Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Евристичні методи й методики їхнього застосування




Розглянуті елементи евристичної діяльності - правила, операції, стратегії й правдоподібні міркування - є достатнім інструментом при рішенні навчальних завдань. Для більше складних навчальних завдань, які наближаються до завдань науково-дослідного характеру й мають нестандартні елементи у своїй структурі, розроблені системні методи пошуку, рішення завдань і активізації розумової діяльності в цьому процесі. Ці методи служать і рішенню завдань різного характеру: економічних, технічних, організаційно-управлінських і ін.

Системні методи евристичного пошуку принципово нових рішень завдань різного характеру почали створюватися й застосовуватися в 60-х рр. XX ст. Була розроблена безліч різних методів і їхніх модифікацій (табл. 6.9). Практика показала, що ряд методів має високу ефективність і необхідність їхнього подальшого розвитку не викликає сумніву. Така робота почалася в 70-х рр. і була спрямована на теоретичне дослідження й порівняльний аналіз ефективності й доступності методів для широкого застосування.

Розглянемо деякі з методів, які, на наш погляд, можуть використовуватися в навчально-пізнавальній діяльності як навчальний інструмент, виступати найсильнішим знаряддям активізації розумової діяльності студентів.

Педагогічне проектування й педагогічні технології. Метод "мозкового штурму" та його модифікації. "Мозковий штурм" відноситься до ефективних методів активізації колективної творчої діяльності. Ідея методу заснована на тому, що критика й острах гальмують мислення, сковують творчі процеси. З огляду на це, було запропоновано розділити в часі висування гіпотез і їхню критичну оцінку. Проводити ці два процеси повинні різні люди.

Вирішенням завдання, яке розв’язується в ході застосування даного методу, управляє педагог.

Під час проведення заходів з мозкового штурму тренер, педагог або керівник забезпечує виконання всіх правил "мозкового штурму", а саме:

1. Умова завдання формулюється перед "штурмом" загалом.

2. Група "генераторів ідей" за відведений час (20-40 мін) висуває максимальну кількість гіпотез. Висуваються будь-які гіпотези: фантастичні, явно помилкові, жартівливі. Ідеї повинні висловлюватись безупинно, доповнюючи й розвиваючи одна одну. Регламент на кожну ідею в межах 2 хв., доказів не потрібно. Всі ідеї протоколюються або записуються на магнітофон. На цьому етапі заборонена будь-яка критика, у тому числі прихована, у вигляді скептичних посмішок, жестів, міміки. Для підвищення продуктивності "мозкового штурму" корисно попередньо ввести його учасників у стан м'язової й психічної релаксації, зняти в них психічну напруженість і м'язові затиски тіла.

3. Група експертів виносить судження про цінність висунутих гіпотез. Експертиза й відбір гіпотез повинні проводитися ретельним образом, оцінюються несерйозні й нереальні гіпотези.

4. Не вирішене в процесі "штурму" завдання може бути запропоноване тому ж колективу, але в трохи зміненому виді, формулюванні.

5. Для активізації процесу генерування ідей у ході "штурму" рекомендується використовувати деякі прийоми: інверсія (зроби навпаки), аналогія (зроби так, як це зроблено в іншому рішенні), емпатія (уважай себе частиною завдання, з'ясуй при цьому свої почуття, відчуття), фантазія (зроби щось фантастичне).

6. Гіпотези оцінюються по 10-бальній системі й виводиться середній бал по оцінках всіх експертів.

Модифікації "мозкового штурму"

Письмовий "мозковий штурм" полягає в тому, що завдання формулюється письмово. Відсутність впливу учасників один на одного сприятливо позначається на всіх етапах "мозкового штурму". Організаційно проходить аналогічно.

Індивідуальний "мозковий штурм" являє собою процес генерування й оцінки гіпотез однією особою. Генерування ідей відбувається протягом 10-15 хв. з їхнім записом та оцінкою через 3-5 днів. Допускається оцінка гіпотез однією особою. Зворотний "мозковий штурм" заснований на максимальній критиці для розкриття протиріч, недоліків висловленої гіпотези.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-04; Просмотров: 629; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.