КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Гармонійність. Гармонія
Гармонія» — слово грецького походження, що означає «домірність», «узгодженість», «стрункість», «порядок». У міфологічній версії Гармонія — дочка бога війни Арея (Ареса) і Афродіти — богині любові, краси, родючості. Таким чином, поєднання люто-войовничого, руйнівного начала та його протилежності – творення могутньою силою добра — символізує витоки Гармонії. Вона виникає з єдності протилежностей — саме така символіка міфу. Справді, дві протилежності разом існувати не можуть: наприклад, день і ніч, добро і зло, біле і чорне, високе й низьке. Протилежності можуть лише співіснувати на умовах установлення певного порядку: чи то почергово, чи то розподіливши «сфери впливу». Це співіснування завжди супроводжується виходом на інший рівень взаємодії, який потребує виникнення й урахування певної третьої обставини, що змінює умови первинного співвідношення, ніби розширює або, навпаки, звужує його просторово-часові межі. Співвідношення явищ на основі встановленого порядку і породжує гармонію, що забезпечує нову стійку, сталу цілісність. Другий давньогрецький міф розповідає про походження світу, де гармонія є протилежністю хаосу, який виступає однією з першооснов виникнення всього існуючого. Ця першооснова характеризується як щось без якості, визначеності, уявляється якоюсь порожнечею, безформністю, розпорошеністю. Гармонія ж означає певну якісну визначеність, єдність і оформленість цілого як сукупності складових частин. Принципом, на основі якого можлива ця єдність, є міра. Отже, навіть найдавнішій міфології властиві були уявлення про гармонію, хаос і міру, які потім стали самостійними поняттями античної філософії та естетики. Грецької давнини сягають вислови: «нічого занадто», «міра — найкраще», «використовуй міру», «людина — міра всього». Окремо слід згадати вчення піфагорійців, які наголошували на гармонійній будові світу, включаючи природу і людину, взагалі весь космос. Гармонія в них має числове вираження, бо піфагорійці вважали математичні основи початком всього існуючого і уподібнювали всі речі числам. Числова гармонія лежить в основі загальноантичного вчення про космос із симетрично розташованими і настроєними на певний музичний числовий тон сферами. Піфагорійці ввели числовий момент в саму космологію. Вони визнавали, що форма Всесвіту має бути гармонійною, і надавали їй вигляду симетричних геометричних фігур: Землі — форму куба, вогневі — форму пірамід, повітрю — форму октаедра, воді — форму ікосаедра, сфері Всесвіту — форму додекаедра. Саме з цим пов'язане відоме піфагорійське вчення про гармонію сфер. Піфагор та його послідовники вважали, що рух світил навколо центрального світового вогню створює гармонійну музику. Тому космос постає гармонійно побудованим і музично оформленим тілом. Цікаве вчення про гармонію сформулював пізніше відомий грецький діалектик Геракліт. Його розуміння гармонії ґрунтується на ідеї збігу протилежностей, на діалектиці єдності і множини. Гармонія у Геракліта виникає через боротьбу протилежностей. Іншими словами: без боротьби немає гармонії, як і без гармонії немає боротьби. Вчення Геракліта відрізняється від піфагорійського, в якому діалектика гармонії розуміється ще формально і схематично. Гармонія у Геракліта створюється не числами і не змішуванням окремих частин цілого, а є самою річчю в її цілісності і діалектичній тотожності з іншими речами. Гармонія притаманна насамперед об'єктивному світові речей, самому космосу. Вона властива і природі мистецтва, ілюстрацією чого є ліра, на якій по-різному натягнуті струни створюють чудове співзвуччя. Гармонія буває прихованою і очевидною. Перша змістовніша, а отже, має перевагу над другою. Космосові як вищій досконалості притаманна прихована гармонія. Це тільки на перший погляд світ уявляється хаосом, купою сміття, розсипаного навмання. Насправді ж за грою стихій і начебто випадковостей приховується надзвичайна гармонія. Сократ вніс у трактування гармонії ідею доцільності, що дало змогу по-новому поглянути на самий зміст гармонії. Вона вже не зводилась до фізичних пропорцій і симетрії, як у піфагорійців. У розуміння гармонії Сократ увів момент відносності, доцільності та функціональності. На відміну від піфагорійського тлумачення гармонія розуміється не як абсолютний, незмінний закон, що піддається лише спогляданню та математичному обчисленню, а як відповідність цілі, співвідносність речі з її функцією. На думку Платона, гармонія більш стосується моральної сфери і розуміє він її як відповідність зовнішнього внутрішньому. Естетичні уявлення про гармонію не можна розглядати без таких понять, як міра, симетрія, домірність тощо. Зазначимо, що поняття міри з давніх часів виражалось за допомогою різних термінів. Так у греків найбільш поширеними є meros (міра), metrion (мірність, домірність), erumetros (розмірений), symmetria (симетрія), mesos (середина, центр), mesotes (центр, центральність). Саме з цього ряду понять стає зрозумілим, чому гармонія не можлива без міри. Наприклад, symmetria є однією з умов виникнення гармонії. І навпаки, anumetria (безмірність, нерозмірність) є синонімом потворності, відсутності довершеності і гармонії. Середньовічна естетика вважає, що гармонічна влаштованість світу є доказом слави Божої. У розумінні сутності гармонії з’являються нові аспекти. Наприклад, Фома Аквінський розуміє гармонію передусім як духовний принцип, що має відношення не до структури предметного світу, а скоріше до структури пізнання і настрою духовного життя людини. Крім того, гармонія розглядається не як кількісний, а насамперед як якісний принцип. Вона не зводиться тільки до кількісних відношень, а включає відповідність речі своєму образові, визначає відношення форми до матерії. Певний підсумок розвитку розуміння гармонії і міри знаходимо у Гегеля. Гармонію він розглядає в системі споріднених естетичних понять — правильності, симетрії, закономірності. Гармонія, на його думку, містить в собі три складові — внутрішню єдність, цілісність і узгодженість. Поняття гармонії у Гегеля передбачає і наявність дисгармонії. За його словами, гармонія не боїться протилежностей, їхньої гостроти і розірваності. Категорія міри, що синтезує якість і кількість, має у Гегеля універсальне значення. Він використовує її всюди, не виключаючи природи і суспільства. Особливу ж роль ця категорія відіграє в його розумінні естетики, передусім в його вченні про історичний рух художньої діяльності. Виходячи із сприйняття змісту мистецтва як ідеалу, в якому гармонійно має поєднуватися художній зміст ідеї і чуттєвої дійсності, Гегель розглядає історію мистецтва як зміну, рух міри. У мистецтві символічного спрямування ідея і зовнішня форма не відповідають одна одній, ідея неадекватно представлена в дійсності. Індійське та єгипетське мистецтво, наприклад, вражає насамперед гротескністю, безмірністю, дивністю. А от класична форма мистецтва, мистецтво античної Греції — це переважно мистецтво міри. Та з бігом часу починається період сутінок мистецтва, епоха його розкладу. Мистецтво міри поступається мистецтву безмірному, прозаїчному або задушевно-інтимному. Тобто три основні історичні форми мистецтва виступають у Гегеля як три типи історичної зміни міри між художньою ідеєю та її чуттєвим проявом. Отже, категорія міри набуває в естетиці Гегеля універсального діалектичного значення. Всяка єдність протилежностей виступає в нього як міра, в якій ці протилежності об'єднуються. В цьому відношенні розуміння гармонії у Гегеля близьке до античного поняття середина. Гармонія виступає як певний тип міри, де якісні протилежності перебувають в якійсь єдності і цілісності. Такий гармонійний стан рано чи пізно порушується колізією, що змушує шукати в мистецтві нові виміри, нову міру. Розв'язання конфлікту {як неминучий момент гармонії) породжує перехід мистецтва від однієї міри до іншої. Таким чином, в історії існувало щонайменше три основних типи розуміння гармонії: математичний, естетичний і художній. Проте надто рідко існували вони в «чистому» вигляді, бо, тісно переплітаючись один з одним, становили здебільшого нерозчленовану єдність. Проте в кожну історичну епоху один з типів уявлень про гармонію виступав у значенні основного, домінуючого. Сучасна естетична наука широко використовує філософські категорії гармонія і міра. Однією із кардинальних її проблем є питання про гармонію природи і навіть більше — про гармонію Всесвіту. Чи відповідають виміри людини вимірам природи? Естетична наука шукає відповіді на ці питання в широкому контексті філософського та природничого знання. І дуже важливим аспектом вивчення гармонії є вирішення сучасних екологічних проблем, співжиття людини і біосфери, збереження і відтворення природи. Не менш актуальною є проблема виховання гармонійної людини. Ця широта проблематики свідчить про універсальність гармонії як важливої естетичної категорії.
Отже, поняття гармонії можна визначити через систему категорій (ознак).
Термін «гармонія» в музиці включає ряд значень:
Суть музичної гармонії — проекція загальноестетичного поняття гармонії на область звукових явищ, що об'єднуює найбільш специфічні для музичного мистецтва художні елементи і відносини: співзвуччя, ладові функції тощо. Усвідомлення благозвучності гармонійно впорядкованих відносин звуків з'явилося найбільшим завоюванням художнього мислення. Гармонія - один з найважливіших компонентів музичного мистецтва, який (разом з мелодією і ритмом) становить його емоційно-образний і колористичний зміст. Кожній народній музичній культурі притаманні свої особливості гармонічного мислення, які позначаються і на професійній муз. творчості. Як музична наука Гармонія об'єднує: вчення про побудову акордів та функціональні зв'язки між ними, систему модуляцій, а також вчення про музичну фактуру.
До основних навчальних проблем належать з образотворчого мистецтва: · Форма (графічна, пластична, декоративна тощо); · Колір (емоційний стан і настрій кольорових співвідношень); · Композиція (площинних, обємних і просторових форм, перспектива, динаміка і статика, ритм, симетрія, силові лінії). З музичного мистецтва: · Інтонація · Розвиток · Форма (будова, композиція) Для безпосереднього сприйняття будь-якого виду мистецтва інтегруючими категоріями є: Емоції Почуття Пафос Афекти Образ. Для інтелектуального осмислення мистецьких творів інтегруючими категоріями є: Форма Композиція Жанр Стиль Напрям. Можна виокремити наступні слухо-візуальні відповідності:
Головним моментом передумови дидактичної інтеграції, яка охоплює усю систему навчання і виховання учнів – формуванні в учнів цілісної картину світу. Практична реалізація ідеї інтеграції у школі, зазначає Л. Масол, вирішується на двох основних рівнях: інтеграція змісту освіти (зовнішня і внутрішня, міжпредметна і предметна, понятійна та світоглядна, повна або часткова), та інтеграція у процесі навчання і виховання (інтегративні педагогічні технології, методики інтегрованих курсів). Технології інтегрованого викладання у процесі викладання мистецьких дисциплін До технологій інтегрованого викладання можна віднести технології: особистісно-зорієнтовані, інтегративні, ігрові, інтерактивні, сугестивні, комп’ютерні, здоров’я зберігаючи. Ми розглянемо технології, які ми вважаємо за пріоритетні для здійснення інтегрованого викладання: інтегративні, інтерактивні, комп’ютерні.
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 2750; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |