КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Лекція 29
Голландський пейзажний та натюрмортний живопис 17 ст. Відмітною рисою розвитку голландського мистецтва була значна перевага серед усіх його видів живопису. Картини прикрашали будинку не тільки представників правлячої верхівки суспільства, але і небагатих бюргерів, ремісників, селян; вони продавалися на аукціонах і ярмарках; часом художники використовували їхній як засіб сплати по рахунках. Професія художника не була рідкісної, живописців було дуже багато, і вони жорстоко конкурували між собою. Мало хто з них міг прокормити себе живописом, багато хто бралися за самі різні работы: Стін був трактирником, Хоббема - акцизним чиновником, Якоб ван Рейсдаль, - лікарем. Бурхливий розвиток живопису порозумівалося не тільки попитом на картини тих, хто хотів прикрасити ними своє житло, але і поглядом на них як на товар, як на засіб наживи, джерело спекуляції. Позбувшись від безпосереднього замовника - католицької церкви або впливового мецената-феодала, - художник цілком виявлявся в залежності від запитів ринку. Смаки буржуазного, суспільства визначали шляхи розвитку голландського мистецтва, і художники, що виступали всупереч їм, що відстоювали свою самостійність у питаннях творчості, виявлялися ізольованими, передчасно гинули в нестатку і самітності. Причому це були, як правило, самі талановиті майстри. Досить назвати імена Хальса і Рембрандта. Головним, об'єктом зображення для голландських художників була навколишня дійсність, ніколи раніше що не знаходила настільки повного відображення в добутках живописців інших національних шкіл. Звертання до всіляких сторін життя приводило до зміцнення реалістичних тенденцій у живописі, що веде місце, у якій зайняли побутовий жанр і портрет, пейзаж і натюрморт. Ніж правдивіше, глибше відбивали художники реальний світ, що відкривається перед ними, тим більше значними були їхнього твору. У кожнім жанрі існували свої відгалуження. Так, наприклад, серед пейзажистів були мариністи (що зображували море), живописці, що віддавали перевагу видам рівнинних місць або лісові хащі, були майстри, що спеціалізувалися на зимових пейзажах і на пейзажах з місячним світлом: серед жанристів виділялися художники, що зображували селян, бюргерів, сцени гулянок і домашнього побуту, сцени полювання і ринків; були майстри церковних інтер'єрів і різних видів натюрмортів - "сніданком", "десертів", "крамниць", і т. п. Позначилися риси обмеженості голландського живопису, що служить для її творців число розв'язуваних задач. Але разом з тим зосередження кожного з художників на визначеному жанрі сприяло отточенности майстерності живописця. Тільки самі великі з голландських художників працювали в різних жанрах. Становлення реалістичного голландського живопису проходило в боротьбі з итальянизованим напрямком і маньєризмом. Представники цих напрямків кожен по-своєму, але чисто зовні запозичали прийоми італійських художників, глибоко далекі традиціям національного голландського живопису. На ранньому етапі становлення голландського живопису, що охоплює 1609-1640 р., реалістичні тенденції яскравіше виявлялися в портреті і побутовому жанрі. Основоположником голландського реалістичного портрета був Франс Халъс (біля 1580-1666), чия художня спадщина своєю гостротою і міццю, охоплення внутрішнього світу людини виходять далеко за рамки національної голландської культури. Художник широкого світосприймання, сміливий новатор, він зруйнував сформовані до нього канони станового (дворянського) портрета 16 в. Його цікавив не людину, зображена згідно, своєму суспільному становищу у велично-урочистій позі і парадному костюмі, але людина у всій своїй природній сутності, характерності, зі своїми почуттями, інтелектом, емоціями. У портретах Хальса представлені всі шари суспільства: бюргери, стрілки, ремісники, представники низів суспільства, на стороні останніх його особливі симпатії, а в їхніх зображеннях він виявив глибину могутнього повнокровного дарування. Демократизм його мистецтва обумовлений зв'язками з традиціями епохи нідерландської революції. Хальс зображував своїх героїв без прикрас, з їхніми безцеремонними вдачами, могутнім життєлюбством. Він розширив рамки портрета введенням сюжетних елементів, запам'ятовуючи портретуємих у дії, у конкретній життєвій ситуації, акцентуючи міміку, жест, позу, миттєво і точно схоплені. Художник домагався емоційної сили і життєвості характеристик портретуемих, передачі їхньої невгамовної енергії. Він не тільки реформував одиничний замовлений і груповий портрети, але з'явився творцем портрета, що граничить з побутовим жанром. Хальс народився в Антверпені, потім переїхав у Гарлем, де і прожив усе життя. Це була весела, товариська людина, добрий і безтурботний. Творча особа Хальса склалося до початку 20-х р. 17 в. Широку популярність здобули йому групові портрети офіцерів стрілецької роти св. Георгія (1627, Гарлем, Музей Франса Хальса), і стрілецької роти св. Адріана (1633, там же). Сильні, енергійні люди, що приймали активну участь у визвольній боротьбі проти іспанських завойовників, представлені під час гулянки. Веселе, з відтінком гумору настрій поєднує різних по характерах і манерам офіцерів. Тут немає головного героя. Усі присутні - рівноправні учасники свята. Хальс переборов чисто зовнішній зв'язок персонажів, характерну для портретів його попередників. Єдність асиметричної композиції досягнуто живим спілкуванням, невимушеною волею розташування фігур, об'єднаних хвилеподібним ритмом. Блискуче і силою енергійна кисть художника ліпить обсяги форм. Потоки сонячного світла сковзають по особах, блискають у мереживах і шовку, іскряться в келихах. Барвисту гаму, у якій панують чорні костюми і білі коміри, оживляють звучні золотаво-жовті, лілові, блакитні і рожеві офіцерські перев'язи. Повними свідомості власного достоїнства й у той же час вільно-невимушеними, що жестикулюють з'являються голландські бюргери з портретів Хальса, що передає миттєво схоплений стан. Підбоченившись, задерикувато посміхається офіцер у крислатому капелюсі (1624, Лондон). Скоряють природність і жвавість пози, широта характеристики, найвища майстерність використання контрасту білому і чорного в живописі. Портрети Хальса різноманітні по темах і образам. Але портретуемих поєднують загальні риси: цілісність натури, життєлюбство. Хальс живописець сміху, веселої заразливої посмішки. Веселощами, що іскриться, оживляють художник особи представників простолюду, відвідувачів кабачків, вуличних хлопчиськ. Його персонажі не замикаються в собі, вони звертають погляди і жести до глядача. Вище досягнення Хальса - його останні групові портрети регентів і регентш (попечителів) притулку для старих, виконані в 1664 р., за два роки до смерті художника, що самотньо скінчили життєвий шлях у притулку. Повні марнославства холодні і спустошені, властолюбні і чванливі, сидячі за столом баби попечительки з групового "Портрета регентш притулку для старих" (Гарлем, Музей Франса Хальса). Безпомилково влучно наносить рука старого художника вільні, стрімкі мазки. Композиція стала спокійної і строгої. Розрідженість простору, розташування фігур, рівний розсіяний світло, що однаково висвітлює всіх зображених, сприяють зосередженню уваги на характеристиці кожної з них. Лаконічна колірна гама з перевагою чорних, білих і сірих тонів. Пізні портрети Хальса коштують поруч із самими чудовими утворами світового портретного живопису: своїм психологізмом вони близькі портретам найбільшого з голландських живописців - Рембрандта, що, так само як і Хальс, пережив свою прижиттєву славу, вступивши в конфлікт із буржуазною верхівкою голландського суспільства, що перероджується. Самим популярним у голландському живописі був побутовий жанр, багато в чому зумовивший своєрідні шляхи її розвитку в порівнянні з мистецтвом інших країн. Звертання до всіляких сторін повсякденного життя, її поетизація обумовили формування різноманітних типів жанрових картин. Висока мальовнича майстерність їхніх творців, оптимістичний характер, м'який ліризм повідомляють їм та чарівність, що виправдує зображення самих незначних мотивів. Однак тут виявляються і риси обмеженості голландських жанристів і побутописців, для яких виявилися далекими великі теми громадського життя. Буржуазний відбиток лежить на голландському побутовому живописі, позначаючись у виборі сюжету, узятого в основному з приватного життя бюргера і його родини. Це зображення господарки, зайнятою роботою по будинку або своїх дітях, сцен у трактирах і кабачках, селян під час відпочинку або розваг. Дія в цих невеликих по розмірах картинах з декількома, часто двома або трьома, фігурами розвивається в спокійному оповідальному ритмі. Іноді в інтимні по трактуванню зображення художник вносить елементи гумору, анекдотичної цікавості. Згідно з вимогами буржуазних замовників, особливо з другої половини 17 в., риси поетизації в побутових картинах усе помітніше витісняються прозаїчною старанністю виконання деталей і милуванням бюргерським благополуччям. Найбільшим успіхом у буржуазних замовників користувалися художники, що, не розкриваючи справжнього світу людських почуттів, підмінювали глибину образного рішення скрупульозною старанністю виконання деталей. Кращі з голландських жанристів усе-таки зуміли в цих складних умовах створити життєво правдиві твори. Рисами добродушного гумору, іронії овіяні образи селян у картинах Адріана ван Остаде (1610-1685). Якщо ранні його картини з зображенням сцен у трактирах носили грубуватий характер, то більш зрілі добутки перейняті настроями умиротворення, ліризму, тонкого гумору ("У сільському кабачку", 1660, Дрезден, Картинна галерея). Із сердечністю і проникливістю змальований живий образ голландського селянина в картині "Флейтист" (біля 1660 р., Москва, ГМИИ). Тему творчої праці розкриває картина "Живописець у своїй майстерні" (1663, Дрезден, Картинна галерея) - своєрідний автопортрет художника. М'яке світло, проникаючи крізь велике вікно з візерунковими плетивами, висвітлює і поєднує розкидані безладно речі, скромну обстановку майстерні і фігуру живописця, що поглибився в роботу, за мольбертом. Більш широким по тематиці, демократичним побутописцем був Ян Стен (1626/27- 1679), художник темпераментний і життєрадісний, творець картин на сюжети з приватного життя бюргерів, що віддавали перевагу зображення сцен гулянок і народних празднецтв. У такому ж дусі він трактує і біблійні сюжети, переносячи дію в сучасну голландську дійсність і оживляючи гумористичними епізодами. Його майстерності окресленню характерів яскравіше всего виявляється інтимних камерних картинах, таких, "Хвора і лікар" (біля 1660 р., Амстердам Рейксмузеум), що залучає щирість почуттів, красою живопису, легким гумором. Глибоке поетичне почуття, бездоганний смак, найтонший колоризм визначають творчість самого видатних з майстрів жанрового живопису, третього після Хальса і Рембрандта, великого голландського живописця - Яна Вермера Дельфтского (1632-1675). Володіючи разюче зірким оком, філігранною технікою, він домагався поетичності, цілісності і краси образного рішення, величезна увага, приділяючи передачі светлоповітряного середовища. Художня спадщина Вермера порівняно невелика, тому що над кожною картиною він працював повільно і з надзвичайною старанністю. Для заробітку Вермер змушений був займатися торгівлею картинами. Пейзажний живопис. Принципи голландського реалістичного пейзажу складалися протягом першої третини 17 в.. Замість умовних канонів і ідеалізованої, придуманої природи в картинах майстрів итальянизуючого напрямку творці реалістичного пейзажу звернулися до зображення дійсної природи Голландії з її дюнами і каналами, будиночками і селищами. Вони не тільки запам'ятали характер місцевості з усіма прикметами, створюючи типові мотиви національного пейзажу, але прагнули передати атмосферу часу року, вологе повітря і простір. Це сприяло розвиткові тонального живопису, підпорядкуванню всіх компонентів картини єдиному тонові. Рейсдаль. Видатним пейзажистом Голландії був Якоб ВАН Рейсдаль що одухотворяє свої пейзажі великими особистими почуттями і переживаннями. Так само як і інші найбільші художники Голландії, не йшов на поступки смакам буржуазних замовників, завжди залишаючись самим собою. Рейсдаль не обмежувався визначеними темами зображення. Коло його пейзажних мотивів дуже широке - це види сіл, рівнини і дюни, лісові болота і море, зображені сади в різну погоду і різні часи року. Натюрморт. Поряд з пейзажним живописом значне поширення одержав Голландії натюрморт, що відрізнявся інтимним характером. Голландські художники вибирали для своїх натюрмортів найрізноманітніші предмети, уміли їхній прекрасно скомпонувати, виявити особливості кожного предмета, його внутрішнє життя, нерозривно зв'язану з життям людини.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 343; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |