КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Співвідношення традиції і вчинку в психології Стародавнього Китаю
Тема 3. Становлення психології у стародавньому світі Міф про Амура та Психею. В давніх уявленнях поступово породжувались ідеї про всезагальну силу, що лежить в основі життя. У Давній Греції цю силу називали Еросом. Він був єдиноосновою впорядкування і процвітання світу, смислом всього, що здійснюється в природі. Поєднання двох вихідних понять – Ероса і душі знаходить відображення у працях Платона «Бесіда про любов», у З.Фрейда – вченні про ерос і танатос. Апулей У «Метаморфозах або Золотому віслюку» виклав легенду про Амура та Психею з уособленням психічних здатностей людини.
Література 7. Ждан А.Н. История психологии от античности до наших дней. - М., 1990. 8. Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии / Отв. ред. Е.В. Шорохова. – М., 1988. 9. Марцинковская Т.Д. История психологии. – М., 2001. 10. Проблемы теории и истории развития психологии: Материалы симпозиума. - М., 1962. 11. Роменець В.А. Історія психології стародавнього світу і середніх віків. - К., 1983. 12. Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии. - М., 1959.
1. Співвідношення традиції і вчинку в психології Стародавнього Китаю. 2. Психологія “недіяння” і "правил поведінки": даосизм і конфуціанство. 3. Релігійні ідеї Стародавньої Індії. 4. Виникнення буддизму, індуїзму, йоги.
Перші психологічні ідеї Стародавнього Китаю викладені в учіннях давніх китайських мислителів Кун Фудзи (Конфуцій), Моцзи, Сюньцзи, Янчжу і зосереджені на співвідношенні традиції і вчинку. В одних теоріях акцент робиться на традиції, освяченій в дао, в інших – на перетворювальній активності вчинку. · «Дао» - вихідна основа буття, яка визначає світопорядок і місце людини в ньому; шлях людини, першопричина Всесвіту. Дао можна розуміти як всезагальну душу, яка входить і виходить з людини, стає окремою душею. В Давньому Китаї дао є нормою, порядком, еталоном, що визначає досконалу поведінку людини. Відповідно до дао, від самої людини залежить, чи буде вона здійснювати досконалу поведінку.
Сюньцзи: визначає традицію передусім як єдину опору існування спільноти й окремої людини, визначає ритуал вищою формою людської поведінки. Окрему людину можна оцінювати залежно від того, що вона особисто внесла своїми вчинками у скарбницю народної культури, чим вона відрізняється від інших людей. Моцзи: вчинок, який спрямовується на підтримання традиції та є актом самотворення, самовиховання людини, не залишає традицію в її попередньому стані, а покликаний змінити її. Зміна традиції є щоразу нове творення добра. Янчжу: аналізуючи життєвий шлях людини, зображує його примарність, безперспективність, безрадісність, безсмисленість. Смисл традицій та ритуалу визначається як принцип «взаємного співчуття». Кун Фуцзи (Кунфуцій): Для підтримання традиції людина має виховувати, вдосконалювати самого себе у вчинкових актах. Саме тоді вона діятиме згідно з ритуалом. А це є досягненням стану «середини», позбавленого гострих відчуттів, стану гармонії з ритуалом, що є підставою для розквіту всього сущого.
2. Психологія “недіяння” і "правил поведінки": даосизм і конфуціанство. Даосизм. У давній психології Китаю «дао» вважається вихідною основою буття, що безпосередньо спрямовує поведінку людини. Дао неможливо виразити словами, воно безіменне і невимовне, воно є началом неба і землі. Дао визначає все, а людина цілком перебуває у його владі, тож будь-яка її діяльність, що виходить за межі принципу дао, стає поведінкою неістинною. Будь-яка діяльність людини буде недоконаною перед дао. «Ось чому недіяння завжди приносить спокій» (Лаозци). Мова іде не про звичайну бездіяльність, а про утримання від дії, яке є моральною нормою і навіть психоетичною активністю:
«Слід зробити своє серце безпристрасним, твердо зберігати спокій, і тоді всі речі самі будуть змінюватись, а нам залишиться споглядати їх обернення… …Той, хто знає постійність, стає досконалим, той хто досяг досконалості, стає справедливим; той, хто здійснив справедливість, стає володарем. Той, хто стає володарем, наслідує небо. Той, хто наслідує небо, наслідує дао. Той, хто наслідує дао, вічний і до кінця життя такий володар не буде зазнавати небезпек» (Лаоцзи). Конфуціанство. Кун Фуцзи описав якості людської душі, виходячи з якості першоелементів. Особливі якості першоелементів безпосередньо приводять до виникнення відчуттів: § вогонь – горить і піднімається вгору – сворює гірке; § вода – мокра і тече вниз – створює солоне; § дерево – піддається згинанню і випрямлянню – створює кисле. § метал – піддається зовнішньому впливові, змінюється – створює гостре; § земля – приймає посів і дає врожай – створює солодке. Ці 5 начал сворюють смакові відчуття, а 5 характерологічних рис безпосередньо виводяться з психічних процесів: o зовнішній вигляд – гідність – суворість поведінки; o мова – дотримання істини – акуратність; o зір – гострота – прозорливість; o слух – тонкість – обачливість; o мислення – проникливість – мудрість. Вищий етичний принцип поведінки Конфуцій пов’язує з ученням про «золоту середину». Визначаючи співвідношення виховання і природності у людині, він вказує, що «коли природність переважає над вихованістю, людина є «примітивною». Якщо ж вихованість переважає над природністю, вона подібна до вченого-книжника. Коли ж вихованість і природність у людини врівноважать один одного, вона стає благородною». Сутність душі, за Конфуцієм, - натуральна за своїм характером, досконала в собі, але у складностях життя вона забруднюється. Звільнення душі від цього бруду і є шляхом самовдосконалення [ 3 ].
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 984; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |