КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Суспільство і природа
Як і інші розділи філософського знання, соціальна філософія прагне з'ясувати сутність суспільства і відобразити її у понятійно-концептуальний (теоретичний) спосіб. Суспільство — системно організована «форма соціальної матерії», яка протистоїть природі, якісно відрізняється від неї. Суспільство як спільнота людей виникло в лоні «матері-природи», воно пов'язане з нею тисячами видимих і невидимих зв'язків, перебуває як відкрита система в стані безперервного обміну речовиною, енергією та інформацією з природним середовищем. Історія суспільства сприймається як частіша історії природи. Людина як головний діяльний суб'єкт суспільного життя є біосоціальною істотою. Існують різні погляди та уявлення щодо з'ясування відношення суспільства і природи. Утвердилася думка, що людина — «цар природи», котрий предметно-практичною діяльністю, за допомогою техніки, перетворює природу, підкорює її собі і водночас змінюється сам. Однак ця точка зору поступово змінюється в новітній філософії. Доктрина «панування» людини, суспільства над природою поступається місцем концепції коеволюцїі «коеволюція» пов'язане близьке за змістом поняття «коекзистенція». Його запровадив італійський філософ Школо Аббаньяно. Констатація надприродної, надорганічної якості соціуму логічно потребує з'ясування причин виникнення суспільства, чинників, що зумовили появу суспільства як спільноти людей, сформували систему їх співжиття. Автори природно органічної (еволюційної) теорії походження суспільства (Платон, Арістотель) доводили, що людина за своєю природою є суспільною істотою. Держава — це «велика людина» (Платон), в ній наявна гармонійна взаємодія людських соціально налаштованих істот. Людина — це «політична тварина» (Арістотель), тобто полісна, державна. Тому співжиття людей є природною потребою, держава є похідним від «колективної людини» утворенням, наслідком еволюції, збагачення і розвитку форм людського спілкування. Прибічники договірної теорії (Епікур) доводили, що суспільство виникає внаслідок свідомої домовленості щодо норм і правил поведінки між людьми заради забезпечення власної безпеки та благополуччя, спільного протистояння зовнішньому та внутрішньому злу. Положення про природну еволюційну зумовленість появи суспільства і суспільного договору як її вирішальної причини зумовили дві стрижневі лінії подальшого розроблення цієї фундаментальної ідеї соціальної філософії. У Нові часи ці полярні концепції розвивали Т. Гоббс і Ж.-Ж. Руссо. Перетлумачуючи міркування своїх попередників, Т. Гоббс доводив, що за своїм природним станом люди керуються виключно власними егоїстичними інтересами, що зумовлює «війну всіх проти всіх». Для уникнення постійного розбрату вони змушені укладати контракт (договір) про співіснування, утворюють державу, яка спонукає їх додержуватися домовленості. На відміну від нього Ж.-Ж. Руссо вважав, що за своєю природою люди є альтруїстами (фр. altruisme — безкорисливе піклування про благо інших людей), вільними і рівними істотами, а держава утворилася на засадах добровільної згоди про їх співпрацю. З ідеєю щодо природи і причин утворення суспільства пов'язане вчення про соціальні зв'язки і відносини, які інтегрують людей у спільноту (людство, етнос). Кожне суспільство є певною єдністю, яка виявляє себе в упорядкованості, узгодженості життя всіх індивідів і функціонує як цілісність. Це не виключає наявності суперечностей, в т. ч. протилежних інтересів окремих індивідів і соціальних груп, що породжує різні форми їх протиборства. Взаємодія цих суперечностей і конфліктів, а також визначення спільних Цілей зумовлює внутрішню динаміку суспільного життя, його розвиток, безперервний поступ. Це означає, що суспільство є системою міжлюдcьких індивідуальних та колективних зв'язків, їх взаємодії із суспільними організаціями, державними інститутами та установами. Поділ суспільства на сфери є досить умовним. Соціальна філософія розрізняє такі сфери: 1) матеріальну; 2) соціальну, де відбувається відтворення безпосереднього людського життя; 3) духовну; 4) організаційну, яка передбачає управління суспільними процесами, в т.ч. політичними, спеціалізоване продукування суспільних відносин. К. Маркс доводив, що «спосіб виробництва матеріального життя зумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі». Соціальній філософії відомо чимало філософських концепцій, згідно з якими характер суспільства визначається насамперед суб'єктивними (релігійними, культурними, ідеологічними, духовними) чинниками.". Популярними є ідеї системного та структурно-функціонального розуміння суспільства, його аналіз в контексті теорій формації і цивілізації, витлумачення конкретних соціальних устроїв як фрагментів світового, планетарного суспільного ладу. У зв'язку з цим соціальна філософія з'ясовує сутність таких категорій, як «суспільна формація» і «цивілізація». Теорія суспільно-економічної формації є одним із основних вчень марксистської матеріалістичної соціальної філософії, що використовується для визначення суспільства як певної історичної сходинки його функціонування. Ґрунтується вона на положеннях про невпинний прогресивно-висхідний поступ суспільства, який внаслідок дії загальних соціальних законів поетапно і послідовно рухається. Теорія цивілізації, започаткована французьким мислителем Мірабо і розвинута у працях Л. Моргана і М. Данилевського, також застосовується на позначення якісного стану суспільства, наголошує на ступені розвитку культури як сукупності духовних і матеріальних досягнень. Її засновники вживали термін «цивілізація» як протиставлення цивільного (громадянського) суспільства варварському, дикунському. У другій половині XX ст. категорія «цивілізація» широко використовується в історичних, соціологічних і філософських дослідженнях. Існують різні типи цивілізації: глобальні, регіональні, локальні. їх розрізняють за соціально-економічним устроєм, релігією, расою, системою цінностей, ідеологією. Цивілізація може географічно-просторово збігатися з національними кордонами або істотно виходити за їх межі. Вона може охоплювати всю Землю (ідеться про світову цивілізацію). Одним із провідних у сучасній теорії цивілізації є запропоноване К. Ясперсам положення про «осьовий час», яке виражає єдність людської історії, наголошує, що, попри локальний характер утворення, різні цивілізації у своїй історії уособлюють єдиний духовний "рух (одухотворення), значущий для всього людства. Серед численних ідей соціальної філософії багато прихильників має ідея про закономірний характер поступу прогресивного розвитку суспільства. Гегель доводив, що люди творять свою суспільну історію не за власними примхами. Еволюція і революція є двома сторонами єдиного суспільного процесу: поступові, переважно кількісні, зміни є передумовою революції, різкі «раптові» перевороти, радикальні зрушення, перехід від одного якісного стану суспільства (форми власності, типи державного правління) до іншого — еволюції. Це зумовлює подальше еволюційне вдосконалення вже народженого нового, ритміку функціонування різних суспільних механізмів, дія яких у своїй сукупності визначає сутність і зміст суспільного життя. К.-Р. Поппер: «Ми здатні впливати на майбутнє і не лише за допомогою наших етичних переконань і вірувань, а й за допомогою нашої готовності взяти на себе відповідальність, за допомогою критичного до себе ставлення, завдяки здатності вчитися і розучуватися, завдяки нашому скептицизму в оцінці ідеологій, особливо ідеологій історичного характеру». Сучасна соціальна філософія осмислює і проблему відносин народної маси та особистості. Важливого значення набуває у сучасному філософському мисленні і проблема суспільного лідера, якому мають бути притаманні риси справжньої особистості — знання, моральність, відповідальність, рішучість, принциповість.
Досліджуючи суспільство як устрій спільного людського життя, що докорінно відрізняється від природно-тваринного світу, філософська теорія соціуму доводить, що за своєю сутністю суспільство є системою відносин (зв'язків) і соціальних інститутів, які породжені практикою спільного існування людських спільнот, їх взаємопов'язаною діяльністю. Соціальний світ — складне утворення, результат взаємодії економічних, культурних і духовно-ідеологічних чинників, які зумовлюють соціальний статус індивіда, його ціннісні, культурні уявлення щодо сенсу своєї суспільної діяльності.
Література: 1. Андрущенко В., Михальченко М. Сучасна соціальна філософія: Курс лекцій. – К.: 1996. 2. Бойко Ю. Шлях нації. – Париж-Київ-Львів, 1992. 3. Братко-Кутинський О. Феномен України. – К., 1996. 4. Винниченко В. Відродження нації: у 3 т. – К., 1996. 5. Донцов Д. Історія розвитку української національної ідеї. – К., 1991. 6. Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. – М., 1991
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 718; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |