КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Государственное агентство рыбного хозяйства Украины 2 страница
З літературознавством трапилося трохи інша історія. Ті ж романтики підняли так багато проблем, які стосувалися художньої творчості, що у процесі вирішення деяких із них сформувалися цілі наукові школи, напрями, методи. Протягом XIX століття літературознавство так широко розгалузилося, зробило такі суттєві відкриття, що всім стало зрозуміло: існує, причому вже давно, окрема поважна наука. На чому зосередилось літературознавство XIX століття? Про головні зацікавлення свідчать назви літературознавчих шкіл (не плутайте їх з літературними школами!): міфологічна, біографічна, культурно-історична, компаративістики. Кожна школа — це також науковий метод, тобто певний підхід до вивчення літератури. Міфологічна школа, завдяки дослідженням фольклору, відкрила величезне значення міфів для художньої творчості. Виявилось, що вся світова література вщерть наповнена різноманітними міфами: або національними, або античними, або міфами, які пов'язані з великими світовими релігіями: християнством, ісламом, буддизмом та іншими. Здалося, що вивчати літературу – це й означає вивчати міфи, які її наповнюють. Засновниками міфологічної школи вважать німецьких фольклористів братів Грімм, тих самих братів Грімм, чиїми збірниками казок досі зачитуються всі діти світу. Вивчення міфів привело і до іншого відкриття: виявилось, що трапляється багато міфів, подібних між собою, у культурах, які не могли контактувати (культурах різних континентів, наприклад). Стало цікаво порівнювати міфи різних народів, дошукуватись їх витоків, порівнювати не лише міфи, а й твори письменників різних народів: часто таке порівнювання давало несподівані, дуже цікаві результати. Так започаткувалась компаративістика, або ж порівняльне літературознавство. Дослідником, який висунув ідею порівнювання, був англійський вчений Теодор Бенфей. Порівняльне літературознавство (компаративістика) — напрям і метод у літературознавстві XIX століття, який у XX столітті виокремився і став самостійною наукою. Ідея порівнювати літератури різних народів і шукати типологію тих чи інших явищ виникла завдяки фольклористам, які вивчали так звані міграційні сюжети в казках і міфах різних народів. Спочатку фольклористи вийшли на розуміння, що культури світу, навіть дуже віддалені, якимось чином пов'язані одна з одною. За ними і літературознавці почали шукати ті основи, які визначають перегуки, подібні явища і тенденції. Всі літератури Європи пройшли через однакові сходинки: Бароко, Класицизм, Просвітництво, Сентименталізм, Романтизм, Реалізм. У межах кожної сходинки можна порівнювати митців, не пов'язаних між собою і знаходити спільні риси: романтики всіх країн чимось подібні між собою, так само й реалісти та інші. Вишукуючи на літературній поверхні збіги і перегуки між митцями різних країн, науковці таким чином і виходили на важливі узагальнення. Завдяки порівняльному літературознавству сформувалося розуміння, що існує така єдність, як європейська культура, відбувається осягнення таких феноменів, як Західна і Східна культури. У російській і українській літературах цей напрям пов'язують з іменами О. Веселовськсто, М. Драгоманова. Активно вмонтовували українську літературу в загальноєвропейський контекст Іван Франко і Леся Українка, у 20-і роки — М. Зеров та інші неокласики. За радянських часів порівняльне літературознавство було в занепаді, оскільки культивувалось протиставлення радянської і західної, або ж буржуазної, літератур. Компаративістика могла зруйнувати таке протиставлення. Останнім часом в Україні компаративістика активно розвивається. Біографічний метод — літературознавчий метод, започаткований у XIX столітті Ш. Сент-Бевом, автором книги «Літературні портрети». Сент-Бев запропонував новий підхід до аналізу творчості письменника: треба пов'язувати кожен твір з біографічним фактом, оскільки біографія автора та його внутрішнє життя так чи інакше відбивається в його творчості. Сент-Бев — попередник психологічного аналізу творчості в зарубіжному літературознавстві XX ст. У радянському літературознавстві біографічний метод у дещо спрощеному і соціологізованому варіанті виявляється в такому популярному жанрі, як нарис життя і творчості письменника. Культурно-історична школа — літературознавча школа і метод у літературознавстві XIX століття, засновник — французький науковець Іпполіт Тен, автор книг «Філософія мистецтва» та «Історія англійської літератури». В основі — філософія позитивізму, розуміння мистецтва як відтворення соціального життя суспільства. Тен намагався пов'язувати творчість митця з широким культурним контекстом, який завжди має національний характер і визначається своєрідністю національної історії. Незважаючи на близькість Тена до матеріалістичного світогляду, радянські літературознавці критикували його за відсутність класових критеріїв, крім того, їм не дуже імпонувала актуалізація національної специфіки мистецтва. І все ж культурно-історичний підхід до вивчення літератури так чи інакше давав про себе знати при вивченні історії світових літератур навіть у радянській науці. На рубежі ХІХ-ХХ століть у філософії посів важливе місце напрям, який називався інтуітивізмом. Найяскравіше ім’я цього напряму – французький філософ Анрі Бергсон. Бергсон був противником матеріалізму, позитивізму і раціоналізму. Він доводив, що цивілізація, яка вибрала шлях технічного розвитку, поступово втрачає життєдайні зв'язки з природою, а це стає згубним для окремої людини і для людства в цілому. Людина — не лише соціальна істота, а й природна, біологічна, вона підпорядковується законам природи так само, як усе живе на планеті. Будуючи технічну цивілізацію, величезні міста, людина поступово втрачає ті риси і якості, які подаровані їй природою. Керуючись лише розумом, люди притуплюють свої інстинкти, зокрема, інстинкт самозбереження, який дуже важливий, бо охороняє людину, перестають бачити істинну сутність речей, втрачають мораль і етику, підпорядковуючи її вигоді. Інтуїцію, яка підказує людині у складній ситуації як їй найкраще вчинити, Анрі Бергсон називав третім оком. Інтуїтивізм мав великий вплив на літературу і літературознавство. Завдяки інтуїтивізму дослідники почали наголошувати на ролі інтуїції у процесі творчості, а також підкреслювали важливість інтуїтивного сприйняття твору реципієнтом (читачем, слухачем, глядачем). Справді, художню вартість твору часто дуже важко (а інколи і неможливо) довести шляхом логічних міркувань. Саме інтуїція допомагає вловити найглибший підтекст твору, відчути його естетичну цінність. Завдяки інтуїтивізму літературознавці почали схилятися до думки, яку у свій час висунули романтики, але потім заперечили позитивісти і реалісти, а саме: найглибші витоки процесу творчості — ірраціональні. Завжди залишається щось незбагненне, неосяжне у процесі творчості; ми ніколи до кінця не зрозуміємо, чому, коли, як виникає геніальний твір, яка людина, завдяки яким якостям здатна його створити. І це треба враховувати при дослідженні творчості. Фройдизм — напрям у літературознавстві XX століття, в основу якого покладені ідеї психоаналізу 3. Фройда. Головна ідея фройдизму базується на фройдівському розумінні процесу творчості, яку психо-аналітик назвав сублімацією. Сублімація — це втілення у процесі творчості витіснених у підсвідомість бажань і потягів. Аналізувати творчість і твори в аспекті фрейдизму означає знаходити приховані приховані психологічні стимули у внутрішньому світі автора. Як правило, витоки цих стимулів знаходяться у дитинстві, у взаєминах з батьками. Різноманітні заборони, зроблені батьками у дитинстві, вимагають компенсації в дорослому віці. Психоаналіз у літературознавстві — метод аналізу, який передбачає пошук психологічних витоків тих чи інших якостей твору чи творчості. Найбільш популярним у XX ст. був метод психоаналізу за методикою Зігмунда Фройда: літературознавці шукали витоки кожного провідного мотиву чи образу творчості митця в дитячих психічних розладах, комплексах і неврозах. Більш поміркований варіант психоаналізу — це пошук відповіді на питання, звідки у творчості беруться постійні, усталені (часом настирливі) мотиви і образи. Як правило, за кожним таким образом — важлива сторінка особистого життя автора, часто якесь велике прикре враження дитинства, взаємини з батьками, рідними. При цьому дослідники повинні послуговуватись не лише літературознавчими поняттями, а й широко залучати психологію, зокрема, психоаналіз особистості. Крім того, потрібно базуватись на біографічних матеріалах, спогадах, листах, щоденниках — на всьому тому, що може дати ключ до таємниць внутрішнього світу автора. Формальна школа — школа в російському літературознавстві 1910-х років. її представники: В. Жирмунський, Б. Ейхенбаум, В. Шкловський, Р. Якобсон, Ю. Тинянов. Основна ідея формалістів звучить так: «Зміст — це форма». Тобто, змісту як такого, «голого», самого по собі не існує, все, що ми бачимо у творі, -— форма. Про зміст ми дізнаємось тільки завдяки формі й через форму. Тому аналіз твору — це аналіз формальних засобів (або прийомів), якими користується автор. Структуралізм — напрям у літературознавстві середини XX століття. Ідея структуралізму виникла на перетині етнології (К. Леві-Строс) та лінгвістики (Р. Якобсон, представник формальної школи російського літературознавства, який у 20-і роки емігрував і заснував празький лінгвістичний гурток). Леві-Строс відкрив універсальні закони функціонування первісного суспільства, суть яких полягає у структурованості будь-якого соціального організму. Р. Якобсон, який тривалий час працював на перетині літературознавства і лінгвістики, тлумачив твір як сукупність формальних елементів. Ідеї Леві-Строса допомогли йому зрозуміти закони поєднання формальних елементів у цілісність. Головна ідея структуралізму в літературознавстві звучить так: «Художній твір — це текст і структура». Текст — сукупність знаків, які мають значення і можуть бути розшифровані (перекладені на звичну мову). Структура —- взаємозалежність елементів, функціонування яких підпорядковується законам, спільним для всіх структур, від атома до соціального устрою. Структура — це цілісність, яка визначається існуванням домінанти та ієрархії (підпорядкуванням по вертикалі). В основі структури — перетин парадигми (вертикалі) та синтагми (горизонталі). Парадигматика і синтагматика говору утворюється рухом бінарних опозицій, або боротьбою нерозривних протилежностей (кажучи більш звичними словами- конфліктами, колізіями, антитезами тощо) Структуралізм був дуже поширений на Заході в 60-і роки, навіть став модою, що зрештою призвело до спротиву серед науковців. З полеміки зі структуралістами виник новий напрям літературознавства, який пов'язують з іменем французького літературознавця Ж. Дерріди: декон-структивізм. Але особливо активно сперечалися зі структуралістами радянські науковці, яким страшенно не подобалась зосередженість науковців на формі твору, на формальних засобах. Радянське літературознавство завжди робило акцент на змісті (ідеї, теми, проблематика, позитивні чи негативні образи-персонажі). При цьому власне художній рівень творів ігнорувався, про нього йшлося скоромовкою, у кінці дослідження: мовляв, автор ще й використав якісь засоби. Таким чином підтримувався міф про поділ літератури на прогресивну (нашу, соціалістичну) і реакційну (західну, буржуазну). Зосередженість на формі, яку культивували структуралісти, могла б зруйнувати цей поділ. Але все ж у період так званої хрущовської відлиги західні ідеї проникли в Радянський Союз, багато хто з науковців зацікавився структуралізмом, тим паче, що можна було відшукати і простудіювати твори російських формалістів, які передували структуралізму. Отож і в Радянському Союзі з'явилися структуралісти. Зокрема у прибалтійському місті Тарту склалася навіть школа (її так і називали: тартуська школа літературознавства), що базувала свої дослідження на ідеях структуралістів Найвідомішим представником цієї школи був Юрій Лотман. Але загалом період дозволу на структуралізм тривав недовго Вже в 70-! роки радянських науковців почали спонукати до висунення альтернативного структуралізму методу вивчення художнього твору. Науковці Донецька, використавши ідеї структуралізму, але усунувши якоюсь мірою його крайнощі, спираючись водночас на найвагоміші надбання радянського літературознавства, заснували метод цілісного аналізу тексту. Цілісний аналіз тексту — це аналіз форми і змісту як єдності. Останнім часом ідеї цілісного аналізу поширились, стали активно використовуватись багатьма літературознавцями України. Певне, і структуралізм, і цілісний аналіз тексту — це найменш ідеологізовані, а отже, найбільш об'єктивно наукові відгалуження радянського літературознавства, за посередництвом яких сьогоднішні науковці мають можливість опановувати найновіші підходи до вивчення твору і творчості письменника. Екзистенціалізм — напрям у філософії XX століття. Представники — К. Ясперс, Хайдеггер, Ж. П. Сартр, А. Камю, X. Ортега-І-Гасет та інші. Буквально від «екзистенція» — буття, існування людини. Виник між класичним матеріалізмом та ідеалізмом як своєрідна спроба їх врівноважити. Людину не можна розділити на дух і тіло, вона є матеріально-духовний феномен, і її треба розглядати в першу чергу в життєвих проявах, у проблемах її існування. Екзистенціалісти намагались скерувати людину на активне самопізнання. Тільки самосвідомість здатна вивести людину із пітьми її складного, прикрого життя. Екзистенціалісти могли бути віруючими чи атеїстами, але всі сходились на бажанні допомогти людині у вирішенні її життєвих проблем. Покладання сподівань на Бога чи на будь-яку суспільну міфологію допомагає людині тимчасово, а зрештою може лише посилити її страждання. Людина повинна звільнитись від всіх залежностей і жити так, щоб усвідомити: ніхто, окрім неї, не повинен нести відповідальності за її "життя. Екзистенціалізм зробив великий вплив на літературу XX століття: мотиви самотності, тотальної свободи і залежності людини, абсурду життя, філософського самогубства тощо.
Питання для самоконтролю: 1. Коли і як зароджуються науки? 2. Що таке об'єкт науки? Що є об'єктом вивчення для літературознавства? 3. Коли і чому літературознавство унезалежнилось від інших філологічних наук? 4. Що таке літературознавчі напрями? Чим вони відрізняються від напрямів літературних? 5. Поясніть різницю в підході до одного твору, якщо аналіз здійснює представник біографічного, культурно-історичного, міфологічного напряму? 6. Згадайте основні ідеї літературознавчих напрямів XX століття: психоаналізу, формальної школи, структуралізму. Як вони впливають на сприйняття і тлумачення твору? 7. Чи може бути літературознавча наука цілком об'єктивною? За якої умови? Чи допустимий в літературознавстві суб'єктивізм? Рекомендована література: 1. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. / За ред. М. Зубрицької. — 2. Галич О., НазарецьВ., Васильєв Є. Загальне літературознавство. — Рівне, 3. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. — К., 2001. 4. Історія української літературної критики та літературознавства. Хрест. У 3 кн — К., 1996.5. Наєнко М. Українське літературознавство: Школи. Напрями. Тенденції. — К., 1997.
СЛОВНИК Абстракціонізм — від слова «абстрактний», напрям у живописі початку XX століття. На зміну фактурному (життєподібному) зображенню приходить абстрактне: поєднання геометричних фігур, ліній, кольорів. Авангардизм — від слова «авангард» — той, що попереду; напрями модерного мистецтва початку XX століття, які на перший план у своїх програмах висували руйнівні цілі, пропагували антитрадиційне мистецтво, актуалізували експеримент. Автор — той, хто створив твір; іноді автор присутній у творі як ліричний герой, іноді ніби грає роль автора, спілкується з читачем, часом створює образ наближеного до себе персонажа, свого другого «я» (альтер его автора). Але навіть коли автор не з'являється у творі, нічим не видає себе, ми відчуваємо його присутність —- по мові, по тому ставленню до героїв чи подій, яке виникає у читачів з волі автора. Авторська мова — у класичній літера турі на відміну від мови персонажів, яка відображає соціальний і професійний статус героя, містить у собі марковану лексику, авторська мова наближена до літературної. У літературі XX століття, зокрема, у модернізмі, авторська мова— це особлива мова, притаманна лише одному автору, вона має безліч фонетичних, лексичних, синтаксичних особливостей, часто ненормативних. Акровірш — буквально «крайній вірш», такий вірш, в якому перші літери кожного рядка утворюють якесь слово. Акт — дія у драмі, відносно завершена частина п'єси. Акцентний вірш — від слова «акцент», тобто наголос. Це такий спосіб впорядковування віршованої мови, коли беруться до уваги лише наголоси, а ненаголошені склади, їх кількість і розташування не мають суттєвого значення. Це тонічна (тон — голос, наголос) система віршування в літературному варіанті (в усному варіанті тонічна система властива фольклору). Акцентний вірш виник у XX столітті як альтернативний до силабо-тонічної системи віршування. Автор акцентного вірша в українській поезії — Павло Тичина, у російській — В. Маяковський. В акцентному вірші складніша ритмомелодика, ніж в інших системах віршування. Тут розташування і кількість наголосів утворює багатотональну мелодію, а не монотонну, як у силабо-тонічній системі віршування. Графічний прояв акцентного вірша — розриви віршового рядка, різновеликі рядки, винесення в окремий рядок одного слова. Кількість акцентів регулюється системою міжрядкових пауз і цезур. «На майдані коло церкви / Революція іде./ Хай чабан! — усі гукнули, — / За отамана буде!» (П. Тичина). Алегорія — різновид художнього образу, буквально означає «говорити інакше»; унаочнення в конкретному образі абстрактних понять, частіше морально-етичних категорій: лисиця — алегорія хитрості, віслюк — впертості тощо. Алегоричність — у широкому значенні — інакомовність (говориться одне, а мається на увазі інше), у більш вузькому — використання у творі наскрізної алегорії Алітерація — нагнітання приголосних для увиразнення віршової мови з певною змістовною метою. Алітерація на с: «Сипле, стеле сад самотній / Сірий смуток, срібний сніг...» (В. Кобилянський). Алогізм - буквально «нерозумний >. такий, що не має сенсу: іноді алогізм використовується як спеціальний засіб з певною метою, але в широкому значенні слова поетична мова вся будується на алогізмах будь-який художній образ — це алогізм відносно буквального значення слова Скажімо, метафора «вітер голосить» — алогізм, бо вітер — не людина, він не здатен голосити. Художній образ часто виказує свою присутність саме алогізмом: хоча все написано звичайними словами, але на перини погляд вони здаються беззмістовними Амфібрахій — трискладовий розмір силабо-тонічної системи віршування коли наголос падає на кожен другий склад Анаколуф — порушення звичних, граматичних норм з певною художньою метою. Анакруза — ненаголошені склади о першого наголосу у віршованому рядку. Аналіз — спосіб вивчення твору, який залежить від загальнотеоретичної концепції, літературознавчого методу чи напряму. Для теоретиків класицизму аналіз твору — це перевірка його на відповідність нормі, правилам, які зафіксовані науковцями у книгах. Представники біографічного методу шукали у текстах натяків на події із реальної біографії автора, представники натуральної школи аналізували твір з точки зору його відповідності соціальним реаліям епохи, формалісти (російська школа початку XX століття) зосереджували увагу на пошуку технічних (формальних) прийомів і засобів зображення, якими користується автор, структуралісти намагались розчленувати текст на якомога дрібніші частки (елементи) і встановити, який між ними існує зв'язок тощо. Залежно від того, на чому ми зосереджуємо увагу при вивченні твору, можна визначити рівні аналізу: якщо ми зосереджені на встановленні системи ^віршування, особливостях ритміки, ми аналізує Таких рівнів у тексті існує велика кількість. Коли ж ми не просто описуємо якості твору, а ще й оцінюємо їх, тлумачимо, пояснюємо, тобто вносимо в аналіз елемент суб'єктивного сприйняття (рецепції), то вже треба вести мову не тільки про аналіз, а й про інтерпретацію. Аналіз мусить підпорядковуватись законам наукового дослідження, бути якомога об'єктивнішим, аргументованим, базуватись на фактичному матеріалі, а інтерпретація може бути більш довільною, базуватись на суб'єктивному враженні (кожен має право на свою думку). Але не треба забувати, що будь-який аналіз та інтерпретація підпорядковуються важливій меті: осягти твір, зрозуміти, що туди вклав автор і як (якими засобами) здійснив свій намір. Анафора — однаковий початок частин твору (рядків, строф). Анекдот — жанр епічного роду літератури, що функціонує здебільшого в усній формі; коротка смішна оповідка з дотепною кінцівкою. Анжанбеман — буквально «перенос»: речення чи словосполучення не збігаються з віршовим рядком: «Плесо спить. В очерет // Тікають перелякані брижжі» (Майк Йогансен). Анонім — автор, що не оголошує свого імені з певних мотивів, у літературі завжди існує багато анонімних творів — тих, що втратили автора, або автор яких не відомий. Антитеза — буквально «протистояння»; художній засіб, що посилює експресію твору, він будується на контрастному зіставленні різних або протилежних понять: «Мовчать статуї і сміються діти» (С. Гординський, «Люксембурзький парк»). Античне віршування — віршування в античній поезії, яке будується на впорядкованому чергуванні довгих і коротких звуків. З античного віршування запозичили терміни: стопа, розмір, ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест, спондей, пірихій, але в нашому, тобто силабо-тонічному віршуванні вони означають поєднання не довгих і коротких звуків (нашій мові цей поділ не властивий), а наголошених і ненаголошених складів. Антологія — збірник творів низки письменників. Антракт — перерва між актами у п'єсі Антропоморфізм — буквально «вигляд людини» (предмет чи явище уподібнюється людині). Антропоморфізм — це елемент світогляду первісної людини, яка не бачила суттєвої різниці між людиною і світом природи, тому справді вважала, що дерева думають, звірі вміють розмовляти, а людина здатна набирати вигляду тварини чи дерева, як і навпаки (все може перетворитись і стати чимось чи кимсь іншим). Слід такого сприйняття світу залишився в народній творчості, зокрема, у казках. Апокрифи — буквально «твори для вибраних»; не художні твори середньовічної літератури з біблійними сюжетами або з історії християнства. Апофеоз — в античності урочисте уславлення героїв, причисления їх до богів, зараз — достойне увінчування, найвищий прояв почуттів, урочисте завершення величної події. Архаїзм -- застаріле слово, яке автор використовує з певною художньою метою. Архетип — первісний образ, пов'язаний з міфічним сприйняттям світу Явища і атрибути природи, назви родинних зв'язків, речі побуту які оточували первісну людину, словом, всі найдавніші назви предметів, явищ, людей мають безліч змістовний нашарувань із-за багатовікового вжитку. Користуючись сучасною мовою, ми не помічаємо тих «шлейфів», які тягнуться у віки від кожного давнього слова, але зацікавившись, наприклад, етимологією чи історичною граматикою, відкриваємо цікаву, а часом і драматичну долю слів. Коли ж митці оживляють давні прошарки змісту слів у художніх текстах, вони тим самим виходять на глибинні, тобто архаїчні або ж архептипні образи. Наприклад, у творчості Шевченка образи кобзаря, козака, покритки, степової могили, сліз та інші мають багатошарове значення, часто ускладнене до суперечливості, оскільки поняття маркуються (емоційно забарвлюються) то позитивно, то негативно. Таким чином поет піднімає найдавніші, найархаїчніші значення цих понять, розширює підтекст своїх творів, надаючи їм максимального узагальнення. Кожен такий образ може бути використаний як символ чи алегорія, але разом з тим він має і ще щось, те, що дає змогу оживити первісний світ, міфічне світовідчуття. Архітектоніка — синонім до слова «композиція»; має елемент оцінки: гармонійна взаємопов'язаність частин твору. Асиндетон (без сполучників) — зумисне опущення сполучників у тексті: «Безнадійно. Є надія. Ось, на цьому бруку. / Переможці. Піонери. Тисну вашу руку. / Що? Сухоти? Ще хвилина. Дотліває день. / Переможці. Піонери. Казка. Близько. Йде...» (В. Чумак, «Офіра»). Цей прийом посилює динаміку і експресію вислову. Асонанс — буквально «звучання в лад», нагнітання голосних звуків з метою увиразнення мови; асонанс на а: «Блукає, лине Біла Панна — / Моя печаль неподоланна...» (С. Черкасенко); інше значення — неповна рима, яка утворює співзвучність повтором наголошених звуків: сонці / горизонті (В. Сосюра, «Ластівки на сонці»). Асоціація — картина чи низка картин в уяві читача, яка виникає поряд з іншою — змальованою чи названою. Кожен предмет чи явище має свій асоціативний ряд, який залежить від національної культури і суб'єктивного світосприйняття, але загалом репрезентує якесь понятійне гніздо: скажімо, слово «зірка» має асоціативний ряд, пов'язаний з усіма поняттями, об'єднаними «небом» чи «космосом». В асоціативні ряди потрапляють образи, створені митцями. Скажімо, при слові «хрущі» у кожного українця виникає асоціація з відомим віршем Т. Г. Шевченка. Завдання письменника — свідомо керувати асоціаціями читача. Текст не повинен викликати непередбачуваних асоціацій, які можуть суперечити задуму і псувати враження від твору. Афоризм — думка, що запам'ятовується, бо викладена стисло і містко. Байка — жанр епічного роду, який будується на алегорії, коли дійові персонажі — звірі, предмети — уособлюють якості людей. Байка завжди містить мораль, бо без моралі можна алегорію зрозуміти не так, як хотів автор. Балада — ліро-епічний жанр, особливо поширений у романтиків. Яскравий ліричний мотив поєднується з сюжетною оповіддю. Бароко — епоха в історії європейської культури, художній метод і стиль. Бароко як художній метод — це єдність барокового світосприйняття (барокової людини) і барокового стилю. Барокове світосприйняття базується на романтичному типі художнього світосприйняття (див. «тип художнього світосприйняття») і відповідній концепції творчості. Людина бароко — це людина, що поєднує в собі Бога і Демона, які змагаються за її душу. Всупереч цілісності та гармонійності, яку бачили в людині діячі попередньої доби — Ренесансу, митці бароко відкрили ускладненість, суперечливість, конфліктність внутрішнього життя людини. Не знаючи витоків цієї складності, пояснювали її боротьбою зовнішніх світових сил. Бароко змагалось з раціоналістичним підходом до мистецтва, плекало все містичне, таємниче, химерне. Все ірраціональне співіснувало з реальним на рівних правах. Відповідний стиль — домінування умовних (уявних, гротескних, фантастичних тощо) форм, химерність і надмірність художніх засобів. Відчуття химерності виникає завдяки поєднанню непоєднуваних елементів, відчуття надмірності — із-за широкого і щедрого використання прикрашувальних засобів. Митці бароко особливо цінували метафору, яку вважали не просто вагомим елементом стилю, а осереддям поезії. Бароко — перший в європейському мистецтві цілісний художній метод і стиль. У XX столітті він відродився у стилі необароко і багато чим живив поетику художнього методу і стилю сюрреалізму. Білий вірш — вірш без рим. Бінарні опозиції — буквально «протистояння двох членів». Термін структуралізму. Використовується часто замість понять «конфлікт», «антитеза», «суперечність» тощо Бінарні опозиції — джерело будь-якого руху Це ті дві протилежності, між якими існує напруга, що рухає сюжет чи ліричну тему. Біографічний метод — літературознавчий метод, започаткований в XIX ст Ш. Сент-Бевом, автором книги «Літературні портрети». Сент-Бев запропонував новий підхід до аналізу творчості письменника треба пов'язувати кожен твір з біографічним фактом, оскільки біографія автора та його внутрішнє життя так чи інакше відбивається в його творчості. Сент-Бев — попередник психологічного аналізу творчості в зарубіжному літературознавстві XX ст. У радянському літературознавстві біографічний метод у дещо спрощеному і соціологізованому варіанті виявляється в такому популярному жанрі, як нарис життя і творчості письменника. Бурлеск — буквально «жарт»; жанр, в якому пародіюється якийсь відомий твір: Котляревський створив «Енеїду» як пародію на відомий твір Вергілія. Буфонада — буквально блазнювання; характерна риса народного театру, коли на площах мандрівні актори, блазні, скоморохи тощо розігрували сценки з підкреслено брутальними жартами. Елементи буфонади часто трапляються у творах драматургів (М. Гоголь, М. Куліш).
Дата добавления: 2014-11-25; Просмотров: 441; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |