Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Загальна характеристика філософії 19 ст




Раціоналізм к.18 - поч.19ст. – Гегель завершив розвиток філософії, адже він завершив свою систему: «Все розумне дійсне, а все дійсне – розумне» («Філософія права»).

Після 1848р. постає питання: в чому ж полягає розумність дійсності? Це криза раціоналізму через кризу соціального буття.

Матеріалізм – природодослідники прагнули довести, що ідеального не існує. Виникає «вульгарний матеріалізм»: «Думка відноситься до мозку як жовч до печінки», тобто мозок виробляє думки (Я.Мюлєшотт, К.Фогт).

Криза в філософії.

Школа гегельянства: Макс Штірнер, праця «Єдиний і його власність» (теза: «Привиди бродять по світу»). З цієї школи вийшли Маркс і Енгельс.

Формується тенденція до подолання кризи раціоналізму:

1. Створення нових раціоналістичних учень: - 1-й позитивізм (О.Конт, Г. Спенсер) і 2-й позитивізм (Б.Расел, Л.Вітгенштайн): філософія повинна спиратися на факти;

- неокантіанство (Магбурзька школа, Баденська школа);

- феноменологія.

2. «Бунт проти розуму»: не абсолютизація розуму, а певне місце розуму:

і рраціоналізм – як система, у А. Шопенгауера. Вчення, згідно якому вирішальним фактором в пізнанні і світогляді грають не сили розуму, а іррц-не начало (від лат. ірратіоналіс – нерозумний, несвідомий), що передбачає визнання домінуючої ролі інстинкту, інтуїції, віри, тобто всіх зрізів дух. начала, які протиставляються розсудку, мудрості. (С.К’єрк’єгор, Ф.Ніцше, А.Бергсон). Філософія життя: усі питання пояснюються як єдине ціле.

3. Виникнення марксизму: в сфері філософії Маркс спирався на матеріалізм Фоєрбаха і на ф-ю Гегеля. Праця «Капітал»: 3-и закони діалектики; принцип сходження від абстрактного до конкретного; с-ма категорій.

Напрями в філософії: матеріалізм і ідеалізм; раціоналізм та ірраціоналізм. Отже, історія філософії проявляється у їх взаємодії; всі ці вчення обґрунтовані людським розумом.

Де межа сутності?

В філософії 19 ст. відбувся перехід до некласичної форми філософії: виникає ірраціоналістична тенденція – філософія життя (С.К'єрк'єгор, Ніцше, Бергсон).

А.Шопенгауер (1788-1860) – представник іррац-му. Несвідоме як універсальна іррац-на стихія, непідвладна ніяким раціон. методам дослідження. Світ як Воля і уявлення. Песимістична етика.

С.К’єрк’єгор (1813-1855) – представник ф-ї життя – напрям як опозиція клас.рац-му і як реакція на кризу механістичного природознавства, що базується на пр-пі строгості і точності досліджуючого розуму. Спираючись на трад-ї нім.романтизму, ф-я життя представлена, наприклад, Ніцше, Бергсоном, Шпенглером підходить до життя як до первинної і вихідної реальності в побудові ф-х вчень. К’єрк’єгор висловлював недовіру до розуму, висунувши ідею «екзистенціального мислення» - пов’язане з внутр. дух-м життям особистості. Індивід – самодостатній, але і нещасний, одинокий в світі, ніби в’язень в одиночній камері. Страх буття. Істина – в абсурді.

Ф.Ніцше (1844-1900) – родоначальник ф-ї життя. Світ як постійне становлення, вічний коловорот одного і того ж. Воля до влади. Любов до долі. Образ надлюдини. Два начала в мистецтві – аполонівське і діонісійське. Стверджував, що сократизм своїм раціоналізмом зруйнував античний міфологічний світогляд і своєю іронією вбив його, не запропонувавши нічого на заміну. А.Бергсон (1859-1941).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 614; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.