Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Лабораторний практикум




Лабораторне заняття 2

Тема. Пізнавальна функція психіки: уява

Питання теоретичної підготовки

1. Загальна характеристика уяви і її роль у психічній діяльності. Механізми процесу уяви.

2. Фізіологічні основи уяви. Зв’язок уяви з регуляцією органічних процесів і рухів.

3. Види уяви. Класифікація уяви.

4. Механізми переробки уявлень в уявні образи. Основні етапи формування уявних образів.

5. Індивідуальні особливості уяви та її розвиток. Основні типи уяви.

6. Загальне уявлення про творчість. Значення уяви для творчості. Концепція Т. Рібо.

7. Етапи творчості за Г. Воллесу. Рівні творчих завдань за Г.С.Альтшуллер.

Основна література до теми

1. Загальна психологія: Навч. посібник / О. Скрипченко, Л. Долинська, З.Огороднійчук та ін. – К., 1999 – С.216-231.

2. Загальна психологія: Підруч. для студентів вищ. навч. закладів / За заг. ред. акад. С.Д. Максименка. – К., 2000 – С.253-263.

3. М’ясоїд П.А. Загальна психологія. – К., 2000. – С.322-340.

4. Психологія: Підручник / За ред. Ю.Л. Трофімова. – К., 1999. – С.315-342.

Питання для самоконтролю:

1. У чому полягає специфічність відображення дійсності у процесах уяви?

2. Охарактеризуйте роль уяви в житті людини і в регуляції організму.

3. Які фізіологічні механізми уяви?

4. Порівняйте умови виникнення уяви і мислення в людини.

5. Які способи створення образів уяви ви знаєте? Наведіть їх приклади.

6. Розкажіть про роль мрій у житті людини.

7. У чому полягають особливості мрії як різновиду творчої уяви?

8. У чому сутність основних закономірностей у процесах аглютинації?

9. Розкажіть про основні етапи формування уявлюваних образів відповідно до закону Т. Рібо?

10. Які механізми формування уявлюваних образів?

11. У чому полягає принципова відмінність художньої, технічної та наукової уяви?

12. У чому полягає принципова відмінність між образами репродуктивної та продуктивної уяви?

13. Чи може бути уява дитини багатшою, ніж уява дорослої людини? Обґрунтуйте.

14. Обґрунтуйте умови формування уяви у школярів.

15. Яка роль уяви в розв’язанні творчих задач?

Завдання 1. Опрацювання методикиП. Торренса діагностика креативності

(Туріщева Л.В. Особливості роботи з обдарованими дітьми. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – С. 109-112).

Тести П. Торренса були розроблені відповідно до завдань освіти як частина тривалої дослідницької програми, спрямованої на створення таких методик роботи з учнями, які стимулювали б їх творчість. При створенні тестів автор прагнув отримати моделі творчих процесів, які відображають їх природну складність. Але головною метою досліджень П. Торренса і його співробітників був доказ надійності та передбачуваної валідності (обґрунтованості) тестів творчого мислення.

Ці дослідження, тривалістю в 7, 12 і 22 роки, привели до удосконалення первинних версій тестів 1958-1966 рр. у бік підвищення їх надійності та валідності, різноманітності показників (версії 1974, 1979, 1984 рр..).

Окрім того, були виділені наступні характеристики для оцінки творчих досягнень тих, хто продемонстрував високі тестові показники:

- кількість досягнень у природничих і гуманітарних науках, мистецтві, організаторської діяльності (лідерство) під час шкільного навчання, яке визначається самим досліджуваним за списком з 25 видів;

- аналогічний показник досягнень після закінчення школи;

- показник творчого стилю життя (визначається самим піддослідним за списком з 22-х видів творчої поведінки);

- оцінка творчих досягнень незалежними експертами;

- експертна оцінка професійних планів.

У самому тривалому лонгітюда П. Торренса вивчався взаємозв’язок тестових показників креативності у молодших школярів та кожним з перерахованих вище показників їх творчих досягнень 22 роки по тому. Всі кореляції (зв’язку) виявилися високо достовірними. Коефіцієнт множинної кореляції для всіх п’яти критеріїв досягав 0,63, що свідчить про істотний взаємозв’язок досліджених показників навіть при такому тривалому проміжку часу між обстеженнями.

Однак, високі показники тестів креативності у дітей аж ніяк не гарантували їх творчі досягнення, а лише свідчили про високу ймовірність їх прояву.

Для того щоб пояснити роль творчих здібностей у розумінні, передбаченні і розвитку творчості П. Торренс запропонував модель з трьох частково пересічних кіл, відповідних творчим здібностям, творчим вміннями творчої мотивації. Високий рівень творчих досягнень може очікуватися тільки при збігові всіх цих трьох чинників.

Іншими словами, за відсутності творчої мотивації (прагнення до нового, прихильності завданню і т.ін.) високий рівень творчих здібностей не може гарантувати творчих досягнень ні в мистецтві, ні в науці, ні в інших видах діяльності навіть при повному оволодінні новітніми технологіями. І навпаки, наявність відповідної мотивації й оволодіння необхідними знаннями та вміннями при відсутності творчих можливостей не можуть привести до творчого результату, забезпечуючи лише виконавську майстерність.

Інструкція для організаторів дослідження.

Ця методика дозволяє визначити рівень креативності особистості. Тест може бути використаний для дослідження творчої обдарованості як дітей, починаючи з дошкільного віку (5-6 років), так і молоді.

Після попередньої інструкції потрібно роздати аркуші із завданням, прочитати інструкцію, але не давати приклади можливих відповідей.

Відповіді на завдання цих тестів досліджувані повинні дати у вигляді малюнків і підписів до них.

Інструкція досліджуваному. Вам пропонується виконати захоплюючі завдання. усі вони вимагають від Вас уяви і фантазії. При виконанні кожного завдання намагайтеся придумати щось нове і незвичайне і добре б таке, до якого не кожен додумається.

Перед Вами 8 незакінчених фігур. якщо до них додати додаткові лінії або штрихи, у Вас вийдуть цікаві предмети або навіть сюжетні картинки. Придумайте назву для Вашого малюнки і запишіть його під малюнком.

Час виконання завдання обмежений – 15 хвилин. Тому працюйте швидко.

Стимульний матеріал

 

 

Обробка та інтерпретація результатів дослідження

Номер фігури Кількість балів Варіанти малюнка
№ 1 0 балів Абстрактний візерунок, обличчя, окуляри, птах
1 бал Брови, очі, хвиля, море, хмара, тварина, серце, квітка, яблуня
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 2 0 балів Абстрактний візерунок, дерево, рогатка. квітка
1 бал Літера, будинок, символ, покажчик, слід ноги птаха, цифра, людина
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 3 0 балів Абстрактний візерунок, звукові і радіохвилі, обличчя людини, човен, люди, фрукти
1 бал Вітер, хмара, кульки, деталі дерева, дорога, міст, гойдалки, тварина, колеса, лук і стріли, риба, санки, квіти
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 4 0 балів Абстрактний візерунок, хвиля, море, змія, хвіст, знак питання
1 бал Кішка, крісло, стілець, ложка, миша, гусениця, черв’як, окуляри, черепашка, гусак, лебідь, квітка, трубка для паління
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 5 0 балів Абстрактний візерунок, блюдо, ваза, чаша, корабель, обличчя людини, парасоль
1 бал Водойма, озеро, гриб, підборіддя, таз, лимон, яблуко, лук і стріли, яр, яма, риба, яйце
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 6 0 балів Абстрактний візерунок, сходи, обличчя людини
1 бал Гора, скеля, ваза, ялина, кофта, піджак, плаття, блискавка, гроза, людина, квітка
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 7 0 балів Абстрактний візерунок, машина, ключ, серп
1 бал Гриб, ківш, лінза, обличчя людини, молоток, окуляри, серп і молот, тенісна ракетка
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 8 0 балів Абстрактний візерунок, дівчинка, людина
1 бал Літера, ваза, дерево, книга, майка, плаття, ракета, квітка, щит
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 9 0 балів Абстрактний візерунок, пагорб, гори, літера, вуха тварини
1 бал Верблюд, вовк, кішка, лисиця, обличчя людини, собака
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки
№ 10 0 балів Абстрактний візерунок, гусак, качка, дерево, обличчя людини, лисиця
1 бал Буратіно, дівчинка, птах, цифра, людина, фігура
2 бали Всі інші більш оригінальні малюнки

 

 

За результатами виконання лабораторного практикуму з теми оформіть письмовий звіт (див. зразок) за такими питаннями:

1) критично проаналізуйте отримані результати за опрацьованою методикою;

2) результати дослідження запишіть у вигляді протоколу (див. зразок);

3) сформулюйте висновки за результатами лабораторного дослідження про індивідуальні особливості уяви;

4) проаналізуйте відомі Вам способи розвитку фантазії та уяви (формулюється у вигляді рекомендацій у п.11 протоколу дослідження);

5) прокоментуйте яке значення має уява у професійній діяльності вчителя та дайте відповіді на такі запитання:

- Чим образ уяви відрізняється від образів сприймання?

- Коли ми дивимося на хмари при бажанні ми можемо розгледіти в них верблюда, або гори, або острови. Чи є це виявленням уяви?

- Одного разу видатний психолог А.Р. Лурія показав кінорежисеру С.М. Ейзенштейну дитячий малюнок на тему «розтоплювати піч». Дитина все уявила більш-менш вірно, але посеред кімнати намалювала великий прямокутник. Як з’ясувалося, це – «сірники». Як Ви гадаєте, «правильним» реалістичним або «неправильним» був цей малюнок? Відповідь обґрунтуйте.

Звіт за результатами виконання лабораторного практикуму з теми «Пізнавальна функція психіки: уява»

Протокол дослідження

1. П.І.Бдосліджуваного: _____________________________________

2. Вік досліджуваного:__________________________________________

3. Дата, час проведення дослідження: _______________________________

4. Умови тестування: _____________________________________________

5. Самопочуття досліджуваного: ___________________________________

6. Предмет дослідження:__________________________________________

7. П.І.Б. експериментатора:_________________________________________

8. Бланк відповідей досліджуваного:_________________________________

9. Обробка результатів дослідження: ________________________________

10. Аналіз та інтерпретація результатів дослідження: __________________

11. Висновок і рекомендації: _________________________________________




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 789; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.