КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Конспект лекцій з курсу
Екхарт був виразником ідей бегардів і бегінок, представників прогресивних рухів того часу, його містика була спрямована на захист інтересів найбідніших верств населення, служила духовною основою антифеодальних рухів. Екхартові ідеї справили серйозний вплив на всю німецьку, включаючи й класичну, філософію. Містичні погляди Йогана Екхарта (1260-1327). Факти біографії: - видатний середньовічний містик, відоміший під ім`ям Майстер; - був монахом-домініканцем, викладав у вищих школах домініканців у Страсбурзі, Кельні, а також у Паризькому університеті; - прославився своїми проповідями німецькою мовою; - з 1329 року обвинувачувався в єресі.
Філософські погляди: - в цілому стояв на позиціях неоплатонізму, але в протилежність цьому вченню вважав, що ступені буття утворюються завдяки саморуху попередніх ступенів, як їхнє внутрішнє самоосягнення, що було прообразом гегелівської діалектики; - Бог є творчим принципом світового процесу; - творення світу відбувається у вічності, отже, світ є вічним; - як прибічник пантеїзму, стверджував, що Бог розлитий скрізь, та тільки людина може його в собі споглядати, занурюючись у глибини свого існування; "Бог присутній у камені і в шматку деревини, але вони цього не знають. Якби знало дерево Бога й усвідомило близькість його, як верховний ангел, то й дерево мало б те ж блаженство, що й верховний ангел. Тому людина й блаженніша від шматка деревини, що вона пізнає Бога і знає, наскільки близький до неї Бог" - вчення про пізнання: першим рівнем пізнання є чуттєве пізнання, другим - повсякденний розсудок, а потім через божественне невідання людина йде до ототожнення себе з Богом;
Раціональні міркування в цьому плані нічого не дають. Заглиблення в себе, усвідомлення в собі Бога змінює внутрішній зміст людини, впливає на її практичні дії, адже, зливаючись із Богом у містичному спогляданні, людина нібито ототожнює себе з Ним: " Де закінчується людина, там починається Бог. І Бог не бажає від тебе нічого більшого, ніж якби ти вийшов із самого себе, оскільки ти тварина й дав би Богові бути в тобі Богом " - додержання заповідей, подвижницьке життя є лише першим етапом шляху і не суттєві на вищому рівні богопізнання; - людина, що досягла вищого рівня пізнання, вище від людини, яка додержується заповідей, провадить подвижницький спосіб життя; - усі люди створені Богом різними й воля Божа проявляється в тому, що різні люди повинні, відповідно, йти різними шляхами в залежності від своєї вдачі.
Висновки 1. Середньовіччя було своєрідною епохою, що відобразилася в відповідній їй філософській думці. 2. Найвпливовішим філософським вченням протягом усього середньовіччя залишався неоплатонізм, а з ХІІІ ст. також аристотелізм. 3. Основною рисою середньовічної філософії був її тісний зв`язок з релігією. 4. Основною проблемою середньовічної філософії є проблема взаємозв`язку, взаємодії людини й Бога. 5. Значення середньовічної філософії: - великі успіхи були досягнуті в розвитку логіки, утворився потужний теоретичний апарат, без якого був немислимий розвиток майбутньої науки; - була підготовлена база для майбутньої розробки наукових методів; - ідея пізнання Бога через його творіння, природу й людину орієнтувала на пізнання божественної сутності світу, а в майбутньому - на пізнання природи як такої; - розрізнення внутрішнього і зовнішнього досвіду й надавання великого значення досвіду внутрішньому закладало основи майбутньої психології; - відбувалося становлення нової, буржуазної моралі, що фактично заклало базу ідеології доби Реформації;
- деякі ідеї, розроблені середньовічними мислителями, і досі актуальні, а такий філософський напрямок, як неотомізм, є прямим результатом розвитку вчення Фоми Аквінського, пристосування його до сучасних умов; - здобутки августинової гілки середньовічної філософії значно вплинули на розвиток сучасних екзистенціалістських течій; Без розуміння філософії доби середньовіччя важко збагнути філософію наступних епох. Запитання для самоконтролю. 1. Охарактеризуйте історичні умови, в яких розвивалася середньовічна філософія. 2. Назвіть імена мислителів, вчення яких представлені в даній лекції. 3. Назвіть основні напрямки середньовічної філософії. 4. Що таке схоластика, які її основні риси? 5. У чому полягала суть боротьби між "номіналізмом" і "реалізмом"? 6. Що таке містика, яка роль цього напрямку в розвитку європейської філософії? 7. Охарактеризуйте вчення Августина та його вплив на середньовічну філософію. 8. Охарактеризуйте вчення Фоми Аквінського та його роль у розвитку середньовічної філософії. 9. Як середньовічні мислителі ставилися до процесу пізнання? 10. Що таке теорія "подвійної істини"? 11. Яке місце займає людина в ученнях середньовічних мислителів, як вона ними розуміється? 12. Охарактеризуйте ідеї середньовічних мислителів щодо організації суспільства. 13. Назвіть основні риси середньовічної філософії в цілому. 14. Яке значення має середньовічна філософія для подальшого розвитку європейської філософії?
Література 1. Антология мировой философии.- Киев: УМК, 1991.- Т. 1.- Ч. 1.- С. 161-291. 2. Введение в философию. Учебник для высших учебных заведений.- Москва: Политиздат, 1990.- Ч. 1.- С. 115-135. 3. Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средневековой философии.- Москва: Высшая школа, 1991. 4. Філософія.- Київ: Вища школа, 1995.- С. 30-35. 5. Філософія: Курс лекцій. 2-е видання.- Київ: Либідь, 1994.- С. 63-85. 6. Філософія: Навчальний посібник.- Київ: Вікар, 1997.- С. 50-58. “Фінансовий облік 2”
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 615; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |