Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Твори для текстуального обговорення 2 страница




13. Гомерівський епос троянської війни. Гомерівське питання.

14. Міфологічна концепція світової історії в поемі Гесіода „Труди і дні”.

15. Лірика Сапфо, аналіз поезії „До богів подібний...”, читання напам’ять.

16. Розквіт римської літератури. Світосприйняття ліричного героя Катулла. Інтерес поета до світу людських почуттів.

17. Теренцій – комедіограф освіченої частини римського суспільства. Комедія „Свекруха” – фабула твору.

18. Міф про створення світу – сакральна таємниця світобудови.

19. Періодизація давньогрецької літератури, основні жанрові форми і періодизація кожного періоду.

20. Література елліністичного періоду. Новоаттична побутова комедія. Творчість Менандра.

21. Овідій про чотири покоління людей.

22. Традиції езопової байки. Творчість Федра.

23. Пізньогрецький роман Лонга „Дафніс і Хлоя”, характеристика образів.

24. Міф про Пігмаліона і його відображення у „Метаморфозах” Овідія.

25. Трагедія в літературі Давнього Риму. Творчість Сенеки. Трагедія „Федра” – статичність образів, поетика і риторика мови.

26. Грецькі міфи в інтерпретації Овідія. Створення світу в „Метаморфозах”.

27. Анакреонт „Дай мені Гомера ліру” – читання напам’ять.

28. Розквіт римської поезії в добу Октавіана Августа. Гурток Мецената.

29. Морально-естетичний зміст комедії Арістофана „Хмари”.

30. Традиції поезії Сапфо у світовій літературі: Катулл, Овідій, Л.Українка, Л.Старицька-Черняхівська.

31. „Буколіки” Вергілія, їх соціальна значимість і основні мотиви. Еклога ІV. Переосмислення мрії про „золотий вік”.

32. Античний театр. Трагедія. Міф про Прометея та його інтерпретація Есхілом.

33. Поезія Тіртея, читання напам’ять.

34. Лукіан – майстер прозової сатири. Критика міфологічних уявлень та релігійних культів у творчості Лукіана.

35. Філософські та морально-естетичні ідеї в романі Апулея „Метаморфози”.

36. Гесіод про п’ять поколінь людей.

37. Грецький театр та його будова. Трагедії Софокла, їх філософський зміст.

38. Міфологія як особливий спосіб розуміння світу. Поняття про міф. Міф і художнє уявлення, міф і релігія. Цикли міфів.

39. „Щит Ахілла” з поеми Гомера „Іліада”, переказ уривку.

40. Політико-філософські, поетико-естетичні погляди Платона. Трактат „Держава”. Протистояння шкіл Платона і Арістотеля.

41. Грецька література періоду становлення полісів. Рання класика. Поетико-естетичний зміст та художня своєрідність грецької лірики.

42. Розкрити зміст термінів: аед, рапсод, гекзаметр, елегія, ямб, маліка, претекстата, поліата, тогата.

43. Римська любовна елегія, тематичні та стильові канони елегії. Творчість Катулла та Овідія.

44. Герої „однієї пристрасті” у творах Сенеки („Федра”, „Медея”).

45. „Щит Енея” за твором Вергілія. „Енеїда” – аналіз, переказ уривку.

46. Періодизація літератури Риму, характеристика кожного періоду.

47. Міф про „Похмуре Царство Аїда”, уявлення про царство мертвих в поемі Гесіода „Труди і дні” та в поемі Вергілія „Енеїда”.

48. Бог – покровитель мистецтва в міфології греків і римлян. Музи та їх роль у творчості античних авторів.

49. Культ Діоніса у Давній Греції. Виникнення театрального мистецтва, сатирівська драма..

50. Різновиди давньогрецької лірики та основні представники поезії Еллади.

51. Переказ уривку з поеми Вергілія „Енеїда”, присвячених коханню цариці Карфагену до троянця Енея.

52. Олімп і олімпійські боги. Спільне і відмінне у релігійно-міфологічних уявленнях греків і римлян.

53. Поема Гесіода „Труди і дні” – основний зміст, автобіографічні елементи у творі.

54. Прозові твори грецької літератури. Історія, філософія, ораторське мистецтво. Художній і науковий характер початкової грецької прози. Геродот – „батько” історії, Фукідід і його „історія”.

55. Політико-філософські, поетико-естетичні погляди Платона.

56. Творчість Аристотеля, його „Поетика”. Вчення про трагедію. Значення Аристотеля для розвитку естетичної думки Нового Часу. Політико-філософські, поетико-естетичні погляди Арістотеля.

57. Література еллінського періоду. Новоантична побудова комедії. Менандр. Александрійська поезія. Феокріт.

58. Періодизація римської літератури, основні жанрові форми і проблематика кожного періоду.

59. Суспільно-історичні умови розвитку Стародавнього Риму.

60. Римська література періоду розквіту республіки. Комедія. Роль Римської комедії у розвитку новоєвропейського театру. Художні особливості та новизна комедій Платона. Теренцій – комедіограф освіченої частини римського суспільства.

61. Література періоду кризи республіки. Прозові твори римської літератури. Ораторське мистецтво і композиція, мова і стиль творів Ціцерона. Історія Риму, Гай Юлій Цезар, Гай Саллюстій Крисп. Тіт Лівій Публій Таціт.

62. Філософський епос. Засвоєння в Римі грецької філософії. Художнє втілення наукової тематики в дидактичні поемі Лукреція Кара „Про природу речей”. Лірична поезія.

63. Світосприймання ліричного героя Катулла. Інтерес поета до світу людських почуттів. Розквіт римської літератури.

64. Своєрідність епічної поеми Вергілія „Енеїда”.

65. Відображення в поезії Горація протиріч римського суспільства.

66. Римська любовна елегія, тематичні та стильові канони любовної елегії.

67. Сильна особистість, індивідуалізм в Метаморфозах” Овідія.

68. Гурток Мецената. Підтримка ідеалів принципса Вергілієм та Горацієм. Опозиційний настрій Тібулла, Проперція, Овідія.

69. Римський театр, його будова. Засвоєння і переробка грецької літературної спадщини.

70. Герої „однієї пристрасті” у творах Сенеки.

71. Антична байка. Федр і Бабрій. Традиції езопової байки.

72. Марціал. Художні особливості його епіграм. Вплив Марціала на розвиток жанру епіграми. Лукіан – майстер прозової сатири. Критика міфологічних уявлень та релігійних культів у творчості Лукіана. Поет – сатирик Ювенал.

73. Плутарх „Паралельні життєписи” – жанри античної біографії. Образи титаноборців у Плутарха. Образ Цезаря у Плутарха (біографізм і художня обробка).

74. Моральні ідеї роману Апулея „Золотий осел”.

75. Грецький роман.

76. Светоній і його твір „Життя ХІІ Цезарів”.

77. „Зима на чужині” Овідія. Назона – аналіз поетичного тексту.

78. Філософські та поетико-естетичні погляди Арістотеля. Принципи трагедії в „Поетиці” Арістотеля.

79. Своєрідність епічної поеми Вергілія „Енеїда”.

80. Історія Риму та її оспівування в творах Вергілія, Овідія, Горація.

81. Творчість Езопа, її зв’язок з міфологією. Жанр байки в античній літературі.

82. Походження, розвиток, специфіка грецької лірики.

83. Горацій „До Мельпомени” – аналіз, читання напам’ять.

84. Література елліністичного періоду. Олександрійська поезія.

85. Структура античної трагедії. Пролог до трагедії Евріпіда „Медея”.

86. „Гімн до Афродіти” Сапфо, читання напам’ять.

87. Характеристика історико-літературного періоду Античності, його значення для європейської культури.

88. Комедійна спадщина Арістофана. Комедія „Хмари”, ідеї і образи.

89. Художнє втілення наукової тематики в дидактичній поемі Лукреція Кара „Про природу речей”.

90. „Метаморфози” Овідія. Образ Юлія Цезаря.

91. Переказати зміст античної казки „Амур і Психея” (за романом Апулея „Метаморфози”).

92. Поезія кохання Катулла. Образ прекрасної жінки, відвертість почуттів.

93. Трагедія Софокла „Едіп цар”. Композиція, конфлікт, ідея трагедії.

94. Образ богині кохання в античній міфології та літературі. Сапфо „Гімн до Афродіти” напам’ять.

 


ТИПОВІ ЗАВДАННЯ

(модульний контроль)

Змістовий модуль 1. „Антична міфологія”

І рівень

1. Основою давньогрецької культури була

а) давньоєгипетська культура

б) ассірійська культура

в) егейська культура

г) трипільська культура

2. Який з подвигів здійснив Геракл

а) вбив Мінотавра

б) переміг у двобою з Гектором

в) здолав Медузу Горгону

г) вбив орла, що мучив Прометея

3. Афіна – богиня:

а) родини і шлюбу, дружина Зевса

б) родючості, матір Персефони

в) кохання

г) мудрості, думки, справедливої війни

ІІ рівень

1. Дайте визначення:

а) міф

б) античність

в) поліс

г) хтонічний період міфології

2. Впізнайте фантастичних істот

а) цербер

б) циклоп

в) сірена

г) тіфон

3. Визначте функції богів

а) Аїд

б) Кронос

в) Гея

г) Афродіта

ІІІ рівень

1. Впізнайте міф:

„Хто не шанує золотосяйної Афродіти, хто відкидає дари її, хто постає проти її влади, того нещадно карає богиня. Так покарала вона сина річкового бога Дефіса і німфи Лаврівни, прекрасного, але холодного, гордого...”.

2. Напишіть невеличке есе, базуючись на міфах про Геракла: його походження, подвиги, смерть, основні риси характеру. Чому Геракл найулюбленіший герой міфів.

3. Дослідіть особливості змалювання постаті Орфея у грецькій міфології, чому міф про Орфея та Еврідіку є прикладом найвірнішого кохання. Як міф змальовує смерть Орфея.

4. Опишіть культ богині Вести у римській міфології, чому цей культ був таємним.

Змістовий модуль ІІ. Література Давньої Греції

І рівень

1. Назвіть найдавніший жанр літератури Давньої Греції

а) дидактична поема

б) байка

в) ямб

г) героїчна поема

2. Назвіть авторів мелічної мольної лірики:

а) Гесіод

б) Тіртей

в) Сапфо

г) Арістофан

3. До якого періоду розвитку давньогрецької літератури належить формування лірики

а) гомерівський

б) рання класика

в) пізня класика

г) еллінізм

ІІ рівень

1. Дайте визначення

а) ямб

б) гекзаметр

в) сатирівська драма

г) мелос

2. Назвіть авторів давньогрецької трагедії, їх твори, творчий метод, реформи в жанрі трагедії

 

3. Твір Арістофана „Хмари” належить до:

а) декламаційної лірики

б) давньої аттичної комедії

в) трагедії

г) нової аттичної комедії

ІІІ рівень

1. Впізнайте твір та його автора

„Музо, повідай мені про бувалого мужа, що довго

Світом блукав, священну столицю троян зруйнувавши...”

2. Впізнайте, з якого драматичного твору ці дійові особи:

Креонт, Оврідіка, Гемон, Тіресій, страж, Антігона, вісник, Ісмена, слуга Креонта, хор.

3. Напишіть есе, дослідивши постать Ахіла у грецькій міфології та у поемі Гомера.

 

Змістовий модуль ІІІ. Література Риму

 

І рівень

1. Основою римської міфології і культури була культура:

а) крито-мікельська

б) вавилонська

в) етруська

г) давньоєгипетська

2. До римського пантеону богів належали:

а) Зевс

б) Янус

в) Есіда

г) Дажбог

3. Оригінальним римським жанром є:

а) паліата

б) тогата

в) елегія

г) дидактична поема

ІІ рівень

1. Назвіть видатних поетів доби Августа

2. Який твір Овідія приніс йому світову славу:

а) „Фасти”

б) „Метаморфози”

в) „Скорботні елегії”

г) „Ліки проти кохання”

3. Автором історичного епосу в римській літературі був:

а) Горацій

б) Гомер

в) Вергілій

г) Овідій

ІІІ рівень

1. Впізнайте твір та його автора

„В далекій країні тепер я між чужинців живу: Скрізь дикунів – савроматів, ібессів, ігетів племена – Навіть негідні мене їхні самі імена!”

2. Порівняйте змалювання долі Аріадни у поезії Катула („Плач Аріадни”) і у поезії Овідія („Фасти”). Як героїня характеризує образ Тесея. Яким постає Тесей у трагедії Сенеки „Федра”. Напишіть есе.

3. Порівняйте міф про походження світу і людей у поезії Овідія Назона з версією, викладеною Гесіодом у поемі „Труди і дні”. Доведіть, що ІV еклога з Буколік Вергілія є пророцтвом майбутньої долі людства.

 

Змістовий модуль ІІІ. Література Риму

 

І рівень

1. Назвіть міфологічних покровителів риторики.

2. Як красномовство обігрується в грецькій міфології?

3. Назвіть давньогрецького засновника школи красномовства.

4. Як мистецтво риторики представлене у комедії Арістофана „Хмари”?

ІІ рівень

1. Дайте визначення понять:

а) сократівська еристика

б) риторика

в) софістка

г) маєвтика

2. Назвіть чотири умови, потрібні оратору

а) природні здібності

б) вміння грати на лірі

в) знання основ геометрії

г) навчання мистецтву красномовства

д) наслідування зразків, постійні вправи

е) практичний досвід

3. Назвіть види красномовства.

ІІІ рівень

1. Які елементи ораторського мистецтв використовує Цицерон у трактаті „Про державу”?

2. Визначте основні тези трактату Цицерона „Про обов’язки”.

3. Складіть промову на тему античності, користуючись законами риторики, опишіть використані прийоми.

 


ЗАВДАННЯ ДЛЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ

(типові завдання)

 

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1 „АНТИЧНА МІФОЛОГІЯ”

І ВАРІАНТ

І рівень

1. Визначте хронологічні рамки античної епохи і сутність поняття „антична культура”.

2. Чим міф відрізняється від казки?

3. Назвіть найістотніші риси мистецтва Стародавньої Греції та Стародавнього Риму.

4. Пригадайте, хто з міфологічних героїв:

а) закохався у свій витвір;

б) викочував на гору величезний камінь;

в) спускався в царство мертвих і грав на кіфарі;

г) викрав вогонь у Зевса.

5. Які особливі обов’язки було покладено на кожну з дев’яти муз? Чому їх називали цілительками сердець?

6. У якому столітті з’явилися перші літературні пам’ятки на мові Стародавнього Риму?

ІІ рівень

1. Що означає давньогрецьке слово „муза?”

2. Яку з богинь і чому стародавні греки вшановували найбільше і найсердешніше?

3. Хто вперше склав для стародавніх греків родовід богів, змалював їхні образи і визначив межі влади кожного з них?

4. З якими атрибутами стародавні греки зображували муз у скульптурах і на малюнках?

5. Які твори античного мистецтва і літератури вам відомі?

6. Чим приваблює наших сучасників мистецтво стародавніх греків і римлян? Що вражає в ньому і викликає захоплення?

Ш рівень

1. Що було життєдайним джерелом матеріальних і духовних сил стародавніх греків і римлян? Чому це джерело невичерпне?

2. Назвіть основні категорії міфів. Користуючись додатковою літературою, наведітьь приклади міфів, що належать до кожної з категорій.

3. Прочитайте уривок з вірша „До Мельпомени” римського поета Горація в перекладі М.Зерова:

...Скрізь говоритимуть, що, син простих батьків,

Я перший положив на італійську ліру

Еллади давній спів. Так не таїсь від миру

І лавром, що зростив святий Дельфійський гай,

О Мельпомено, ти чоло моє звінчай.

Поміркуйте, що мав на увазі поет, коли писав два останні рядки.

4. Як ви розумієте вислів Геракліта: „Люди – смертні боги, а боги – безсмертні люди”?

5. Доведіть твердження про те, що стародавні греки відзначалися широкою віротерпимістю і великою пошаною до чужих богів.

6. Що і чому дивувало греків у релігії стародавніх римлян?

ІV рівень

Яку роль відігравав міф у процесі пізнання людиною навколишнього світу і себе в ньому?

Як вплинув міф на античну культуру загалом та на античну літературу зокрема?

Розкрийте зміст вислову „чарівне безумство поезії”, вжитого давньогрецьким поетом Гесіодом в поемі „Теогонія”.

Чим релігійні вірування стародавніх римлян відрізнялися від вірувань стародавніх греків? Як ставилися римські поети до міфологічної тематики та до олімпійських богів?

Підготуйте усну розповідь про те, як до стародавніх римлян потрапили Сивіллині книги.

Наведіть приклади, які свідчать про те, що антична література знайшла відображення у світовій культурі.

 

ІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Продовжте речення: міф – це...

2. Які основні цикли давньогрецьких міфів ви знаєте? У якому вигляді дійшли до нас ці міфи?

3. Для чого потрібно знати основні цикли давньогрецьких міфів?

ІІ рівень

Пригадайте, з якими міфами учні знайомляться у 6 класі; поміркуйте, до якого циклу давньогрецьких міфів їх можна віднести.

Чому четвертий період розвитку давньогрецької літератури називають римським?

У яких трагедіях Софокла та Евріпіда знайшли відображення міфи троянського циклу?

ІІІ рівень

Як вченим вдалося зібрати і класифікувати міфи Стародавньої Греції?

Як пов’язані між собою епос і міф?

Чому античну культуру називають колискою європейської культури?

ІV рівень

Схарактеризуйте основні етапи розвитку літератури Стародавньої Греції.

Чому давньогрецька культура і література в Європі ХУІІ-ХУШ ст. стає еталоном прекрасного, класичного?

На конкретних прикладах доведіть твердження Івана Франка про те, що антична культура і література „й досі не перестали запліднювати нашого духу й творять непохитну основу нашої цивілізації”.

 


ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. ДАВНЬОГРЕЦЬКА ЛІТЕРАТУРА

І ВАРІАНТ

І рівень

1. Який цикл міфів покладено в основу гомерівських поем?

2. Коли було створено поеми „Іліада” та „Одіссея”? Про які історичні та міфічні події в них ідеться?

3. Які дві проблеми стосовно Гомера та його творчості виникли вже за доби еллінізму?

4. Завдяки зусиллям якого вченого Гомер був знову визнаний у Європі ХУІІІ ст. неперевершеним генієм?

ІІ рівень

1. Із яких джерел найчастіше черпали сюжети та образи своїх творів митці античного світу?

2. Як, подібним до кого зображували стародавні греки Гомера? Чому?

3. Коли вперше було ретельно досліджено гомерівські тексти?

4. Що собою являє так звана теорія „Малих пісень”?

ІІІ рівень

1. Чому Гомера вважають легендарним засновником європейської літератури, а його поеми – енциклопедією життя стародавніх греків? Аргументуйте свою відповідь.

2. Спираючись на троянський цикл міфів, розкажіть про причини війни між греками і троянцями.

3. Чому саме наприкінці ХУШ ст. у Західній Європі знову постало „гомерівське питання”?

4. Схарактеризуйте два основні напрями в дослідженні давньогрецького епосу Гомера, які сформувалися наприкінці першої половини ХІХ ст.

ІV рівень

1. Яка міфологізована історія, на думку сучасних дослідників античності, стала основою „Іліади” Гомера”?

2. Чому стародавнім грекам був близьким і зрозумілим образ саме сліпого Гомера, хоча його поеми свідчать, що, принаймні від народження, він не був сліпим?

3. Які наукові факти дозволяють сучасним вченим датувати „Одіссею” Гомера приблизно початком УІІ ст. до н.е.?

4. Григорій Сковорода вважав Гомера першим пророком давніх греків. Як ви гадаєте – чому?

ІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Про який епізод десятого року Троянської війни оповідається в поемі Гомера „Іліада”?

2. Із скількох пісень складається поема „Іліада”?

3. Які головні риси характеру Ахілла?

4. Як Гомер змальовує образ Гектора? Чим схожі і чим різняться Ахілл і Гектор?

5. У чому сутність драматизму поеми „Іліада”?

ІІ рівень

1. У яких випадках вживається вислів „яблуко розбрату”? Розкажіть, як виник цей фразеологізм.

2. Які описи і з якою метою подано в поемі „Іліада” Гомера”?

3. Прочитайте уривок з поеми „Іліада” в українському перекладі Бориса Тена, де йдеться про щит „коротковічного” сина Фетіди Ахілла. Які тропи використано в цьому описі? До якого висновку підводять читача картини, зображені на щиті?

4. Що дає підстави вважати поему Гомера „Іліада” сюжетно досконалою і завершеною?

5. Прочитайте уривки з „Іліади” Гомера в українському перекладі Бориса Тена, звернувши увагу на прикметники. Поміркуйте, чи можна їх вважати словами-неологізмами. Яку роль вони виконують у пропонованих уривках?

Наче потік, що з гірських верховин у рівнину

збігає,

Сповнений вод снігових і Зевсових злив нездоганних...

***

Мовив він так. Не противився Нестор,

їздець староденний...

