КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Середньовічна схоластика. Номіналізм і реалізм
Августин, знаходячись на межі античної й середньовічної філософії, відкидав античну класичну філософію, засновану на визнанні ролі розуму, і став засновником нової християнської філософії, в основі якої лежить ідея Бога як вищої надприродної істоти, творця світу з нічого, віра має перевагу над розумом, основою духовного життя є воля. Аналогічно Августин уявляє собі й хід історії. Час бере свій початок від створення світу, у його плині Августин виділяє минуле, сучасне й майбутнє. Разом вони являють собою вічність. Августин започатковує по суті новий погляд на категорію часу й історію людства: він відкидає античне уявлення про час як замкнений циклю - вводить уявлення про лінійний час: оскільки час пов`язаний із рухом речей у світі, то до створення світу часу не існувало; - історію розглядає як лінійний розвиток від створення світу до першого пришестя Христа; - закінчується історія другим пришестям Христа, страшним судом, відділенням грішників від праведників, вічними муками грішників у пеклі і вічним блаженством обраних для раю; - ідеальною є теократична держава, де політична влада належить духівництву, а головою держави є голова церкви. - в теорії пізнання піддає сумніву все, крім самого факту сумніву, а сумніватися - значить мислити, отже, існувати; Заглиблюючись у свій внутрішній світ, що існує безсумнівно, приходить до ідеї джерела своїх почувань, думок і вбачає це джерело в Бозі, який наділяє людину вічними істинами, а при певних стараннях самої людини й осяює її душу. - Бог постає як джерело, предмет, причина й мета пізнання; - пізнання тимчасових речей має сумнівну вартість, пізнання ж божественного абсолюту веде до щастя, яке і є сенсом життя; - щастя досягається шляхом поєднання душі з Богом, а Бог є причиною всякого блага і самим благом; - спрямованість людини до Бога – це природна людська властивість; - знання здобувається не за допомогою органів чуття, бо пізнання починається, коли людина заглиблюється в печери своєї душі; - вірі віддає перевагу над розумом, бо тільки віра здатна пізнати Бога; - віра пов`язана з волею, тому й воля переважає над розумом як активне начало над пасивним; Воля, свобода волі мислиться як сутність духовного життя. Отже, Августин у цьому питанні стоїть на позиції ірраціоналізму (вчення, що вважає основою світу волю, яка нібито не може бути адекватно пізнана розумом, а осягається інтуїцією, вірою), волюнтаризму (вчення, що проголошує першоосновою буття волю як ірраціональну силу). До ІХ ст. в Західній Європі склалася середньовічна шкільна освіта. Устоюються так звані " трипуття" (граматика, риторика й діалектика) й " чотирипуття " (арифметика, геометрія, астрономія, музика). Головнішими були дисципліни, які входили до "трипуття". Значно вплинув на становлення середньовічної школи Алкуїн (730-804), вчитель Карла Великого. Основні ідеї та заслуги: - тяжів до вчення Августина, стверджуючи, що людина повністю підпорядкована Богові; - з "трипуття" Алкуїн особливо виділяв діалектику, надаючи їй великого значення в справі тлумачення Святого письма; - сформулював засади середньовічного способу мислення, яке панувало у середньовічних школах і дістало назву "схоластика" (від слова "школа").
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 761; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |