КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Українці в країнах Південної Америки
ерші українські сліди у Південній Америці пов’язані ще з XVII— XVIII ст. з такими прізвищами, як Баделяк, Возняк, Добрий, Дорошенко. Початок масової імміграції у Латинську Америку припадає на кінець XIX ст Серед країн, до котрих прибували українці, були передовсім Аргентина та Бразилія. За певними джерелами, у Бразилії (початком імміграції українців у цю країну вважається 1872 р.) на зламі XX ст. мешкали понад 47 тис. українців. За період першої хвилі імміграції (1897— 1914) в Аргентині поселилося близько 14 тис. чол Уяву про умови існування українських переселенців у Південній Америці дає опис поселень у Бразилії у книзі Ю.Федоріва “Історія церкви в Україні”. Він, зокрема, звертав увагу на те, що ця країна була чи не найтяжчим з усіх місць нового поселення “перших українців”. Нерідко іммігранти опинялися тут у мало або зовсім не заселених пустелях, преріях, бразильських пралісах і сельві. Осідаючи в майже непридатних для нормального життя місцевостях Південної Америки, кожен український переселенець в Аргентині мав право за досить високими цінами придбати до 50 га “червоної землі”, а в Бразилії — значно більше Як бачимо, землі вистачало, але починати слід було “з нуля”, тобто з цілини, що, втім, не завадило українцям організовувати фермерські господарства. Часто-густо, однак, вони поповнювали нанбідніші верстви населення, влаштовувалися на будівництво залізничних колій, промислових підприємств і портів, наймалися батраками на сезонну роботу до власників кавових плантацій, поміщиків та на тваринницькі ферми, ставали прислугою у місцевої знаті Друга хвиля української імміграції до Південної Америки припадає на період між Першою і Другою світовими війнами. Імміграція цієї хвилі має свої особливості, які відрізняють її від попередньої. Звернемо увагу на такі: 1) більш широкий соціально-класовий спектр; 2) відбувається якісна еволюція від суто заробітчанської до т. зв. колонізаторської імміграції, коли значна частина українців прибуває сюди з намірами осісти на тривалий час і освоювати можливості Аргентини та Бразилії; 3) основний потік українських переселенців спрямовується до Аргентини (у попередній хвилі перевага надавалася Бразилії), куди прибувало від 50 до 60 тис. чол., 4) помітне збільшення у складі переселенців інтелігенції, високий рівень політичної свідомості (це зумовлювалося наявністю діячів та симпатинів УНР). Третя хвиля імміграції українців у ці країни належить до перших повоєнних років, а в наступний період туди приїздили хіба що поодинокі українці, й не стільки з України, скільки з інших країн поселення. Головна відмінність цього потоку іммігрантів по лягає в тому, що до переселення їх штовхали здебільшого політичні причини. Власне, імміграція до Південної Америки у цей час була частиною т.зв. політичної імміграції. Приплив українців до Аргентини і Бразилії загальмувався і врешті-решт припинився внаслідок економічної кризи 1950—1952 рр. Більше того, встановлення політичних диктатур у цих країнах призводило до рееміграції, яка відбувалася у двох напрямках: США і Канада та Радянський Союз. Правда, близько половини з тих, хто приїхав до СРСР, з часом повернулися назад. Втрати від рееміграції, надто серед українців Аргентини, були, однак, компенсовані новим притоком іммігрантів у 50—60-і рр. переважно з числа тих, хто спочатку осідав в Уругваї і Парагваї. До речі, в повоєнний період вихідці з України починають освоювати ці країни, де згодом формуються українські громади. У країнах Південної Америки впродовж більш як столітнього перебування українців їхні громади виникли й розвивалися в окремих містах і провінціях: Буенос-Айрес, Місіонес, Чако, Мен- дока, Формоса, Ріо-Негро (Аргентина), Парана, Санта-Катаріна, Ко-Гранде-до Суль, Манто-Гро- со-до Суль (Бразилія). Переважна більшість представників української діаспори у південноамериканських країнах народилася тут — у Бразилії, на приклад, понад 90%. За релігійною приналежністю (а цей фактор є дуже важливим для громадського життя українців) 50 % в Аргентині — католики східного обряду, 30% — православні, кілька відсотків — євангелісти, решта — “байдужі”; у Бразилії 85% — греко-католики, 4% — православні, 300 чол. — євангелісти. Перші роки перебування українців в країнах Південної Америки у плані облаштування життя за нових умов були подібними до таких у США й Канаді. Як правило, церква ставала вагомим об’єднуючим фактором, була найважливішою організацією для українських переселенців Згодом виникали інші зокрема мистецькі, просвітні тощо. Скажімо, важливим кроком у збереженні етнічної самобутності було утворення 1924 р. в м.Беріссо (Аргентина) українського драмгуртка “Молода громада”, який пізніше трансформувався у товариство “Просвіта”. Крім центральної управи у столиці країни, нині у провінціях Буенос-Айрес, Місіонес, Чако, Мендоса, Кордоба працює 16 його філій При товаристві діють “рідні школи”, мистецькі колективи, оселя для відпочинку дітей і молоді “Веселка”. На 20—30-і рр. припадає поява дрібних приватних підприємств і братств, кооперативів в Аргентині та Бразилії, власники яких підкреслюють своє українське походження й відповідним чином називають ці формування. Тоді ж починається процес об’єднання українців за фаховою приналежністю, що, приміром, мало місце під час заснування Спілки українських інженерів Аргентини (1931). У 20-х рр. продовжували діяти господарсько-економічні українські організації в Бразилії (на 1914 р. їх нараховувалося 32). В 1922 р. в Порту- Уняо, а в 1934 р. — в Куріти утворюється “Український союз”, який з 1938 р. називався “Навчальним сільськогосподарським об’єднанням” і став головним культурним центром українського життя в Бразилії. В Аргентині досить помітну роль відіграють українські кооперативи. Один з них — “Відродження” має філії в Чеко, Місіонесі, інших місцевостях і нараховував свого часу 5 тис. членів. Значним був фінансовий оборот кооперативу “Фортуна” при товаристві “Просвіта”. При православному братстві св.Покрова в Буенос-Айресі діє кооператив “Тризуб", а по вул.24-го листопада в столиці розмістився Союз українських купців, промисловців, підприємців та дипломованих спеціалістів Чимало українських інтелектуалів залишили політичний слід в історії громадського життя не лише української спільноти, але й суспільств країн проживання взагалі. Це — професори різних аргентинських та бразильських університетів: С Онацький, О.Борушенко, Б.Галайчук, Ю.По- лянський, В.Зінько, В.Бурка, І.Вігоринськнй, художники, архітектори, скульптори: О.Климко. Ю.Шумлінський, Б.Кульдина, І. Гриценко. В.Цимбалан. Особливу роль у збереженні української самобутності відіграє у цих країнах жіноцтво. Підтвердженням цьому служать враження канадського дослідника Я.Рудницького, який згадує в цьому контексті пані Іваницьку, яка працює на радіо, проф. Тауридську, пані Середняк, проф. О.Борушенко, поетесу О. Колодій. Чимала заслуга жінок, зокрема, в тому, що 53-й випуск “Бюлетеня" Інституту пам’яток Курітиби був присвячений життю українців у Бразилії. Українська громада в Бразилії докладає чимало зусиль, щоб продовжити традиції вивчення української мови, а через неї зберегти свою самобутність й цілісність у бразильському оточеню. Перспективи рідної мови діячі української спільноти пов’язують з прийняттям конституційного закону, що дозволяє викладати українську мову в державних школах штату Парана, де мешкає основна маса українців Бразилії.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 640; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |