’ю та приватну власність. Відомо, що Платон заперечував право людини володіти приватною власністю та створювати сім’ю. На його думку, як приватна власність, так і сім’я породжують у людини почуття індивідуалізму, яке суперечить платонівському розумінню справедливості. Вони уособлюють людей, зосереджують їх інтереси навколо домашнього вогнища, створюючи протилежність “мого” і “твого”, вони руйнують моноліт держави. Тобто, власність і сім’я приносяться в жертву цілісності держави. Отже, платонівське вчення про справедливість не тільки несумісне з індивідуалізмом, але й вороже йому. Воно передбачає, що людина повинна повністю відмовитись від особистої свободи на користь якоїсь ілюзорної справедливості, яку можна досягти лише спільно з іншими. Лише перебуваючи в статусі громадянина ідеальної держави, людина може бути повністю щасливою. Залишається тільки переконатися, чи може повна самозреченість на користь ідеальної держави бути щастям для індивида. По-третє, реалізація принципу справедливості в ідеальній державі передбачає застосування сили та примусу. Як ми вже зазначали, перш ніж побудувати справедливу державу, філософи-правителі повинні переконати нефілософів у доцільності такої держави і легітимності свого правління. Цьому повинні сприяти міфи, які необхідно поширювати серед жителів міста-держави. Так, один із них обґрунтовує легітимність панування правителів: “бог... у тих з нас, хто здатен правити, домішав при народженні золото, тому вони найбільш цінні, в помічників їх – срібло, залізо ж і мідь – у землеробів і різних ремісників“ [8, c. 186]. Переконання громадян у правдивості таких міфів повинні були формуватися не через розум, а через віру. В цьому контексті слушна думка російського філософа права Євгена Трубецького про те, що Платон поставив перед ідеальною державою таке саме завдання, яке по праву належить тільки церкві [11, c. 455]. Але, постає питання: як бути з тими громадянами, які не повірили в переконливість філософам і правдивість міфів? Воно абсолютно логічне, якщо взяти до уваги платонівську ідею про те, що ідеальна держава не може бути створена з людей, які не спізнали до того ніякої дисципліни, з “первісних“ або “диких тварин“, навпаки, її потенційні громадяни повинні володіти основами цивілізаційного життя, які в них сформувалися в процесі історичного розвитку людства [8, c. 139]. Якщо так, тоді ідеальна держава має бути містом з давніми традиціями, громадяни якого вже сформувалися під впливом недосконалих законів і звичаїв і вже встигли до них прив’яза-тися. За такої ситуації Платон мав бути готовим, що попереднє твердження, згідно з яким, для створення справедливої держави достатньо вміння філософів переконувати нефілософів, необхідно буде переглянути. Один із варіантів відповіді на поставлене запитання Платон запропонував наприкінці сьомої книги “Держави”. Після того, пише Платон, як влада в місті перейде до філософів-правителів, усі його жителі, старші десяти років будуть виселені за межі міста. Це дасть можливість відділити дітей від їх батьків і від традиційного способу життя та дозволить виховати абсолютно нову людину в дусі ідеальної держави [8, c. 326]. Рішення, що й казати, не зовсім традиційне. Воно залишає, однак, відкритим питання, як філософи збирались заставити жителів старших десяти років покірно підкоритися наказу про їх вигнання, оскільки вони не виховали ще клас охоронців, який би безапеляційно виконував їх накази. В будь-якому випадку це можна було здійснити лише за допомогою сили. У “Державі” Платон неодноразово наголошує на необхідності застосування сили до громадян держави. Так, зокрема, необхідно заставити самих правителів, або принаймні інших громадян, повірити в ті міфи, на яких будується ідеальна держава [8, c. 183]. В іншому місці він закликає правителів заради цілісності та благополуччя держави правити “то переконанням, то силою“ [8, c. 301]. Те, що Платон у кінцевому результаті прийшов до такого висновку, було закономірністю, оскільки той політичний ідеал, до якого він прагнув, можна було реалізувати або за допомогою безмежної віри у нього, або нав’язуючи його примусовим шляхом. У першому випадку мова могла йти про побудову теократичної держави, яка не мала в язичницькій Греції перспективи за відсутності релігії, котра б мала той духовний потенціал, який був у християнстві і який знайшов застосування у творах католицьких філософів у Середні віки. В іншому випадку політичний ідеал Платона був приречений реалізуватися у вигляді тиранічного правління. Саме до такого висновку він прийшов у політичному трактаті під назвою “Закони”. “Закони” – політичний трактат, написаний в останні роки життя мислителя і за рівнем концептуальності суттєво поступається “Державі”. Держава “Законів” відрізняється від того політичного ідеалу, який Платон намагався створити в “Державі”, але яка, на нашу думку, є його логічним продовженням. Якщо в “Державі” Платон намагався зобразити ідеал держави, то в “Законах” він описує державне правління, пристосоване до дійсності. В першому випадку він вірить у живу мудрість філософа-правителя, перебування якого при владі є достатньою умовою для її легітимації і яка не вимагає законодавчого закріплення з тієї причини, що стоїть вище законодавства. В другому випадку державна влада тримається не на філософській релігії та знаннях, а на зовнішній силі та законодавчій регламентації. Нова теорія Платона значно програвала першій, бо являла собою разючий контраст між тим, що є і тим, що має бути, тобто між земними і небесними формами правління. Земне життя набагато банальніше і далеке від ідеалу, ніж це здавалося філософу і, перш за все, тому, що і людина не є ідеальною. Якщо, за словами Платона, в ідеальній державі живуть “боги” або “сини божі”, яких хоча і небагато – всього лише ”більше одного” [7, c. 191] – вони становлять зміст і цінність держави, то в державі “Законів” він сподівається побачити людей, які вже не “сини божі”, а лише законопослушні громадяни. Тієї кількості знань, якими володіє людина, явно не достатньо, щоб міг з’явитися філософ-правитель. Тому людині найліпше було б покладатися на ту мудрість, що може бути втілена в законах, та на природну схильність людей до норм і звичаїв. Виходячи з цього, змінюється і завдання держави. Якщо покликання ідеальної держави реалізувати принцип справедливості і зробити людину щасливою, то завдання держави “Законів” забезпечити більш-менш пристойне життя громадян. І цьому завданню приноситься у жертву ідеал справедливості. На думку Євгена Трубецького, той державний устрій, який Платон зображає в “Законах”, виправдовується не стільки вимогою справедливості, скільки міркуванням доцільності [11, c. 474]. Справедливої держави в реальному житті не існує, до цього ідеалу можна тільки наблизитись. Для цього найкраще підходить змішана держава, яка складається з двох протилежних форм правління, які дають початок усім іншим, а саме – монархія та демократія [7, c. 145]. Кожна з цих двох форм правління, взята окремо, схильна до крайнощів: перша абсолютизує владу, тоді як друга – свободу. Платон слушно зазначає, що для будь-якої держави немає нічого шкідливішого ніж надмірне використання сили. Розширюючись безмежно, влада підриває власні сили і йде до загибелі. Прикладом можуть слугувати, з одного боку, персидська монархія, яка прийшла у занепад через надлишок деспотизму, з іншого боку, афінська демократія, яка втратила свою могутність після того, як необмежена свобода перетворилася у свавілля. Політична мудрість полягає в умінні стримувати себе. Тому монархія повинна бути обмежена свободою громадян, а демократія – підсиленням влади. Такі міркування Платона надзвичайно глибокі й актуальні навіть сьогодні, на них базується вся теорія конституційної монархії. Окремі дослідники творчості Платона навіть вважають їх ключовими в “Законах” [3, c. 98-100]. Однак, на наш погляд, це був лише епізод, який не знайшов свого продовження в платонівській теорії панування і набув зовсім іншого звучання в подальших міркуваннях філософа. Хоча Платон покладає на “другу після ідеальної” держави завдання примирити між собою владу і свободу, здійснити цей план йому, на жаль, не вдається. В “Законах” бачимо таку ж, як і в “Державі”, деспотичну владу, яка намагається підкорити собі громадянина. Вже в ідеальній державі неприємно вражає та, в деталях розроблена регламентація, за допомогою якої філософи-правителі намагалися заволодіти душами своїх громадян. У “Законах” така ж сама регламентація набуває свого формального вираження в законодавстві і вражає ще більше, тому що із засобу вона перетворюється в мету держави. Законодавство такої держави проникає в усі сфери життя людини, не залишаючи їй нічого приватного. Складається враження, що Платон не хоче допустити в законодавстві жодних пробілів, воно має все передбачати і визначати. Ми знаходимо у ньому точний опис бажаного географічного положення держави “Законів”, його етнографічного складу, навіть точну кількість жителів міста, яка складає 5040 громадян [7, c. 155-159]. До цього додається ряд жорстких поліцейських заходів, спрямованих на збереження майнової рівності між громадянами. Надлишок, який перевищує дозволену законом норму матеріального добробуту, підлягає конфіскації, при цьому для встановлення наявності такого надлишку стимулюється система тотального шпигунства – взаємні доноси один на одного [7, c. 196-197]. Регламентація шлюбів і поліцейський нагляд за статевими стосунками в “Законах” ще більш жорстка, аніж у “Державі”, більше того, тут, на відміну від ідеальної держави, входження в шлюб обов’яз-кове [7, c. 173]. У “Законах” простежується занепад поваги до особистої гідності, тому й пригнічення людини державою тут відчувається ще яскравіше і рельєфніше, ніж у “Державі” [11, c. 477]. У своїх турботах про підтримання потрібної для держави “породи” громадян Платон не знає меж. Він покладає на державу обов’язок навчати батьків мистецтву дітонародження. Для нагляду за правильністю статевих відносин між подружжям він пропонує створити спеціальний контролюючий орган [7, c. 235-236]. Такому ж тотальному нагляду піддається все особисте життя та діяльність. Законодавець повинен створити нормативні обмеження для святкових застіль і вживання алкоголю [7, c. 125], для танців і співу [7, c. 250-252], для жартів, насмішок, і, навіть, для дитячих ігр [7, c. 248-250]. Додамо до цього, що підкорення і дисципліна в державі “Законів” забезпечується покараннями, суровими для громадян і надзвичайно жорстокими для рабів [7]. Особливий