КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософія культури
Предметом філософії культури є феномен культури. Вона є однією із найширших і багатозначних категорій філософії, а також соціогуманітарної науки загалом. Культура — форма діяльності людей зі створення, відтворення й оновлення свого соціального буття, втіленого у вироблених матеріальних і духовних цінностях. У широкому філософському сенсі культурологію є все створене людиною, на відміну від породженого природою. Стосовно філософії нерідко вживають термін «філософська культура». Він виражає усвідомлення того, що філософія є витвором духовної творчості людства, вона не просто включена в культуру. У цьому сенсі філософія постає як самосвідомість культури. «Філософія» - єдина галузь духу, яка є рефлексією над всією культурою, її тенденціями». Філософія культури — галузь філософського знання, яка вивчає світоглядні аспекти духовної творчості людей, що втілюється у створенні культури. Філософія культури, на відміну від культурології (культурна антропологія, професійна культура, історія культури. Сутність культури можна осягнути лише через діяльність людини. Не випадково Цицерон називав філософію «культурою душі». «Хто хоче знати, що являє собою людина, той має також і насамперед знати, що таке культура» (М. Ландеман). Одним із головних завдань культури є формування освіченої, цивілізовано розвиненої особистості. У теоретико-філософському вченні про культуру часто порушується питання співвідношення культури і цивілізації, ініційоване О. Шпенглером. Цивілізація — великий етап в культурній еволюції людства. Цивілізація — це «застигла культура», яка втрачає свою динаміку, здатність розвиватися. Культура — протилежна цивілізації, зовнішня щодо людини. Філософія культури досліджує закономірності культурного процесу на всіх його головних етапах; функціональне призначення культури, засобами якої відбувається духовно-практичне освоєння світу; понятійний апарат культури. У, цьому аспекті визначають універсали культури — найзагальніші, незмінні (інваріантні) поняття, принципи, критерії культури. Завдяки наявності таких універсалій культура на всіх етапах свого історичного розвитку зберігає системність і певну єдність основних структурних елементів. Філософія культури фіксує своєрідну єдність цих сутнісних засад культурного життя суспільства, враховує їх, з'ясовуючи структуру, функціональні особливості культури. Це положення шпенглерівської концепції культури є предметом полеміки. У зв'язку з цим актуалізується проблема загальнолюдського (вселюдського) і національного в культурі. Загальнолюдська культура — спільне, притаманне для будь-якого представника людського роду. У сучасному світі це поняття має передусім моральне, ціннісне навантаження, тому невипадково його позначають як «загальнолюдські цінності». Особливе місце у філософії культури посідає проблема культурних цінностей — основи культури, яка визначає особливості її конкретних різновидів, важливою складовою загальної філософської теорії цінностей. Національна культура — сукупність цінностей, притаманних певній нації, специфічних форм життя конкретного етносу (гірські народи, населення островів, приморських або пустельних територій). Наприклад, національна культура українців є культурою лісостепового східнослов’янського типу основою якої є ідеї православ’я, а класична архітектура має барокові ознаки. Національна культура здебільшого проявляє себе у формах духовного життя (мова, художня творчість, особливості народних звичаїв тощо). Важливим елементом національної культури є мова. Національне не є антиподом загальнолюдському. «Загальнолюдське забезпечується тільки тоді, коли спирається на власну національність кожного народу» (Ф. Достоєвський). Національна культура поповнює загальнолюдську тоді, коли розвинуті в ній цінності стають надбаннями всього людства, потрапляють до загальної культурної скарбниці. Зміст світового культурного процесу розкривається тільки через обмін цінностями кожної культури. Враховуючи оригінальність української національної культури, народних традицій, звичаїв, типів господарювання, нормативів поведінки, не можна не зважати на те, що українська культура століттями перебувала під сильним впливом литовської, польської, російської та інших культур. Філософія культури не лише виявляє сутнісні ознаки культури, її закономірності і тенденції, а й з'ясовує, визначає «білі плями» в культурологічному знанні, формулює його проблеми. Проблемною актуальністю позначений її розділ, у якому йдеться про суперечності сучасного культурного процесу, кризові ситуації, що постійно супроводжують поступ культури. Для молодої української держави значущим є питання про поєднання національних культурних цінностей, традицій із здобутками світової культури. Важливе значення має і з'ясування відношення світської (секулярної) культури, У т.ч. науки, освіти, і культури різноманітних релігійних конфесій, насамперед православ'я, масової, авангардистської («популярної») культури з культурою елітарною, класичною. Окремим розділом у філософії культури є питання про перспективи культурного поступу в сучасному інформаційному суспільстві. Уперше в історії філософії до проблеми цінностей звернувся Арістотель. На його думку, засадничим поняттям, яке зумовлює існування людських уявлень про «бажане» і «належне», є поняття «благо». Благом «називають або те, що є кращим для кожного сущого..., або те, що робить благами інші причетні до нього речі, тобто ідею блага» Аксіологія (грец. axia — цінність і lоgos — вчення) — філософська теорія цінностей, що з'ясовує якості і властивості предметів, явищ, процесів, здатних задовольнити потреби, інтереси, запити і бажання людей. Цінністю є все, що для людини значуще, має особистісний або суспільний смисл. Світ цінностей багатоманітний. Він охоплює матеріальні і духовні, соціальні і політичні, естетичні та етичні цінності. Цінності поділяють також відповідно до їх носіїв на: індивідуальні, групові (колективні, національні), вселюдські. До вселюдських цінностей належать цінності добра (блага), свободи, істини, правди, творчості, краси, корисності, віри, надії, любові. Індивідуальними цінностями є життя (вітальні цінності), щастя, благополуччя, здоров'я, родинний добробут. Національні цінності охоплюють такі доброчесності, як незалежність, добросусідство, патріотизм, гідність, соціальний спокій, мир тощо. У будь-якій сфері людського життя і діяльності функціонує своя система цінностей. Основною формою, у якій функціонують цінності, є ідеали — уявлення про щось неіснуюче, уявне, досконале, бажане. У змісті ідеалів проявляються такі особливості цінностей, як надії, сподівання на краще майбутнє, очікування бажаного. Такими є ідеали всебічно розвиненої особистості або суспільства, у якому будуть задоволені всі розумні потреби людини. Однією із найвищих людських (суспільних) цінностей є свобода — особливий стан зумовленості духовної реальності; універсалія культури суб'єктивного ряду, що фіксує можливість діяльності і поведінки за відсутності зовнішнього примусу. Філософія народжувалася як свободомислення. Якщо філософія є квінтесенцією (найголовнішим, найсуттєвішим) культури, то свобода — душею філософії. Смислоутворювальною основою реального людського буття є аксіологічні чесноти, вони визначають характер світоставлення особистості, зумовлюють його оптимістичну чи песимістичну спрямованість, що на сьогодні має важливе Значення. Невипадково чимало сучасних філософів вважають, що проблематика цінностей виходить на передній план серед всіх філософських напрямів XX—XXI ст. Все це надає нових стимулів до осмислення проблеми людини, яка своєю діяльністю здатна створювати або руйнувати світ цінностей. Питання про загальнолюдські (вселюдські) цінності є проблематичним, неоднаково тлумачиться у різних культурно-філософських традиціях. Основою загальнолюдського є визнання значення людини, її безумовної цінності. Категорія «цінність», як і всі філософські поняття, є цариною людського розуму. Тільки людині притаманна здатність оцінювати, надавати значення, свідомо діяти стосовно навколишнього світу. Здатність людей утворювати світ цінностей і жити в ньому — одна із важливих проблем філософської антропології — вчення про людину. Література: 1. Гегель. Философия религии. В 2 т. – М., 1976. 2. Дейвіс Б. Вступ до філософії релігії. – К., 1996. 3. Кимелев Ю.А. Современная западная философия религии. – М., 1989. 4. Паскаль Б. Мысли. – М., 1974. 5. Розанов В.В. Место христианства в истории // Религия и культура. – М., 1990. 6. Черній А.М. Онтологія духовності (Антропологічна цілісність у релігієзнавчому вимірі). – К., 1996.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 2089; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |