КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Теорія соціального навчання - модель позитивних комунікативних ефектів
Проблема зв'язку індивідуальних уявлень та соціального до-свіДУ належить до найбільш актуальних у теорії соціального впливу і иає статус "вічної" у гуманітарній теорії загалом. Проблемний вузол затягується ще тісніше, коли йдеться про соціальність, опосередковану медіадовкіллям. Персуазивна теорія розглядає медіа як частину досвіду соціалізації, важливий чинник у формуванні реакцій і установок особистості. Зокрема, основним мотивом теорії соціального навчання, сформульованої американським дослідником А. Бандурою, є важливість чужого - медіатизованого, опосередкованого - досвіду для вироблення адекватного стосовно дійсності комплексу уявлень, реакцій та установок. Пафос теорії врешті-решт зводиться до ідеї посилення просоціальних медіаефектів і вивчення "правил дорожнього руху" пересування життєвими хайвеями. Медіа готують до активної участі у житті через моделювання типових ситуацій цього життя, а власне пропонують аудиторіям моделі реакції, моделі оцінювання, рольові моделі. Героїв фільму, телереклами при цьому розглядають як зразки певного типу поведінки. Соціальне навчання є можливим завдяки індивідуальному механізмові емоційного зараження, суть якого поля- • гає в тому, що людина підсвідомо повторює реакції моделей і синхронізує свою мову та поведінку із уявленнями та поведінкою людей навколо неї. Повтор і синхронізація підсилюють емоційне ототожнення із героями - реальними людьми чи вигаданими персонажами [18]. Особливість виховного впливу мас-медіа порівняно із суворими методами навчання у "школі життя" полягає в тому, що вони опосередковують соціальну діяльність, пом'якшуючи "удари" наслідку У відповідь на некваліфіковані дії чи неетичні вчинки. Медіатизоване соціальне навчання особливо актуальне у тих випадках, коли потенційні помилки обходяться великим коштом - здоров'я, стабільності Г Чи й життя. Наочна сила компетентних прикладів та переконливих історій особливо потрібна у тих випадках, коли ідеться про шкоду алкоголю, наркотиків, загрозу СНІДу, а також для створення моде- і Лей професійної поведінки (відповідальність, професіоналізм), поведінки під час конфлікту (воля до позитивного розв'язання), ката- строф (модель жертовності, шляхетної поведінки, коли допомогу насамперед надають дітям і жінкам). Споглядальне навчання виконує інформаційну, мотиваційну консолідаційну функцію, з'ясовуючи стосунки між вартістю і анти-вартістю. Втім, конкретний зміст соціального навчання залежить від типу суспільства та від міри соціальної відповідальності творців медіа. Девіантні медіа навчають клієнта із девіантними схильностями точнісінько так само, як відповідальна соціальна комунікація формує позитивну соціальну установку. Теорія соціального навчання — приклад позитивного, оптимістичного конструктивізму, доволі рідкісного для теорій медіаефектів. Уявна модель адресанта у теорії соціального впливу - "нормативний" соціальний медіум, а уявна модель комуніканта-адресата - це доволі позитивно налаштована і відкрита до голосу Супер-Его людина. Але навіть така людина засвоює і приймає як керівництво до дії далеко не усе, що їй пропонує соціальний авторитет у подобі медіа. Для того, щоб модель працювала, а норма була інтерналізована й впливала на установки й поведінку, потрібна ідентифікація із нормою, проекція ідеальної ситуації на власні проблеми. Тому у пер-суазивній комунікації використовують принцип розширення діапазону ідентифікації, соціальної впізнаваності "ідеальних об'єктів" пер-суазивних повідомлень. Наприклад, у рекламі, що нагадує про загрозу СНІДу, численні портрети багатьох чоловіків і жінок, дорослих і зовсім юних, навіть дітей, подано для того, щоб візуально закріпити ідею, виражену в текстовому слогані "Це стосується всіх". В американських маркетингових дослідженнях велику увагу приділяють пропорційній репрезентації усіх найбільших етнічних груп країни — афроамериканців, азійських американців, латиноамериканців — у рекламних роликах. Якомога повніша ідентифікація глядачів з покупцем товару, героєм рекламного сюжету, допомагає охопити соціальним навчанням більшу частину суспільства - сформувати і закріпити споживчу установку. Загальну ефективність впливу на установки адресата повідомлень фахівці із теорії персуазивного впливу значною мірою пов'язують із категорією "авторитетності джерела". Джерело, якому не довіряють, може сподіватися на те, що аудиторія прийме лише мінімум розходжень із своєю початковою позицією, а повідомлення із високим ступенем розходжень взагалі не приймаються. Зовсім по-іншому сприймають радикалізм "авторитетного джерела" - аудиторія демон- струє готовність погодитись із найекстремнішими твердженнями мовця, якщо цей мовець є авторитетною, харизматичною особистістю [30]. Інокуляційна теорія впливу медіа (теорія "щеплення") Уміння не піддаватися чужому впливові не менш важливе, як уміння користати із власних аргументативних технік. Очевидно, сила персуазивної дії приблизно дорівнює здатності до протидії, і тому розробка психологічно ефективних технологій наступу є водночас внеском у розробку стратегій захисту. І навпаки. На практиці стійкість внутрішніх установок самозбереження іноді випробовується у ситуаціях межової екзистенціальної напруги: у таборі для військовополонених, при зіткненні журналіста із групами адміністративного тиску чи фінансового "заохочення", при контактах молодої людини із асоціальними групами. Як зробити позитивні установки стійкішими? Від яких чинників залежить опірність до персуазивних атак з боку агресивного інформаційного середовища? Найвідоміший американський дослідник теми персуазивної стійкості Г. Макгір вважав, що мутації атитюдинального комплексу виникають під зовнішнім тиском не лише внаслідок психологічної слабкості людини, а й через відсутність навичок протистояння антисоціальним ідеям. Але якщо існують засоби впливу на уявлення і поведінку людей, то так само мають існувати і механізми резистентності, які перешкоджають зміні засвоєних принципів, правил і уявлень. Засвоєні людиною суспільно-конвенційні вартості, на думку Макгіра, захищає не що інше, як осмислений аналіз їх деструктивної альтернативи. Для того, щоб набути стійкості до провокативних атак, потрібна реальна зустріч або експериментальна гра із поданою у спокусливій формі непевною ідеєю. Процес вироблення опірності до антиконвенційних меседжів можна вважати аналогічним до процесу імунізації організму, щепленого проти вірусу. У нормі фізичне тіло на незначну дозу вірусу відповідає активізацією процесів захисту. Інформаційне тіло захищатиметься від руйнувань подібним чином. В експериментах Макгіра і його послідовників було застосовано подібну практику імунізації
стосовно добре відомих ідей, загальноприйнятих уявлень, що їх Макгір називав "культурними труїзмами". До таких належали, наприклад, твердження "обов'язково слід щоразу чистити зуби після їжі", "більшість психічних хвороб незаразна" або ж "кожен мусить бути патріотом". Оцінка істинності таких висловлювань у контрольно-експериментальних групах була дуже високою - понад 13 балів за п'ятнадцятибальною шкалою. Після контратитюдинальної психологічної обробки учасників експерименту (було презентовано аргументи протилежного змісту) рівень довіри до культурних труїзмів знижувався до позначки нижче за 7 балів. Отримавши такі результати, Макгір зробив висновок, що сила культурних труїзмів полягала не у їх вартості як такій, а у їх статусі самоочевидних істин, що не підлягають критиці, сумніву чи обговоренню. Зовсім інші результати давала контратитюдинальна пропаганда після серії "щеплень", коли люди були ознайомлені із альтернативними поглядами, але виробили вміння їх заперечувати. Досвід самооборони сприяв виробленню антивірусу і розщепленню стороннього ідеологічного тіла. У такому разі критика не означатиме негайної дискредитації, носій ідеї не втрачатиме довіри до неї при першій-ліпшій зміні контексту. Макгір наполягав на висновкові, що ознайомлення із вони-позицією і безпосередня участь людини у набутті персуазивної опірності є "загартовувальною" процедурою, набагато ефективнішою, аніж презентація суцільної "підтримки" на користь теорії. Тому, наприклад, доцільно пропонувати школярам не лише аргументи проти вживання наркотиків, тютюну чи алкоголю, а й ознайомлювати їх із аргументами "за", після чого просити написати есе, яке б пояснювало, у чому вразливі сторони аргументації на користь шкідливих звичок. Інокуляція у передвиборчій політичній кампанії означає не лише презентацію аргументів опонента, а й прогнози масованого наступу "ворожих" поглядів ("слід очікувати наступу", "опоненти готують велику провокацію", "вони намагаються керувати вашою свідомістю і вибором"), які сприяють загостренню сенсу реальності і внутрішній мобілізації аргументів для "відсічі". Загалом же теорія інокуляції дозволяє подивитися на комунікаційний процес під кутом зору імунізації до зла у загальнополітичному чи загальнокультурному масштабі. Знання про зло не перешкоджає, а допомагає правильному етичному вибору, хоча чимало людей може виявитися дезорієнтованими щодо того, який полюс протилежних
уявлень вимагає посилення (як і сам комунікатор не гарантований рід конфузу). Ревізія масиву "великих цінностей" - необхідний процес, який допомагає виходити на новий виток спіралі їх розвитку і стимулює соціальну творчість.
Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 650; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |