Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Національне питання і наука




Національні ідеології були першими теоретични­ми рефлексіями на прояви “національного ренесан­су”. <...> Суспільні ідеології, навіть коли вони суто теоретичні, не можуть бути цілком об'єктивними. На них лишається певне тавро неминучого суб'єктивіз­му... Ця обставина, власне, найбільше ускладнює на­укове дослідження суспільних явищ і вочевидь галь­мує розвиток і поступ громадознавства. Цим вели­кою мірою можна пояснити як запізніле виникнення соціології як окремої науки, так і всі ті манівці, яки­ми мусила пройти ця молода галузь науки, поки у цьому столітті не вийшла на науковий шлях свого розвитку. Отже, не слід дивуватись, що спеціальні соціологічні дисципліни виникли і відокремились з великим запізненням. Не дивно, що й наука про на­цію ще й досі як слід не самовизначилася і постає як дискусійне питання серед зацікавлених наукових ді­лянок. Адже нація, безсумнівно, належить до най­складніших витворів людського співжиття, природу та сутність якої науково важко збагнути... І це тим більше пов'язане з тим, що згадане явище відзнача­ється великим динамізмом. Зокрема, від середини минулого століття ритм і рух національних процесів є надто швидкими. Націю символічно можна порів­няти з річкою, береги якої викликають ілюзію трив­кості форми, але яка вічно пливе, змінюючи своє рус­ло. До цього аспекту національної проблеми дове­деться ще звернутися у зв'язку із самоозначенням на-ціології як самостійної науки.

Ці попередні зауваження мають пояснити, чому витоки наукового підходу та трактування національ­них питань мають радше випадковий, аніж система­тичний характер, і чому в них імпровізація та інтуї­ція поки що переважали над методичністю й систе­матичністю. Психологічно не повинна також дивува­ти та обставина, що піонери націології переважно виходять з лав поневолених народів і що наука держав­них націй менше цікавилася націологією і мало спри­яла її творенню. Історія або, точніше, передісторія на-ціології красномовно підтверджує цю тезу. Націо­нальна проблема в середині XIX ст. найбільше заці­кавлення викликає у німців та італійців, що пережи­вали в цю добу процес політичного самоозначення. Має вона чимало самостійних дослідників серед по­неволених народів габсбурзькоїта царської монархій:

чехів, угорців, поляків, українців, які або боролися за свою державність (угорці, поляки), або були захоп­лені процесом національного відродження (чехи, ук­раїнці). Власне, кожний поневолений народ у процесі своєї національної боротьби раніше чи пізніше мусить мати не лише своїх ідеологів нації, а й теоретиків, які більш чи менш науково обґрунтовують засади та за­гальну програму його визвольних змагань. Багато в них різного і своєрідного в залежності від індивіду­альності кожного окремого народу. Але чимало є та­кож спільного і загального у зв'язку із всеєвропейсь-ким спочатку, а тепер вже й всесвітнім характером но-вочасного національного ренесансу. Саме цей факт, так би мовити, універсальної актуальності й подіб­ності між усіма національними рухами є однією з під­став для творення й виправдання націології, бо забез­печується типологічний метод досліджень, тобто ви­користання способів порівняння збірного характеру національних явищ.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 298; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.