КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Мелетій смотрицький
Епітафіон1 Тута зложив кость в Т1лъ муж праведний, ач сміль, Смерте, береш, що тъ дано, не озьмеш больш, заслано перед тобою до неба, где жив, там бив, так треба. З землі мертвих, з вигнання, по пілігримстві, з мешкання мізерного, в палаци небеснії, по праці, на розкоші одходить, в землю живих заводить. Мислі наші. Рукою держить квіто, другою ■— книгу, там же кадило, «Так умереть мні мило...» — мовить до нас. Як к Богу жертва святих дорогу. Берет. Живот нетрвалий 1 Див.: Пам'ятки братських шкіл на Україні. Кінець XVI — початок XVII ст.— К., 1988.— С. 311. значить тот квіт опалии, книга чистость сумнення кажет мати, збавення в добрих ділех чекати, за ним в небо ступати. Тіло його дол земний покриваєт, незмьнний квіто душі у Бога. І нам там же дорога з його молитв готова єст запевне, дость слова. Приклади епітафій (елогій) Пам'ятай про смерть! (лат.: Memento mori!) «Тут похований Помпей, який був підступно вбитий своїми в громадянській війні з Гаєм Юлієм Цезарем». Напис на статуї Ересію від римського народу: «Цар речей, Рим — проконсулові Ересієві, цареві красномовства». «Світ ловив мене, та не спіймав» (автоепітафія Г. С Сковороди). «Господь дав, Господь взяв. Як подобалося Господові, так сталося» (Книга Йова). Напис на хресті Спасителя: «Ісус Назорей, цар Іудейський» (Біблія від Іоанна). «Не забудемо!» Епітафія на пам'ятнику знаменитому швейцарському педагогові Йоганну-Генріху Песталоцці: «Покровитель бідних, наставник народу, батько сиріт, засновник народної школи, вихователь людства, людина, християнин, громадянин: УСЕ ДЛЯ ІНШИХ, НІЧОГО ДЛЯ СЕБЕ. Нехай буде благословенним його ім'я!» IX. ЗОЛОТИЙ ГОМІН Техніка мовлення Одного неточного, невдало сказаного, або хоча б погано вимовленого слова іноді досить, щоб зіпсувати усе враження. А. Міцкевич Модуляції голосу — найпрекрасніша з усіх чарівностей красномовства. Це музика мовлення. Леонардо да Вінчі Да будут слова уст моих... благородніе пред Тобою. Пс. 18,15 А. ПРЯНІШНІКОВ Рекомендації щодо техніки мовлення вголос1 Запам'ятай, що перш аніж в слові почати вправлятись, треба клітку грудну розширити злегка й при цьому низ живота підібрати для опори диханню й звукові. Плечі в час дихання бути повинні в спокої, без руху. Кожен вірша рядок на однім видиху промовляй і простеж, аби груди не стискались під час мовлення, бо при видиху рухається лише діафрагма. Рядочок читати скінчивши, не поспішай з переходом до наступного: витримай паузу коротку у темпі вірша й одночасно добери частку повітря, та лише користуючись диханням нижнім, стримай повітря на мить і тільки тоді вже читання продовжуй. Стеж чутливо, щоб кожнеє слово почуте було: пам'ятай про дикцію ясну і чистоту звуків приголосних; рот не лінуйсь відкривати, щоб для голосу вільним був шлях; голосу звук не глуши придиховим тьмяним відтінком — голос і в тихім звучанні повинен зберігати металевість. Перш ніж вправлятися в темпі, висоті й силі, до уваги слід взяти рівність, стійкість звуку: слухай уважно, щоб голос ніде не тремтів і не колихався, видих веди економно — з розрахунку на цілий рядок. Див.: Бабич Н. Д. Основи культури мовлення.— Львів, 1990.— С 190—191. (Переклад з рос. Н. Д. Бабич). Зібраність, дзвінкість, злетність, стійкість, повільність і плавність — ось що слухом уважним спочатку у вправах здобудь1. Умови правильного дихання оратора2 1. Вдихати повітря через ніс слід вільно, безшумно. 2. Починати говорити можна тоді, коли в легені взято незначний надлишок повітря, необхідного для виголошення структурно-логічної частини тексту; це позбавить від «позачергового» вдиху, який порушує плавність і ритм мовлення, спричинює уривчастість, поверховість дихання. 3. Не допускати, щоб повітря було витрачене повністю (тобто не допускати повного звільнення легенів від повітря) ■— це призведе до аритмії, фальцетів та ін. Витрачати повітря слід економно й рівномірно. Слід скористатися кожною природною зупинкою в мовленні для дозбирування запасу повітря в легені. (Дозбирування повітря під час природних зупинок здійснюється так званим нижнім диханням; рухається діафрагма, а верхня частина грудної клітки і ребра підняті й нерухомі). Поповнювати запас треба своєчасно і непомітно. 4. Пам'ятати, що від глибини вдиху залежить сила видиху, отже — сила звучання голосу. 5. Вдихати і видихати слід безшумно, непомітно для слухача, адже якісний звук утворюється спокійним струменем повітря, що виходить під час рівномірного вдиху і видиху (тут не йдеться про афективне мовлення). Таким чином, умови, за яких дихання під час мовлення буде правильним, можуть бути реалізовані систематичним тренуванням. Окрім тренування, необхідно дотримуватися і деяких гігієнічних правил: а) не слід читати вголос чи промовляти у непровітреному, душному, з б) дихання залежить і від розміру приміщення, його акустики: сила звуку залежить від якості дихання, яка зумовлена активною роботою реберних, діафрагмових і голосових м'язів; в) оскільки надлишок повітря утруднює утворення звуку, не слід набирати в легені надто багато повітря; г) поза мусить бути вільною (рівно сидіти, краще — стояти), грудна клітка не стиснута, голова піднята; Порівняйте російський варіант: Игорь Шведов. Искусство убеждать.— К., 1986.— С. 175. 2 Див.: Бабич Н. Д. Основи культури мовлення.— К., 1990.— С. 165. д) не можна надмірно підсилювати голос — напружувати голосові зв'язки, бо це вимагає напруження і від дихального апарату, що призведе до розладу всього апарату мовлення; є) не слід без належної паузи переходити від афективного до врівноваженого мовлення — у стані афекту дихання не може бути правильним. Вправи на оволодіння технікою мовлення1 Опускання й піднімання нижньої щелепи. На відлік «1» — розкрити рот, на відлік «2» — пауза, на відлік «З» — закрити рот. Вправу повторити 3— 4 рази. Прикус. Поперемінно перекривати нижніми зубами верхні й навпаки: верхніми — нижні.
Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 398; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |