Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Заняття 1. Рання антична філософія




ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ:

I. Загальна характеристика та особливості античної філософії:

- поняття античної філософії;

- духовні джерела античної філософії;

- уявлення про людину, Бога, космогонія у поезії Гомера, Гесіода і зміна філософської проблематики;

- основні етапи розвитку античної філософії;

- особливості античної філософії;

- основні філософські проблеми, сформульовані у контексті античної філософії

II. Космогонізм ранньої грецької філософії:

- особливості раннього періоду давньогрецької філософії;

- дві філософські гілки ранньої давньогрецької філософії;

- чому напрямок думки Фалеса і мілетських філософів треба визначати не як «натурфілософські», а як «космогонічні»?

З уривку першоджерел (див. «Самостійна робота» завд. №2) прокоментуйте:

• чому одних філософів називають матеріалістами, а інших ідеалістами?

•як зрозуміти вислів: «Ніщо не виникає і не зникає, бо єство (елемент, стихія) завжди зберігається?»

- стихійно-матеріалістичні ідеї представників Мілетської школи (Фалес, Анаксемен, Анаксимандр);

- що кожний з них вважав елементом (началом, сутністю) світу?

- в чому позитивні здобутки мілетських філософів?

III. Зародження діалектичних ідей у філософії Геракліта Ефеського

Із запропонованого уривку (див. «Самостійна робота» завд.№4) прокоментуйте:

- як пов’язати уявлення Геракліта про першооснову з діалектичним розумінням буття як безперервного руху?

- яку роль відіграють протилежності в процесі виникнення космосу?

- вчення про першооснову буття; вчення про логос;

- діалектичні погляди Геракліта;

- проблема людини і душі за Гераклітом; призначення людини;

IV. Філософія «мудрості» Піфагорійського союзу

З запропонованих висловів філософів (див. «Самостійна робота» завд. №5) з’ясуйте:

• що дає підставу стверджувати, що філософія Піфагора – це початок ідеалізму?

• чому Піфагор і його послідовники вважали числа світовою першоосновою?

• число це тільки першооснова речей, чи й психічних явищ також?

- ідеалістичне трактування першооснов світу Піфагором;

- піфагорійське вчення про душу, категорії добра і зла;

- в чому відмінність філософських доктрин мілетців і Піфагора.

V. Філософські погляди елейської школи

- яке трактування божества було запропоноване Ксенофаном;

- ідеалістичне трактування буття і мислення Парменідом;

- апорії Зенона. Яку мету переслідував він, висуваючи їх;

- вчення Емпедокла про рушійні сили космотворення;

- вчення Анаксагора про гомеомерії. Хто вводить термін «гомеомерії», що він означає?

VI. Атомістичне трактування буття

- атомістична трактування буття за Левкіппом і Демокрітом;

- що у своїй теорії Демокріт запозичив від Геракліта, а що від елеатів;

- теорія пізнання за Демокрітівською атомістичною теорією;

- проблема душі за Демокрітом.

Завдання для самостійного логічного опрацювання:

Завдання 1. З допомогою словника дайте визначення поняттям: натурфілософія, елеати, атомізм, космологія, космогонія, архе, ніщо, логос, Нус, гомеомерії, метапсихоз, апорія, протилежності.

 

Завдання 2. Робота з першоджерелом.

Законспектуйте уривок твору Арістотеля «Метафізика», кн.І, р.ІІІ (Про сутність (начала) і причину світу) і дайте відповідь на питання:

1) чому одних філософів називають матеріалістами, а інших ідеалістами?

2) як зрозуміти вислів: «Ніщо не виникає і не зникає, бо єство (елемент, стихія) завжди зберігається?»

3) назвіть перших давньогрецьких філософів. Що кожний з них вважав елементом (началом, сутністю) світу?

4) чий термін «гомеомерії», що він означає?

5) що хотів сказати Аристотель думкою: «Не самий субстрат викликає свою зміну… не дерево і не мідь роблять скульптуру, а щось інше є причиною перетворення».

 

/ Про сутність /начала/ і причину світу/.

«...більшість перших філософів вважала початком усього одні лише матеріальні начала, а саме те, з чого складаються всі речі, з чого як першого вони виникають і у що як останнє вони, гинучи, перетворюються, при цьому сутність хоча і залишається, але змінюється, в своїх проявах; це вони вважають елементом і початком речей. І тому вони вважають, що ніщо не виникає і не зникає, бо таке єство завжди зберігається;

Фалес – засновник такого роду філософії – стверджував, що начало все, тому він заявляв, що земля перебуває на воді; до такого твердження він, можливо, дійшов, і бачачи, що їжа всіх істот волога і що саме тепло виникає з вологи і нею ж живиться те, з чого все виникає, – це і є початком усього. Таким чином, він саме тому, дійшов свого твердження, так само ж як до того, що насіння всього за природою вологе, а начало природи вологого - вода.

Анаксимен же і Діоген вважають, що повітря перше, ніж вода, і з простих тіл переважно його вважають за начало;...Геракліт із Ефеса – вогонь, Емпедокл же – чотири елементи, додаючи до згаданих, землю як четверте. Ці елементи, на його думку, завжди зберігаються і не виникають, а у великій чи малій кількості з'єднуються в одне чи роз'єднуються з одного.

А Анаксагор з Клазомен, будучи старшим від Емпедокла, але писав свої твори пізніше за нього, стверджує, що начал безкінечна кількість: за його словами, майже всі гомеомерії (насіння), так само, як і вода чи вогонь, виникають і знищуються саме таким шляхом - тільки через з'єднання і роз'єднання, а інакше не виникають і не знищуються, а існують вічно.

Виходячи з цього, єдиною причиною можна було б вважати так звану матеріальну причину. Але згодом, просуваючись у цьому напрямку, сама суть справи вказала їм шлях і примусила їх шукати далі. Дійсно, нехай будь-яке виникнення і знищення з неминучістю виходить з чогось одного чи з великої кількості начал, але чому це відбувається і що є причиною цього? Адже, як би там не було, не самий же субстрат викликає свою зміну; я розумію, що, наприклад, не дерево і не мідь роблять скульптуру, а щось інше є причиною перетворення. А шукати цю причину – значить, шукати якесь інше начало, а саме, якби ми сказали, те, звідки начало руху.

 

Завдання 3. За таблицею дайте характеристику представникам шкіл і напрямів ранньої філософії

 

№ п/п Назва філософ. течій, шкіл Час заснування Країна, місто Представник Філософ. проблеми Що є осн. світобуд?
             

Демокріт, Геракліт, Анаксагор, Парменід, Піфагор, Емпедокл.

 

Завдання 4. Прокоментуйте вислови, обґрунтовуючи відповіді на запитання:

1. Як пов’язати уявлення Геракліта про першооснову з діалектичним розумінням буття як безперервного руху?

2. Яку роль відіграють протилежності в процесі виникнення космосу?

«Деталі його (Геракліта) вчення такі. Вогонь – першоелемент і всі речі – обмінний еквівалент вогню – виникають з нього шляхом розрідження (згущення). Все виникає через протилежності і все тече подібно річці. Всесвіт скінченний і космос єдиний. Народжується він з вогню і знову згоряє дотла через певні періоди часу, а відбувається це згідно з долею (логосом). Одна із протилежностей, яка призводить до виникнення (космосу) називається війною та незгодою, а інші, що приводять до згоряння, – згодою і миром, зміна-шляхом вгору-вниз, на якому і виникає космос.

....Цей космос, той же самий для всіх, не створив ніхто ні з богів, ні з людей, але він завжди був, є і буде вічно живим вогнем, що мірами спалахує та мірами згасає».

(Діоген Лаєртій)

Завдання 5. З цитати з’ясуйте:

1. Що дає підставу стверджувати, що філософія Піфагора – це початок ідеалізму?

2. Чому Піфагор і його послідовники вважали числа світовою першоосновою?

3. У числі він вбачав тільки першооснову речей, чи й психічних явищ також?

 

«Так звані піфагорійці, зайнявшись математичними науками, вперше висунули їх на перше місце у вихованні і стали вважати їх основами всіх речей. Але... в числах вони вбачали, як їм здавалось, багато рис, схожих з тим, що існує і відбувається, – більше, ніж у вогні, землі і воді; наприклад, така-то властивість чисел є справедливість, а така-то – душа і розум, інша – вдача... Все останнє вочевидь уподібнювалося числам за своєю суттю, а числа посідали перше місце у всій природі; елементи чисел вони вважали сутністю всіх речей і увесь Всесвіт є гармонією і числом. Число вони приймають за початок і як матерію для всього існуючого і як виявлення стану властивостей».

(Аристотель)

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ КОНТРОЛЮ І САМОКОНТРОЛЮ:

1. На основі яких джерел формувалася стародавня грецька філософія?

2. В чому полягають здобутки представників Мілетської школи?

3. В чому зміст Гераклітівської діалектики?

4. Яку проблему вирішували піфагорійці? Яке вчення вони започатковують?

5. В чому суть апорій Зенона?

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:

 

1. Аристотель. Метафизика // Соч.: В 4 т. – М., 1976. – Т.1.

2. Герасимчук А.А., Тимошенко З.І. Курс лекцій з філософії: Навчальний посібник.-К., 1999. – С.21-38

3. Історія філософії: Підручник/Ярошовець В.І., Бичко І.В. – К., 2002. – С.53-94

4. Петрушенко В.Л. Філософія: Курс лекцій. – Львів, 2001. – С.54-70.

5. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник /За ред. М.А. Скринника, З.Є. Скринник. Львів, 2001. – С.54-65

6. Причепій Є.М. Філософія: посібник для студентів. – К., 2001. – С.56-74

7. Філософія. Навчальний посібник/За ред.. Ю.В. Осічнюка. – К., 2003. – С.70-80.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 1300; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.