Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Співпраця галичан і наддніпрянців




З другої пол. XIX ст. Галичиною зацікавлюються наддніпрянські українці, які надавали їй особливого значення в справі українського національного розвит­ку. Це пояснювалося тим, що,попри політичні обмеження внаслідок сильних польських позицій, українці Гали­чини жили все ж у конституційній монархії, де основ­ні права забезпечувалися набагато ширше, ніж у само­державній Росії. Вони вже від часу революції 1848 р. брали участь у виборах, мали парламентське представ­ництво, політичну пресу, громадські організації тощо. У підросійській Україні політичні змагання могли вияв­лятися тільки нелегальним шляхом. Тому, коли росій­ський уряд розпочав репресії проти українського руху, його активні діячі перенесли свою діяльність до Гали­чини, в умови вільнішого конституційного життя, зміцнюючи цим місцевий національний рух, щоб пізніше використати його здобутки для всієї України.

Так Галичина стає місцем, де спільними силами роз­вивається українське національне життя, творяться українські національні цінності для потреб цілої Украї­ни. З цього часу духовні зв'язки між двома частинами України зміцнюються, витворюючи одну національну культуру, одну політичну думку, один національний ідеал.

Серед перших визначних діячів Великої України, які налагодили тісні відносини з галицькими українцями, був Пантелеймон Куліш. І.Франко писав: «Доля судила,


що власне Куліш був головним двигачем українофіль­ського руху в Галичині в 60-х і майже до пол. 70-х років». Він перший звернув увагу молодих галицьких україно­філів на потребу вивчати історію України, на необхід­ність літератури для простого народу.

70 —80-ті роки в історії української самосвідомості були часом переважаючого впливу Михайла Драгома-нова. «Він був для нас правдивим учителем вповні без­корисно не жалував праці..., щоб наводити нас, ліни­вих, малоосвічених, вирослих у рабських традиціях на­шого глухого кута на кращі, ясніші шляхи Європей­ської цивілізації», — так згадував Драгоманова І.Фран-ко. Але «глибока і сильна віра в західноєвропейські ідеали соціальної рівности і політичної волі заслоню-вали перед його очима ідеал національної самостійно­сте, ідеал, що не тільки вміщує в собі обидва попередні, але один тільки може дати їм поле до повного розвою». Майже одночасно зі смертю М. Драгоманова з Києва до Львівського університету переїхав викладати істо­рію визначний український історик Михайло Грушев-ський. Йому судилося стати представником найнові­шої фази українства, яка відштовхувалася від суспіль­них і політичних ідей драгоманівського критицизму, роб­лячи, однак, визначальним суто національне почуття, підсилене історичними дослідженнями. Наукова, полі­тична і культурно-освітня діяльність М. Гру шевського, ставши важливою єднальною ланкою між «двома Украї-нами» у складі двох імперій, утверджувала спільність історичного походження, культури та національних інте­ресів усього українства.

Втім, що зв'язки між двома частинами України не обмежувалися лише посередництвом провідних діячів. Галичину відвідували як представники старшого, так і молодшого покоління Наддніпрянщини. Вони часто перебували тут по кілька тижнів, придивляючись до життя тутешнього українства, прислухаючись до його думок, оглядаючи місцеві інституції. Обопільні відно­сини ставали іцораз інтенсивнішими, взаємовплив що­раз більшим. Український народ, хоч і розділений дер­жавними кордонами, ставав свідомим своєї єдності і переводив ЇЇ в практичні справи, витворюючи спільні


цінності єдиної національної культури, єдиної політич­ної думки.

У цьому процесі кожна з двох частин України віді­грала свою роль. Отямившись після поразки в боротьбі з Польщею та Росією за свою свободу, український на­род — як на Сході, так і на Заході — робив свій внесок до національної скарбниці. Українці з Російської імперії, не маючи можливості національного розвитку в себе, давали передовсім ідею, яка впроваджувалася на захід­ноукраїнських землях в практичну справу, творячи но-вочасне українське національне життя. Галичанам Вели­ка Україна давала почуття сили, яку можуть мати тіль­ки сини великого народу. Національні досягнення За­хідної України служили підбадьоренням і зразком для наслідування українцям під російським пануванням.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 327; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.