КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
З приводу класифікації народів на історичні й неісторичні
ПІ. СУСПІЛЬНА СТРУКТУРА НАЦІЇ Слід зазначити, що класифікаційний поділ на “історичні” й так звані “неісторичні”, або “безісторичні народи”, заведений у першій половині XIX ст. (Геге-лем, Енгельсом), за своєю сутністю неправильний. І ще більш помилковою слід вважати класифікацію народів на “вищі” та “нижчі”. Прикметне, що ця класифікація розрізняє народи державні та недержавні. Таким чином, її критерій передовсім політичний. В іншому аспекті - він культурний; некритично, на жаль, обирається держава за критерій культурності та куль-туроздатності народів. Державна самостійність, звісно, сприяє культурному поступу, але це зовсім не означає, що недержавні народи їсиїіиг/аЬщ - нездатні до культури. Як політичне поневолені, вони не мають змоги нормально плекати свою національну культуру і тому культурно запізнюються. Проте скрізь, де політичний і суспільний утиск хоча б трохи послаблюється, і виникають передумови культурного розвитку, поневолені народи виявляють безперечний хист до культурного поступу. Безсумнівним доказом цього можна вважати таке характерне для минулого і цього століття національне відродження усіх так званих “безісторичних” народів Європи. Як бачимо, історія в даному разі не причетна до справи. “Без-” чи “неісторичних” народів не було і не буває, бо все, що існує, має свою, хоча б неписану або незаписану, історію. Вже батько антропогеографії Фр. Рацель справедливо відкинув згадану вище класифікацію народів, слушно зауваживши, що не в історії слід шукати підстави для їх розрізнення. “Їх хочуть відрізняти, - писав він в “Засадах народознавства”, -шляхом протиставлення історичних і безісторичних народів. Та чи історичні факти тому втрачені для історії, що історіографія не зберігла про них спогаду? Сутність історії полягає в тому, що дійсно сталося, а не в спогаді чи фіксації того, що сталося”. <...> Для більшості так званих “безісторичних народів” новочасний “націогенезис” був водночас і завершенням їхнього недорозвиненого (з причин суспільно-політичного характеру) етногенезису. За аналогією з біогенезисом і наведеним біогенетичним законом, ці народи-покидьки, немов той людський ембріон, проходили свій стаж народотворення у стенограмному скороченні, впродовж кількох десятків років, в той час, коли їхні старші колеги, так звані “історичні” народи, потребували для цього майже ціле тисячоліття. В цьому сенсі можна вести мову про свого роду соціогенетичний закон, що виявляється, зрештою, не тільки у народотворчих, айв усіх суспільних процесах взагалі. Чому розрізняємо етно- і націогенезис? Чи є підстави для такого розрізнення між етно- і націогенези-сом <...>? Гадаю, що в даному разі розходження не лише хронологічне, організаційно це також - різні процеси. На мою думку, доказом цього може бути термінологічний дуалізм, зафіксований усіма мовами, бо виразно розмежовуються поняття народу {(Іетоз) та нації (еіНпої)... Зрештою, інші дослідники також визнають дуалізм народотворчого розвитку, виразно розрізняючи етно- і націогенезис. Наприклад, фундатор новочасної німецької соціології Фр. Тенніс в процесі дебатів з приводу національних проблем на II конгресі німецьких соціологів (Берлін, 1912 р.) зазначив: “Народ (УоїК) - це первісний елемент суспільного життя; нація ж - специфічно модерне поняття. Народ - це сировина, природна, біологічна речовина; нація - радше ідея, соціологічний ідеал. Поняття народу пов'язане з уявленням про широкі низи; нація натомість є ідеєю горішніх керуючих шарів, які защеп-люють її згодом серед народу згори. Сучасний патріотизм стосується не народу, а нації”. Видатні австрійські соціологи О. Бауер і К. Реннер також розрізняють етно- і націогенезис. К. Реннер у монографії “Право на самовизначення народів” (1918) підкреслює: те, що змальовує нам соціологія, ще не є нацією, йдеться про державне уконституйований народ (ро-риіш). Античність, Середньовіччя і Нова доба знають державні народи, бо нації в специфічному розумінні цього слова - значно молодші формації європейської історії, які в минулому не мають рівнозначного відповідника, хіба що деякі натяки. Російський історик і соціолог проф. П. Мілюков також розрізняє етно- і націогенезис. В праці “Національне питання” (1925) визначено дві визначальні фази народотворчого процесу: “доба утворення народності” та “доба усвідомлення народності”, тобто остаточної кристалізації модерної нації. “Передовсім, -пише він, - ми мусимо розрізняти в процесі розвитку народності дві доби так само, як ми розрізняли періоди виникнення раси і національності. Та якщо виникнення рас датується від стародавніх часів..., то сучасні народності сформувалися впродовж тисячі років...”. <...> Щоб не ускладнювати термінологію, я замість “народність” вживаю “народ”, протиставляючи цьому поняттю “націю” для означення сучасного довершення народотворчого процесу. Свідомість виступає істотною і головною ознакою нації. Завдяки їй етнічна сировина викристалізовується в модерний національний колектив. Чим ширше і глибше поширена ця свідомість, тим краще скристалізований національний колектив, тим більше той чи інший народ наближається до поняття сучасної нації. Але від чого це залежить? Що впливає і зумовлює темп і ритм народотворчого розвитку? Словом, яка механіка і динаміка цього процесу? Такі питання природно виникають перед нами. Треба, отже, дати на них бодай загальну відповідь, щоб мати засадничі підстави для аналізу. Зорієнтуватися у цій справі допоможе нам суспільна структура народу, бо головним чином від неї залежить як темп, так і ритм народознавчого розвитку і, отже, перебіг етногенезису та інтенсивність націоге-незису та, зрештою, й ступінь самовизначення кожного народу, його більше чи менше визволення або поневолення. Та передовсім мусимо ще з'ясувати одне термінологічне питання.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 639; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |