КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Паннаціоналізм як перехідна доба націоналізму
Світова війна і пізніші революції, що за своїми наслідками не задовольнили визвольних змагань усіх поневолених народів, знехтували їхнє право на самовизначення, спричинили кризу передвоєнного націоналізму та сприяли появі його сучасної форми, тобто за моєю термінологією - паннаціоналізму. В ньому слід розрізняти два аспекти: з одного боку - ревізіонізм переможених держав, як, наприклад, Німеччини або Угорщини, що під прикриттям національної засади відновили свій історичний “статус посідання”, який був напередодні 1914 р., та змагання недержавних і поневолених народів, обійдених світовою конференцією і знову закріпачених, як, скажімо, український народ, що опинився у гіршій ситуації, ніж польський народ після Віденського миру 1825 року. Адже ревізіонізм перших є переважно безпідставний, і протистояння других - психологічно зрозумілі. Однак, прояви цього неонаціоналізму навряд чи слід вважати доцільними. На них, безперечно, лежить тавро загального післявоєнного психозу. І звісно, що у своїх сучасних формах цей паннаціоналізм -явище перехідне. Є чимало підстав вважати його виявом теперішньої кризи взагалі, як і кризи націоналізму зокрема. Цей нео- або панівний паннаціоналізм є спробою не так нового світогляду, як світовідчування. Він -програмове емоційний і водночас антираціональний, бо свідомо ірраціональний. В його ідеології переважають заперечення; доказом цього є досить часте вживання при визначенні ідеологічних засад приставки “анти”. Маю на увазі новітнє видання “Доктрини фашизму” (1935) Б. Муссоліні - програмової публікації, в якій найкраще відтворена сутність і націосо-фія сучасного паннаціоналізму. Вже у вступному розділі будівничий сучасної Італії зумисне підкреслює антиіндивідуальний, антиліберальний та антисоціа-лістичний характер своєї політичної доктрини, стверджуючи водночас її авторитарний, корпоративний і тоталітарний дух. В одній із своїх промов (7 квітня 1926 р.) Б. Муссоліні спеціально зазначив наявну антитезу між цим паннаціоналізмом та колишнім націоналізмом. “Ми, - підкреслював він, - репрезентуємо зовсім нову засаду в світі, цілковиту й рішучу антитезу демократії, плутократії та масонства, одне слово -тим безсмертним для всього світу засадам 1789 року”. Я навів цю цитату, щоб засвідчити, що є характерним для ідеологічного визначення паннаціоналізму. Зайве критикувати соціологічне та й філософськи спрощене розуміння засад 1789 року (демократія поряд з плутократією та масонством). Зрештою, сам Муссоліні відчував непевність такої інтерпретації духовної спадщини Великої Французької революції, бо в цій же праці застерігає проти можливого закиду на адресу реакційності його доктрини, наголошуючи, що фашистська держава не реакційна, а революційна і що фашизм не мріє про відновлення стану речей, які перебували до 1789 року. Слід відмітити, що ідеологія фашизму, як і інших паннаціональних доктрин, не відзначається послідовністю думок; радше навпаки, їй притаманний еклектизм. Наприклад, Муссоліні, з одного боку, заперечує демократію, а з іншого боку - вважає фашизм “найчистішою формою демократії”, але демократії не квантитативної, що базується на числовій більшості, а квалітативної, яка враховує якість людей, тобто принцип еліти, і тієї меншості, що випливає з цього приводу. Фашизм він характеризує як організовану та авторитарну демократію. Можна навести й інший приклад ідеологічної плутанини в доктрині фашизму, як її викладає Б. Муссо-ліні. Він іронізує над містичним культом того “божества”, яке зветься народом, але це не перешкоджає йому згодом у зверненні до англійського загалу (5 січня 1924р.) оголосити, що “фашизм є безпосередньою маніфестацією народу”. Таких ідеологічних суперечностей можна знайти чимало у теоретичних міркуваннях й інших лідерів сучасного паннаціоналізму. Існує ряд ідеологічних моментів, характерних з націософічиого погляду для паннаціоналізму. Це, скажімо, культ боротьби як головного двигуна соціальної динаміки. Конкретно це виявляється в обожненні війни і рішучому запереченні думки про всесвітній та перманентний мир як найвищий ідеал людського поступу. Фашизм, згідно думці Б. Муссоліні, “сприймає життя як боротьбу...”. В цій концепції відкидається “міф щастя і безнастанного поступу”, відчутне погордливе ставлення до “вигідного життя”. Поряд із цим в ній робиться акцент на героїзмі самопожертви, аж до культу смерті включно. Немає нічого дивного в тому, що паннаціоналізм усіх напрямів обожнює війну і зневажає мир. Фашизм, наголошує Муссоліні, “відкидає пацифізм, що маскує втечу від боротьби і боязкість перед самопожертвою. Війна і тільки вона підносить до найвищого щабля напруження усіх людських сил і надає відзнаку шляхетності тим народам, які мають відвагу стати до неї обличчям”. Д. Донцов у вступі до трактату “Націоналізм” також із пафосом підкреслює момент боротьби і культу війни як найхарактернішої ознаки свого неонаціо-налізму. Згідно його думці, світогляд XIX століття занепав, усі його провідні засади переможені сучасною історією. “Лише один закон постав недоторканим із катастрофи. Це закон боротьби, яку Геракліт називав початком усіх речей, закон вічного суперництва націй, що панує над світом і нині так само, як панував на початку історії народів і держав”. Коли я згадую тут ідеолога українського націоналізму, то змушений при цій нагоді зазначити, що, власне, він різко і виразно відрізняє цей націоналізм від його попередника із минулого століття, який не пережив катастрофи світової війни. Спробою обгрунтування світогляду цього нового націоналізму і є трактат Д. Донцова. “Як певний світогляд, - пише автор в його передмові, - протиставляє своє поняття націоналізму дотеперішньому, націоналізмові XIX віку, націоналізмові занепаду або провансаль-ству”. Як бачимо із наведеного вступу, Д. Донцов включає до “занепадницького націоналізму” майже все, що дала українська націософія в минулому столітті. “До цього типового провансальства я зараховую, - наголошує він, - <<...> дивну мішанину із кирило-мефо-діївства і драгоманівщини, легалістичного українофільства і народознавства з їх крайніми течіями: марксизму і комунізму, з одного боку, “есерівства” і радикалізму - з іншого, нарешті - з правих ідеологій, починаючи від Куліша і завершуючи неомонархізмом. Ці напрями різнилися між собою не в одному відношенні, навіть поборювали себе взаємно, але тим не менше вони корінилися у тім самім світогляді, якому, як світоглядові занепаду, протиставляється тут інший, йому засадничо ворожий”. В даному разі немає місця для полемічної критики. Цитую автора “Націоналізму” на доказ того, що його концепція націоналізму цілковито розходиться із тим, що давніше так називалося. І отже, для уникнення зайвої плутанини в основних поняттях, доцільно було б розрізнити навіть у назві ці два, досить суперечні, етапи: в історії як національних змагань, так і в їхній ідеології, тобто націософії. Тому, на мою думку, краще залишити назву “націоналізм” для старшого його типу з минулого століття, а сучасний післявоєнний його етап назвати нео- або паннаціоналізмом. Це з історичного чи ідеологічного боку буде навіть логічним, бо справді суперечить існуючим поглядам на еволюцію про те, що якесь явище або процес починається із занепадницьких форм, аби розвинутися до вищих. Дегенерація, тобто занепад, звісно трапляється наприкінці, а не на початку розвитку. Другою визначальною ознакою націоналізму є надзвичайний культ держави, що доходить до своєрідного панетатизму. Як із етно-, так і з націософсь-кого боку цей факт дуже цікавий. На ньому слід зупинитися. На сторінках цієї праці послідовно проводиться думка, що сучасна історична доба - націоцентрична. Для неї характерна боротьба між нацією і державою за політичний провід. І в цьому сенсі я доводжу, що світ і людство прямують до націократії, тобто до перемоги нації над державою і пристосування цієї останньої до життєвих потреб народів. Це означає, що одержавлення націй виступає як завершення самовизначення народів, зокрема недержавних і поневолених. З цього погляду націократія не є етатократією, що була виявом державного абсолютизму попередньої доби. Щоправда, криза націоналізму стосовно цього почалася вже у другій половині XIX ст., коли виявилось, що тип чистої “національної держави” нездійсненний, а засади молодоєвропейського націоналізму про те, що нація творить державу, в політичній практиці (переважно в Угорщині та Пруссії) перевернуто догори ногами, тобто сформульовано зовсім інакше, а саме - держава творить націю. Цим, звичайно, відчинялися двері до примусової асиміляції іншонаціо-нальних меншин і фактично заперечувалося право на національне самовизначення недержавних народів. Цікаво, що сьогодні Італія, яка в минулому столітті дала, як ми бачили, найкращих ідеологів молодоєвропейського націоналізму і вела рішучу боротьбу проти національного етатизму, стала ідеологічно на шлях крайнього панетатизму. Б. Муссоліні особливо підносить цей державний авторитаризм, цілком в дусі обожнення держави в філософії історії Геґеля. Він персоніфікує націю в державі, але пріоритет віддає державі як націогенетичному чиннику, замість того, щоб в дусі націократії вважати державу наслідком визвольних і самостійних змагань нації. “Не нація, - пише він, - творить державу, як це було в старій концепції, концепції натуралістів, яка була основою для публіцистичних міркувань про національні держави XIX ст. Навпаки, держава творить націю, це дає народові свідомість його власної моральної єдності, спільної волі й, отже, творче існування...”. Муссоліні не вважає національну свідомість, засновану на мовно-літературній відрубності, націогенетич-ним чинником. Для нього держава, яка спрямовує і поширює цю свідомість згори, є вирішальним фактом. Ніхто не буде заперечувати значення політичного й, отже, державного моменту як першорядного в процесі сучасного націогенезису. Адже самостійництво і соборництво є найвищим виявом національних змагань кожного народу. Проте наведена концепція Мус-соліні - це щось інше. Коли визнається держава за творця нації, а не її справою, то, власне, підкреслюється право народів на самовизначення як важливий націогенетичний принцип. Дається право державній нації на витворення в її складі недержавних народів. Фактично національна політика сучасної Італії пішла цим шляхом, оскільки вона провадить безоглядну примусову асиміляцію іншонаціональних меншин (югославської, німецької), вдається до італізації прізвищ та імен словінців, хорватів. Звичайно, це не лише вияв націократії, а абсолютичний панетатизм, гірший за деспотизм Меттерніха, проти якого сто років тому виступала “Молода Італія”, - цей каменяр первісного і творчого націоналізму. Та особливо вражає в пан-націоналізмі не так його доктрина чи ідеологія, як політична практика. З цього погляду паннаціоналізм багато чого засвоїв із практики більшовизму, який у здійсненні своїх справ не мав жодних моральних засад, виходячи із морального постулату, що “мета освячує засоби”, тобто, що партії для здійснення її завдань “усе дозволене”. Щоправда, ідеологічно Муссоліні не є прихильником програмного аморалізму. Навіть навпаки, у своєму трактаті він неодноразово підкреслює етичність своєї доктрини. Бо, на його думку, моральна концепція “охоплює всю дійсність, як і людську діяльність, що над нею панує. Жодна людська акція не уникає морального осуду: ніщо в світі не може бути позбавленим вартості з морального боку”. Це - теорія. Практика фашизму, як свідчить цитований автор, керувалась іншим гаслом: “Ме пе гге§о” - цей вислів важко перекласти на літературну мову, але сенс його означає повну байдужість до засобів тактики. Муссоліні вбачає у цьому гаслі вияв егоїстичної етнополі-тичноїдоктрини:“це заклик до боротьби,прийняття ризику, що виникає з неї; це новий стиль італійського життя”. Ясна річ, що в цей новий стиль легко вкладається терор і насильство як засоби до здійснення ідей паннаціоналізму. Зазначаю знову, що з цього погляду паннаціоналізм, де він панував у державі, пішов слідами більшовизму, який першим відчинив двері для масового терору і програмового аморалізму. Зрештою, з цього боку спільним знаменником між більшовизмом і паннаціоналізмом є диктатура як політична система державного мистецтва. Цікаво, що в деяких інших варіантах паннаціоналізму відверто визнається ідеологічний аморалізм. Так, наприклад, ідеолог українського паннаціоналізму Д. Донцов висуває “аморальність”, щоправда, в лапках, як одну із вимог свого вольового націоналізму. Цей “аморалізм” переслідує заперечення існуючих моральних категорій, які автор “Націоналізму” відкидає відповідно до своєї доктрини. Націоналістичний “аморалізм” визначає своїм “учителем” і “попередником” Макіавеллі, автора славетного “Володаря” як підручника політичної та громадської етики. Можливо, не так різко, але не менш виразно визначає “аморалізм” націоналістичної доктрини другий ідеолог українського паннаціоналізму М. Сціборський у своїй “Націократії” (1935). На думку цього автора, вибір засобів у визвольній боротьбі не повинен обмежуватись жодними “загальнолюдськими принципами справедливості”, милосердя, гуманізму... М. Сціборсь-кий - прихильник етичного релятивізму, провідним гаслом якого є “нація понад усе”. До речі, цитована книжка М. Сціборського названа “Націократія”, яку він тлумачить як концепцію “державно-політичного і соціально-економічного устрою, що її заступає організований український націоналізм”. Крім спільної назви, ця концепція націократії не має нічого спільного із моїм розумінням, як це з'ясовано на сторінках цієї праці. Подібно до того, як я розрізняю націоналізм і паннаціоналізм, так слід було б, як я гадаю, розрізняти демократичну націократію від автократичної націократії. Найяскравіше виявився аморалізм паннаціоналіз-му в сучасній німецькій націософії, що зовсім відкинула етичні застереження. Так, наприклад, О. Шпенглер - автор сенсаційного “Занепаду західного світу”, - у своїй пізнішій праці “Роки рішення”, надто поширеної у Німеччині, особливо серед молоді, відверто пише: “Історія людства - це історія війн”, “Людина - хижак...”. “Коли я називаю людину хижаком, то не знаю, кого цим ображаю: людину чи звіра? Адже великі хижаки є найшляхетні-шими тваринами найкращого типу”. Цілком логічно, коли О. Шпенґлер ці свої расо-націософічні думки остаточно формулює в такий тезі: “Варварство — це те, що я називаю сильною расою, тобто одвічно войовниче у типі людини-хижака”. Це, мабуть, найкращий вияв ідеології сучасного паннаціоналізму, свідома і програмова установка не на Ното-, а на гоо-філософію. Це повернення до науки Гоббса, де динаміка первісного соціогенезису зведена до своїх тез: “людина людині - вовк” та “війна всіх проти всіх”... Паннаціоналізм наших днів - перехідне явище, викликане світовою війною і революцією. Це - або дитяча хвороба молодого націоналізму поневолених народів, або анахронічне змагання розбитих і переможених великодержав за повернення їх історичного “стану посідання” до 1914 року. Фанатизм сучасного паннаціоналізму свідчить про те, що національна ідея досягла нині своєї кульмінації. На цій підставі сучасну фазу історії я називаю націоцентричною. Бо завжди так бувало, коли якась ідея досягала своєї верховини, боротьба за її здійснення провадилась із не-чуваним фанатизмом, що не цурався жодного насильства. Пригадаймо, як у ХУ-ХУІІ ст. всю Європу огорнула пожежа релігійного фанатизму й кривавих жахливих війн (наприклад, Тридцятилітньої). Проте цей релігійний фанатизм минув: перемогла релігійна толерантність. Все людство нині із пієтетом згадує жертви цього релігійного звірства, які гинули тоді із вірою у перемогу релігійної справедливості, толерантності та рівноправності. Промине й сучасний пан-націоналізм, коли у практичній політиці переможе засада національного самовизначення і коли настане доба національної толерантності, тобто творчої націократії, що суттєво розв'яже національну проблему, витворить передумови для співжиття і співпраці усіх народів й таким чином зведе нанівець сучасний пан-націоналістичний фанатизм з його антигуманітарною ідеологією.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 550; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |