Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Наливайко Д. С, Шахова К. О. 1 страница




Председатель судейско-инспекторского комитета

Июня (суббота)

Июня (суббота)

Июня (суббота)

Июня (суббота)

Июня (четверг)

По футболу в июне 2015 года

Назначения судей и инспекторов на матчи Чемпионата Ярославской области

Хозяин поля - Гости Главный 1 асс. 2 асс. Инспектор
Старт - Диамант Прокопов Синянский Вдовин  
Хозяин поля - Гости Главный 1 асс. 2 асс. Инспектор
Сталь - Волга Рыб. Синянский Галямшин Воронцов/Глот  
Чайка - Петровск Сухарев Даутов Иванов  
Авангард - Переславль Бугров Вакка Дубинский  
Семибратово - Агат Песков Костюченко Княжев  
ЦДЮ Песочное - Ростов Бирюлин Махов Морозов  
Хозяин поля - Гости Главный 1 асс. 2 асс. Инспектор
Волга Рыб. - Старт Прокопов Петухов Городничев  
Петровск - Диамант Синянский Дубинский Сионский  
Переславль - Чайка Бирюлин Глот Песков  
Авангард - ЦДЮ Песочное Коваленко Воронцов Вдовин  
Агат - Ростов Галямшин Сухарев Даутов  
Сталь - Семибратово Любимков Гладков Михеев  
Хозяин поля - Гости Главный 1 асс. 2 асс. Инспектор
Волга Рыб. - Семибратово Даутов Носков Петухов  
Старт - Петровск Песков Вдовин Княжев  
Диамант - Переславль Прокопов Сионский Вакка  
Чайка - ЦДЮ Песочное Сухарев Галямшин Иванов  
Агат - Авангард Бирюлин Синянский Дубинский  
Сталь - Ростов Бугров Морозов Махов  
Хозяин поля - Гости Главный 1 асс. 2 асс. Инспектор
Петровск - Волга Рыб. Бирюлин Дубинский Сионский  
Переславль - Старт Галямшин Михеев Сухарев  
ЦДЮ Песочное - Диамант Песков Носков Городничев  
Чайка - Агат Бугров Морозов Махов  
Авангард - Сталь Синянский Вакка Воронцов/Глот  
Семибратово - Ростов Коваленко Вдовин Гладков  

ЯООО “Федерация футбола” А. А. Глот

Зарубіжна література XIX сторіччя. Доба роман­тизму: Підручник.— К: Заповіт, 1997.— 464 с

ISBN 5-7707-1086-1

Ця книжка є першим українським підручником з історії зарубі­жної літератури XIX ст. В ньому охоплюються європейські й амери­канська літератури доби романтизму, яка в основному збігається з першою половиною минулого сторіччя. Автори висвітлюють літератур­ний процес у його характерних закономірностях і структурах, але основна увага приділяється введенню читача в художній світ письмен-ників-романтиків — індивідуально неповторний, багатий естетично-художніми відкриттями.


Цей навчальний посібник визнано одним з кращих серед поданих на конкурс, організований Міністерством освіти України та Міжнародним Фондом "Відродження" в рамках Програми "Трансформація гуманітарної освіти в Україні".

Головне завдайня Програми полягає в сприян­ні гуманізації освіти через створення умов для розробки та впровадження нової генерації підруч­ників і навчальних посібників, зорієнтованих на цінності вітчизняної та світової культури, прита­манні сучасним суспільствам демократичного ти-

Міністерство освіти України та Міжнародний Фонд "Відродження", який репрезентує всесвіт­ню мережу фондів, заснованих відомим амери­канським підприємцем та громадським діячем Джорджем Соросом, будуть щиро вдячні за відгу­ки, пропозиції та зауваження щодо цього видання під час його експериментальної перевірки в нав­чальних аудиторіях.


 


4603020200-002 "Заповіт"—97

ISBN 5- 7707-1086-1


ББК 83.3.721 © Д. С Наливайко, К. О. Шахова, 1997


Зміст

ЗМІСТ

Вступ................................................................................................................ 7

Розділ 1. Німецький романтизм............................................................ 28

1.1. Ієнський гурток романтиків.................................................... 32

1.2. Новаліс Сг\ *.0>ю.ги."'..:* Г.:............................................... Q^5

1.3. Л. Тік і В. Вакенр'одер................................................. 4^

1.4. Ф. Гельдерлін........................................................................ ОІ^

1.5. Гейдельберзький гурток романтиків................................ otT

 

1.5.1. А. фон Арнім................................................ 6J

1.5.2. К. Брентано.................................................................. (б7

 

1.6. Г. фон Клейст....................................................................... 72

1.7. Е..Т.. А, Гофман........................................................... 84

1.8."Г. Гейне.........."""".......:... (9£-

Розділ 2у Французький романтизм.............................................. 118

2.1. Період Консульства і Першої імперії................................... 123

', 2.1.1. Ж. де Сталь.................................................................. 123

2.1.2. Б. Констан.......................................................... 132

. 2.1.3. Ф. Р. де Шатобріан..................................................... 134

2.2. Періоди Реставрації і Липневої монархії... 143

2.2.1. А. де Ламартін................................................... 149

2.2.2. А. де Віньї.......................................................... 153

 

2.3. Віктор Гюго......................................................................... СШ»

2.4. Жорж Санд.................................................................... 193

2.5. А. де Мюссе.............................................................. 203

2.6. Ж. де Нерваль......................................................................... 211

Розділ 3. Італійський романтизм.................................................. 220

3.1. Література 1797-1815 років......................................... 221

3.1.1. У. Фосколо........................................................ 224

'3.2. Література 1816-1848 років.......................................... 230

3.2.1. А. Мандзоні................................................... J234

3.2.2. Д. Леопарді........................................................ 24%

Розділ 4. Англійський романтизм........................................... 254

-4.1. Вільям Блейк................................................................ ^262

' 4.2. Вільям Вордсворт.................................................... 4,274)


'/. 4.3. Семюель Тейлор Колрідж....................................... 286

4.4. Вальтер Скотт.................................................................. 298

4.5. Джордж Ноель Гордон Байрон............................ 316

4.6. Персі Біші Шеллі................................................... QfH*

4.7. Джон Кітс.................................................................... 363

Розділ 5. Американський романтизм........................................ 376

5.1. Вашингтон Ірвінг...................................................... 387

5.2. Джеймс Фенімор Купер........................................... 398 <

5.3. Натаніел Готорн....................................................... 411 ■

5.4. Едгар Аллан По............................................................... 428

5.5. Герман Мелвілл........................................................ 447

Рекомендована література......................................................... 461


Вступ

вступ

^ТТ огляд на XIX ст. як на важливий етап розвитку / L європейських і спорідненої з ними американської літератури є загальноприйнятим у вітчизняній і світовій науці. Мається на увазі не календарне століття, а саме етап багатовікового літературного процесу з притаманни­ми йому історичними й структурними особливостями. Ці ж етапи можуть тією чи іншою мірою збігатися з хроно­логічними поділами, а можуть і розбігатися з ними. Щодо літератури XIX ст., то тут маємо перший варіант, проте про повний збіг хронологічних меж і етапу літературного процесу й тут не може бути мови. Починається цей етап в останньому десятиріччі XVIII ст., а завершується десь на межі останнього десятиліття XIX.._ст_

I тут ми підійшли до "принципово важливого питання визначальних принципів і критеріїв періодизації літе­ратурного процесу. Запропоноване бачення XIX ст. як етапу розвитку літератури може навести на думку, що автори підручника дотримуються традиційної "радянсь­кої" періодизації, яка вирішальну роль відводила соціаль­но-політичному фактору, міряла літературний процес подіями й процесами соціально-політичної історії. Адже останнє десятиріччя — це Велика Французька ревоЗпоцІй; яка знаменувала ствердження буржуазного суспільства в європейському масштабі, а кінець XIX ст. — горезвісне переростання в його "вищу й останню стадію", стадію імперіалізму. Насправді ж, м и виходимо з інших 'засад> і критеріїв, із закономірностей розвитку~лїтератури й мис­тецтва як іманентного процесу, притаманного одній із га­лузей духовно-практичної діяльності людей. Безперечно, цей процес тісно пов'язаний із суспільним розвитком, але не інтегрується ним. Таке означало б втрату специфіки цієї галузі духовно-практичної діяльності. Ми дотримує­мося того погляду, що в періодизації історії літератури слід виходити з іманентних, тобто внутрішньо притаман­них їй закономірностей і структур.


 

Вступ

Отже, історію літератури XIX ст. ми починаємо з останнього десятиліття XVIII не тому, що в цей час звершилася Французька революція, а тому, що в сере­дині цього десятиріччя завершилося формування ро­мантизму, який є одним з головних напрямів літератури XIX ст. і одним із важливих етапів літера­турного процесу. В 1796 р. склався Ієнський гурток ро­мантиків, який відіграв визначну роль у становленні німецького і європейського романтизму, тоді ж виникла "озерна школа", яка знаменувала народження англійсько­го романтизму. Також XIX ст. як етап розвитку західних літератур завершуємо в останні два десятиліття не тому, що тоді відбувався перехід капіталізму в стадію імперіа­лізму. Справа в тім, що наприкінці цього віку розгорта­ється переворот в естетичній свідомості й художній творчості, який продовжувався в перші десятиріччя нас­тупного віку. Цей переворот, один з наймасштабніших і найрадикальніших у художньому розвитку, витворив нові засади й структури художнього мислення, нову систему літературних напрямів, стилів і жанрів. У цей перехідний період завершується література XIX і починається літе­ратура XX ст.

Не можна заперечувати роль і значення суспільно-іс­торичного фактора в художньому розвитку, але не мо­жна й перебільшувати їх, ставити в повну залежність від них художній розвиток, як це робилося в радянському літературознавстві. Однією з його найбільших теорети-ко-методологічних вад було те, що суб'єктом літератур­ного процесу виступала в ньому не художня свідомість, а свідомість суспільно-політична. Література була не автономним предметом аналізу, а скоріше джерелом от­римання додаткової інформації про інші предмети. Добра частина лекцій і підручників для вищих навчальних зак­ладів відводилася характеристиці суспільно-історичної обстановки в певній країні того чи іншого періоду, а літе­ратурні явища розглядалися далі під кутом зору того, як і наскільки "правильно" відбивають вони суспільне життя, соціальні, економічні, політичні та інші процеси, що в ньому відбувалися. Позбавленій іманентності розвитку, до краю політизованій та ідеологізованій, літературі, по суті, відводилася ілюбтративна роль. Щоправда, в останні де­сятиліття свого існування радянське літературознавство почало відходити від цих схем, але подолати їх остаточно воно не спромоглося.


Вступ 9

'^ГГГГГтЯ'>***ГГГ)ПГГІГтГІГ*ПГГГ™******ІЛГІ ПГ Ufl іммі«яяяядяяпяя>>пґ™іяяяяяяя«ми.умяя*я«ія»іяя««^^

Безперечно, література пов'язана з суспільним жит­тям, але вона не є його прямим відображенням. Цей зв'язок опосередковується громадською й індивідуальною свідомістю, психологією й ідеологією, існуючими мен­тально-емоційними структурами, всім комплексом ду­ховної культури. Наявна дійсність, її процеси й колізії, її виклики породжують певні реакції суспільства чи сус­пільних груп, певні умонастрої, структури свідомості й емоційні комплекси, які й знаходять вираження в худож­ній творчості. Художні структури не є адекватами явищ і процесів суспільного життя, тим більше не є їхніми пря­мими дзеркальними відображеннями. Видатні письменни­ки не фіксують емпіричну дійсність, вони дають відповіді на її виклики, узагальнюючи породжувані цими виклика­ми реакції та умонастрої громадськості й даючи їм завер­шене художнє вираження. Ці відповіді вони дають як у формі прямого звернення до дійсності, що є характерним для літератури XIX-XX сторіч (передусім для реалістич­ної), так і в^юрмі сищіОмічшй^,алі^ощ^ші^М^^9Л™Ш- тощо, використовуючи шфмотні^істори^ші^ фантастичні та інші сюл?етл й„мдтиви, що характерно для літератури раніших епох, а в межах останніх двох сторіч — для літератури романтичної і модерністської.

/У соціально-історичному розрізі література XIX ст. на Заході — це література буржуазного суспільства періодів його становлення, розвою і початку тієї глибо­кої кризи, яку воно пережило вже в наступному сторіччі. Його становлення було бурхливе, воно супрово­джувалося ефектними політичними бурями, такими як Французька революція, наполеонівські війни, Реставрація. Відповіддю на ці виклики історії і був романтизм, який виразив не стільки піднесення, породжене грандіозним суспільним переворотом, скільки глибоке розчарування його наслідками. При цьому романтики, як правило, в своїх творах не зверталися безпосередньо до змалювання революції чи війн^/-?они Давали відповідача виклики сучасності в. інших-формдх,^п"рсГ які докладно скажемо далі.

Стабілізація буржуазного суспільства, його повсяк­денна життєва практика потребували інших форм ху­дожнього осмислення і вираження, чим і зумовлений перехід від романтизму іщ_^>еалізму в^літературі соро -дінЯйГхіХ ст7~Це|ггр життя відтак~зсувається до сфери буржуазної повсякденності, соціального побуту, що поро-



Вступ


Вступ



 


джує в суспільстві й різних його верствах інші менталь­
но-емоційні структури, які вимагали іншого, реалістичного
художнього вираження. у

/^"Основний зміст літературного процесу розглядува­ного періоду зводиться до двох великих художніх_сис-тем, романтизму й реалШм^^їх~сШановлення й руху, вжємозв'язку'ЖвШТЖвШі.£Звичамно, цими двома система­ми він не обмежується: в перші десятиріччя XIX ст. був ще досить поширений класицизм, зокрема у французькій, італійській, іспанській літературах. Але це було мис­тецтво минулого і воно сприймалося здебільшого як ре­лікт феодально-абсолютистського суспільства та його культури і піддавалося рішучому запереченню новими художніми системами.!^ останні десятиліття виникають нові художні течії, серед яких найзначнішими були нату­ралізм і імпресіонізм, неоромантизм і символізм. Слід проте сказати, що генетично й типологічно вони пов'язані з головними художніми системами XIX ст., з реалізмом (натуралізм і почасти імпресіонізм) і романтизмом (нео­романтизм і символізм). 7

Як же дві художні "Системи цього періоду, романтизм і реалізм, розміщувалися в часі, співвідносилися і взаємо­діяли? В радянському літературознавстві усталився жор­сткий подал__літератури_ ХІХ* ст. на_добу_романтизму, до якої відносили кінець XVIII й першу третину XIX стг, і добу реалізму, якою охоплювалася "серединаТи дщга по­ловина XIX ст.; водорозділом між ними вважався,1&М%ік. Але ця жорстка хронологічна схема погано узгоджу­ється з реальним, літературним процесом минулого сторіччя. Ло-перше^розвиток романтизму не завершуєть­ся 1830 роком, навпаки, в більшості літератур він сягає розквіту в 30~40-ві роки. Стосується це не тільки італій­ської, іспанської, американської, скандинавських і західнослов'янських літератур, а й літератури французь­кої. Тут В. Гюго стверджується на позиціях романтизму в 1827 р., в 1830 р. виходить перша збірка А. де Мюссе, роком пізніше пише свій перший роман Жорж Санд. У цей же час заявляє про себе як романтик Ж. де Нерваль. Романтизм лишався домінуючим напрямом і в німецькій та австрійській літературах. Що-друге,\в 30-40-х роках реалізм складається як художня система лише в деяких європейських літературах (у французькій, англійській, а також у російській), у більшості ж літератур це відбува­ється значно пізніше. Так, у німецькій літературі він стає


домінуючим напрямом в 50-60-х роках, а в італійській, американській, скандинавських — лише в останній трети­ні XIX ст._7

Отже, правильніше вважити, що романтизм і реа­лізм — це дві основні художні системи XIX ст^котрТ" розвивалися як діахронно, так і синхронно. Водночас романтизм у європейському масштабі був домінуючим художнім напрямом у першій половині XIX ст., а реа­лізм — у другій його половині.

Неможливо провести чітку демаркаційну лінію між романтичною і реалістичною літературою, особливо в пер­шій половині XIX ст. У творчості великих письменників 30-40-х років, яких у нас традиційно відносять до реалі­стів (Стендаль, Бальзак, Діккенс, Гоголь та ін.), дуже сильний романтичний елемент, їхні індивідуальні стилі, кожен на свій лад, синтезують реалістичні й романтичні структури. Та й самосвідомість письменників-реалістів у них ще відсутня, вони вважали себе належними до "сучас­ного мистецтва", протилежного старому, класицистичному, до мистецтва, в якому справді поєднувалися реалістичні й романтичні інтенції. Остаточне виокремлення реалізму й розмежування його з романтизмІШГІШЩіШє^ься вже в літературі djgyzoi половини ЗЯХ ст^

У цьому підручнику висвітлюються західноєвропейські й американська літератури епохи, коли романтизм був домінуючим напрямом, тобто першої половини XIX ст. Але це не означає, що виклад тут буде жорстко втиску­ватися в названу хронологічну рамку. Подібна практика в радянському літературознавстві постійно приводила до "розполовинений" письменників історичними періодами; це програмувалося його теоретико-методологічними заса­дами, про які йшлося вище. Ми не будемо "половинити" творчість Гюго чи Жорж Санд 1848 роком, аргументуючи це тим, що дати повне й цілісне уявлення про їхню твор­чість важливіше, ніж зберегти вірність хронологічному принципу. Водночас студенти знайдуть у підручнику ро­зділи про Стендаля й Бальзака, які за типологією творчо­сті не були романтиками, але належать до доби романтизму й вписуються в її контекст. Предмет підруч­ника — не романтична література, а література доби романтизму, доба ж включає, поряд з домінуючим нап­рямом, і такі явища, що належать до інших напрямів і стилів.


12

Вступ

Романтизм. Насамперед слід наголосити£що роман­
тизм не був лищ.е,.л_іте£ат^рним напр_ямом, він був рухом,
що охопив різці сфери духовної культури того часу, не-
рідко проя вляючись у них~з"так6іо ж широтой ТеПЙтен-
сивністю, як і„в_.шїе^адзгрГ7"Є не лише романтична
література, а й романтична музика і романтичний живо­
пис, романтична філософія й історіографія, навіть роман­
тична політекономія, правова наука, психологія, медицина
тощо. Романтизм складався й розвивався як ціла духовна
культура, багатогранна й розгалужена, чим він нагадує
інші великі епохи в історії європейської культури, такі як
Високе середньовіччя, Відродження, Бароко, Просвіт­
ництво.
Цим неабиякою мірою пояснюється його "живу­
чість": завмираючи в одній сфері духовної культури, він
спалахував у другій, перекидався на третю і т. д. Щодо
художньої культури, то найпотужніше він проявився в
літературі й музиці — тут він має найширші часові й
просторові виміри. і_

Все це означає, що в(рснові романтизму — глибинний і потужний духовний рух, спільні світоглядні структу­ри, принципи й моделі мислення, які поширювалися на різні сфери духовно-практичної діяльності людини. Цим пояснюється активний зв'язок і взаємодія.названих сфер, зокрема літературного романтизму не тільки з му­зикальним та живописним, а й з філософським та історіо-графічним/ІДосить згадати хоча б найтісніший взаємо­зв'язок раннього романтизму з філософією або ж роман­тизму 20-30-х років з історіографією.

Загальновідома складність і бахатіц;радшсть (протеїзм) феномена романтизму, зокрема літературного, jre, що він не піддається видн.ачедшю,д^п2£стих і зручних дефініціях. Історія вивчення романтизму в літературі значною мірою сходить до спроб визначення цієї суперечливої єдності, пошуків його "головної прикмети", без якої дефініції не­можливі. Так, О. Веселовський визначав романтизм як "лібералізм у літературі"; Г. Гетнер вбачав його сутність у фантазії ("фантазія і без кінця та всюди фантазія"), що переростає в суб'єктивізм; І. Замотіну сутність романтиз­му вбачалася в "яскраво вираженому ідеалістичному сві­тогляді", в "пориві до безкінечного"; за В. Сиповським, "індивідуалізм — суть романтизму, що покриває всі інші особливості його стилю і змісту"; О. Білецький основну властивість романтизму бачив у особливостях його стилю, в "пошуках живописності"; М. Гей та інші радянські дос-


Вступ 13

лідники на перший план висували в ньому "ствердження ідеалу, декларованого як те, що має бути", суперечність між ідеалом та дійсністю, і т. д. Всі ці визначення фіксу­ють окремі якості та риси романтизму, але не охоплюють його складної динамічної єдності, всі вони полишають ба­жання доповнювати: суб'єктивізм (чи то індивідуалізм, ідеалізм, живописність тощо) і ще багато іншого.

Загалом же слід наголосити, що/романтизм не був замкненою і внутрішньо завершеною системою з певним головним складником, що організовує цю систему. Він був етапом, ланкою багатовікового художнього процесу, а; от­же, завершенням одних його ліній,, продовженням других і початком третіх. Вони ж, ці складники, не обов'язково витворюють у межах художнього напряму завершену, внутрішньо узгоджену систему, наявні в ній і такі склад­ники, що мають різноспрямовані тенденції розвитку. Ско­ріше літературні напрями, в тому числі й романтизм, — це тимчасові художні єдності, не вільні й від внутрішніх суперечностей, що з часом неминуче розпадаються.

В суспільно-історичному аспекті романтизм розглядав­ся в радянському літературознавстві як реакція на Фран­цузьку буржуазну революцію й Просвітництво, котре її ідеологічно підготувало. З цим визначенням можна пого­дитися, але тільки почасти, стосовно певних явищ і тен­денцій романтичного руху. В ньому не враховується те, що з часом романтизм набрав змісту й характеру реакції передусім на наслідки тих грандіозних потрясінь і перет­ворень, що відбулися на межі XIX ст., характеру опозиції новому буржуазному суспільству. Ще один важливий мо­мент: pQMjLHragM: гю^аЕі_^орм^і^тася„_зддпвгп до_Фран-. цузької революції, в надрах доби_ Просвітництва,^десь з середини" XVIII ст^" що ставить під сумнів тезу про наз­вану революцію як передумову й визначальний стимул романтичного руху. 7

Преромантизм. У сучасній науці під преромантизмом (п'ередромантизмом) розуміють явища й тенденції в європейській літературі й духовній культурі другої по­ловини XVIII ст., які передвіщали романтизм і готували грунт для нього. Запроваджене французькими літерату­рознавцями на початку нашого століття поняття преро-мантизму поступово набуло майже загального визнання. Принагідно виникли різні його тлумачення, вужчі й най­ширші. Здебільшого преромантизм розуміють як течію


14


Вступ


Вступ


15


 


передромантичного типу, що розвивалася в загальній си­стемі культури Просвітництва, переростаючи під кінець XVIII ст. в романтизм. Водночас у сучасній науці, преро-мантизм нерідко об'єднують з романтизмом, тим самим розширюючи межі романтизму з 1750 по 1848 рік. На наш погляд, тут допускається перебільшення, не можна забу­вати про те, що, за словами відомого французького вче­ного П. Ван-Тігема, преромантизм — це ще не усталена художня система, а скоріше "зібрання розрізнених зу­силь".

До преромантизму належать численні й досить різно­рідні явища й тенденції літератури другої половини XVIII ст., які, однак, розвивалися в одному загальному напрямі. В цей час, найперше B^jAjrrjrn, а згодом у Німеч­чині та інших країнах, помітно зростає інтерес до серед­ньовічної літератури і народної творчості," до "північної поезії" кельтів і скандинавів тощо. Це був перехід в ін­ший, порівняно з домінуючим класицистичним^ художній світ, у якому визначальна роль належить вже не розуму, що встановлює закони й правила поезії, а спонтанності творчості, уяві та фантазії, Саме в цей час* виникає й поняття "романтичного", що передувало появі терміна "романтизм"; походить воно від середньовічного рицарсь­кого роману, в якому тоді вбачали завершене втілення "романтичного" з його особливим ладом світовідчуття, на­строєм і колоритом. Так, вже Дж. Томсон, англійський поет першої половини XVIII ст., говорить про "романтичні обриси хмар", що нагадують "фантастичний сон наяву", про самотнього закоханого, який утікає від людей "у ме­рехтливий затишок і співчутливий морок лісу", де "темні тіні романтично нависли над бурхливим потоком", і т. д.

Але для романтизму, потужного руху, що охопив різні сфери європейської духовної культури, було замало звер-не™?1Ж~Ф^ль.клРШ1Й-.'ірішаитичної" художньої традиції. Необхідні були також глибокі світоглядні зрушення, нова концепція світу й людини, нова система духовних і худо­жніх цінностей. У цьому контексті першорядна роль на­лежить Шссогзмі))^ який запропонував подібну концепцію і подібну 'сиєтему, що й перетворило його в один з найва­жливіших складників становлення й розвитку романтиз­му.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-26; Просмотров: 572; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.052 сек.