Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Архітектурний регіоналізм у Японії. Творчість К. Танге




На початку 1950-х рр. ідеї функціоналізму вплинули на японську архітектуру. Тут становлення національної школи сучасної архітектури привело до створення самобутньої концепції – т. зв. «теорії метаболізму». Її формування та розвиток пов’язані з творчістю японського архітектора Кензо Танге.

Метаболізм (грец. metabole – зміна, перетворення) – архітектурний напрям, основою якого є запозичення людиною конструктивних рішень із живої природи. Споруди у стилі метаболізм не є схожими на біологічні об’єкти, але організовані подібно до них: наприклад, будівля може мати форму бджолиних стільників, пшеничного стебла, кукурудзяного качана тощо.

Особливістю архітектурної мови метаболізму стали незавершеність, «недомовленість», відкритість структури будівель для «діалогу» з архітектурним, культурним і технологічним контекстом міського середовища, що змінюється. Поширюється прийом акцентування уваги на порожнечі – з метою створення ефекту «матеріалізації уваги», візуальне закріплення незабудованих і неосвоєних просторів за допомогою символічних просторових структур (проекти «Плаваюче місто», «місто-башта», «капсульний будинок»).

Уже перша велика робота К. Танге – меморіальний комплекс у м.Хіросіма (1949) – продемонструвала близькість принципів сучасної архітектури до японських національних архітектурних традицій: раціональність загальної структури і гнучкість плану, модульність конструкцій, єдність будівлі із середовищем, пуризм та лапідарність у розкритті образу тощо.

Перший концептуальний містобудівний проект К. Танге (планм. Токіо, «Токійська затока», 1960 р.) став пропозицією з формування тривимірної містобудівної структури з модульною транспортною системою й нарощуваною планувальною схемою. Основою плану «Токійська затока» стала ідея трансформації статичної замкненої радіально-кільцевої структури міста в динамічну, так звану лінеарну структуру, що забезпечує вільний розвиток функціональних зон у простір Токійської затоки.

Міжнародну славу приніс К.Танге реалізований до 1964 р. Олімпійський комплекс, ансамбль якого включає спортзал для дзюдона 4 тис. глядачів, басейн на 16 тис. глядачів та адмінкорпус. К. Танге продемонстрував близькість засад композиції світові органічної природи, при цьому уник пригноблюючого впливу на людину велетенської конструктивної форми.

Як і Ле Корбюзьє, котрого К. Танге вважав своїм учителем, японський майстер формулює власні «шість засад»: простота плану й форми (як оптимальний варіант просторової композиції для вираження задуму); потреба типізації (як виявлення суттєвих архітектурних елементів, здатних художньо трактувати подану функцію); вираження сили архітектурними засобами (гіпертрофовані деталі, демонстрація велетенських бетонних поверхонь); створення форм, що відповідають динамізмові сучасного життя; відмова від орнаменту; потреба правдивості матеріалу й суто японська засада; на додаток до головних принципів: потреба будь-що уникати фальшивої красивості, інакше кажучи, самообману у трактуванні художнього образу.

У 1960 р. К. Танге у власному виступі на міжнародному конгресі дизайнерів у Токіо зауважив: «Ми живемо у світі, де існують великі суперечності: людський і надлюдський масштаби, стабільність і мобільність, постійність та мінливість, індивідуальність та анонімність, пізнаванність конкретного й незбагненність універсального. Усі ці несумісності характеризують розрив між технікою та людським існуванням». Для подолання цього трагічного розриву К.Танге формує (разом з архітектором Кіуноре Кікутаке) концепцію екістики – творчої платформи тотального урбанізму. Як архітектор і філософ К. Танге залишається на позиції подолання відмерлих традицій, використання технологічних засобів задля створення нових традицій. Отже, екістика – це програма створення мобільної архітектури, пристосованої до перманентних змін функції. Теорія архітектурного метаболізму, сформульована в концепції екістики, вміщує кілька базових понять, що вперше включають в архітектурну практику уявлення про поступову внутрішню зміну структури (так звана метаболічна генерація), безперервний зовнішній рух (ріст), зненацька якісну зміну функціональних зв’язків (т. зв. метаморфічна трансформація) тощо. Архітектурний метаболізм як теоретична й практична концепція направлений на пошуки просторового вираження власне процесу розвитку та його механізмів. Структури архітектури й містобудування розглядаються К.Танге як «штучна природа», що «реалізує зовнішнє зростання і заохочує майбутній розвиток», «тотальне освоєння простору, що містить чотири виміри, з урахуванням фактора часу».

Уперше концепцію метаболізму було реалізовано у проекті радіотелевізійного центру Яманісі в м. Кофу (1964 – 1967). Тут застосовано структурний елемент архітектурної форми – т. зв. кластор (первинне саморозвинене утворення – «метаболічна структура, цілісна на кожній стадії власного розвитку»).

Роботи К. Танге та його учнів відкрили суто японський напрям у сучасній архітектурі – японський архітектурний регіоналізм як сукупність ідей та концепцій, що включають можливості високих технологій для формування якісно нового середовища для життя.

Однією з подібних ідей виявилася концепція т. зв. «капсульної архітектури» (архітектор Кішо Курокава, проект і реалізація «Капсульної башти» Накагін (1972) – мінімізованого готелю для бізнесменів у Токіо), з використанням контейнерної технології, що була розвинута в Японії для транспортних трансокеанських перевезень, для створення мобільної архітектури на основі формування житлового простору – «житлової капсули».

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 1096; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.