КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Передісторія і каменярі націології
Потреба і виправданість націології Соціологія та нація ЧИ МОЖЛИВА І ВИПРАВДАНА СПЕЦІАЛЬНА НАУКА ПРО НАЦІЮ? Ми бачили, що “мозаїчний” метод вивчення нації, тобто фактичний розподіл досліджень над цією проблематикою між різними науками, не задовільняє з багатьох причин. Постає природне запитання: чи можлива окрема наука про націю? Чи для цього потрібні передумови й, головне, окремий дослідний матеріал? <...> Наука поки що безсила дати відповідь на запитання: що таке нація? Чому й як люди відчувають свою національну приналежність? Як виникали народи? Як перетворювались вони в модерні нації? Яка суспільна функція нації? Проблема еволюції народів - це одне з найактуальніших і все ще відкритих питань націософії. Масарик, що як філософ і соціолог багато уваги присвятив національним справам, й творчість якого має каменярське значення для націо-логії, у своєму відомому трактаті “Нова Європа”, написаному під час Першої світової війни, дуже добре показує цю складність проблематики народознавчих досліджень: “Нації змінюються з плином часу; якою мірою і через що? Чи вони змінюються фізично (ана-томічно) шляхом схрещування, чи завдяки професії? Через те, що живуть в містах? В залежності від харчів?.. А як впливає зміна тіла стосовно кістяка на психічні властивості? Чи психічні властивості народів змінюються незалежно від фізичних і чому? Чи ці властивості змінюються самі по собі або під впливом інших психічних властивостей? Шляхом засвоювання чужих думок, звичаїв, установок тощо. Виникає, отже, нелегка проблема самобутності народів, самостійності та самодостатності їхньої культури”. Вже ці питання - це свого роду націологічна проблема. Вони виправдовують потребу націології як окремої спеціальної соціологічної дисципліни. Бо тільки націологія, використовуючи дані і матеріали окремих наук, що, з свого погляду, цікавляться деякими із цих питань, як, наприклад, антропологія, етнологія і психологія народів, може дати критичну і вичерпну відповідь на них. <...> Відкидати або заперечувати націологію можна лише з мотивів наукового формалізму чи консерватизму. Й. Г. Ґердер. Хрещеним батьком націології слід вважати Й. Г. Гердера (1744-1803), цього “архіжерця чистої людяності”, який наприкінці XVIII ст. підніс проблему нації, передбачаючи її майбутню роль і значення як культурного та громадського чинника в новітній історії Європи. Нація для Гердера - природний орган людства; держава - “штучний витвір”. “Природа, - писав він у своїх славетних “Ідеях до філософії історії людяності”, - виховує родини; найприродніша держава - це також один народ з однією національною вдачею, що в ньому зберігається впродовж багатьох тисячоліть; і якщо народжений з нього володар захоче цього, то може її (національну вдачу -О. Б.) дуже легко виплекати, бо народ - така ж природна рослина, як і родина, тільки має більше розгалужень. Отже, перед завданнями влади ніщо не постає більш суперечливим, як неприродне змішування людських племен і народів під однією булавою”. Ґердер передбачає, що держави, з національного боку змішані, розпадуться, і що ідеал всесвітньої людяності здійсниться в національних державах. Звісно, що націо-софія Ґердера ще надто романтична, нині його погляди потребують ґрунтовних наукових коректур. Проте незаперечною заслугою цього німецького філософа залишиться назавжди те, що він першим належно відрізнив “націю” від “держави”. Адже до світової війни в Західній Європі ці два поняття науково, і особливо політичне, без потреби плуталися, при-мітно у Франції та Англії. Подекуди, і здебільшого із політичних міркувань, на цей шлях стала й державне об'єднана батьківщина Гердера. Зрозумілий також той величезний вплив, який мала національна філософія автора “Ідей...” на пробудження усіх поневолених народів взагалі, і на слов'янські зокрема, що констатує Масарик у своїй монографії “Чеське питання”: “Був, отже, Ґердер чільним слов'янським учителем в добу відродження”.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 385; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |