КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія Стародавнього світу
Теоретичною реконструкцією, інтерпретацією і критичним осмисленням філософського знання, з'ясуванням внутрішнього зв'язку і взаємозумовленості його складових представлених різними філософськими течіями, напрямами і школами, а також виявленням їх своєрідності і соціокультурної зумовленості займається історія філософії. Історія (грец. historia — дослідження; знання, наука) філософії — філософська дисципліна, предметом якої є процес виникнення і розвитку філософських поглядів і вчень. Цей розділ найбільш розроблений у філософії, адже філософія є нічим іншим як її власною історією. Історія філософії охоплює всю множину ідей, положень, концепцій світової філософської думки. Новітня західна філософія (М. Хайдеггер, Ж. Дерріда) заперечує наявність в ній вічних (наскрізних) тем і проблем, переконує, що всі філософські вчення є оригінальними системами, непідвладними будь-якому історичному поступу, тобто незалежними одна від одної позачасовими духовними цінностями, які уособлюють творчу індивідуальність та оригінальність ідей їх авторів. Однак такий підхід руйнує загальнофілософський простір, ігнорує існування вічних (інваріантних) філософських питань, унеможливлює плідний діалог між філософами різних поколінь, шкіл і традицій. До них належать буддизм, джайнізм і чарвака-локаята. Буддизм – світова релігія, морально-етичне вчення зі значними філософськими вкрапленнями. Як і більшість шкіл індійської філософії, вважає, що життя – це шість шкіл індійської філософії, вважає, що життя – це страждання. «Чотири благородні істини» Будди проголошують: існує страждання, є шлях, можна припинити страждання, є шлях, який веде до цього. Причиною страждання є бажання людей. А спосіб регулювання їх є восьмиступеневий шлях морального вдосконалення людини: правильне розуміння, правильне прагнення, правильна думка, правильна мова, правильна дія, правильний спосіб життя, правильні зусилля, правильна зосередженість. Цей шлях є нічим іншим, як засобом опанування бажаннями. На цьому шляху досягається нірвана – стан незворушності й спокою, який перериває сансару – безкінечність народжень. Джайнізм виник водночас з буддизмом, має спільні з ним мотиви. Вважає, що перервати карму (долю, прокляття) Санжари можна аскетичним життям. Чарвака-локаята – єдина матеріалістична школа Давньої Індії. Основою світу вважає п’ять елементів – воду, вогонь, землю, повітря і ефір. Кожний з них складається зі своїх атомів, які незнищенні й незмінні. Заперечує водійське вчення про карму і сансару, існування Бога і душі. Її моральному вченню притаманний відхід від уставлених традицій індійської культури. Індійська філософія, витоки якої сягають 2,5-тисячолітньої давнини, також була специфічною, адже вона була переважно релігійно-ритуальною. Основні філософські тексти — Упанішади (VIII—VII літ. до н. е.), Веди (перша половина І тис. до н. е.) наголошують, що сенс людського існування полягає у шануванні Бога, до якого ведуть три шляхи: праведне життя відповідно до релігійних настанов; «правильне» пізнання Бога через розмірковування, роздуми; наближення до Бога через демонстрацію безмежної любові до нього. У давньокитайських і давньоіндійських текстах ще не вживали термінів «філософія», «філософ». Як специфічна форма духовної культури філософія виникла в давні часи і подолала складний шлях. Щодо того, коли і де виникли перші філософські вчення, деякі авторитети філософії дотримувалися західноцентричної точки зору. Так, Гегель вважав, що «філософія у власному сенсі започатковується на Заході». Саме тут в античну добу, за його словами, виявилася свобода самосвідомості, що і породило філософію. У східних народів мислення тоді перебувало на стадії спостереження, тобто на дофілософському рівні. Однак західноцентризм у поглядах на походження (генезис) філософського знання поступово був подоланий. Становлення філософської думки у країнах Давнього Сходу (Єгипет, Вавилонія, Індія, Китай) почалося задовго до виникнення першоєвропейської — античної (давньогрецькі) філософії. У давньосхідній філософії поєднані міфологічні уявлення із зачатками наукових узагальнень про світ (космологія). Так, у Вавілонії, країні, яка існувала у VI—V ст. до н. е. (територія сучасного Іраку), виникає астральний (зоряний) світогляд, який ґрунтувався на вірі у здатність світил безпосередньо визначати долю людей і держав. Звідси пішла астрологія (грец. astran — зірка). У міфологічній символічній формі вавилонські мудреці вчили, що проблема світу і темряви, боротьби добра і зла зумовлюється й уособлюється природою і взаємодією Сонця і Місяця. У їх розумінні саме Місяць є джерелом світла («батько батьків»), а Сонце — джерелом темряви, адже на його фоні блиск Місяця непомітний. Звичайно, не ці (міфологічні, космологічні за суттю) тлумачення визначають внесок вавилонян у світову науку і філософію (натурфілософія), а передусім започатковані на Давньому Сході геометрія, математика, алгебра, астрономія. Саме вавилоняни створили шістдесяти-кратну «позитивну систему» письмового числення (година дорівнює 60-ти хвилинам, одна хвилина — 60-ти секундам). Ще в VI ст. до н. е. в Халдеї (держава на узбережжі Персидської затоки, яка з часом була включена до Нововавилонського царства) почалися астрономічні спостереження, які супроводжувалися астрологічними пророцтвами і прогнозами. Пізніше словом «халдей» почали називати кожного, хто займався астрономічними спостереженнями. У формування давньосхідної філософії значний внесок зробили давньоєгипетські мудреці. Вони одними з перших збагатили культуру мислення ідеєю єдиного в усьому — взаємопов'язаної роздвоєності цілого, в алегоричній формі виклали принцип першоджерела всього, що існує. Таким першопочатком для них було Сонце. Створюючи культ Сонця, якому притаманні такі властивості, як життя, світло і тепло, давні єгиптяни символічно пояснювали чотири стадії його вічного життя, природу чотирьох пір року і його поділ на 12 місяців (12 знаків Зодіаку), що деталізують етапи сонячного кругообігу. Плідними для наступних поколінь філософів виявилися і вчення єгипетських мудреців про існування трьох світів: духовного, матеріального та інтелектуального, які, на їх думку, зумовлені рухом трьох небесних сфер. Духовний світ, за їх вченням, породжує сферу причин, матеріальний — сферу наслідків і впливів, інтелектуальний (духовний) — сферу медитації (лат. meditatio — зосереджений роздум). На становлення діалектичного погляду на природу і мислення вплинуло й уявлення давніх єгиптян про існування активного принципу всього сущого (ідея богині Ісіди — духовне начало) і пасивного принципу (ідея бога Осіріса — матеріальне, природне начало). Характерною особливістю давньоєгипетської і всієї тогочасної східнофілософської думки було подання елементів астрономічних і математичних спостережень у формі містерій (грец. musteron — таємниця) — утаємничених знань та одкровень, доступних лише обраним, посвяченим (ініційованим) у ці таємниці. Згідно з легендами засновник єгипетської вченості Гермес Трисмегіст передавав жрицям і античним філософам ці таємниці у формі міфів, алегорій, емблематичних фігур. Герместична філософія істотно вплинула на філософські погляди Платона і Піфагора, а також позначилася на сучасних концепціях герменевтики та інших новітніх філософських вченнях. Отже, зачатки філософської думки, формування її першопонять розпочалося в країнах Давнього Сходу задовго до виникнення перших давньогрецьких філософських шкіл. Попри те, що деякі греки вважали себе творцями філософії, найосвіченіші з них визнавали, що філософська мудрість прийшла у Європу зі Сходу. Не були ще системно організованими і філософські погляди мислителів Давнього Китаю й Індії. Конфуціанство — вчення китайського філософа, творця однієї із перших зрілих філософських концепцій Кун-Фуцзи («вчителя Кун») (прибл. 551-479 до н. е.) є етико-релігійним, оскільки позбавлене натурфілософської частини (основи філософії західного зразка як світоглядної теорії). Питання онтології, космології, логіки в конфуціанстві майже відсутні. Тільки у працях послідовників Кун-Фуцзи, насамперед Мен-цзи і Чжу Сі, конфуціанство набуває певних системазованих ознак. Однак неоціненним є значення конфуціанської філософії в становленні таких важливих складових філософії, як етика і філософська педагогіка. Засновником конфуціанства - етичної філософсько-релігійної доктрини – є Конфуцій, який жив і проповідував своє вчення в епоху «боротьби царств». Конфуціанство вважається духовною основою китайського суспільства. Мудрець Кун Фуцзи (справжнє ім’я Конфуція) є водночас і виразником китайської моральності (він висловив те, що китайці на рівні стихійної свідомості вважали істиною), та її творцем, оскільки надав їй чітких канонічних форм. Конфуціанство – філософське вчення, яке проголошує верховенство добра у світі, захищає непорушність установлених небом суспільних норм. Основою конфуціанської моральної концепції є вчення про жень – людинолюбства. Важливим місцем у вченні Конфуція посідає поняття «лі» (правило, норма, ритуал, церемоніал). Неухильно дотримуватися установленого «лі» - одна з головних вимог конфуціанства. Без «лі» не може існувати держава. Якщо не існує «лі», то немає відмінностей між правителями і підданими, верхами і низами, літніми і молодими. Засновником даосизм – другої за значенням течії у філософії Китаю = є Лао-цзи, якому приписується авторство трактату «Дао де цзін». Якщо конфуціанство в основному звернуте до суспільної проблематики, то дао-сизм зосереджується на природі, світі. Основним його поняттям є дао – шлях, доля, природна закономірність, всепороджаюча порожнеча, невидиме, яке наявне у видимому. Воно позбавлене форми, перебуває в безперервному русі. «Перетворення невидимого (дао) безкінечні. (Дао) – найглибинніші ворота народження… Воно існує вічно… і його дії невичерпані», - зазначається в трактаті. Даосизм – філософське вчення, згідно з яким природа і життя людей підпорядковані загальному божественному законові дао. Трактат «Дао де цін» містить чудові зразки наївної діалектики, зокрема здогади щодо місяця протилежностей у світі. «Коли всі в Піднебесній (так китайці називали свою державу) дізнаються, що прекрасне є прекрасним, що добро є добром, виникає і зло. Тому буття і небуття породжують одне одного…» Всі істоти містять у собі протилежні часточки – «ян» та «інь».
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 714; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |