КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Українська еміграція і націологія
Росія <...> Ідеологічно Росія в національному питанні здебільшого і з незначними винятками стояла на занадто космополітичних та універсальних позиціях, оскільки йдеться про її поступові демократичні та передовсім - революційні кола громадянства. Відомий ідеолог і теоретик російського соціалізму П. Лавров у програмовій заяві (1873) писав, що “національне питання має зовсім зникнути перед завданнями соціальної боротьби” - і взагалі, на його думку, це вже - “передісторична засада”. Ще різкіше підкреслив це інший московський революціонер П. Ткачов, який доводив, що “розумовий поступ прямує до зникнення <...> національних особливостей” (1879). Московський соціалізм і революціонізм фактично залишався на цих позиціях увесь час. Право народів на самовизначення визнавалося ним здебільшого теоретично і під примусом невмолимої дійсності. Московський революційний табір був ворожим традиційному російському централізму, заініційованому ще декабристами (Пестель). О. Герцен. Винятком, що заслуговує на увагу з цього боку, був відомий російський публіцист О. Герцен, видавець славетного у свій час закордонного часопису “Колокол”, до якого з великою пошаною ставився Т. Шевченко, ознайомившись з ним по дорозі зі свого заслання... Герцен не був теоретиком, а радше ідеологом національного питання. Для нього право кожного народу на самостійне існування було громадською аксіомою. Визнав це право він і за Україною, тавруючи безпідставні зазіхання на неї з боку як Москви, так і Польщі. Герцен йшов, власне, далі, бо право на самовизначення визнавав навіть за кожним “географічним положенням”. Творчість цього видатного російського публіциста, а особливо славетні спогади “Минуле й думи”, з погляду п[е]редісторії націо-логії, дуже цікаві тому, що в них автор багато уваги присвятив й живо змалював тогочасні національні рухи, зосереджені довкола “Молодої Європи”. Як майстер слова він залишив мистецькі портрети видатних провідників національно-визвольних змагань (Дж. Мадзіні, Гарібалді, Кошута, Ворцеля тощо), водночас пластичне охарактеризувавши позитивні й негативні риси національних еміграцій цієї доби. М. Бакунін. <...> У поневолених народах М. Баку-нін вбачав природного союзника революції та ворога держави, яку він заперечував, ідеологічно обстоюючи позиції анархізму. <...> М. Бакунін був революційним слов'янофілом. Московське слов'янофільство було, як відомо, течією консервативною, якщо не реакційною, - в кожнім разі антиєвропейської орієнтації, бо відкидало західний демократизм та конституціоналізм. Національна засада в цьому світогляді була одним із головних ідеологічних складників, але політичне розумілася реакційне й не мала нічого спільного з революційно-визвольними змаганнями поневолених народів... Творчість російських слов'янофілів, що здебільшого були ідеологами зароджуваного московського націоналізму, типу Хомякова, Аксакова, особливо Леон-тьєва, чи зрештою московського націоналіста Досто-євського, звичайно, цікава як матеріал до історії по-чатків націології. Цікава так само, як писання ідеологів німецького пангерманізму, що розкривають характер взаємин між нацією та расою. З цього погляду на особливу увагу заслуговує свого часу дуже відомий твір М. Данилевського “Росія та Європа”, що вважався євангелієм молодого російського націоналізму, хоча науково ця праця мало оригінальна, бо здебільшого залежала від німецьких зразків (оскільки йдеться про теорію “культурно-історичних” типів, запозичену від німецького історика Рюккерта), й до того ще й реакційна, оскільки заснована на протиреволюцій-них, антидарвіністських позиціях. Проф. Мілюков, який у своїй <...> теорії нації докладно аналізує спроби російських національних ідеологій, слушно відокремлює А. Градовського як чи не єдиного московського дослідника, що науково цікавився проблематикою нації, правильно зрозумів її природу та оцінив її значення як “ідеї нової приналежності до нашого століття”. А. Градовського та В. Соловйова, автора спеціальної розвідки про націю, доводиться зараховувати до тих піонерів, що поклали свої цеглинки під фундамент майбутньої націології. З приводу нації висловлювались також й інші російські вчені, наприклад, П. Стру-ве або М. Бердяєв. Але їхнє трактування нації суто містичне та метафізичне (П. Струве дивиться на націю як на “істоту понадрозумову та нерозумову”), і тому я свідомо не зараховую цих дослідників до піонерів націології, бо такими в дійсності вони не були. Звичайно, царська Росія як жива лабораторія національних рухів, з погляду початкової націології -дуже цікаве джерело. Але в цьому аспекті аутентичний матеріал та теоретичне його розроблення історик націології скоріше знайде у національних ідеологів і теоретиків “інородческого” походження, аніж у росіян, які реально політичну вагу національної проблеми для імперії почали розуміти після першої революції (1905-1906 років), коли Російська імперія, цей “велетень на глиняних ногах”, фактично вже завалився. Націографічно багатий матеріал до історії національних рухів у передвоєнній Росії, а також у Німеччині та в Австрії, був зафіксований в дуже цікавому збірнику А. І. Кастелянського “Форми національного руху в сучасних державах” (1910 р.), в якому почесне місце належить бібліографії націєзнавчої літератури. Українці та націологія. Оскільки в Австро-Угорщині піонерами національних досліджень були чехи, то в царській Росії ця роль випала українцям. Мотиви зацікавлення національною справою в обох випадках були ті самі: наукова теорія мала підсилити і виправдати національно-визвольну практику й змагання цих двох поневолених народів, які у XIX столітті національне прокинулися і були втягнені у вир всеєв-ропейського національного ренесансу. Характерно, що майже кожен з українських вчених, що працював для воскресіння свого народу, фактично був і каменярем майбутньої націології. Це доводиться визнати і щодо М. Костомарова, і щодо В. Антоновича. М. Драгоманов. Проте, якщо у цих українських вчених націологічний інтерес був побічним, то дослідження М. Драгоманова на полі національних рухів і національних проблем взагалі органічно входили в програму його наукової діяльності. В XIX ст. в Європі було небагато вчених, ім'я яких може бути вписане більш заслужено на сторінках п[е]редісторії націології, аніж ім'я автора “Чудацьких думок про українську національну справу” й “Історичної Польщі та великоросійської демократії”, якщо обмежитись лише двома <...> найцікавішими працями великого українського європейця, авторитет якого сучасний здезорієн-тований український націоналізм дарма намагається принизити, не розуміючи понадчасового в писаннях Драгоманова і політичне полемізуючи з ним у площині вузькосучасного політичного реалізму. Великі заслуги М. Драгоманова як одного з найви-датніших каменярів націології безсумнівні для кожного, кого проблеми нації цікавлять з наукового, а не виключно з політичного чи лише тактичного боку. На конгресі німецьких соціологів у Берліні (1912 р.), що був спеціально присвячений науковому з'ясуванню природи нації, значення цього українського дослідника національних рухів підкреслив, зокрема, відомий німецький вчений М. Вебер: “Кожному, хто хоче зрозуміти всебічно велике значення правного утворювання міжнаціональних взаємин, найголовнішим джерелом могли б бути писання Драгоманова...”. Т. Г. Масарик у своїй цінній монографії про марксизм (“Суспільне питання”) також звертає увагу на М. Драгоманова як критика національного шовінізму Лассаля. М. Драгоманов справді має великі заслуги як безоглядний критик того революційного соціалізму, що по суті був лише замаскованим державним націоналізмом представників пануючих народів, та який прикривався абстрактним інтернаціоналізмом для поборення реальних визвольних змагань поневолених народів. Для автора тези “космополітизм у цілях, націоналізм у засобах” між розумним інтернаціоналізмом і здоровим творчим націоналізмом не було і не могло бути'суперечності. М. Драгоманов добре розумів, що це лише два громадські процеси, які один одного доповнюють. Тому М. Драгоманов був послідовним оборонцем усіх плебейських народів. В ново-часних національних рухах він слушно вбачав поступову силу історії. Його національні й націографічні писання - це наріжні камені в будинку науки про націю, п[е]редісторія якої буде в першу чергу пов'язана з іменем цього трагічного українського вигнанця... Більшовицьке вторгнення та окупація України перервали творчі початки будування її молодої держав- ності. Але започаткована у Києві ініціативна праця на полі практичної політики продовжується на еміграції у сфері націології. З цього погляду існує велика різниця між українською та російською еміграцією. Коли ця остання в національному питанні залишалась (за незначними винятками) на старих довоєнних позиціях, то українська еміграція виявила в цьому напрямі неабияку творчу ініціативу. І до того ж в усіх ділянках націології, розроблюючи теорію нації й аналізуючи питання практичної політики чи націософії. Потребу націології засвідчував автор цих рядків наприкінці першої світової війни у праці “Національна справа”, що видрукована під час переговорів. У цей час з'явилися цікаві націологічні розвідки А. Ле-винського, присвячені з'ясуванню проблеми “держава і нація” та історичному висвітленню ставлення соціалістичного інтернаціоналізму до питань поневолених народів. Коли в 1921 р. у Відні проф. М. Грушевсь-кий заклав Український соціологічний інститут, то проф. В. Старосольський виголосив в ньому свій курс націології (перший, мабуть, в Європі взагалі), що згодом був надрукований (“Теорія нації”, 1921). У започаткованій згодом у Подєбрадах Господарській академії вводиться в план навчання націологія (на кафедрі соціології), де цей предмет впродовж майже десяти років викладав автор цієї праці... Багато уваги присвячувалось націології та націографії на соціологічних семінарах Української господарської академії. На І Український науковий з'їзд у Празі я подав спеціальний виклад: “Націологія і націографія як спеціальна соціологічна дисципліна для наукового дослідження нації”, друком оголошений у першому томі “Записок Української господарської академії”. Національною проблемою цікавився Український соціологічний інститут у Празі, особливо його фундатор М. Ю. Шаповал, звертаючи увагу передовсім на вивчення питання про поневолені нації та роль міста і села в житті народу. В атомістичному аспекті цікаво з'ясував національну проблематику проф. С. Рудницький у своїй розвідці “До основ нашого націоналізму” у віденській “Волі” (1920 р.). Націософічною спробою обґрунтування ідеології сучасного паннаціоналізму є відома книга д-ра Дмитра Донцова “Націоналізм”. Це лише деякі основні праці з новітньої української націології. Вони аж ніяк не вичерпують списку авторів, які виступали на полі націології. Із старих представників у цій царині слід згадати М. А. Славинського. З новітніх - вже покійного, але талановитого дослідника проблеми охорони національних меншин д-ра Давидівського. Націографією України спеціально цікавився Н. Григоріїв. Проблематику єврейської економіки українською мовою з'ясовував проф. С. Гольдельман. Українська публіцистика і преса приділяє національним питанням чимало уваги. Цей журналістський матеріал про стан націології мас, має, так би мовити, семінарське значення. Оскільки націологію слід розглядати ширше, з урахуванням націографії України, то слід наведений реєстр авторів значно розширити. Проте це виходило б за межі програми моєї праці. Наприкінці мушу згадати проф. Ст. Дністрянського як видатного знавця національного питання в державно-політичному аспекті, маючи на увазі тип прийдешньої “нової держави”.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 384; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |