Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Соціотропний підхід




У 20-30 роки XX століття на проблему конфліктів звернули увагу соціальні психологи. На думку англо-американського психолога У. Мак-Дауголла, конфлікти у суспільстві неодмінно виникатимуть через те, що людям притаманні соціальні інстинкти. Він вважає, що в основі людського характеру і волі лежать два класи важливих і порівняно незмінних схильностей:

1) специфічні схильності, або інстинкти;

2) загальні або неспецифічні схильності, які залежать від будови духу та природи душевних процесів взагалі.

Мак-Дауголл під інстинктом розуміє спадкову чи вроджену психофізичну схильність, яка наділяє людину здатністю сприймати певні об'єкти, звертати на них увагу, відчувати особливе чуттєве збудження при сприйманні такого об'єкта та виконувати відповідні особливі акти чи хоча б відчувати імпульс до них.

Конфлікти у людському суспільстві виникають через те, що людям притаманні суспільні інстинкти на зразок інстинктів страху, стадності, самоствердження та відповідні їм первинні емоції.

Наявність інстинкту втікання від небезпеки є однією з необхідних умов для виживання.

Інстинкт суперечності - це інстинкт відштовхування та характерна для нього емоція відрази. Відмінність між страхом та відразою полягає у тому, що при страху ми прагнемо втекти, а при інстинкті відштовхування виникають рухи, які відділяють або відштовхують від нас неприємний об'єкт. Вираженням імпульсу відрази є відсмикування від слизистих речовин та ледь помітне тремтіння.

Суперечності між окремими індивідуумами можуть також виникати через притаманні людям інстинкт забіякуватості та відповідну йому емоцію гніву. Цей інстинкт трапляється рідше, ніж страх, але має такий самий сильний імпульс і породжує таку саму за силою інтенсивності емоцію.

Також джерелом гніву може стати батьківський інстинкт та відповідна йому емоція ніжності. Оскільки цей інстинкт повністю має захисний характер, то будь-яка перешкода до його реалізації викликає гнів. Навіть опосередкована загроза на адресу дитини (недобрий погляд і т.п.) викликають у матері гнів.

До інстинктів з менш вираженою емоційною тенденцією, але не менш важливих з погляду міжособистісних (міжіндивідних) стосунків У. Мак-Дауголл відносить стадний інстинкт.

У натовпі є приховане прагнення до жорстокості, яке є складним органічним фактором її майбутніх вчинків. Цей фактор може прийняти добрий або поганий напрямок залежно від зовнішнього впливу та обставин. Тому випадок (а для натовпу це може бути слово або крик людини) щодо натовпу набагато важливіший, ніж щодо окремої людини. Окрема людини у суспільстві, перебуваючи у нормальному стані, завжди становить більш чи менш запальну матерію. Випадок у натовпі дуже страшний через те, що він непередбачуваний.

Джерелом конфлікту можуть стати і наші емоції та почуття, зокрема емоція обурення. Ця емоція виникає у тому разі, коли який-небудь об'єкт збуджує наше незадоволення та одночасно наш гнів. Зазвичай обурення викликається вчинками інших людей, жорстокістю або прихованим опором нашим діям. Воно також є головним джерелом наших моральних суджень.

Ще однією складною емоцією, яка включає в себе гнів, є емоція помсти. За У. Мак-Дауголлом помста є одним із основних джерел інституту суспільного правосуддя. Від простого гніву імпульс помсти відрізняється стійкістю, яка залежить від того, що його розвиток пов'язаний із почуттям власної гідності.

Мотиви поведінки в основному егоїстичні але іноді вони пом'якшуються альтруїстичним імпульсом. Схвалення чи несхвалення з боку людей перестають бути дієвою санкцією соціальної поведінки, як тільки ми набуваємо впевненості, що наше ухиляння від належного способу дій ніколи не дійде до відома тих, чиє схвалення чи несхвалення ми особливо цінуємо.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 380; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.