КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Сенсуалістичний (Е.Кодільяк)
Ф.Бекон (1561-1626) – емпіричне дослідження природи. Засновник індуктивного методу. Твір – «Новий Органон». Емпіризм: наше мислення відбиває ті процеси, які існують в субстанції матеріальних речей. Як співвідносяться матерія і ідея? Вся основа його філософії була практичною: надати людству можливість засобами наук. відкриттів оволодіти силами природи. Філософ вперше вказує на існування перепон у структурі самої свідомості, які спотворюють істинне сприйняття явищ та предметів – ці перепони Бекон наз. «ідолами». Для істинного пізнання потрібно подолати перешкоди, які перебувають у самому мисленні. Бекон розглядає 4 ідоли: 1) ідоли «роду»: вроджені, властиві всім людям, оскільки всі люди додають до природи речей, що пізнаються, природу власного духу. Це призводить до того, що люди вірять у свою непогрішність і впевнені в тому, що їх думки є мірою всіх речей; 2) ідоли «печери»: складні, хибні уяви, властиві різним індивідам; людська душа повинна сприймати істинний світ у образах хистких тіней наших відчуттів; походять від спілкування з іншими людьми; 3) ідоли «ринку»: набуті, спричинені суспільним життям людини; породжуються негативним впливом словесної плутанини (Бекон критикує схоластів, демагогів, гуманістів); 4) привиди «театру»: набуті, похідні від привидів ринку, це спотворюючий вплив хибних теорій і філософських вчень, це схиляння перед авторитетами (Піфагор, Пл.., Аріст.). Звільнившись від вад свідомості важливо обрати правильний шлях пізнання. Існують 3 можливі шляхи пізнання: 1) «шлях павука» - спроба виведення істини із теоретичної сфери свідомості, це критика Беконом раціоналізму і антиемпіричного способу мислення; 2) «шлях мурахи» - це є шлях науковців, які накопичували виключно від чуттєво-досвідний матеріал (дослідження природи); 3) «шлях бджоли» є дійсно науковим, він поєднує переваги перших двох; це піднесення від чуттєвого досвіду до теоретичних аксіом. Цей шлях нагадує виробництво меду (теорії) з нектару та пилку (відчуттєво-досвідного матеріалу). Як нектар ще не є медом, так і дані відчуттів є лише передумовою дійсної теорії. Бекон виступив з критикою схоластичного розуму і життєвого розсудку, вимагаючи відкинути мертві догми і упередження, перевірити досвідно всі положення, які претендують на істинність («Істина – дочка часу, а не авторитетів»). Бекон прагнув надати «…законний кінець нескінченного блукання розуму». Цитата з беконівського «Великого Відновлення Наук» є епіграфом до кантівської «Кр.ч.р.». Т.Гобс (1588-1679) – досвідна філософія, знання виникає з відчуттєвого досвіду л-ни; через відчуття предмет сповіщає свою сутність нашому розумові. Ф-ка трилогія: тіло (як матеріальний світ), громадянин (не зводиться до виключно природних тіл) і держава (штучне). Суспільна угода: л-на свідомо утворює суспільство; це вихід із природного стану, це позбавлення л-ною частки своїх прав і вибір для управління правами л-ни органу влади – суверена. Розум л-ни є наслідком розуму природи, тому с-во не антиприродне і не антиморальне. Р.Декарт (1596-1650) – поставив на перше місце розум. Дедуктивний метод. Раціоналізм – (від лат. rasio – розум) – філософський погляд, який визнає розум (мислення) джерелом пізнання і критерієм його істинності. Відсутня будь-яка дійсність – лише мислення є дійсністю: ми існуємо доки ми мислимо, нічого не можна помислити поза розумом. «Бог є зовнішньою причиною субстанції». Б.Паскаль (1623-1662) – один із засновників т-ї вірогідностей. Кордоценризм: «Природа ставит в тупик скептиков, разум – догматиков; догматик не может справиться с непреоборимой слабостью разума, а скептик не может справиться с непреоборимой идеей истины». Отже, серце володіє постулатами, не доступними розуму (звідси – ірраціоналізм в ф-ї, від романтизму до екзистенціалізму). Намагався примирити наукове знання, віру і л-ну (визначається емоційним життям). Необхідно розрізнювати наукове знання і релігійну віру: релігійна віра стверджується безумовним авторитетом (істини є найвищим авторитетом, ми в них віримо, вони безумовні); наукове знання не має безумовного авторитету, наука перебуває в розвитку (прогрес). Л-на поєднує в собі авторитет віри, і наукове знання (як пошук). Є 3-и види знань: раціональне, відчуттєве, пізнання серцем (в ньому – закладені «перші начала», знання серця існує до рац. і відчуттєвих знань). Б.Спіноза (1632-1677) - монізм (від гр.. «монос» - єдиний, одий) - філ-кий погляд, згідно якому все розмаїття світу пояснюється за допомогою єдиної субстанції – матерії або духа. Існує єдине буття: критикує Декарта: не потрібно шукати зовнішню причину буття: «Субстанція – це причина самої себе». Бог і субстанція – це одне і теж; весь світ - це прояв Бога. Пантеїзм – єдність Бога з результатами творіння, з природою. Афоризми: «Істина відкриває і саму себе, і брехню»; імператив стоїчної мудрості «Не смеяться, не плакать, не проклинать, а понимать!». Дж. Локк (1632-1704) - сенсуалізм. Обгрунтував принципи досвідної філософії: досвід – джерело наших знань, л-на – це сукупність органів сприйняття: «в здоровому тілі – здоровий дух». Досвід розпочинається з фіксації у вигляді ідей першого сприйняття: л-на сприймає і не може не сприймати; ідеї утворюються незалежно від бажань л-ни; душа до першого сприйняття – це чиста дошка: прості ідеї отримуємо ззовні; ідеї виникають від розумової діяльності (рефлексія); знання – від зовнішнього матеріального світу. Готфрід Лейбніц (1646-1716) - монадологія: весь світ - це сукупність монад, їх безліч, тобто субстанцій безліч, в реальності є лише нескінченна кількість душ. Детермінізм: субстанції не взаємодіють, але всі узгоджено відображають всесвіт, кожна по-своєму. Бог – головна монада, створює всі монади, у всіх монад є мета, дієва основа і оформлення. Кожна монада – оригінальна. «Все, що не відбувається, - все на краще». Джордж Берклі (1685-1753) – ф-я Б. - суб’єктивний ідеалізм.Набув значущості своїм запереченням існування матерії: матеріальні об’єкти існують, лише будучи сприйнятими. Соліпсизм (від лат. solus – єдиний і ipse - сам) - доведений до крайніх висновків суб’єктивний ідеалізм: визнання єдиною реальністю лише власного «Я» – поза мною нічого немає! (насмішливе судження, піддається критиці). Зараз – реабілітація Берклі, не можна звинув. в соліпсизмі. Взагалі серйозно доводити, що світ існує незалежно від нас і наших сприйняттів – це, як би висловив Кант, «скандал в філософії». Д.Юм (1711-1776) – спрямованість до агностицизму. Вплинув на Канта. Розвив емпіричну філософію Локка і Берклі до її логічного завершення; його погляди поставили в глухий кут розвиток філософії. Всі наші ідеї (за Юмом) скопійовані з наших вражень: «необхідність є дещо, існуюче в розумі, а не в об’єктах». Приймаючи на віру наші найнесуперечливіші очікування (наприклад, те, що завтра зійде сонце), ми не маємо права стверджувати, що ці сподівання виправдаються. Тобто судження «А є причиною Б» ніколи не можна прийняти, і нашу схильність прийняти його можна пояснити лише законами звички і асоціації. Між об’єктами немає зв’язку; це лише наша звичка. Скептицизм: нічого не можна пізнати через досвід, ніяка віра не може бути заснована на розумі. За таким заперечення раціональності відбувся грандіозний спалах ірраціональної віри (Ніцше, Шопенгауер); тобто зростання алогізму 19-20 ст. є продовженням юмівського руйнування емпіризму.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 423; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |