КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Потреба координації та організації націєзнавчих досліджень
Національні питання належать до найактуальніших справ нашої доби. Націогенетичні процеси викликають скрізь у всьому світі надзвичайно гострий політичний інтерес. Сучасна етнополітика і особливо націотехніка, на жаль, на практиці мало рахуються з наукою. Методи їхньої практики здебільшого алхі-мічні. Зайве твердити, як це не тільки недоцільно, а й просто небезпечно з погляду найближчої історичної майбутності. Завдяки цьому нація, яка виступає одним із визначальних культуротворчих чинників, фактично може стати деструктивним елементом. Вся наша сучасність занадто заполітизована. Та найбільше, мабуть, слабує на цю гіпертрофію політики післявоєнний паннаціоналізм. Лише науковий критицизм зможе очистити його від тих руйнівних елементів, завдяки яким сучасний неонаціоналізм став патологічним явищем у громадському житті. Патологія, зумовлена психозом теперішнього надміру чутливого та стихійного націоналізму, також засвідчує потребу науки про націю і вимагає раціональної координації та зосередження націологічних досліджень, досі занадто розпорошених і здебільшого випадкових. Конкретно це означає потребу міжнародної централізації, наприклад, організації інтернаціонального націологічного інституту; і в подальшому - періодичних міжнародних націознавчих конгресів; націо-знавчого щорічника або ще краще - спеціального націологічного журналу, і зрештою - націографічної бібліотеки, що забезпечувала б вихід публікацій щодо актуальних національних питань. Одне слово, доконечно потрібна якнайдоцільніша координація і організація наукової праці в цій царині і, отже, найтісніше об'єднання і зосередження наукових сил та установ, що працюють у цій сфері соціологічної науки. П. СКЛАДНИКИ І БУДОВА НАЦІЇ (ЕТНОГЕНЕЗ І НАЦЮГЕНЕЗ) ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД ВСЕСВІТНЬОГО ЕТНОГЕНЕЗУ (НАРОДОТВОРЕННЯ) Нація - порівняно новітній витвір суспільних процесів (соціогенезису), що досі найяскравіше виявився в Європі. Соціологічне він мало досліджений. Отже, етнологія як “наука про виникнення народів, їх властивості та поширення на землі” фактично цікавилась і вивчала примітивні племена та початкові форми суспільного життя. Так само робиться і в генетичній соціології. Антропогеографія, згідно думці проф. С. Рудницького, “насамперед покликана до всебічного розгляду тих груп людства, що звуться народами...”, в ній з'ясовується роль і вплив природи в суспільно-творчих процесах, етногенезис, тобто виникнення і формування народів. Власне, ще й досі немає вичерпної наукової відповіді щодо того, як зароджувалися і утворювались народи, навіть історичні. Бо історія, яка також цікавилась цією справою, з'ясовувала ці дуже складні процеси однобічним лінеарним методом, маючи на увазі головним чином їхнє поступове, хронологічне чергування. Для історії по-чатки народотворення здебільшого виникали десь за присмерку міфології, патріотичних та національних леґенд. Не слід забувати, що писана історія обіймає порівняно невеликий період часу. Для європейського континенту (за винятком античної Греції та Риму) - це, власне, післяхристиянська ера. Реальна [же] історія людства і процес його соціальної еволюції нараховує вже не одну тисячу років. Людина і суспільство. Археологія відкрила нам людину як суспільну істоту, виправдовуючи, таким чином, відому тезу Арістотеля про людину як про “суспільну тварину” (зоополітикон) і водночас спростовуючи новітні погляди з цього приводу Т. Гоббса, Ж.-Ж. Руссо, які свою суспільну філософію виводили із помилкового припущення про асоціальний стан первісної людини. Англійський філософ, автор класичного твору “Левіафан” (1551 р.) уявляв собі цього дикуна як розбишаку, що, наче вовк, вічно гризеться з усіма (“людина людині - вовк”, “війна усіх проти всіх”); його французький колега, автор славетного трактату “Суспільна угода”, навпаки, ідеалізував цього первісного Робінзона, якого, на його думку, здеградувала культура і громадський поступ, засновані від самого початку на суспільній несправедливості й господському визиску. “Людина народилася вільною, та скрізь вона перебуває у кайданах”, - таким твердженням починається “Ои Сопїгасі 8осіа1”, цей ідеологічний катехізис Великої Французької революції. Гоббс і Руссо були представниками соціологічного контрактуалізму, тобто історії виникнення організованого суспільства шляхом “соціального контракту”. Вони обидва помилялися щодо напряму громадського розвитку. “Суспільна умова” не є його вихідною точкою, це радше кінцева мета. Людина, як слушно зауважив Гердер, - це стадна тварина (Нег-(Іепііег). Людське стадо - праформа суспільного розвитку, подальшими етапами якого виступають рід, плем'я, пранарод, народ, нація. Таким чином, в соціологічному аспекті націогенезис і етногенезис уявляються як спеціальні (хронологічно <...> пізніші) прояви соціогенезису, тобто суспільно-творчих процесів взагалі. Типологія як загальна схема цих процесів, зокрема в їх початкових фазах, у всьому світі майже однакова, і це свідчить про спільне походження людського роду (моногенезис). Подальші й особливо вищі її форми - неоднакові на різних континентах, залежать від природи, географічного положення та історичного процесу. Розподіл соціогенезису і етногенезису за континентами. Австралія, Африка, відтак країни навкруги Рівнини, - це зони примітивного соціогенезису та розпорошеної громадянської організованості. Азія - континент сталих цивілізацій та історичних народів і, отже, вищих форм народотворення. З цього погляду особливо цікаві країни, розташовані навкруги Середземного моря і в Передній Азії, де межують три континенти Старого Світу (Азія, Африка і Європа). Тут майже лабораторне можна вивчати процеси етногенези культурних та історичних народів. Прикладом насильно припиненої етногенези під впливом історії може бути доля перуанської або мексиканської цивілізації південноамериканських тубільних народів -інків та ацтеків... Проте найвищих форм етногенези, що уособлює прогрес народотворення, досягла лише Європа. Європа (передумови етногенези). Європа - це батьківщина нації. Тут процес етногенезису знайшов своє завершення в націогенезисі, тобто в утворенні модерних націй, вивчення яких є основним предметом і завданням націології як спеціальної науки. В Європі виникли і розвинулися новочасні національні рухи. Тут від середини XIX ст. ми є свідками того могутнього і величезного процесу, що влучно був названий пробудженням або відродженням народів, і під впливом якого прокинулися до самостійного національного життя в першу чергу європейські, так звані “неісто-ричні”, народи, але який згодом на початку цього століття захопив усю земну кулю, викликаючи націо-творчі зрушення серед кольорових племен усіх частин світу. Націолог, якого цікавить механіка і динаміка націотворчих процесів, мусить, отже, якнайбільшу увагу звернути на Європу, цю робітню націогенетич-ної емпірії. В Європі найкраще можна вивчати й етно-генезис, тобто формування народів історичних і державних. Може виникнути цілком природне запитання: чому саме наш континент опинився в такому особливому становищі? <...> Природа подбала про те, щоб в Європі рід людський міг розвиватися без тяжких перепон. Її географічне розташування сприяло суспільному і культурному [поступу] мешканців. Незважаючи на те, що джерела й початки європейської культури зосереджені в Передній Азії, подальший <...> розвиток через Грецію та Рим захопив Європу. Тут були витворені й вищі форми політичної і суспільної історії. Продовжувалися також подальші етапи етногенезису, що в Старому Орієнті (наприклад, Ассірія, Вавілонія, Єгипет тощо) або в античному світі (Греція, Рим) зупинився на початковому щаблі формування народів, бо тоді перед 4000-2000 роками ще не було суспільних передумов для повної кристалізації таких громадських колективів; їх внутрішні складники були замало пов'язані між собою внаслідок механічної, а не органічної структури. <...> Наприкінці першого тисячоліття нашої ери починають визначатися перші політичні контури майбутньої Європи, і одночасно, як на західній її периферії, так подекуди і в центрі її розпочалися етногене-тичні процеси, внаслідок яких впродовж майже тисячі років сформувалися сучасні європейські народи. Чим далі на схід Європи, тим більше запізнювалася її етногенна стабілізація, і повільніше відбувалося утворення народів. І це тому, що тут, і особливо в південно-східній її частині, передовсім в Україні, міграція азіатських народів дуже затягнулась і гальмувала розвиток етногенезису. На Україні, наприклад, міграція закінчилась щойно у XVIII столітті, коли у Західній Європі процес кристалізації історично-державних народів був завершений, і вона стояла на порозі своєї націогенетичної фази, тобто формування модерних націй та пробудження і відродження так званих неісто-ричних, політичне і державне поневолених народів. Великою Французькою революцією (1789р.) завершується ця доба західноєвропейського етногенезису, і розпочинається ера націогенезису, тобто перетворення цих народів у модерні нації.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 370; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |