Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Міського господарства 1 страница




ВСТУП

Одеса 2002

Червня 2002 р., протокол № 10.

Червня 2002 р., протокол № 9,

Частина 1

Філософські концепції культури

складені старшим викладачем

Н. А. Івановою-Георгієвською

затверджені засіданням кафедри

засіданням Вченої ради

філософського факультету

ЗМІСТ

Вступ. 1. Специфіка філософського вивчення культури.

2. Місце питання про культуру в історії філософії.

Розділ І. Основні філософські концепції культури.

1.1 Культура як результат і передумова людської діяльності.

1.1.1 Опредметнення й розпредметнення як механізми включення

людини у світ культури.

1.1.2 Поняття культурної традиції.

1.2 Культура як система цінностей.

1.3 Культура як символічний універсум.

1.3.1 Мова як універсальна символічна система, що

опосередковує стосунки людини й світу.

1.3.2 Гносеологічний і онтологічний статуси картини світу.

1.4 Культура як система табу, що мають витісняти біологічні

потреби й бажання. Культура як система форм реалізації

біологічних потреб і бажань.

1.5 Культура як реалізація архетипів.

1.6 Культура як система комунікації.

1.7 Культура і гра.

Культура – это итог всех достижений отдельных

лиц и всего человечества во всех областях и по всем

аспектам в той мере, в какой эти достижения

способствуют духовному совершенствованию

личностии общественному прогрессу.

А. Швейцер

Тема “Філософія культури” посідає сьогодні важливе місце в загальному курсі філософії для гуманітарних факультетів з огляду перш за все на те, що культура поступово стала чи не головною ділянкою філософських міркувань, і зрозуміти основні проблеми сучасного філософування навряд чи можливо без чіткого усвідомлення сутності культури як такої. У загальному обсязі навчальних годин авторського курсу “Філософія” (72 години) ця тема забирає 6 годин (4 лекційні і 2 семінарські). Зважаючи на змістовну й методичну важливість цієї теми, що з нею сьогодні пов’язане розглядання багатьох філософських проблем, ці методичні рекомендації виявляються конче необхідними. Вони мають за мету допомогти студентам не тільки орієнтуватися у безлічі визначень культури, а насамперед вирізняти суто філософський підхід до її аналізу і розібратися у різних аспектах розглядання культури в межах філософського її вивчення.

Методичні рекомендації “Філософія культури” містять у собі коротке викладення певних теоретичних положень щодо культури, пояснення і рекомендації щодо їхнього осмислення та читання і розуміння першоджерел, передбачених програмою курсу філософії, контрольні питання, невеличкий бібліографічний список. Вони можуть стати деякою підставою для вивчення теми “Філософія культури” навіть самотужки.

 

СПЕЦИФІКА ФІЛОСОФСЬКОГО ВИВЧЕННЯ КУЛЬТУРИ

 

Культура є способом людської життєдіяльності, що надає людині, як соціальній істоті, можливість оволодівати такими надбіологічними механізмами і формами діяльності, поведінки, спілкування, що уможливлюють відтворення і змінювання соціального життя в усіх його основних проявах. Людина стає людиною тільки на підставі оволодіння цими механізмами і формами, а тому культуру ще визначають мірою людського в людині. Культура має багато вимірів і різноманіття проявів, що стають предметом вивчення в межах гуманітарного знання. Студенти-гуманітарії, як фахівці, зазвичай мають справу з будь-яким проявом культури, окремим конкретним результатом людської діяльності, досліджуючи основні риси і закономірності існування цього результату. Треба чітко розрізняти філософський підхід до аналізу культури і конкретно-науковий, що реалізований в гуманітарних науках. Явища культури вивчаються етнографією, археологією, соціологією, історією, релігієзнавством, мистецтвознавством, лінгвістикою тощо. При цьому кожна з гуманітарних наук розглядає певні прояви культури, маючи предметом свого вивчення специфічний аспект культури, що визначений конкретними цілями й інтересами даної ділянки знання. Зокрема, етнографія вивчає характерні риси повсякденного побуту народів, що складають разом з мовою найважливіші особливості етносів. Лінгвістика вивчає мову, даючи їй визначення і розглядаючи процеси її формування й розвитку, функціонування її у суспільстві. Мистецтвознавство вивчає результати митецької творчості людина – витвори мистецтва, аналізуючи змістовні й формальні їхні особливості. Таким чином, конкретно-науковий аналіз культури подає її у емпірічно-розчленованому вигляді, коли визначенню та вивченню підлягають окремі прояви культури.

Студентам відомо, що вже в межах наукового пізнання реалізується спроба цілісного теоретичного погляду на культуру – його здійснює наука культурологія. Її завданням є визначення сутності культури, аналіз структури культури, виділення основних її елементів, певних закономірностей розвитку. Від такого підходу до вивчення культури треба відрізняти суто філософський підхід. Студентам треба згадати те, що їм вже відомо з вивчення попередніх тем курсу філософії: він реалізується завжди в системі світоглядного ставлення, коли людина намагається осмислити світ як ціле і вписати себе у нього, встановивши свої стосунки з ним і з усіма його частинами.

В межах такого ставлення філософія розглядає культуру як таку, визначаючи її сутність, виявляючи її місце у світі всього сущого, встановлюючи взаємозв’язки людини й культури, культури й природи, фіксуючи ролі і функції культури у житті людини і суспільства, пов’язуючи це розглядання із вирішенням головного філософського завдання – пошуками граничних засад світу, передумов можливості буття усього сущого та людського пізнання – тобто перш за все розкриваючи смисл культури. Філософія відкриває значущість культури як безумовної основи людського перебування у світі. Тому філософський розгляд культури як певної частини світу в її суттєвих ознаках є методологічним під ґ рунтям для усіх можливих конкретно-наукових досліджень окремих проявів культури. З цього випливає, що ґрунтовне знайомство студентів з філософією культури може створити теоретичне підґрунтя для професійної роботи в ділянці гуманітарного дослідження.

Контрольні питання

1. В чому полягає відмінність вивчення культури у межах філософії від розглядання її гуманітарними науками?

2. Чим відрізняються філософський і культурологічний підходи до аналізу культури?

МІСЦЕ ПИТАННЯ ПРО КУЛЬТУРУ В ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ

Прислухання до мови допомагає зануритись у глибину значень, що їх прагне відкрити філософ. Тому слід звернутись до перших вживань слова “культура, щоб аналіз певних контекстів використання цього слова відкрив напрями для пошуку суті культури як такої.

Первісне значення слова “культура” сягає латинського colo, colui, cultum – обробляти, вирощувати, шанувати, поважати (agrum colĕre – обробляти землю, deum colĕre – шанувати бога). Поступово воно набувало нових обертонів значень, і культура стала розумітися ще за античні часи як “вихованість”, як результат “обробки” людського розуму шляхом навчання. Вперше в такому значенні слово “культура” було використано давньоримським оратором і філософом Цицероном у праці “Тускуланські рукописи” (45 р. до Р. Х.), де філософія подається як культура розуму, бо філософські розмисли, за думкою автора, формують глибокий розум. Подальший розвиток значення слова “культура” пов’язаний із формуванням у межах середньовічного феодального суспільства міського устрою життя, коли “культура” розумілася як ознака життя міста. Доба Відродження додала слову “культура” значення ознаки особистої досконалості. Поступово культура усвідомлюється як усе, що створено людиною, на відміну він природнього.

Слово “культура” увійшло до наукового обігу, вже маючи термінологічний статус у філософії, у другій половині ХVІІІ століття. Тоді філософія розглядала культуру в контексті інших питань, пов’язаних перш за все із проясненням засад і закономірностей історичного розвитку людського суспільства. Культура була потрактована французьким просвітництвом ХVІІІ століття як сукупність досягнень суспільства у галузі суспільного устрою, створенні політичних інституцій, у галузі науки й мистецтва, і “культурність” визначалася як критерій суспільного поступу і полягала у розумності зазначених досягнень.

Поступово в європейській філософській думці формується уявлення про культуру як про сферу духовної свободи людської суб’єктивності, про світ справжнього, автентичного існування людського духу, що протистоїть природному існуванню, скутому необхідністю, та соціальному буттю, повному суперечностей та конфліктів. Німецька класична філософія, що надала такого розуміння культури, аналізувала різні форми життя духу: моральну, естетичну, філософську свідомість – як способи реалізації істинно людського буття у світі культури. Німецька філософія проаналізувала різні форми культури (міфологію, мистецтво, релігію, науку, філософію), побачивши у певній послідовності їхнього розташування в історії деяку єдину лінію духовного становлення людства.

У ХХ столітті культура стає окремим предметом філософського вивчення. Філософія починає пошук єдиних засад культури, вбачаючи у цьому на початку століття чи не головне своє завдання. Культуру стали розуміти як характерний для людини спосіб життєдіяльності, що має своїм результатом продукти матеріального й духовного виробництва, систему норм і правил діяльності і комунікації, систему цінностей, символічних форм, соціальних інституцій і установ тощо.

Контрольні питання

1. Як змінювалося значення поняття “культура” протягом історії?

2. Що впливало на таке змінювання змісту цього поняття?

РОЗДІЛ І. ОСНОВНІ ФІЛОСОФСЬКІ КОНЦЕПЦІЇ КУЛЬТУРИ

Тепер вже може стати зрозумілим, що культура як спосіб людської життєдіяльності має багато вимірів – діяльнісний, аксіологічний, символічний, нормативний, комунікативний тощо. Тому навіть в межах єдиного філософського підходу до її вивчення можуть бути сформованими різні розуміння її сутності і смислу, коли філософи-автори концепцій культури можуть шукати її сутнісні ознаки у цих різноманітних вимірах і саме тому визначати її сутність, виявляти її смисл та призначення неоднаково. Увазі читача пропонується така низка філософських уявлень про культуру, що в кожному з них виділяються різні своєрідні її риси як суттєві. Треба усвідомити, що кожна з цих концепцій не усуває, не заперечує інші, а відкриває для осмислення такий вимір культури, що його просто не бере до уваги решта концепцій. Тому, якщо мати за мету сформувати повноцінне й більш цілісне уявлення про культуру, треба брати до уваги всі філософські вчення, що з’ясовують її сутність і смисл.

Контрольні питання

1. Чому в межах філософського підходу існує багато концепцій культури?

 

1.1 Культура як результат і передумова людської діяльності

 

Вже первісне значення слова “культура”, що походило від “обробляти”, зазначало єдність людської діяльності і культури. Не оброблена людиною земля разом з усім, що на ній само собою росте, – це природа. Оброблений ґрунт і рослина, що вирощена на ньому людиною, – це культивована природа. Людська цілеспрямована діяльність є підставою для виникнення й розвитку культури. Культура формується як результат людського активного ставлення до світу. Що саме стає результатом діяльності людини?

Розглянемо наведений хрестоматійний приклад: вирощену культурну рослину. По-перше, ця рослина й є певний конкретний результат системи людських дій щодо неї самої, ґрунту і т. ін. То ж культура є перш за все системою фактичних результатів людської діяльності: рослин, речей, технічних приладів, наукових трактатів, мистецьких витворів тощо. Вони створюються людиною задля задоволення багатьох різноманітних матеріальних й духовних потреб і складають собою цілий світ людського існування.

Але результатом обробки ґрунту стає й ще дещо, що ми також маємо залучити до культури. Якщо уявити собі ситуацію, коли людина вперше намагалася виростити культурну рослину, буде очевидним, що вона тоді ще не знала, як само це треба робити. Й довгим шляхом випробовувань шукала вона певні дії, необхідні для вирощування цієї рослини: як орати, як поливати чи осушувати, як сапати. Отже людина наслідком цілеспрямованої діяльності мала не тільки рослину, а й певну систему механізмів діяльності, що надавала можливості зазначеної мети досягти.

Життя людини у суспільстві вимагало регулювання її поведінки та відносин між членами певної спільноти, щоб усунути приводи для конфліктів при реалізації по-різному спрямованих людських інтересів і потреб. Так формувалася культура як система норм і правил поведінки, діяльності і спілкування.

Як вже зазначалося, слово “культура” використовувалося вперше не тільки у аграрному контексті, а й у значенні “вшанування бога”, що відбувалося під час здійснення ритуалу, культу. Слово “культура” має своїм коренем саме “культ”, і треба усвідомити, які саме результати сакрально-культової діяльності давньої людини складали собою культуру.

Згадайте з попередніх тем курсу, що людина під час ритуалу зверталася до бога, щоб відшукати певних стійких засад свого існування у світі, щоб запобігти руйнуванню космічного ладу чи відновити вже зруйнований космос. Культ надавав можливості людині вирішити найважливіші світоглядні питання зв’язку всього сущого, місця людини у природному цілому. Віддаючи пошану богу, людина виходила за межі свого повсякденного існування, тобто за межі вирощених рослин і створених речей, за межі системи механізмів практичної діяльності. Виходила у світ вищих цінностей та ідеалів, щоб обґрунтувати своє існування, життя всього світу і підтримати космічну цілісність. Отже результатом такого виду діяльності людини ставала культура як система цінностей та ідеалів, тобто як певна смислова реальність, в межах якої людина стає по-справжньому людиною й існує як людина, виміряючи своє буття вищими духовними смислами.

Таким чином, людина на підставі цілеспрямованої діяльності творить культуру, тобто створює речі та ідеї, засоби пізнання, механізми, норми і правила життєдіяльності і комунікації, систему цінностей і ідеалів тощо. Тому цілеспрямовану діяльність людини й визначають підставою для формування і розвитку культури.

З іншого боку, культуру слід розглядати як передумову здійснення людської діяльності, оскільки ця діяльність можлива як осмислена, цілеспрямована, тобто суто людська тільки за умов оволодіння людиною накопиченими людством нормативами, правилами, методами і механізмами, тільки за умов здійснення її в системі духовно-ціннісних координат. Тільки існуючи у культурному вимірі, засвоюючи цінності, правила, норми, форми діяльності людина стає людиною.

Контрольні питання

1. На якій підставі філософія розрізняє природу і культуру?

2. Які саме результати людської діяльності складають собою культуру?

3. Які важливі змісти культури не можна побачити, якщо не згадати, що

вона виростала з культу, а не тільки з обробки ґрунту?

4. Чи можлива суто людська життєдіяльність поза межами культури?

Чому?

1.1.1 Опредметнення й розпредметнення як механізми включення людини у світ культури

Філософія описує механізми зв’язку людини в процесі діяльності з результатами діяльності, з іншими людьми, зі світом культури в цілому, що забезпечують єдність, безперервність існування культури, – опредметнення і розпредметення.

Людська діяльність зазвичай спрямована на задовольняння певних потреб, що виникають за конкретних умов життя людини. Усвідомив потребу, що виникла, людина формулює мету своєї діяльності, обирає засоби досягнення цієї мети – тобто в людській свідомості народжується задум, певна ідея, що її вона й стане втілювати в результаті своєї дії. Створюючи предмет, людина, таким чином, здійснює свою ідею, свій задум, тобто опредметнює його. Опредметнення й є перш за все процес втілення задуму в предмет.

Але цим зміст даного процесу зовсім не обмежується. Реалізуючи суть свого задуму, зміст суб’єктивного наміру, людина втілює в предмет свої здатності, знання, уміння. Тому в кожному створеному людиною предметі не тільки присутні функціональні, естетичні, економічні та ін. характеристики предмета, а й відбиті індивідуальні риси самої людини, що ніби то перейшли у витвір її розуму і рук. Здійснюючи творчу діяльність, людина реалізує себе саме як людина, бо така діяльність є найбільш суттєвою її ознакою. Тому у витворі втілюється й родова сутність людини.

Опредметнення, таким чином, будемо розуміти як процес втілення в предмет, що його створює людина, певного задуму людини, її індивідуальних здатностей, знань, умінь, а також сутнісних сил людини як такої. Результатом здійснення опредметнення стає те, що створений предмет виступає носієм соціокультурного смислу, включається до людського ціннісного світу. Крім того, діяльність опредметнюється і в характеристиках людини-творця, оскільки, змінюючи світ, створюючи дещо нове, людина змінює й саму себе, розвиваючи свої вміння й здатності.

Розпредметнення – процес опанування людиною якостей, сутності предмета шляхом його пізнання та використання. Оскільки у предметі втілені задум, індивідуальні й родові ознаки людини, остільки розпредметнення виявляється розкриттям, по-перше, задума, ідеї, що були покладені в основу створення предмета; по-друге, індивідуальних особливостей автора-творця предмета; по-третє, родової людської сутності, що полягає, зокрема, в активному творенні, у здійсненні цілеспрямованої, свідомої діяльності. Людина, використовуючи предмет, може розкрити втілений у ньому людяний смисл, бо той, хто створив його, передбачив певні форми і способи людської поведінки щодо нього. Предмет, що є носієм культурного смислу, стає чинником формування людяності через перетворення форм людської поведінки щодо цього предмету на спосіб його існування. Розпредметнення, таким чином, стає засобом формування в людині її людської соціокультурної сутності, бо вона оволодіває цими передбаченими формами дії зі створеним предметом. Розпредметнення розкриває людський смисл освоєного предмета, що саме в такому значенні функціонує у ціннісному світі, світі культури, наповнює людські здатності предметним змістом, встановлює незримі зв’язки поміж людьми – творцями культури і споживачами створеного. Використовуючи предмет, споживач відкриває не тільки характеристики предмета, але й особливості творця, що втілені в цьому предметі, і у такий спосіб вступає з ним у духовно-смисловий зв’язок, що утримує людину в культурному просторі, надаючи його існуванню ціннісно-смисловий вимір. Процес розпредметнення часто містить у собі елементи опредметнення, бо той, хто вживає створену річ, не тільки розкриває ті смисли, що закладені в неї, а й іноді додає дещо зі свого розуміння і досвіду до цих смислів. У такий спосіб річ збагачує (чи зменшує) свій смисловий зміст і зберігає його для подальших розпредметнень.

Культура зберігає свою безперервність завдяки нескінченному ланцюжкові розпредметнень-опредметнень, що складають зміст внутрішньої динаміки її життя.

Контрольні питання

1. Що надає створеним людиною речам культурного смислу?

2. З яких елементів складається опредметнення?

3. Чи завжди можливе адекватне розпредметнення?

4. Чому використання речей створює підстави для формування людяності?

1.1.2 Поняття культурної традиції

Культура є не тільки сферою формування людських смислів, а й сукупністю форм акумуляції соціального досвіду людини і механізмів трансляції цього досвіду, що забезпечує відтворення соціального життя.Тим механізмом, що через нього відбувається накопичення, зберігання і трансляція людського досвіду, вираженого у соціально організованих стереотипах, є культурна традиція. Людство накопичує певні знання, зразки, стереотипи діяльності, програми поведінки, нормативи і правила комунікації та передає прийдешнім поколінням збережені традицією форми колективного життя задля відтворення цих форм майбутніми людськими колективами, що робить культуру безперервною. Традиція уможливлює передавання акумульованого колективного досвіду життя соціальних груп, що забезпечує стабільність соціального існування. Традиція виконує функції засобу соціалізації людини, бо зберігає не тільки певні навички діяльності, але й усю систему соціальних відношень навколо цих навичок. Культурна традиція також виконує функцію механізму, що інтегрує соціальну цілісність, бо уможливлює відтворення певних соціальних відношень і соціально організованих стереотипів людської діяльності та елементів у структурі соціальних норм.

Студентам треба звернути увагу на відмінність існування традиції у традиційних і посттрадиційних суспільствах. У традиційних суспільствах схеми людської діяльності, засоби кодування соціальної інформації, стандарти поведінки та ін. відтворюються шляхом безпосереднього їхнього наслідування, внаслідок чого традиція консервується і не припускає новацій. У посттрадиційних суспільствах традиція реалізується завжди через створення нового, що має загальний зміст і значущість. Формування нових цінностей, програм життєдіяльності не може відбуватися без опертя на культурну традицію, що стає неодмінною умовою розвитку культури.

Контрольні питання

1. Як розуміти визначення традиції як механізму культури?

2. Які функції виконує традиція?

3. Чи можливе збереження незмінної традиції протягом всієї історії?

1.2 Культура як система цінностей

 

Звернімося до розуміння культури представниками школи неокантіанства, що на початку ХХ століття намагалися відкрити певні єдині основи культури, вбачаючи саме в культурі сферу істинно людського існування.

Представники Фрайбурзької (Баденської) школи неокантіанства, вирішуючи традиційну для тогочасної філософії проблему обґрунтування теоретичного пізнання й розрізняння методів природознавства і гуманітарних наук (як писав один з них, Г. Рікерт, “наук про природу” і “наук про культуру”), зіткнулися з необхідністю визначення культури, що, за їхньою думкою, виступає об’єктом гуманітарного знання. Засновник Фрайбурзької школи неокантіанства В. Віндельбанд, його наступник Г. Рікерт сутність культури вбачають у цінностях як загальних значущостях, що виступають метою пізнання і створюють певний нормативний план усіх функцій культури.

Придивімось до праці Г. Рікерта “Науки про природу і науки про культуру”, де в першому розділі з’ясовується сутність культури та її відмінність від природи. Автор розрізняє природу і культуру за ознакою причетності/непричетності до них людської діяльності. Те, що росте само собою, без втручання людини, – природа. Те, що виростає та з’являється у світі на підставі цілеспрямованої діяльності людини, – культура. Рослина, що виростає внаслідок обробки ґрунту, розуміється як культурна рослина.

Але цього ще недостатньо, щоб відкрити таємницю культури. Рікерт запитується, а задля чого людина виробляє речі? Й відповідає: задля того, щоб вони втілювали певні цінності. Створені людською діяльністю речі саме тоді мають статус культурних явищ, коли є носіями загальнолюдських цінностей. Але, сказавши таке, Рікерт навряд чи розв’язав завдання, бо тепер він опинився перед дуже складною проблемою, що він її намагається вирішити. Це проблема онтологічного статусу цінностей, їхньої природи. Адже треба зрозуміти, як і де існують цінності, що визначають собою речі як культурні феномени.

Рікерт зазначає, що про цінності взагалі не можна говорити, що вони існують чи що вони не існують, а треба говорити, що вони мають значення. Як все це розуміти? Справа у тому, що традиційно розрізняють об’єктивне існування, скажімо, речей, та суб’єктивне існування психічної реальності. Чи мають цінності такий вид існування, як речі чи як психічна реальність? Рікерт заперечує, й насправді цінності не є у такий самий спосіб, як є речі, але вони і не є у такий спосіб, як є психічні переживання в людині. Бо вони, за Рікертом, не є суб’єктивними, а в деякому сенсі об’єктивні, бо мають загальнолюдське значення. Виходить, що у світі є певний шар існування, що розглядається не як буття, а як особливий світ трансцендентних значень. Там і перебувають цінності, що мають загальнолюдську значущість. Скажімо, цінності “бути прекрасним”, “бути істинним”, “бути добрим”, “бути зручним”, “бути справедливим” є загальнолюдськими. Кожна людина може наповнювати ці цінності конкретним змістом, але їхній загальний зміст зберігає значення для усіх.

Рікерт розрізняє конкретні речі як носії цінності і цінності самі по собі, задля чого називає речі, що втілюють загальні цінності, благами.

Почавши із протиставлення природи і культури, Рікерт підкреслює, що це протиставлення не може бути абсолютним, бо культура – це не окремий від природи світ, а це новий – ціннісний – вимір світу. І природнє також може мати значущість, цінність для людини, і це означає, що людина може включати природу до ціннісного світу людських смислів. Одна й та ж сама річ може виявлятися як факт культури, а може розглядатися як факт природи, залежно від того, чи беремо ми до уваги її цінність. Якщо ми не зважаємо на ціннісний аспект речі, вона є просто частиною природного світу: стіл без врахування його цінності стає фізичним тілом, сукупністю молекул й атомів. Але коли ми шукаємо цінності в речах, ми нібито переносимо їх до ціннісної реальності, залучаємо до світу культури, і тоді вони відкривають нам свої смисли: стіл стає благом, що виражає певну цінність. Бо культура, за Рікертом, є сукупністю об’єктів, що пов’язані з загальнозначущими цінностями і виплекані заради цих цінностей.

Контрольні питання

1. Що стає підставою для розрізняння Рікертом світу природи і світу культури?

2. Що таке цінності?

3. Який онтологічний статус цінностей, за Рікертом?

4. Чим відрізняється “благо” від “цінності”?

5. Чи є протиставлення культури природі абсолютним?

6. Коли річ культури перетворюється на факт природи?

1.3 Культура як символічний універсум

 

Представник Марбурзької школи неокантіанства Е. Касірер трактує культуру як певну систему символічних форм, що слугують апріорними умовами можливості будь-якого пізнання, бо становлять собою формальний синтез чуттєвої багатоманітності.

Звернімось до двох фрагментів з праці Касірера “Опыт о человеке. Введение в философию человеческой культуры”, що надруковані у хрестоматії “Мир философии”. Там йдеться про специфіку людського сприйняття, що, за Касірером, полягає в опосередкованості бачення світу символічними формами. Людина, як і тварина, має систему рецепторів, що дозволяють сприймати інформацію, і систему ефекторів, що зумовлюють відповідь на подразнення. Але дія цих двох систем в людини й тварини відмінна. Тварина безпосередньо сприймає сигнал і безпосередньо реагує на нього. В людини всі ці процеси протікають значно повільніше. Бо в людини, як пише Касірер, поміж рецепторами і ефекторами міститься ще одна система – символічна. Людина ніколи не сприймає інформацію про світ безпосередньо, її бачення – не відображення того, як світ існує сам по собі, об’єктивно. Людське бачення світу оформлюється символічними формами, що стоять поміж індивідуальною свідомістю і світом, впливаючи на те, як само людина буде сприймати дійсність. Тобто не відбувається так, нібито людина безпосередньо бачить те, що є, і так, як воно є (так вважати заборонив ще Кант, що наполягав на опосередкованості людського пізнання системою апріорних форм свідомості), а потім, щоб виразити своє бачення, використовує певні символічні засоби. Ні, категорично ні, бо Касірер має на увазі дещо протилежне і більш складне: створені протягом історії загальнолюдські символічні форми визначають для людини, як само вона побачить дещо, що саме із реальності відкриється людині при використанні певної символічної форми – міфологічних образів, релігійних символів, наукових понять тощо.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 411; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.