Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Сократичні школи




СОКРАТ

 

Перший філософ-афінянин Сократ – молодший сучасник Демокріта. Сократ цікавий не тільки своїм ученням, а й своїм життям, оскільки його життя було втіленням його вчення. Сократ уплинув на античну і світову філософію.

Джерела. Наші відомості про вчення Сократа нечисленні й не зовсім надійні. Сам Сократ, який активно вступав у різні співбесіди, нічого не писав. У діалозі Платона «Федр» Сократ виступає проти єгипетського бога Тевта (Тота), якому єгиптяни приписали винахід писемності. Сократ висловлюється проти писемності: писемність робить знання зовнішнім, заважає глибокому внутрішньому його засвоєнню; письмена мертві, скільки їх не запитуй, вони повторюють те саме; завдяки писемності знання доступні всім і всякому; писемність вселяє в наші душі здатність забувати.


Сократ надавав перевагу не записаному монологові, а живому розмовному діалогу. Тому все, що ми знаємо про Сократа, ми знаємо з чуток, головним чином від його учнів і співрозмовників – від історика Ксенофонта і філософа Платона. Ксенофонт присвятив Сократу і його вченню такі свої твори, як «Апологія Сократа» і «Спогади про Сократа». Платон же майже все своє вчення приписав Сократу, так що іноді важко сказати, де закінчується Сократ, а де починається Платон (особливо в його ранніх діалогах). Відсутність прямої інформації, що безпосередньо йде від Сократа, приводить до того, що деякі історики античної філософії в останні десятиліття не раз робили спроби довести, що Сократ – усього лише літературний персонаж. Однак про Сократа говорять багато античних авторів. Як було сказано вище, окарикатурений образ Сократа як мнимого софіста намальований Аристофаном у комедії «Хмари».

Життя Сократа. Сократ – перший афінський (за народженням і громадянством) філософ. Він походив з дему Алопека, який входив в Афінський поліс і розташованого на відстані півгодини ходьби від столиці Аттики. Батько Сократа Софроніск – ремісник-каменотес, а мати – Фінарета – повитуха. Під час війни Афін зі Спартою Сократ доблесно виконував свій військовий обов'язок. Він тричі брав участь у боях, востаннє – у битві під Амфіполем у 422 р. до н.е., коли спартанці розбили афінян (цією битвою закінчився перший період війни, який завершився Нікієвим миром 421 р.). У другому періоді цієї злощасної для всієї Еллади війни Сократ уже не брав участі. Але вона торкнулася його однією зі своїх трагічних подій. У 406 р. афіняни після ряду поразок раптом здобули перемогу при Аргінуських островах у морському бою, але афінські стратеги внаслідок бурі не змогли поховати убитих. Усупереч приказці «переможців не судять» стратегів судили в раді п'ятисот. Будучи в цей час пританом буле (засідателем у раді), Сократ став проти скоростиглого суду над усіма стратегами відразу. Сократа не послухались, і всі вісім стратегів були страчені. Поразка Афін у Пелопонеській війні й наступна тиранія тридцяти також не пройшли повз Сократа. Один раз, будучи знову пританом, Сократ відмовився брати участь у розправі тиранів над одним чесним афінським громадянином.

Так Сократ виконував свої суспільні обов'язки, які в умовах античної демократії повинні були виконувати всі вільні афіняни. Однак Сократ не прагнув до активної суспільної діяльності. Він вів життя філософа: жив невибагливо, але мав дозвілля. Був поганим сім'янином, мало піклувався про дружину і трьох своїх синів, які народилися в нього пізно й не успадкували його інтелектуальних здібностей, а позичили обмеженість від своєї матері – дружини Сократа Ксантипи, яка ввійшла в історію як зразок злої, нісенітної і дурної дружини. Увесь свій час Сократ присвячував філософським бесідам і суперечкам.


У нього було багато учнів. На відміну від софістів, жебрак Сократ не брав грошей за навчання.

Смерть Сократа. Після скинення тиранії тридцяти й відновлення в Афінах демократії Сократ був обвинувачений у безбожництві. Обвинувачення виходило від трагічного поета Мелета, багатого шкіряника Аніта й оратора Лікона. У діалозі «Менон» Платон повідомляє, що Аніт, демократ, який виганявся з Афін у період правління тридцяти тиранів і учасник їхнього повалення, виявляє крайню ворожість до софістів, говорячи, що «софісти – це очевидна погибель і псування для тих, хто з ними водиться» (91 С). Коли Сократ, навівши як приклад пересічних дітей видатних афинян, висловлює впевненість, що «чеснотам навчити не можна» (94 Е), Аніт грубо його обриває, після чого Сократ з гіркотою зауважує, що Аніт вважає, що й він, Сократ, подібно до софістів, губить людей. У діалозі «Євтифрон» Сократ говорить випадково зустрінутому ним у суді Євтифрону, що якийсь Мелет, людина, очевидно, молода і незначна, написав на нього, Сократа, донос, де обвинувачує його в тому, що він розбещує юнацтво, видумуючи нових богів і скидаючи старих. Євтифрон заспокоює Сократа. Однак навесні 399 р. до н.е. філософ став перед гелією – судом присяжних. Як обвинувач виступив Мелет, який заявив, що клятвено обвинувачує Сократа в тому, що «він не шанує богів, яких шанує місто, а вводить нові божества, і винний у тому, що розбещує юнацтво; і покарання за те – смерть» (ДЛ. С. 116). Для успіху свого обвинувачення Мелет повинен був набрати принаймні п'яту частину голосів тих, хто засідав у гелієї. У відповідь на обвинувачення Сократ вимовив свою захисну промову, в якій спростовував висунуті проти нього обвинувачення, після чого був визнаний винним більшістю голосів. Тепер Сократу треба було самому собі призначити покарання. Він запропонував присудити йому довічний безкоштовний обід у Пританеї разом з олімпійськими чемпіонами, а в крайньому випадку – штраф в одну міну, після чого присяжні засудили Сократа на смерть ще більшою кількістю голосів. Тоді Сократ виголосив свою третю промову, сказавши, що він уже старий (йому було тоді 70 років) і не боїться смерті, що є або перехід у небуття, або продовження життя в Аїді, де він зустрінеться з Гомером і іншими видатними людьми. У пам'яті ж потомства він, Сократ, назавжди залишиться мудрецем, тоді як його обвинувачі постраждають (і справді вони, згідно з Плутархом, незабаром усі повісились). Усі ці три промови Сократа містяться в платонівському творі «Апологія Сократа».

Сократа повинні були страчувати відразу, але напередодні суду з Афін пішов на острів Делос корабель із щорічною релігійною місією. До повернення корабля страти заборонялися звичаєм. В очікуванні страти Сократу довелося провести тридцять днів у в'язниці. Напередодні її раннім ранком до Сократа, підкупивши тюремника, пробирається його друг


Критон, який повідомив, що варта підкуплена й Сократ може втікати. Однак Сократ відмовляється, вважаючи, що треба коритися встановленим законам, інакше він уже емігрував би з Афін. І хоча тепер його засудили несправедливо, закон треба шанувати. Про це ми довідуємося з платонівського діалогу «Критон». У діалозі ж «Федон» Платон оповідає про останній день життя Сократа. Цей день Сократ провів зі своїми учнями. Він говорить їм, що не боїться смерті, тому що був до неї підготовлений усією своєю філософією і способом життя. Адже саме філософування, за його переконанням, є не що інше, як умирання для земного життя, підготовка до звільнення безсмертної душі від її смертної тілесної оболонки. Увечері прийшла дружина Ксантипа, прийшли родичі Сократа, привели його трьох синів. Він з ними попрощався й відпустив їх. Потім у присутності своїх учнів Сократ випив чашу рослинної отрути. За Платоном, Сократ помер тихо. Його останніми словами було прохання принести півня в жертву Асклепієві. Таку жертву зазвичай приносили богові медицини ті, хто видужав. Сократ же хотів цим підкреслити, що смерть тіла – це одужання душі. Неважко помітити, що «федонівський» Сократ по-іншому уявляє собі смерть, ніж Сократ з «Апології». Це не дивно. Сократ з «Апології» ближчий до історичного Сократа. У «Федоні» ж Платон приписав Сократу свої ідеалістичні погляди, вклавши в його вуста свої чотири докази безсмертя душі. Така зовнішня сторона життя і смерті Сократа.

Внутрішнє життя Сократа. Сократ любив замислену споглядальність. Нерідко він настільки заглиблювався в самого себе, що ставав нерухомим і відключався від зовнішнього світу. У платонівському діалозі «Пір» Алківіад розповідає, що один раз під час облоги Потідеї Сократ, задумавшись, простояв, не сходячи з місця, добу. Сократ пережив духовну еволюцію. Самому йому ніколи не спадало на думку, що він мудрий, поки на питання одного його шанувальника, звернене до дельфійского оракула, чи є хтось мудріший від Сократа, дельфійський оракул відповів, що ні, чим Сократ був дуже здивований. Бажаючи спростувати піфію, Сократ став спілкуватися з тими, кого вважав розумнішим від себе, але з подивом побачив, що мудрість цих людей удавана. Але й тоді Сократ не загордився. Він вирішив, що Аполлон вустами піфії хотів сказати, що Сократ мудріший від інших не тому, що він дійсно мудрий, а тому, що він знає, що його мудрість нічого не вартує перед мудрістю бога. Інші ж не мудрі, тому що думають, що вони щось знають. Сократ так формулює свою перевагу над іншими людьми: «Я знаю, що нічого не знаю».

Покликання Сократа. Разом із тим Сократ був переконаний, що він обраний богом і приставлений ним до афінського народу, як ґедзь до коня, щоб не давати своїм співгромадянам впадати в духовну сплячку й піклуватися про свої справи більше, ніж про самих себе. Під «справами»


Сократ розуміє тут прагнення до збагачення, військову кар'єру, домашні справи, промови у народних зборах, змови, повстання, участь в управлінні державою і т.ін., а під «турботою пр самого себе» – моральне й інтелектуальне самовдосконалення. Заради свого покликання Сократ відмовився від справ. Його, Сократа, сам «бог поставив у стрій, зобов'язавши... жити, займаючись філософією». Тому, гордо говорить Сократ на суді, «поки я дихаю і залишаюся в силі, не перестану філософувати».

«Демон» Сократа. Це якийсь внутрішній голос, за допомогою якого бог схиляє Сократа до філософування, завжди при цьому щось забороняючи. Такий голос Сократ чув з дитинства, він відхиляв його від деяких учинків. «Демон», внутрішній голос, мав, отже, відношення до практичної діяльності Сократа, не граючи ролі в самому сократівському філософуванні.

Предмет філософії за Сократом. У центрі уваги Сократа, як і деяких софістів, – людина. Але людина розглядається Сократом тільки як моральна істота. Тому філософія Сократа – етичний антропологізм. Інтересам Сократа були чужі як міфологія, так і фізика. Він вважав, що тлумачі міфології трудяться малоефективно. Разом з тим Сократа не цікавила й природа. Проводячи аналогію із сучасними йому китайцями, можна стверджувати, що Сократ ближчий до конфуціанців, ніж до даосів. Він говорив: «місцевості й дерева нічому не хочуть мене навчити, не те що люди в місті» (Платон. Т.2.С.163). Однак за іронією долі Сократу довелося розплачуватися за фізику Анаксагора. Адже саме через його погляди в Афінах був прийнятий закон, який оголошує «державними злочинцями тих, хто не шанує богів за встановленим звичєм або пояснює науково небесні явища». Сократа ж обвинуватили в тому, що він нібито вчив, що Сонце – камінь, а Місяць – земля. І як Сократ не доводив, що цьому вчив не він, а Анаксагор, його не слухали. Суть же своїх філософських турбот Сократ один раз з деякою досадою виразив Федру: «Я ніяк ще не можу, згідно з дельфійським написом, пізнати самого себе» (Там же. С. 362). Річув тім, що над входом у храм Аполлона в Дельфах було написано: «_____ ______» – «пізнай самого себе!». Заклик «Пізнай самого себе!» став для Сократа наступним девізом після твердження: «Я знаю, що нічого не знаю». Обидва вони й визначили суть його філософії.

Самопізнання мало для Сократа цілком певний смисл. Пізнати самого себе означало пізнання себе як суспільної та моральної істоти, притому не тільки й не стільки як неповторної особистості, а як людини загалом. Головний зміст, мета філософії Сократа – загальні етичні питання. Пізніше Аристотель скаже про Сократа: «Сократ займався питаннями моральності, природу ж у цілому не досліджував» (Метаф. I, 6).


Метод Сократа. Філософськи надзвичайно важливий метод Сократа, застосовуваний ним у дослідженні етичних питань. У цілому його можна назвати методом суб'єктивної діалектики. Полюбляючи самоспоглядання, Сократ разом із тим любив спілкуватися з людьми. До того ж він був майстром діалогу, усної співбесіди. Не випадково обвинувачі Сократа боялися, що він зуміє переконати суд. Він уникав зовнішніх прийомів, його цікавив насамперед зміст, а не форма. На суді Сократ казав, що буде говорити просто, не добираючи слів, тому що він буде говорити правду так, як звик говорити з дитинства і як він потім говорив на площі біля міняльних крамниць. Алківіад відзначав, що промови Сократа на перший погляд здаються смішними, начебто він говорить тими ж словами про одне й те саме, а говорить він про якихось в'ючних ослів, ковалів і шевців. Але якщо вдуматись у промови Сократа, то тільки вони й виявляться змістовними. До того ж Сократ був майстерним співрозмовником, майстром діалогу, з чим і пов'язана його суб'єктивна діалектика як метод пізнання.

Іронія. Сократ був хитрим співрозмовником. Він іронічний і лукавий. Не страждаючи удаваноим соромом, удаючи з себе простака й невігласа, він скромно просив свого співрозмовника пояснити йому те, що за родом свого заняття цей співрозмовник повинен був, здавалося б, добре знати. Не підозрюючи ще, з ким він має справу, співрозмовник починав повчати Сократа. Той задавав кілька заздалегідь продуманих питань, і співрозмовник Сократа губився. Сократ же продовжував спокійно і методично ставити запитання, як і раніше іронізуючи над ним. Нарешті, один з таких співрозмовників, Менон, з гіркотою заявив: «Я, Сократ, ще до зустрічі з тобою чув, начебто ти тільки й робиш, що сам плутаєшся і людей плутаєш. І зараз, по-моєму, ти мене зачарував і зачарував і так заговорив, що в голові в мене повна плутанина... Адже я тисячу разів говорив про чесноти на всі лади різним людям, і дуже добре, як мені здавалося, а зараз я навіть не можу сказати, що вона взагалі таке» (80 АВ). Отже, ґрунт зораний. Співрозмовник Сократа звільнився від самовпевненості. Тепер він готовий до того, щоб спільно із Сократом шукати істину.

Антисофістичність Сократа. Сократівська іронія – не іронія скептика і не іронія софіста. Скептик тут сказав би, що істини немає. Софіст же додав би, що, раз істини нема, вважай істиною те, що тобі вигідне. Сократ же, будучи ворогом софістів, вважав, що кожна людина може мати свою думку, але істина ж для всіх повинна бути однією. На досягнення такої істини й спрямована позитивна частина методу Сократа.

Маєвтика. Ґрунт підготовлений, але сам Сократ аж ніяк не хотів його засівати. Адже він підкреслював, що нічого не знає. Проте він розмовляє з приборканим «знавцем», запитує його, одержує відповіді, зважує їх і задає нові запитання. «Запитуючи тебе, – говорить Сократ співрозмовникові, – я тільки досліджую предмет разом,


тому що сам не знаю його» (165 В). Вважаючи, що сам він не володіє істиною, Сократ допомагав народитися їй у душі свого співрозмовника. Свій метод він уподібнював акушерському мистецтву – професії своєї матері. Подібно до того, як та допомагала народжуватися дітям, сам Сократ допомагав народжуватись істині. Тому свій метод Сократ називав маєвтикою – акушерським мистецтвом.

Що значить знати? Знати – означає знати, що це таке. Менон, красномовно говорячи про чесноту, не може дати їй визначення, й виходить, що він не знає, що таке чеснота. Тому мета маєвтики, мета всебічного обговорення якого-небудь предмета – його визначення, досягнення поняття про нього. Сократ першим звів знання на рівень поняття. Якщо до нього філософи й користувалися поняттями, то робили це стихійно. Тільки Сократ звернув увагу на те, що якщо немає поняття, то немає і знання.

Індукція. Отримання поняттєвого знання досягалося за допомогою індукції (наведення), тобто сходження від окремого до загального, що повинно було відбуватись у процесі співбесіди. Наприклад, у діалозі «Лахес» Сократ запитує двох афінських полководців, що таке мужність. На питання Сократа один з воєначальників на ймення Лахес відповідає, не задумавшись: «Це, клянуся Зевсом, не важко [сказати]. Хто зважився утримувати своє місце в строю, відбивати ворога і не вітікати, той, напевне, мужній» (190 Е). Однак відразу виявляється, що в таке визначення вміщається не весь предмет, а тільки якийсь його аспект. Сократ наводить суперечному визначенню Лахесом мужності приклад. Хіба скіфи у війнах, спартанці в битві під Платєю не виявили мужності? Але ж скіфи імітують удавану втечу, щоб зруйнувати стрій наступаючих, а потім зупиняються й уражають ворогів. Аналогічно чинили й спартанці. Потім Сократ уточнює постановку питання. «У мене була думка, – говорив він, – запитати про мужніх не тільки в піхоті, а й у кінноті, й загалом у всякому роді війни, та й не про воїнів тільки говорю я, а й про тих, які мужньо піддаються небезпекам на морі, мужні проти хвороб, бідності» (191 Д). Отже, «що таке мужність, як те саме у всьому?» (191 Е). Інакше кажучи, Сократ порушував питання: що є мужність як така, яке поняття мужності, котре виражало б істотні ознаки усіляких видів мужності? Це й повинно бути предметом діалектичного міркування. Гносеологічно пафос усієї філософії Сократа в тому, щоб для всього знайти відповідне поняття. Оскільки ніхто цього ще не розумів, крім Сократа, він і виявився мудрішим від усіх. Але тому що сам Сократ до таких понять ще не дійшов і знав про це, то він і стверджував, що нічого не знає.

Пізнати самого себе – значить знайти і поняття моральних якостей, спільних усім людям. Аристотель скаже потім у «Метафізиці», що «дві речі можна по справедливості приписувати Сократу –


доведення через наведення й загальні визначення» (XIII, 4). Було б, щоправда, наївним шукати такі визначення в діалогах Платона. У ранніх, сократичних діалогах Платона визначень ще немає, тому що діалоги обриваються на найбільш цікавому місці. Головне для Сократа процес, навіть якщо він нічим і не закінчується.

Антиаморалізм Сократа. Переконання в існуванні об'єктивної істини означає для Сократа й те, що є об'єктивні моральні норми, що відмінність між добром і злом не відносна, а абсолютна. Подібно до деяких софістів, Сократ не ототожнював щастя з вигодою. Він ототожнював щастя з чеснотою. Але робити добро потрібно лише знаючи, у чому воно полягає. Тільки той мужній, хто знає, що таке мужність. Знання, що таке мужність, робить людину мужньою. Й загалом знання того, що таке добро і що таке зло, робить людей доброчесними. Знаючи, що добре і що погано, ніхто не зможе чинити погано. Зло – результат незнання доброго. Моральність, за Сократом, наслідок знання. З цього видно, що моральна теорія Сократа сугубо раціоналістична. Аристотель потім заперечить Сократу: мати знання про добро і зло і вміти користуватися цим знанням – не те саме. Люди порочні, маючи таке знання, ігнорують його. Люди нестримані роблять це мимоволі. Крім того, знання треба вміти застосовувати до конкретних ситуацій. Етичні чесноти досягаються шляхом виховання, це справа звички. Треба звикнути бути хоробрим.

Ідеалізм і Сократ. Питання про ідеалізм Сократа не просте. Прагнення до поняттєвого знання, до мислення поняттями – саме собою ще не ідеалізм. Однак у методі Сократа була закладена можливість ідеалізму. Якщо «про плинне знання не буває», а предметом поняття має бути щось вічне і незмінне, якщо взагалі «є знання і розуміння чогось, то крім того, що чуттєво сприймається мають існувати інші сутності, які постійно перебувають» (Аристотель. Метафізика XIII, 4).

Крім того, можливість ідеалізму була присутня в Сократа й у зв'язку з тим, що його діяльність означала зміну предмета філософії. До Сократа (почасти і до софістів) основний предмет філософії становила природа, зовнішній стосовно людини світ. Сократ же стверджував, що він непізнаваний, а пізнати можна тільки душу людини і її справи, у чому й полягає завдання філософії.

 

 

З ім'ям Сократа пов'язують так звані сократичні школи, засновані його учнями: Антисфеном, Аристіпом, Евклідом. Назва ця умовна, тому що вчення Сократа – не єдине джерело вчень цих шкіл. Наприклад, Антисфен, перш ніж стати


учнем Сократа, був учнем Горгія, Евклід-мегарик виходив із проблематики елеатів. Самі школи по-різному вирішували такі принципові питання, як проблема загального й окремого, проблема досягнення щасливого і вільного життя. При вирішенні цих питань так звані сократичні школи часто займали протилежні позиції. Кініки і кіренаїки стверджували, що існує тільки окреме, а мегарики – що тільки загальне. Кініки вважали умовою досягнення вільного та щасливого життя обмеження потреб, кіренаїки ж – насолоду. З цих шкіл довше від інших проіснували кініки.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-05; Просмотров: 2731; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.