Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Погляди Еміля Дюркгейма та його прибічників на релігію




СОЦІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД ДО ВИВЧЕННЯ РЕЛІГІЇ

 

1. Погляди Е. Дюркгейма та його прибічників на релігію.

2. Пояснення походження релігії Люсьєном Леві-Брюлем. Теорія “дологічного мислення”.

3. М.Вебер про роль релігії в господарському й суспільному житті.

 

 

 

Представники еволюціоністської школи переважно розглядали первісну людину як мислителя, яка саме в результаті осмислення навколишньої дійсності прийшла до релігійних вірувань.

Інший підхід у цьому плані продемонстрували представники соціологічної школи Еміля Дюркгейма (1858-1917). Е.Дюркгейму належить робота “Елементарні форми релігійного життя, тотемістична система в Австралії” (1912). У цій роботі він спирався на тогочасні дослідження культури аборигенів Австралії, які стояли на дуже низькому щаблі суспільного розвитку. У релігійних віруваннях австралійських племен явно переважали елементи тотемізму. Тому Е. Дюркгейм вважав культові обряди тотемізму культовою основою різних релігій. У цьому сенсі Е.Дюркгейма можна розглядати як представника однієї із преанімістичних концепцій.

Однак вчений, на відміну від прихильників традиційного еволюціонізму, рішуче відкидав використання законів індивідуальної психології до пояснення релігійних вірувань. Він доводив, що ніякі спостереження людини над його зовнішньою природою не могли породити релігійних вірувань. Ці вірування могли зародитися лише в суспільстві, в сфері т.зв. “колективних уявлень”.

Останні є продуктом тривалого розвитку суспільства і примусово нав’язуються кожному індивідові.

Релігія, з його точки зору, є немовби вираженням суспільства, наведеним у вигляді образів та символів. Усі релігії – це відповіді, хоча й різноманітні, на ті чи інші умови людського існування.Релігія, подібно до інших соціальних інституцій, вкорінена в самій “природі речей” та природі людини.

Релігія, на його думку, за своєю є колективною й ґрунтується на поділі світу на дві сфери – сакральну та профанну. Саме в цьому протиставленні сакрального та профанного світі полягає відмінність релігії від інших соціальних інституцій. Вона повинна досліджуватися як об’єктивний факт, оскільки являє соціальний феномен, що має соціальне підґрунтя.

Сакральний та профанний світи розглядаються як абсолютно гетерогенні, такі, що не зводяться один до одного. Різниця між цими світами не в ієрархії, а в тому, що між ними існує неперехідна межа. Щоправда, її перехід можливий у релігійних ритуалах, завдяки яким долається розрив сакрального та профанного. Релігія є суцільно функціональною, оскільки вона призвана укріпляти соціальну солідарність групи.

Для Е.Дюркгейма не природа сама по собі є джерелом релігії. Вона розглядалася ним як джерело символів, необхідних для ствердження ідентифікації соціальної групи. Релігія – це засіб ідентифікації, усвідомлення себе тією чи іншою соціальною групою як єдності.

Релігію Е.Дюркгейм розглядає і як правила моралі та правила власне релігійних дій, а також як уособлення колективної сили самого суспільства.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 538; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.