вид покарань передбачений за злочини, які підривають основи держави “Законів”. До таких філософ відносить: заперечення існування богів і невизнання їх такими, якими визнає їх закон, це також стосується прекрасного, справедливого і доброчинного. За скоєння таких злочинів законодавець має встановити смертну кару [7, c. 348]. По суті, таке твердження Платона виправдовувало страту Сократа (який був засуджений до смертної кари за те, що не визнавав богів, яких визнавало місто) і повністю перекреслювало сократівську ідею свободи. У Платона не виникало жодного сумніву в легітимності законів. На його думку, мудрість законодавців дозволить їм приймати такі закони, які будуть справедливими до всіх громадян держави. Завдання законодавства відображати інтереси не якоїсь окремої людини чи класу, а захищати спільне благо всієї держави [7, c. 167]. За такою універсальністю закону Платон забуває про конкретну людину. Такі закони добрі для всіх, але погані для кожного зокрема. Тим більше, що громадяни не беруть жодної участі в їх прийнятті. Єдине, на що законодавець повинен звернути увагу, видаючи закони, так це на те, щоб кожен закон супроводжувався преамбулою – коротким вступом, в якому має бути роз’яснена громадянам його суть, і це має переконати їх бути законопослушними [7, c. 174-176]. Однак така аргументація непереконлива і не може гарантувати добровільного послуху громадян. Тому Платон припускає можливість застосування насильства. І з цього погляду він приходить до трагічного для себе висновку. Для здійснення проекту “Законів” необхідна держава, правління в якій буде здійснювати тиран. Нехай цей тиран буде молодим, матиме добру пам’ять, здібним до навчання, сміливим і з високими почуттями, нехай він буде поміркований у своїх діях. За умови, що доля зведе тирана з мудрим законодавцем, йому вдасться легко і дуже швидко реалізувати всі свої наміри і побудувати такий державний устрій, який буде найбільш щасливим [7, c. 161]. Такі думки Платона переконливо доводять, що філософ у “Законах” відмовляється від тих принципових положень, на яких базувалася “Держава”. Так, в “Законах” тиран володіє тими якостями, якими згідно з VIII та IX книгами “Держави” він не може бути наділений за своєю природою. Також Платон змінив своє ставлення і до тиранії. В “Державі” тиранія відноситься до найгірших форм правління, яка найбільш віддалена від ідеальної держави. Навпаки, в класифікації “Законів” вона ставиться вище монархії, демократії та олігархії і після самої держави “Законів” займає перше місце [7, c. 162]. Те, що Платон прийшов до такого висновку, як ми вже зазначали, було цілком закономірно. Той політичний ідеал, який він намагався втілити в реальне життя, повністю суперечив природі людини, яка залишається людиною до тих пір, доки зберігає хоч мінімум свободи і визнає право на свободу інших людей. Якби Платон написав ще один політичний трактат, він, очевидно, називався би “Владар”, в якому філософ запропонував би практичні поради правителю, як необхідно діяти, щоб заставити людину бути щасливою. Отже, питання легітимного панування в політико-правовій теорії Платона займає важливе місце. Необхідність політичного владарювання викликана тим, що всередині суспільства виникають конфлікти, які викликані надмірними потребами матеріального характеру і які вона намагається реалізувати шляхом захоплення чужого майна. Якщо на першому етапі в період багатого поліса політичне панування необхідне для зміцнення та примноження матеріальних цінностей та інших благ правлячого класу і легітимність такого панування забезпечується фізичною силою, то на етапі побудови ідеальної держави владарювання – це спосіб врегулювання соціального конфлікту і легітимність такого правління забезпечують філософи-правите-лі, які достеменно знають у чому суть справедливості і намагаються поширити ці знання серед інших громадян міста-держави. Однак конфлікт, який об’єктивно існує між філософом і містом, настільки серйозний, що це унеможливлює здійснення політичного ідеалу Платона. В державі “Законів” Платон шукає інші шляхи реалізації свого суспільного ідеалу, який мав бути більше пристосованим до реального життя. Якщо в “Державі” Платон вірить у живу мудрість філософів-правителів, перебування яких при владі є достатньою умовою для її легітимації, то в “Законах” мислитель намагається довести, що державна влада легітимізується не мудрістю філософів, а зовнішньою силою та законодавчою регламентацією. І в першому і в другому випадку легітимність забезпечується особистими якостями тих людей, які наділені владою, в першому випадку – мудрістю філософів, у другому – мудрістю законодавців. Та процес легітимації влади двосторонній і забезпечується як моральними та професійними якостями політичної еліти, так і правом громадян держави відстоювати свої права та свободи через активну участь у політичному житті держави. Лише в результаті такої взаємодії в державі зможуть з’явитися справедливі інститути та закони, які забезпечать легітимність державної влади. Відсутність такого взаємозв’язку між людиною та владою може привести до тих трагічних наслідків, про які пише в “Законах” філософ Платон.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 413; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |