Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Твори для текстуального обговорення 3 страница




ІІ рівень

1. Як і коли виникли перші театральні вистави у Стародавній Греції? Де будували свої театри елліни? Який вигляд мав театр Діоніса в Афінах?

2. Звідки походить і що означає нині слово „корифей”?

3. Кого з давньогрецьких драматургів вважають „батьком трагедії”?

4. Назвіть найвідоміших античних драматургів. У якій давньогрецькій п’єсі згадуються троє кращих із них?

Ш рівень

1. Яку думку щодо виникнення давньогрецької трагедії і комедії висловив Арістотель? Що підтверджує цю думку?

2. Як відбувалися театральні вистави за часів давньогрецького драматурга Софокла? Навіщо актори надягали глиняні маски і збільшували свій зріст котурнами?

3. Кого з драматургів античності вперше стали найбільше цікавити родинні проблеми?

4. Які драматичні жанри беруть початок і досягають високого розвитку в театральному мистецтві стародавніх греків?

ІV рівень

1. Яким подіям у Стародавній Греції присвячувались Великі Діонісії і у яку пору року вони відбувались?

2. Порівняйте, античні театральні споруди з сучасними. Чим вони різняться і що в них спільного?

3. Поміркуйте, чому стародавні греки називали свій театр школою для дорослих.

4. Користуючись додатковою літературою, підготуйте повідомлення на тему „Образ титана Прометея у творчості сучасних європейських митців”.

 

VІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Хто, за легендою, першим вигадав маски для давньогрецького театру?

2. Назвіть основні трагедії Есхіла, що дійшли до наших часів.

3. Як ставився Есхіл до свого героя – тираноборця Прометея?

4. Що таке сатирівська драма?

ІІ рівень

1. Як „володар думок „Еллади” Есхіл розумів обов’язки громадянина Афінської держави?

2. У чому своєрідність драматургії Есхіла? Які сценічні нововведення приписують драматургу? Як сам „батько трагедії” ставився до своєї творчості?

3. У чому стародавні греки вбачали сутність трагедії? Доведіть свої міркування прикладами з трагедії Есхіла.

4. Про які „неписані закони” йдеться у трагедії Софокла „Антігона”? Як сам автор ставиться до цих законів?

Ш рівень

1. Чи актуальні для нашого часу проблеми, які висував Софокл у своїх трагедіях?

2. На яких причинах занепаду старої моралі наголошує Софокл в трагедії „Антігона”? Поміркуйте, чому драматург вважає, що ці причини загрожують демократичним принципам самоврядування Афінської держави.

3. Пригадайте, колізію якого епізоду „Іліади” Гомера покладено в основу сюжету „Антігони” Софокла. Чому драматург звертається саме до цієї колізії?

4. Порівняйте з погляду жанрової специфіки трагедії Есхіла „Прометей закутий” і Софокла „Антігона”. Поміркуйте, що нового вніс у трагедію Софокл у порівнянні з творчістю „батька трагедії” Есхіла.

ІV рівень

1. Доведіть думку вчених про те, що герої Софокла подібні до героїв скульптора Фідія.

2. Визначте сутність трагедійного конфлікту в п’єсах Софокла. Підтвердьте свої висновки прикладами з тексту трагедій Софокла.

3. Порівняйте „Антігону” Софокла з однойменною п’єсою Бертольда Брехта. З якою метою німецький драматург-новатор використав давньогрецьку модель?

4. Підготуйте доповідь на тему „Образ Антігони у творчості митців нових часів”.

 

VІІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Коли і як у давній Елладі виникла художня проза?

2. Яке значення для розвитку світового мистецтва мала „Поетика Арістотеля?

ІІ рівень

1. Як називали стародавні греки авторів-прозаїків? Хто були герої історичних переказів?

2. Розкрийте основні положення естетичних принципів Арістотеля.

Ш рівень

1. Чому твори славетного філософа Арістотеля вважають невід’ємною частиною художньої прози Стародавньої Греції?

2. Складіть простий план УІ розділу „Поетики” Арістотеля. Користуючись ним, підготуйте стислий переказ цього розділу.

ІV рівень

1. Чим, на думку Арістотеля, творчість поета відрізняється від творчості історика? Аргументуйте свою відповідь цитатами з ІХ розділу „Поетики” Арістотеля.

2. Чим приваблюють читачів різних епох і народів „Порівняльні життєписи” Плутарха? Поміркуйте, чому цей твір увійшов до скарбниці світової літератури.


ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. ЛІТЕРАТУРА СТАРОДАВНЬОГО РИМУ

І ВАРІАНТ

І рівень

1. Яким століттям датуються перші твори римської літератури?

2. Назвіть характерні риси римської літератури.

3. Завдяки творчості яких митців „золотий вік” римської літератури набув своєї гучної назви?

4. Складіть цитатний план за текстом розділу посібника „Золота доба” римської літератури”. Спираючись на план, перекажіть його зміст.

ІІ рівень

1. Назвіть основні етапи розвитку римської літератури. Схарактеризуйте їх.

2. Доведіть або спростуйте думку про те, що Рим захопив Грецію, а грецька філософія і мистецтво захопили Рим.

3. Чому кінець І ст. до н.е. – початок І ст. н.е. називають „золотою добою” римської літератури?

4. Який рік вважається останнім роком існування Західної Римської імперії?

Ш рівень

1. Дайте стислу характеристику архаїчного періоду розвитку римської літератури.

2. Спираючись на конкретні приклади, доведіть, що культура і література Риму розвивалися під сильним грецьким впливом.

3. Назвіть давньогрецьких богів, які відповідали римським богам: Юпітеру, Нептуну, Вулкану, Марсу, Юноні, Венері, Діані, Мінерві.

4. Чому театр у Римі поступився місцем цирку?

ІV рівень

1. Дайте стислу характеристику першого і другого періодів розвитку римської літератури.

2. У чому докорінна відмінність між давньогрецькою та римською літературами?

3. Хто такий „меценат”? Чого це слово так часто зустрічається у творах митців всього світу?

4. Чи можна всіх письменників античної доби вважати класиками світової літератури?

 

ІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. Які твори Вергілія принесли поетові світову славу?

2. Яку роль у житті героїв Вергілія відіграють боги і доля? Аргументуйте свою відповідь.

3. Чим приваблюють вас образи Енея і Дідони?

4. Кому з українських класиків належать слова:

А поки те, та се, та оне,

Ходімо просто навпростець

До Ескулапа на ралець.

Чи не обдурить він Харона

Та парку-пряху?..

ІІ рівень

1. Чому Вергілія вважають ідеологом „золотої доби” Августа?

2. Як виник задум „Енеїди”? Які мотиви в поемі Вергілія перегукуються з мотивами гомерівських поем?

3. Про які історичні та міфічні події йдеться в поемі Вергілія „Енеїда”?

4. Чи можна вважати Енея головним героєм поеми?

Ш рівень

1. У якому творі Вергілій сформулював своє уявлення про щастя? Як поет розумів щастя і справедливість? Чи збігаються ваші уявлення про щастя і справедливість з уявленнями давньоримського поета?

2. Складіть простий план другої частини поеми Вергілія „Енеїда”. Назвіть ті події, які поет не встиг описати у своєму творі. Поміркуйте, чому „Енеїду” Вергідія відносять до так званого „штучного епосу”.

3. Що означає термін „травестія”? Що вам відомо про травестійні традиції в Україні? Наведіть конкретні приклади.

4. Який вплив справила „Енеїда” Вергілія на розвиток епічної традиції в європейській літературі?

ІV рівень

1. Чому в епоху Середньовіччя особливої популярності набула четверта еклога „Буколік” Вергілія?

2. Які сцени „Енеїди” можна вважати кульмінаційними? Яка їхня роль у розкритті ідейного задуму поеми?

3. Художній дійсності „Енеїди” Вергілія притаманні монументалізм і деталізація. Доведіть це твердження, спираючись на текст поеми.

4. Із скількох пісень складається Вергілієва „Енеїда”? А „перелицьована” „Енеїда” Івана Котляревського?

 

ІІІ ВАРІАНТ

І рівень

1. У чому Горацій-лірик убачав власну заслугу перед нащадками? Яку традицію у світовій поезії він започаткував?

2. Поміркуйте, чому свої сатири Горацій називав розмовами.

3. Назвіть українських поетів – перекладачів творчості Горація.

ІІ рівень

1. У чому сенс так званої „нової моралі”, яка утверджувалася за часів правління імператора Октавіана Августа?

2. Підготуйте виразне читання оди Горація „До Мельпомени” в перекладі А.Содомори.

3. Який твір Горація і чому правив за канон для „Поетики” теоретика французького класицизму Н.Буало?

Ш рівень

1. Горацій писав: „За привидом свободи водив нас відчайдушний Брут”. Як ви розумієте ці слова?

2. Самостійно проаналізуйте вірш Горація „До Вергілія” у перекладі Мирона Борецького. Визначте тему вірша. Пригадайте, яку роль у житті і творчості Горація відігравав Вергілій.

3. Підготуйте повідомлення на тему „Мотиви Горацієвої поезії в ліриці Максима Рильського.”

ІV рівень

1. Який зміст вкладав Горацій у поняття „золотої середини” в житті і творчості? Які суперечності краяли серце поета?

2. Порівняйте оди Горація „Лебідь”, „До Мельпомени” (в перекладах М.Зерова і А.Содомори) з віршами О.Пушкіна та М.Рильського „Пам’ятник”. Поміркуйте, як розв’язується тема заслуг поета перед нащадками в поезіях Горація, Пушкіна, Рильського.

3. Наведіть приклади популярності поезій Горація в Україні.

 

ІV ВАРІАНТ

І рівень

1. Схарактеризуйте епоху, в яку жив і творив римський поет Публій Овідій Назон.

2. Коли і де виник жанр елегії? Яка з елегій Овідія вам подобається найбільше? Чому?

3. Як творець „Метаморфоз” змальовує в поемі Всесвітній потоп? Які художні засоби використовує?

ІІ рівень

1. Яким ви уявляєте образ Овідія? Чому життя поета склалося так трагічно? Чим цікава для нас його творчість і доля?

2. Що нового вніс у жанр елегії Овідій?

3. Де, за наказом імператора Августа, відбував заслання Овідій?

Ш рівень

1. Чому поема Овідія „Наука кохання” була сприйнята імператором Августом як виступ поета проти його морального законодавства?

2. Хто з українських поетів у своїх поезіях змалював дикі степи Скіфії – останній притулок Овідія?

3. Які мотиви, образи та сюжети Овідієвих „Метаморфоз” вам сподобались найбільше? Чому? Розкажіть про них.

ІV рівень

1. Скільки сюжетів описав Овідій у своїх „Метаморфозах”? Яка основна думка об’єднує міфи, включені поетом у поему?

2. Які якості в людині Овідій цінував найбільше? Який настрій пронизує оповідь поета про Філемона і Бавкіду? Що сподобалось вам у легенді про старе подружжя?

3. Чому Т.Шевченко, перебуваючи на засланні, у листах до друзів неодноразово згадує Овідія (наприклад, лист від 20 травня 1856 р.)? Яким уявляв собі Овідія український поет?

 


Основи аналізу художнього твору

До найскладніших проблем літературного навчання цілком справедливо слід віднести основи аналізу художнього твору. Для отримання необхідних знань і умінь слід досконало знати тексти як самих творів, так і мати знання з теорії літератури, цілого ряду суміжних дисциплін: мовознавства, естетики, риторики, логіки, психології, соціології, історії, тощо, а також володіти практичними навичками наукового підходу для правильного трактування художніх явищ. Щоб навчитися самостійно здійснювати аналіз твору, потрібно усвідомити особливості та специфіку художньої літератури. Адже вона є вищим, найпопулярнішим видом мистецтва, що засобами мови, за допомогою образів правдиво змальовує колоритні картини життя в різноманітних його виявах. Крім того, література має лише їй притаманні ознаки і особливості, оскільки в ній зосереджена "скорочена формула всесвіту", наявність в стислій фразі багатозначної думки, життєвого досвіду та асоціативного наповнення. Таким чином, аналіз (з грецьк. розклад, розбір) - метод дослідження, науковий підхід, що полягає в логічному, умовному розчленуванні художнього твору на більші чи менші складові елементи, які розглядаються окремо у структурі цілого. Після докладного вивчення кожного складового елементу за допомогою синтезу можна повніше оцінити художню структуру твору.

Існують такі шляхи аналізу літературного твору: пообразний розгляд обмежується лише образами, проблемний (вивчається тематика, порушувана автором), цілісний (художнє полотно розглядається в єдності змісту і форми). Аналіз може бути всебічний (розглядається поглиблено увесь твір), локальний (звертається увага на окремі складові частини форми чи змісту) і загальний (акцент спрямований на остаточне, підсумкове враження про об’єкт вивчення).

Слід зауважити, що аналіз ґрунтується на умовному, абстрактному розчленуванні художнього твору і ніякою мірою не призводить до його руйнації.

 

Принципи, форми і методи аналізу літературного твору

Кожний художній твір має свою специфіку, яка визначає шляхи його аналізу. Однак існують деякі загальні моменти, які необхідно враховувати при цілісному аналізі ліричних, епічних і драматичних текстів. Етапи аналізу визначає читач, їх порядок можна змінювати залежно від способу інтерпретації твору.

 

Орієнтовні схеми аналізу художніх творів

Орієнтовна схема аналізу прозового твору.

Історична епоха, коли жив і діяв письменник.

Світогляд і своєрідність творчої манери письменника.

Причини написання художнього твору.

Своєрідність тематики.

Жанр і композиція твору.

Співвіднесеність фабули і сюжету.

Проблематика твору.

Образна система, характеристика героїв, їх взаємостосунки, засоби розкриття характерів.

Естетична позиція автора, особливості її виявлення, роль тексту і підтекста у творі; позасюжетні елементи (пролог, епілог, епіграф, описи, обрамлення, вставні епізоди тощо).

Художня структура твору (стиль, мова, пейзаж, ліризм, зображальні засоби та ін.).

Мовностилістичні особливості художнього перекладу (на українську чи російську мову).

Образ автора, творчий метод митця і його конкретне вираження у творі.

Ідейно-естетичний зміст твору, його значення у творчому доробку митця, оцінка твору відомими літературознавцями.

 

II. Орієнтовна схема аналізу поетичного твору.

Час написання вірша, коротка характеристика літературної епохи.

Біографічні факти поета, пов’язані і віршем.

Жанрові ознаки твору, творчий метод поета, засоби його виявлення.

Віршовий розмір, домінуюча емоційна тональність, характеристика емоційного темпоритму твору.

Жанрово-композиційна специфіка вірша, звукова організація, особливості ритмомелодики.

Відповідність реального і таємничого змісту вірша, символіка, засоби впливу на уяву читача.

Поетика художньо-виражальних засобів (метафори, епітети, порівняння, засоби розстановки смислових акцентів).

Традиції і новаторство митця в ідейно-тематичному, композиційному, образному і мовно-стилістичному плані.

Ліричне "Я" і ліричний герой.

Місце і значення вірша чи ліро-епічного твору в творчості письменника і в літературному процесі в цілому.

 

III. Орієнтовна схема аналізу циклу віршів чи поетичної збірки.

Коротка характеристика літературного періоду.

Біографічні данні митця, пов’язані з появою збірки поезій.

Ознаки творчого методу, естетична програма поета та її відображення у поетичній збірці.

Поетика лейтмотивів збірки, наскрізних образів, настроїв, тем.

Динаміка настроїв збірки, ідейно-естетична спрямованість віршів.

Композиція циклу/збірки; ліричний герой твору.

Зіставлення окремих творів збірки (спільне й особливе, своєрідність пафосу, ідейна і тематична спорідненість).

Значення збірки у творчому доробку митця.

 

IV. Орієнтовна схема аналізу драматичного твору.

Час написання твору, коротка характеристика літературної доби.

Особливості жанру драматичного твору, естетична позиція митця.

Тематика і проблематика

Традиції і новаторство у творі, особливості виявлення творчого методу драматурга.

Характер конфлікту: основні протидіючі сили, колізії, кульмінація, вирішення конфлікту.

Особливості вираження авторської позиції у творі.

Система образів і засоби їх розкриття (самохарактеристика, інохарактеристика, авторська характеристика, мовна характеристика персонажів, розкриття характерів через вчинки, дії).

Ознаки сценічності п’єси, співвідношення монологів, діалогів, полілогів, пантоміми, позасюжетних елементів тощо.

Роль деталей у творі (одяг, інтер’єр, елементи пейзажу).

Засоби психологізму в творі, можливості його інтерпретації.

Авторські ремарки, їх своєрідність і значення.

Ідея твору, її втілення.

Висновки про художню, виховну, суспільну цінність п’єси.

 

Прийоми і засоби аналізу художнього образу

 

Специфіка художнього образу (персонаж, герой твору, дійова особа, характер, тип); його роль у творі (головний, другорядний, епізодичний).

Портретна характеристика, засоби розкриття внутрішнього світу.

Характеристика персонажа за допомогою змалювання предметів, інтер’єру, середовища, в якому перебуває герой.

Відтворення його оточення (родина, друзі тощо).

Характеристичне, багатозначне ім’я чи прізвище, якщо ним наділений персонаж.

Авторська та опосередкована характеристика.

Темперамент, риси характеру героя (знайти підтвердження в тексті).

Звички, манери, смаки, уподобання персонажа.

Засоби змалювання "внутрішнього" життя героя, його психологічного стану.

Самохарактеристика та самооцінка власних вчинків.

Головна мета (особиста, громадянська, суспільно-політична), яку ставить перед собою герой твору. Подолання перешкод, що виникають на шляху її реалізації.

Основні фактори, що вплинули на формування світогляду героя, його стосунки з оточуючим світом, життєва позиція, ставлення до категорій "добра" і "зла".

Еволюція (регрес), яких зазнає герой у процесі свого життя.

Своєрідність та індивідуалізація мови героя у творі.

Тропи, стилістичні фігури та фонічні засоби, використані письменником при змалюванні художнього образу.

Місце і роль персонажа у творі.

 

Орієнтовна схема короткого огляду літературних тенденцій

 

Визначити хронологічні межі періоду, про який йдеться.

З’ясувати, які напрями й течії домінували в цей час.

Дати теоретичне визначення провідних напрямів і течій певного періоду, назвати їх основні ознаки.

Згадати представників названих напрямів і течій, їхні твори. Відзначити внесок окремих письменників в історію світової літератури.

Показати зв’язок літературних тенденцій з попередніми й наступними етапами.

Визначити своєрідність даного періоду на тлі світового культурного процесу.

 

 

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

Запитання:

Як сучасні дослідники визначають необхідність вивчення культурної спадщини Античності?

Яке значення має знання грецької міфології?

Якими термінами антична культура збагатила сучасну українську мову?

Які “сліди” залишила давньогрецька культура на території сучасної України і Грузії?

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 1640; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.