КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Визначення ікони та історія виникнення
Ікона (від гр. eikoh — зображення, образ) — це зображення Ісуса Христа, Богоматері, святих, сцен зі Святого Писання, предмет поклоніння в християнській релігії. За легендою, найпершою іконою був убрус — рушник, на якому відбився лик Христа після того, як Син Божий витер ним своє обличчя. Саме цей тип ікони сформував один з найдавніших іконографічних типів — Спас Нерукотворний, де важливою частиною зображення є рушник або стилізований рушник — драпіровка прямокутної чи квадратної форми, на фоні якої написане обличчя Христа. Наступні чотири ікони — це портрети Богоматері, написані грецьким лікарем та живописцем Лукою Євангелістом. Історія ікони, а точніше її передісторія, розпочинається з до-євангельських часів, з епохи еллінізму (І ст. до н. є. — IV ст. н. є.)» коли: в мистецтві східних римських провінцій виникає особливий портретний тип, який за місцем свого існування — оазис Фаюм отримав назву фаюмський портрет. Можна назвати такі типологічні ознаки цього типу портрета, що дають можливість одразу відріяиити його від інших: — тонкі риси обличчя; — занадто великі очі (тужливі, сумні, замріяні, але ніколи не веселі); — відбиток скорботної відокремленості від життя на всіх фаюмських обличчях. Фаюмський портрет був частиною поховального культу: зображена людина вже перебувала у потойбічному світі, що нібито ріднить цей портрет з іконою. Ранні ікони наслідували від фаюмського портрета не тільки ці основні фізіономічні риси зображення, а й техніку і прийоми малювання. Так само, як фаюмський портрет, ранні ікони писали восковими фарбами, використовуючи техніку енкаустики. Народження ікони з портрета — це тривалий і складний процес, що супроводжувався справжніми битвами, однією з яких було візантійське іконоборство. На початку історії християнства зображення Бога у тілесному вигляді вважалося гріховним, граничним з ідолопоклонінням: бо саме так зображувалися античні боги — демони у тлумаченні християн. Спробою подолати ці світоглядні протиріччя стало вчення церковного письменника VI ст. Діонісія Ареопагіта про "неподібну подібність". Він закликав відмовитися від прекрасних образів, тому що навіть найдосконаліша земна краса не зможе передати красу Бога. На думку Діонісія Ареопагіта, слід відтворювати Божество у навмисно грубих та некрасивих предметах, щоб усі зрозуміли, що перед ними не ідол, а символ, який не зображує, а лише нагадує про Бога та його янголів. Коли після епохи іконоборства було досягнуто компромісу, ікона отримала право на існування як священний предмет, що виконує роль посередника між людиною і Богом; це місток між земним і небесним. Як навчав Діонісій Ареопагіт, ікона стала засобом "зведення душі до первообразу", тобто до архетипу. Тлумачення ікони як "некартини", що руйнує уявлення про живопис як дзеркало чи вікно у світ, зумовило особливості іконописної техніки і засобів виразності у цьому різновиді живопису. Для того щоб передати матеріальними засобами безтілесне, необхідно позбавити тілесності й саме зображення, і той матеріал, на якому воно зображене. По-перше, зображені фігури дематеріалізували, позбавили об'єму — вони перетворилися на двовимірні тіні на гладкій поверхні дошки. По-друге, сама дошка як матеріальна основа мала розчинитися в потоці надчуттєвої енергії, перетворитися в сяйво Божества, для чого тло покривали золотом. Золото не тільки символізувало божественне світло, а й створювало містичне мерехтливе середовище — не площину і не простір, а щось хитке, ефемерне, що коливається між цим і тим світом. Священний образ, висвітлений полум'ям від свічки або лампади, виступав з цього містичного тла чи знову зникав за межею, куди не було входу смертній людині.
Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 2305; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |