КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Між окремими науками.
ЧИ РОЗПОДІЛ ПРОБЛЕМ НАЦІЇ НАУКА ПРО НАЦІЮ Таке питання не зайве чи безпідставне. Фактично дотеперішній розвиток досліджень щодо нації відбувався радше шляхом міжнаукового розподілу цього питання, аніж по лінії самоозначення націології як окремої науки. Ф. Й. Нойман. На це звертає увагу один з найстаріших дослідників національної проблеми-Ф. Й. Нойман (Рг. ї. N01111^11), автор джерельної й досі ще цікавої студії “Народ та нація” (“Уоііс ипгі Наїіоп”, 1888). У вступі він наводить для прикладу список тих наук, для яких національне питання має, згідно його думці, спеціальне значення, а саме: народознавство (етнографія), популяціоністика, антропогеографія, народне господарство, соціологія, правознавство, особливо державне і міжнародне право. Цей реєстр не вичерпаний і потребує доповнення. Бо, крім згаданих в ньому дисциплін, існує ще ціла низка інших наук, які також цікавляться національним питанням, наприклад, антропологія, етнологія, психологія народів (УоШег-рхусНоІо^іе), історія, естетика, мовознавство і передовсім - політика. В цьому списку є дві науки - етнологія та етнографія, - назви яких (етнос - народ) начебто засвідчують те, що вони спеціально присвячені вивченню питання, про яке йдеться. Таке припущення, однак, помилкове, бо обидві ці дисципліни мають на увазі початкові фази формування народів, а не модерної нації. Їх більшою мірою цікавлять примітивні, а не культурні народи. Вони, як правило, закінчують свої дослідження саме на порозі появи новітньої нації і через це не виключають потреби самостійної націо-логії; радше передбачають та зумовлюють необхідність цієї наукової дисципліни. Це ж саме значною мірою можна сказати й з приводу науки про психологію народів. Зацікавлення інших наук, наведених у згаданому списку, насправді - суто спеціальне; вони <...> не трактують нації загально. П. Сорокін. Начебто і логічно нація мала б щонайперше бути об'єктом систематичного вивчення з боку соціології як науки про суспільство. Та, передовсім, спеціалізація цієї молодої науки не пішла ще так далеко, а відтак дехто з соціологів негативно ставиться до нації як до предмету соціологічних досліджень. Наприклад, відомий російський соціолог П. Сорокін (тепер перебуває в Америці) виключає націю з числа “кумулятивних груп”, тобто суспільних колективів. Нація, на його думку, - це нетипово суспільна, але тільки збірна група, яку неможливо визначити ні на підставі поодиноких ознак, ні на засаді скомбінованих властивостей. Тому нація як така не є суспільною групою, так само, як, наприклад, “дитина” - зоологічною, “овочі” - ботанічною. Ясна річ, що таке ставлення автора оригінальної “системи соціології” помилкове і продиктоване, власне, науковим формалізмом. Складність даного явища, як у цьому випадку, не може, звісно, бути підставою для виключення його за межі спеціального вивчення з причин лише кваліфікаційного догматизму. Адже французький соціолог Р. Моньє у своїх викладах про суспільні групи (“Езааіз 5ііг 1е5 §гоиретеп1 яосіаих”, 1929) знайшов місце для нації серед груп територіального типу. Р. Челлен. Останнім часом націю як об'єкт спеціального вивчення зараховують до політики, де давніше гегемонію мала держава. З цього погляду цікавою спробою треба вважати “Нарис системи політики” (1920) шведського мовознавця Р. Челлена, в якому національній проблемі була визначена окрема ділянка, названа автором етнополітикою. Конкретизуючи цю назву, що вже набула права громадянства в Німеччині, можна було б етнополітику вважати національною політикою, отже спеціальною або практичною націологією. У своїй системі шведський автор має на увазі державну націю. Її дослідженню він присвячує спеціальну ділянку свого нарису, якій дає назву - демо-політика. На думку Челлена, це ще непочата царина науки, що не має попередників, бо, як він зазначає, “етнографи загалом зовсім не дбають про державні народи і у своїх системах не торкаються справи політичних кордонів”. Демополітика Челлена є, отже, політичною, а не загальною націологією. В ній свідомо обминаються недержавні нації, на які теоретична націологія має звертати спеціальну увагу, бо, власне, з їх визвольними змаганнями стала актуальною і все більш актуалізується проблема модерної нації і новочасної історії. На цьому прикладі можна бачити, що політика як наука лише з свого погляду трактує та студіює національну справу. Це саме можна сказати і про всі інші науки, що так або інакше цікавляться нацією. Кожна з них вивчає лише один бік чи вияв нації як громадського явища. Кожна з них робить це за своїм власним методом. А оскільки науки, що цікавляться нацією, дуже різноманітні, одні природничі (антропологія, біологія), інші - гуманітарні (за німецькою термінологією - Gelswissenschaften), як соціологія, історія, філософія, правознавство тощо, ще інші - змішаного і перехідного типу, як антропогеографія або етнологія, то, звісно, неоднакові й їхні методи і результати досліджень. Взагалі, цей, так би мовити, “мозаїчний” метод трактування національного питання лише ускладнює вивчення нації як такої, тобто окремого і своєрідного явища людського розвитку та співжиття. Через це попередньо з'ясований тут розподіл проблеми нації між окремими науками навіть з методологічного погляду доводиться визнати недоцільним. Інакше кажучи, в інтересах всебічного та вичерпного дослідження цього питання загальна теоретична націологія як спеціальна наукова ділянка соціології за зразком, наприклад, науки про релігію, є необхідною і виправданою. Ст. І. Папроцкі. Проте такий, буцім-то цілком зрозумілий, підхід, ще й досі не визнається багатьма дослідниками національних питань. Ще й досі є прихильники вищезгаданого розподілу систематичного вивчення національного питання. Його захищав саме з методологічних мотивів в 1933 р. польський дослідник Ст. І. Папроцкі, згідно думці якого націологія або народознавство, за німецькою назвою - НаїіопаШаї-Липсіе, - не наука, а лише предмет наукових досліджень. Особисто належу до протилежного табору. Гадаю, що нація як суспільний факт відіграє в сучасному громадському житті культурного людства не меншу роль, аніж держава або релігія. Її питома вага як культурного і політичного чинника все зростає і зростатиме в найближчій будуччині. Заплутаність, складність, а через це і гостра дискусійність національних питань у політичній практиці конче вимагає теоретичного осягнення та з'ясування природи нації в її генетичному розвитку і сучасному стані. Найкраще цього можна досягнути через відокремлення нацюлогп в самостійну науку про націю. Тільки цим шляхом можна усунути дотеперішній хаос у теоретичних дослідженнях проблеми нації. Тільки самостійна націологія може покласти тривкі теоретичні основи для практичної національної політики (етнополітики). Зайве казати, як це конче необхідне, і особливо нині, коли не лише Європа, а й інші континенти (Азія, Африка, Південна Америка) масово захоплені національною стихією, яка в організованому стані може бути творчою силою і передумовою культурного зрушення сучасного людства, і, навпаки, залишена сама по собі, без впливу критичної наукової думки, стає великою небезпекою і надзвичайно деструктивним чинником.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 325; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |