Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Світовий розвиток і проблеми нової глобалізованої людини




ЛЕКЦІЯ 8. АНТРОПОЛОГІЧНИЙ ВИМІР СУЧАСНИХ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ

Місце і роль глобалізації в розвитку сучасних суспільств не можуть бути зрозумілі без аналізу впливу, що вона спричиняє на ментальність, стереотипи, соціальну поведінку - духовне життя людей, які беруть участь в цьому процесі. Розвиток глобалізації висуває нові проблеми у найважливіших сферах життєдіяльності людини. Від того, як в умовах глобалізації змінюється суспільна свідомість, мотиви, цінності, життєві орієнтації, світогляд особистості і її відносини з суспільством, в кінцевому рахунку, залежить подальший розвиток людства.

Основним завданням даної лекції є соціально-філософське осмислення форм впливу глобалізації на людину, її здоров’я науку, освіту і культуру. Будуть розглянуті наступні питання:

1. Світовий розвиток і проблеми нової глобалізованої людини.

2. Культурна глобалізація.

3. Охорона здоров’я людини як глобальна проблема.

4. Становлення єдиного освітнього простору на Землі.

 

Глобалізація є планетарним процесом розгортання якісно нових суперечностей в історії людства, унікальність якого полягає в тому, що суперечності являють собою проблеми онтологічних підстав існування і розвитку людського роду, а також проблеми, які можуть бути вирішені спільними зусиллями абсолютної більшості культурно-етнічних спільнот (людським співтовариством). Проблема становлення і формування особистості людини в умовах глобального світу є сьогодні однією з найактуальніших. Своїм корінням проблема людини йде в історію століть, але проблема особистості людини, конкретно пов'язана з процесами глобалізації, була піднята в 1970-і роки, і особливо актуалізувалася після 1990-х років.

У ХХІ столітті виникло питання про збереження самої людини як соціального й біологічного виду, її культури, способу життя, а також цінностей і нормативів, які були вироблені людством. Все це знаходить відображення у вітчизняній науці і дослідженнях учених, тим більше, коли стоїть питання про збереження особистості людини, ідентичності громадянина, а також існування самої держави в межах світової системи, що глобалізується.

Тема людини завжди знаходиться в центрі суспільної свідомості і є однією з основних проблем людства. Звернення уваги до питання формування особистості людини в глобалізованому світі пов'язане із загостренням проблем збереження людини, її ідентичності, культури, духовності, у зв'язку з інноваційними культурологічними, соціальними, технологічними та техногенними впливами на людей, паралельними з процесами глобалізації. Сьогодні, як ніколи раніше актуальним є завдання виявлення базисних структур соціуму, включаючи культуру, світогляд, свідомість, мислення, як компонентів, відповідальних за формування, збереження та передачу життєвого досвіду людей. Не менш важливими є проблеми дослідження факторів, що ведуть до руйнування культури, розхитують світогляд людини, знецінюють цінності, що веде до знищення гідних людини життєвих орієнтацій, зникнення духовності.

Процеси глобалізації починають опановувати свідомістю, впливають на пізнання, специфічним чином сприяють формуванню світогляду сучасної людини і, у підсумку, впливають на її становлення і розвиток. В умовах глобалізації людина неминуче змінюється. Спостерігаються зміни в її психології і світогляді, чуттєвості, душевних переживаннях, аналітичних здібностях. Сучасна людина створила світ, занадто складний для окремо взятої особистості, і в результаті втратила здатність усвідомлювати базові закономірності цього світу і передбачати наслідки своїх зусиль. В епоху глобалізації, коли відбуваються кардинальні зміни, руйнуються традиційна культура, цінності, особисте життя людей і існуючий соціальний порядок, коли насувається нова світова система з іншими вимогами, філософія ставить питання про формування особистості людини в епоху глобалізації, тобто займається пошуком шляхів адаптації людини до сучасних процесів. У зв'язку з цим необхідне осмислення процесів глобалізації та зв'язку її з феноменом людини. Завдання філософії глобальних проблем не виступати за глобалізацію або проти неї, ігноруючи об'єктивні історичні тенденції, а зрозуміти, що ж відбувається з людиною в сучасному світі.

Сучасна епоха глобалізації вимагає єдності думки і життя людей. Облаштовуючи і пізнаючи світ і природу, людина епохи глобалізації зобов'язана змінювати і перетворювати саму себе, щоб існувати, не порушуючи законів природи, природних імперативів. Формування особистості людини епохи глобалізації визначається зростаючим протиріччям між її внутрішнім, духовним світом і зовнішніми реаліями. В даний час виникає потреба у виробленні інтегрального, синтетичного розуміння людської свободи, ідей рівності, братерства, співдружності, які не зводилися б до їх обґрунтування в межах тільки однієї зі сфер творчої активності людей. Життєві орієнтації людини епохи глобалізації можуть бути представлені як певна мозаїка життєвих, світоглядних орієнтацій.

Для становлення особистості людини в глобалізованому світі, прояву її окремих якостей, а також ідентифікації в той чи інший момент потрібні певні умови. По-перше - це умови для розвитку здібностей людей, що належать до різних суспільних груп і проживають в різних регіонах світу, що оновлюються у відповідності з вимогами часу. По-друге - це праця, що передбачає наявність і справедливий розподіл робочих місць в суспільному виробництві залежно від особистого трудового потенціалу і ділових якостей індивідів. Третя умова містить наявність у всіх категорій людей свободи та рівної можливості трудитися в повну силу.

Соціально-культурні зміни в світі, що відбуваються у зв'язку з глобалізаційними процесами, однозначно і постійно продовжують вести до масової індивідуалізації соціального життя. Проявляється це у формі прагнення людини вийти з-під гніту історичного досвіду та соціально-приписаних статусів, спільної долі свого покоління. Молоді люди частіше бажають будувати своє життя, покладаючись на власні рішення, вибираючи свою окрему соціальну групу і субкультуру, включаючи освіту, місце проживання. Це викликає великі проблеми. На підставі сьогоднішніх передумов зароджується нова культурна модель особистості - людини з індивідуальною біографічної конструкцією нового типу. Однак це не слід сприймати як появу нової людини взагалі. У будь-якому випадку, людина в епоху глобалізації продовжує залишатися біосоціальною (біосоціокосмічною) істотою з усіма потребами як в їжі, так і в суспільстві, як в матеріальному, так і в духовному. Однак її особистісне становлення більше обумовлюється передумовами, що диктуються на рівні глобального буття всього людства.

Процеси глобалізації і породжувані ними проблеми мають глибокі, різноманітні зв'язки з антропологічною ситуацією - з тим, якою є сучасна людина і що відбувається з нею. З одного боку, впроваджувані сценарії глобалізації, набувають все більш потужного апарату засобів управління масовою свідомістю. Викликаючи широкий спектр антропологічних наслідків, впливаючи і на внутрішній світ людини, і на умови її повсякденного існування, вони й неодмінно виводять людину в глобальний простір світу. Людина усвідомлює і відчуває на практиці, що світові процеси є безпосередньо значущими для її індивідуального буття, - і включення в них змінює не просто її «погляди на світ», але і стереотипи мислення, структури свідомості. При цьому, багато які з антропологічних наслідків глобальних процесів і механізмів можуть набувати характеру внутрішніх конфліктів, нести деструкцію ідентичності, особисті проблеми та ризики. З іншого боку, антропологічні фактори не можуть не позначатися в здійсненні сценаріїв самої глобалізації.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-07-13; Просмотров: 1248; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.