Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Макс Вебер про роль релігії в господарському й суспільному житті




 

Із соціологічної точки зору релігію намагався розглядати Макс Вебер (1864-1920). Вчений опрацював величезний матеріал з історії світових релігій, всебічно проаналізував взаємовпливи і взаємозв’язки між релігійними віровченнями і культурами, з одного боку, та соціальними позиціями їх носів, їх економічною ментальністю, з другого.

 

Релігію вчений розглядав як основну форму етичної раціоналізації людської поведінки в традиційних суспільствах. Релігійна свідомість трансцедентує світ, даючи етично-раціональне обґрунтування сенсу людського буття в цьому світі. Віровчення кожної із світових чи національних релігій можна розглядати як різновид раціональної теодицеї, пояснення причин існування світового зла і шляхів його подолання, шляхів спасіння душі. Етика світових релігій – це перші радикальні форми “розчаклування світу” від магічних забобонів, це ті центри, навколо яких постають ті чи інші “картини світу”, формується відповідна ментальність людей, від якої немалою мірою залежить історична доля цивілізацій.

Веберова соціологія релігії значною мірою пов’язана з пошуками відповіді на питання про походження та специфіку західного капіталізму. Вебер доводив, що певні форми економічної поведінки капіталістичного зразка виникли та існували в Стародавньому Вавилоні, Індії, Китаї, античних Греції та Римі й продовжували існувати на Сході та Європі в епоху Середньовіччя. До таких форм він відносив грабіжницький капіталізм, військовий капіталізм, традиційний капіталізм, капіталізм партій і т.п.

Західний капіталізм – явище принципово відмінне від цих форм господарювання. Йому передусім притаманна специфічна економічна ментальність, що склалася під впливом аскетичного протестантизму, а також своєрідні інституційні форми (наявність ринку вільної робочої сили, чітке розмежування між капіталом підприємства і особистою власністю підприємця, раціональний бухгалтерський облік і раціональна організація праці). Жадоба збагачення як мотиваційний чинник при цьому не виключається, проте для збагачення використовуються раціональні засоби.

Протиставляючи раціональний капіталізм і капіталізм грабіжницько-авантюрний, вчений протиставляв два типи суспільств: суспільство, де шанують “етику праці” з такими чеснотами, як помірність, дисциплінованість і чесність, і де мають місце певного роду взаєморозуміння та солідарність, - і суспільство, яке взагалі не знає етичних орієнтирів як таких і де триває нескінчене протистояння всіх проти всіх, що набуває нерідко відверто кримінального характеру: “верхи” прагнуть якомога швидше і більше збагатитися коштом “низів”, нехтуючи при цьому всіма нормами моралі, а часто-густо й законами, - тоді як “низи” у свою чергу, реагують на таку поведінку поганою працею, саботажем, крадіжками. Прагнення “здобути незароблене” набуває масового поширення насамперед там, де немає спільних цінностей і підтримуваної ними суспільної солідарності й де діє так звана “подвійна мораль”.

Дошукуючись духовних коренів західноєвропейської капіталістичної раціональності, М.Вебер намагався з’ясувати етично-господарську орієнтацію світових релігій. Кожна із впливових світових релігій, вважав він, має свою специфічну господарську етику – систему приписів, які визначають ставлення віруючого до праці, матеріальних цінностей та багатства. Зміст таких приписів, як правило, має аскетичне спрямування. Зміст таких приписів, як правило, має аскетичне спрямування. Кожна із світових релігій визнає, що порівняно з Божою досконалістю світ завжди недосконалий, тому поведінка того, хто прагне спасіння, повинна якоюсь мірою бути “не від світу цього”. Кожна із світових релігій на свій лад встановлює порядок і міру такого дистанціювання від світу. Певну роль тут відіграє і такий фактор, як соціальна позиція носіїв того чи іншого віровчення.

У зв’язку з цим М.Вебер вбачав принципову різницю між господарською етикою християнства та іудаїзму – з одного боку, і відповідно приписами конфуціанства, індуїзму, буддизму – з іншого. При всіх досить глибоких відмінностях у характері віровчення і культури три вищезгадані релігії мають певну спільну мету: їх аскетизм має пасивно-споглядальний характер. Він прийшов до висновку, що етичні приписи більшості тих релігій мають мало спільного з “етикою праці”, оскільки орієнтовані споглядально, внаслідок чого їх можна визначити або як “етику пристосування до світу”, або навіть як “етику втечі від світу”.

Конфуціанство – це станова етика “літераторів”, високоосвічених імператорських чиновників, що з погордою ставляться до простого люду. Конфуціанську етику М.Вебер трактує як “етику порядку”, пристосовану до існуючої системи соціальних взаємин. “Релігією інтелектуалів” називає М.Вебер індуїзм, підкреслюючи водночас, що, на відміну від конфуціанців індуїсти не прагнуть до осягнення державних посад, а утворюють спадкоємну касту “фахівців з особистих і обрядових справ” – касту, яка здійснює значний вплив на суспільне життя, сприяючи закріпленню існуючих порядків. Буддизм же, який виник дещо пізніше, був рухом жебручих ченців, які пропагували аскетичний спосіб життя і прагнули взагалі не втручатися в світські справи. Тому господарську етику трьох вищеназваних релігій можна назвати етикою пристосування до світу (конфуціанство) або етикою втечі від світу (індуїзм та, особливо, буддизм). В останньому випадку ставлення релігії до будь-якої господарської діяльності може набирати відверто негативного характеру.

Принципово іншою була етична позиція щодо господарства і взагалі всього світського життя, що її містили священні книги раннього іудаїзму і християнства. Останнє, на думку М.Вебера, виникло як релігія мандрівних ремісників, ставши пізніше “специфічно світською, бюргерською релігією”. В силу ряду специфічних обставин носії цих двох релігій виробили в собі переконання, що послані Богом у світ, аби поліпшити його, і тому вважали за допустиме активно і водночас раціонально діяти у найрізноманітніших сферах – господарській політичній, культурній і таке інше. Така раціонально-активістська установка властива також і мусульманству. Щоправда, тут вона не набула повного розвитку.

Християнська ідея раціонального “поліпшення світу”, потрапивши на сприятливий ґрунт західноєвропейської бюргерської культури, стала могутнім чинником. Певне значення тут мала також і та обставина, що етичні норми Старого і Нового Заповітів викладені у простій, образній, приступній для масового сприйняття формі. “Хоча кожна дитина легко зрозуміє зміст гомерівського епосу чи основні події “Махабхарати”, все ж етичні системи, що їх містить антична міфологія, “Бхагавадгіта” чи вчення Будди, не такі вже й прості для розуміння. Натомість “той етичний, а також прагматично-космополітичний раціоналізм, що його містить давньоєврейське “Святе письмо”, у принципі доступний для всіх… Уявлення про трансцендентного монотеїстичного Бога, котрий править світом то як цар, то як батько, котрий буває ласкавим і буває суворим, котрий любить свій народ, але може і жорстоко його карати, котрий дозволяє ублажати себе молитвою і діями у відповідності з його вказівками – це та конструкція, яка дає чітке раціональне тлумачення світу, доступне водночас розумінню простих людей і навіть дітей”. На думку М.Вебера, духовні корені протестантської аскези сягають ще ветхозавітних часів, коли давньопалестинські пророки обгрунтували й практично втілили в життя вимоги раціональної етики, котра вимагала не втечі від світу і не пристосування до його порядків, а вселяла надію в майбутню радикальну зміну цих порядків і вимагала активно сприяти прискоренню цієї події.

Етичні приписи іудаїзму, а також і зороастризму вчений розглядав як “етику світоволодіння”, яка, внаслідок прийняття християнами Старого Завіту, може розглядатися як одне із джерел протестантської “етики праці”.

На думку М.Вебера, значення духовної революції, що відбулася в епоху Реформації, полягало, зокрема, в тому, що було знайдено способи етичного регулювання нової сфери тодішнього економічного життя – капіталістичного підприємництва, яка до того практично перебувала в соціальному підпіллі й не визнавалася за ціннісно значиму, а то й вважалася гідною осуду. Народжена Реформацією етика праці змогла зінтегрувати західне суспільство і спрямувати його на шлях ефективної “органічної модернізації”.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 500; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.