***

Хльоснув по конях старий, і охоче вони полетіли

До кораблів глибодонних, - було це й самим

їм до серця.

ІІІ рівень

1. Складіть перелік подій, які не належать до основної лінії оповіді „Іліади”, але маються автором на увазі. Поміркуйте, яку роль вони виконують у поемі „Іліада”.

2. Що таке еклога і яка її художня роль у тексті гомерівських поем?

3. Порівняйте українські переклади однієї з пісень поеми „Іліада” Гомера, зроблені у ХІХ ст. С.Руданським та у ХХ ст. – Борисом Теном. Зверніть увагу на використані в наведених уривках тропи. Який із варіантів і чому здається вам більш вдалим?

Про гнів співай, Співо, Пільєнка Ахілла,

Що тьмущ’ї болі наслав на ахеїв,

Що много душ сильних провалив у Невид,

А трупи розкидав на добич собакам

Та птахам усяким. Так Дієві хотілось,

Як тільки незгоду у себе підняли

І цар Антрієнко і дивний Ахілло.

(Пер. С.Руданського)

Гнів оспівай, богине, Ахілла, сина Пелея,

Пагубний гнів, що лиха багато ахеям накоїв;

Душі славетних героїв навіки послав до Аїду

Темного, їх же самих він хижим лишив

на поталу

Псам і птахам. Так Зевсом воля над ними чинилась

Ще відтоді, як у зваді лихій розійшлись ворогами

Син Атреїв, володар мужів, і Ахілл богосвітлий.

(Пер. Бориса Тена)

4. З якою метою Гомер використовує в „Іліаді” прийом „подвоєння мотивів”?

5. Чому митці різних часів і народів у своїй творчості так часто зверталися до сцени з поеми Гомера „Іліада” – „Пріам в Ахілла”?

ІV рівень

1. Яким розміром написано поему Гомера „Іліада”?

2. Знайдіть в „Іліаді” свідчення того, що автор засуджує війну та її жорстокості. Підготуйте виразне читання відповідних уривків з поеми.

3. Як Гомер ставиться до своїх героїв і як змальовує їхні характери?

4. Розкрийте особливості побудови сюжету „Іліади”. Чим відрізняється він від композиції поеми?

5. Яке ставлення Гомера до ролі богів і долі в житті його героїв? Чим воно пояснюється? Якими зображує поет богів і людей?

 

ІІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Випишіть постійні епітети, що характеризують богів та героїв у поемах Гомера.

2. Складіть простий план розвитку подій у поемі Гомера „Одіссея”. На які дві умовні частини можна поділити поему?

3. Які традиційні фольклорні та епічні мотиви використав Гомер у поемі „Одіссея”?

4. Хто з героїв гомерівських поем став символом очікування, що перемогло час?

5. Як Гомер передає внутрішній стан, почуття своїх героїв? Наведіть конкретні приклади з його поем.

ІІ рівень

Чому в „Одіссеї” Гомера ми тільки у п’ятій пісні зустрічаємося з головним героєм поеми?

Чим відрізняється Одіссей від героїв „Іліади”? Аргументуйте свою відповідь прикладами з поем Гомера.

Які моральні принципи уславлено в поемі Гомера „Одіссея”? Як пояснює жорстокість свого героя?

Як Гомер оцінює головні риси характеру Одіссея? Як пояснює жорстокість свого героя?

З якою метою Гомер зіставляє долі Агамемнона та Одіссея?

ІІІ рівень

1. Відтворіть міфологічну генеалогію Одіссея. Чи відповідає вона статусу справжнього героя?

2. Складіть перелік казкових і побутових епізодів „Одіссеї”. Придумайте назву кожного епізоду.

3. Для чого використано в „Одіссеї” прийом повторення окремих рядків віршів, наприклад: „Ледве з досвітньої мли заясніла Еос розоперста...”; „Нарівно всім поділили – без пайки ніхто не лишився...”; „Далі відтіль попливли ми із тяжко засмученим серцем...”?

4. Що допомогло Одіссею вистояти у важких випробуваннях і нарешті повернутися до рідної домівки?

5. Чим приваблює вас образ Одіссея? Чому боги вирішили повернути героя на батьківщину?

ІV рівень

1. Чому стільки пригод і прикростей випало на долю Одіссея саме на морі? Чому гнівається на героя бог морів Посейдон?

2. Як зображує Гомер у своїх творах богинь і простих смертних жінок? Чим приваблюють жіночі образи його поем?

3. З якою метою Гомер „переплітає” у поемі „Одіссея” час теперішній і минулий. Які епізоди поеми можна віднести до часу „теперішнього”, а які – до „минулого”?

4. Доведіть на конкретних прикладах, що Одіссею притаманне гостре чуття батьківщини.

5. Підготуйте доповідь на тему „Мотиви, образи і сюжети давньогрецької літератури у світовому образотворчому мистецтві”.

 

ІV ВАРІАНТ

І рівень

1. Коли з’явилися перші переклади творів античної літератури українською мовою?

2. Що таке гекзаметр?

ІІ рівень

1. Хто переклав українською мовою поеми Гомера?

2. Яка відмінність між перекладом і переказом художнього твору?

ІІІ рівень

1. Знайдіть у тексті міфу „Герць Ахілла з Гектором” (викладено М.А.Куном за поемою Гомера „Іліада”) розповідь про те, як Гектор викликав супротивника на двобій. Порівняйте переказ із перекладом Бориса Тена.

2. Чому деякі українські перекладачі вважали, що твори Гомера слід перекладати наближено до народопісенного ладу?

ІV рівень

1. Які твори з античної літератури переклали українською мовою С.Руданський, М.Зеров, І.Стешенко, Борис Тен, А.Содомора?

2. Назвіть справжнє ім’я одного з кращих українських перекладачів поем Гомера, який узяв за псевдонім давньогрецьку назву річки Дніпро.

 

V ВАРІАНТ

І рівень

1. Що означає грецьке слово „лірикос”?

2. Назвіть муз, що опікувалися лірикою. Яка з них і чому вважалася найвищою покровителькою поезії?

3. Які назви строф в античному віршуванні пов’язані з іменами їх творців – відомих поетів?

4. Назвіть найуславленіших представників давньогрецької пісенної лірики.

ІІ рівень

1. Чому стародавнє мистецтво ми називаємо синтетичним?

2. Коли і хто першим став вживати термін „лірика”? Назвіть основні види давньогрецької лірики.

3. Чим приваблює поезія Тіртея? Чому його поезію відносять до декламаційної лірики?

4. Кому з античних ліриків присвятила один з перших своїх віршів і одну з останніх незакінчених драм Леся Українка?

Ш рівень

1. Доведіть або спростуйте думку про те, що поезії Тіртея та Архілоха немовби уособлюють два різні типи світосприйняття, характерні для елегії та ямбу.

2. Яка тема вважається головною в поезіях Сапфо? Як розуміли прекрасне Алкей і Сапфо?

3. Яке враження і чому справляв поетичний талант Сапфо на її сучасників?

4. Кому належать слова: „доля полеглих – найгірша” і „вдячність живі відчувають лиш до живих”, а „хто поліг, тому ні слави, ні подяки вже нема”? Чи згодні ви з думкою поета? Аргументуйте свою точку зору.

ІV рівень

1. Яким залишився в пам’яті наступних поколінь грецький поет Анакреонт? Порівняйте поезії Сапфо та Анакреонта. Поміркуйте, що зближує і що різнить цих поетів у ставленні до інтимних людських почуттів. Аргументуйте свою відповідь конкретними прикладами з творів обох поетів.

2. Хто з українських класиків не лише перекладав поезії Алкея і Сапфо, а й написав ґрунтовне дослідження про творчість цих поетів?

3. До чого подібне кохання в ліриці стародавніх греків? Чому? Випишіть цитати, що підтверджують вашу думку.

4. Проаналізуйте вірш Сапфо „Барвношатна владарко, Афродіто” за таким планом: знайдіть ключові слова, які передають почуття ліричної героїні; визначте тему та ідею вірша, основні образи, художні засоби.

 

VІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Які урочисті свята стародавніх греків поклали початок античній драмі і театральному мистецтву? Розкажіть, що собою являли ці свята.

2. Які з дев’яти муз опікуються театральним мистецтвом? (Калліопа, Кліо, Евтерпа, Талія, Мельпомена, Терпсіхора, Ерато, Полігімнія, Уранія).

3. Як перекладається з грецької мови слово „театр”?

4. Які елементи та прийоми давньогрецького театру і сьогодні приваблюють режисерів і драматургів?




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 1922; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.