КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Государственное агентство рыбного хозяйства Украины 3 страница
Варваризм — іноземні слова, які широко вживаються у творі з певною художньою метою. Варіант — часто твір перероблюється, суттєво змінюється, тобто існує у варіантах. Верлібр — вільний вірш; некласичний вірш, який поширився у XX столітті як альтернативний до класичного, тобто силабо-тонічного вірша. Із повторюваних елементів у верлібрі залишається лише віршовий рядок, решта повторів або відсутні, або випадкові, епізодичні. Відчуження (очуження) — термін Б. Брехта, основоположний для його теорії епічного театру. Подібний термін використовував Лесь Курбас, запозичивши у російських формалістів слово «очуднення» («остраннение»): знайоме, відоме показати як дивне, несподіване. Вінок сонетів — цикл із 15 сонетів, коли кожен наступний вірш починається останнім рядком попереднього, а останній сонет складається з початкових рядків 14 сонетів циклу. Майстер сонета і автор вінків сонетів в українській поезії — Максим Рильський. Вірш — впорядкована у звуковому плані мова. Порядок базується на повторенні елементів. Віршування — 1. Принцип впорядковування мови (що і як ми рахуємо чи кладемо в основу повторів). 2. Складання віршів. Версифікація — синонім віршування, часто вживається як позначення особливостей віршування конкретного автора. Вульгаризм — неправильне, грубе, просторічне слово, вживане в тексті з різними художніми цілями. Гармонія і дисгармонія вірша —- гармонійна (така, що тішить слух) поєднаність елементів вірша, дисгармонійна (така, що ріже слух) поєднаність елементів вірша. Гармонія вірша — це виявив людського бажання знайти внутрішню і зовнішню гармонію, дисгармонія —-. прояв її відсутності в реальному житті людини. Гармонія більшою мірою властива класичному віршу, дисгармонійним часто буває некласичний вірш, тобто поезія XX століття. Геній — ідеальна творча особистість романтизму і споріднених з ним течій і напрямів. «Генії не підкоряються правилам, вони їх створюють» (І. Кант). Геній у процесі творчості керується даром, почуттями, інтуїцією і натхненням. Слово «геній» у першу чергу позначає таке розуміння психології творчості, коли на зміну раціоналізму (влада розуму) приходить повновладдя «серця». Геній не знає, як, коли і звідки береться твір. Він відчуває подих натхнення і, використавши дар, інтуїтивно знаходить потрібне. Геній — антитеза Майстру (див. статтю). Гімн — жанр ліричної поезії, поширений в античній літературі, урочиста пісня на честь богів чи героїв. Гіпербола — перебільшення, різновид тропа. Засіб, що посилює експресію: «А сльоз? а крові? напоїть / Всіх імператорів би стало / 3 дітьми і внуками, втопить / В сльозах удов'їх» (Т. Шевченко, «Кавказ»). Гіпербола порушує пропорції явища чи предмета, збільшуючи одне і лишаючи без зміни інше. Гіперболою часто користуються сатирики для того, щоб привернути увагу загалу до якогось суспільного явища. Гра і споглядання — гра — дія за правилами, споглядання — бездієвість, антонімічні поняття, які позначили розуміння процесу творчості як поєднання двох різнорідних витоків — активного і пасивного В європейській культурі частіше акцентували елемент гри, «Мистецтво — це гра», тобто мистецтво створюється у процесі гри і поза грою неможливе. Вже у формулі Арістотеля «Мистецтво— це наслідування життя» наголошується важливість гри у процесі творчості. Автор завжди «прикидається» кимсь — персонажем, предметом чи явищем, зодягає маску ліричного героя. Процес творчості — це гра автора і читача, дія за певними правилами. Східні естетики (наприклад, дзен-буддизм), навпаки, актуалізували споглядання у процесі творчості, яке є станом зовнішньої пасивності та внутрішньої напруги, зосередженого проникнення в сутність предмета за допомогою почуттів та інтуїції, у результаті якого відбувається осяяння і виникає художній образ. У XX столітті гру і споглядання розглядають як два органічні етапи творчого процесу. Причому, споглядання визначає процес творчості до реалізації твору, а гра — у процесі реалізації. Градація — поступове посилення чи зменшення емоційної напруги у творі (висхідна і спадна градація): «А сльоз? а крові? напоїть / Всіх імператорів би стало / З дітьми і внуками, втопить / В сльозах удов'їх. А дівочих, / Пролитих тайно серед ночі! / А матерніх гарячих сльоз! / А батькових, старих, кровавих, / Не ріки — море розлилось, / Огненне море!» (Т. Шевченко, «Кавказ»). Поєднання гіперболи і висхідної градації посилює експресію до трагічного плачу-ридання над долею людства. Гротеск — невідповідність частин предмета чи явища, яка робить предмет неправдоподібним чи фантастичним. Наприклад, збільшення однієї частини людського тіла: голови, рук, ніг, живота— робить зображення людини гротескним. Прийом гротескного зображення використовують карикатуристи, сатирики. Власне, гротеск це і є карикатура на людину, предмет чи явище, але вона може бути і не смішною, а, наприклад, страшною або страшною і смішною водночас. Гумор — смішне у літературі (смішне через слово, завдяки слову). Дадаїзм — модерністська течія, сутність якої зашифрована у назві: дада — слово, яке кажуть немовлята. Орієнтація на свідоме спрощення, примітивізацію зображення. Споріднений з примітивізмом у живописі. Дактиль — трискладовий розмір силабо-тонічної системи віршування, коли наголос падає на перший склад. Декадентство — буквально «занепад», стан суспільної атмосфери в Європі другої половини XIX століття, коли відбулося масове розчарування в соціальних ідеалах. Буржуазні революції, які відбулися в Європі в XIX столітті, показали митцям, що влада грошей, яка прийшла внаслідок революцій, нічим не краща за владу крові, тобто аристократів. Розчарування в соціальних ідеалах спричинило соціальну пасивність і пошук інших цінностей. Батьком декадентства вважали філософа А. Шопенгауера, який відстоював цінності християнства і вважав, що соціальна активність та оптимізм — це прояв сліпої волі до життя. Людина мусить шукати вічні цінності у власній душі. У надрах декадентства зародився модернізм. Детектив — жанр епічної літератури, сюжет якого базується на розслідуванні злочину. Діалог — 1. Розмова двох. 2. Спілкування. 3. Тип організації художньої мови (разом з віршем і прозою). Діалогізм — термін М. Бахтіна, розширення поняття «діалог». Будь-який художній текст — своєрідний діалог у культурі, діалог автора і читача. Будь-якому творові, незалежно від його жанру, властива діалогічність. Спрямованість художньої мови на співрозмовника має безліч проявів і користується великою кількістю засобів. Дисонанс — те, що ріже слух, бо звучить всупереч сподіванню, неспівпадання звуків у вірші там, де вони повинні гармонійно поєднуватись. Дифірамб — те ж саме, що й гімн Дольник — форма некласичного вірша, перехідна між класичним та некласичним віршем; силабо-тонічна система з суттєвими порушеннями порядку розташування і кількості стоп; на схемі виглядає як поєднання дво- і трискладових стоп. «Ніч... а човен — як срібний птах!..» (Є. Плужник). Схема: --1-2-1- (цифрами позначається кількість складів між наголосами): чотириіктний дольник. Домінанта — те, що визначає. "Термін структуралізму У творі обов'язкова домінанта, яка підпорядковує собі всі елементи твору і робить його цілісним. Домінантою може бути ідея, пафос, настрій, будь-який образ. Драма — 1. Літературний рід, специфіку якого визначає постановка на сцені. 2. Літературний вид, який базується на діалогах та монологах, виключаючи слово автора. 3. Літературний жанр, який визначається серединним положенням між трагедією і комедією. Драма як жанр оформилась порівняно пізно, у XIX столітті, завдяки усвідомленню того, що смішне і трагічне часто в житті поєднуються (від величного до смішного один крок). Драматичність — родова риса творів драматичних жанрів. Це особлива напруженість, конфліктність, динамізм, відверті зіткнення. Драматичність властива не лише творам драматичного роду, але для драматичного роду вона стає домінантою, яка очолює ієрархію засобів. Дума — ліро-епічний жанр українського фольклору, виконується речитативом у супроводі бандури чи кобзи. Жанр — основна форма існування твору. Все, що створене, — жанр. Поза жанрами творів не існує. Поняття «літературний рід» — умовне. Не існує як такого епічного чи ліричного роду, існує певна кількість епічних чи ліричних жанрів, які мають спільну рису — родову ознаку. З жанру починається виокремлення життєвого матеріалу як естетичного об'єкта. Жаргонізм (арготизм) — використання в літературному творі слів певного жаргону — штучної мови, створеної з метою втаємничення якоїсь спільноти. Зав'язка — елемент сюжету, від якого починається розвиток дії. Зав'язуються конфліктні стосунки, взаємини, які мусять протягом твору вирішитись («розв'язатись»). Загадка — жанр фольклору, інакомовне або метафоричне називання предмета, що формулюється у вигляді запитання, відповідь на яке — назва прихованого предмету. Задум — етап творчого процесу, з якого починається рух до реалізації твору. Задум має особливе значення для авторів великих епічних творів. Загалом найбільш характерний для творчої особистості типу «Майстер». Майстер довго виношує задум, доки він не «визріє», тобто не вималюється в уяві найбільш важливими сторонами. Заумь (зарозуміла мова) — термін російських футуристів, який широко використовувався українськими митцями. Це загалом характерна риса футуризму, оскільки вони охоче вигадували нові слова (неологізми). Велика кількість неологізмів у тексті робить його незрозумілим для середнього читача (заумним). Приклад заумі — вірш О. Кручоних «Дир бул щил / убещур». Звукова організація мови (Звукопис) — синонім ритмомелодики, евфонії. Всі звуки віршованого твору взаємопов'язані й взаємодіють так, щоб викликати певне враження. В основі звукопису — повтор подібних елементів (гармонійне поєднання) або різнорідних (дисгармонійне). Звуконаслідування — звуконаслідувальний ефект лежить в основі утворення значної кількості слів будь-якої мови («кар-кар»: каркає ворона), але письменники можуть використовувати цей ефект як художній засіб для посилення виразності мови. Зміст — те, що прагне оформитись. Змістом мистецтва в цілому є життя у всіх його проявах. Змістом творчості конкретного митця є його особистість. У внутрішньому світі людини є думки, настрої, стани, емоції, життєві узагальнення тощо, які просяться назовні, хочуть оприлюднитись у тій чи іншій формі (залежно від здібностей, якими володіє автор), щоб розкрити внутрішній світ людини для інших. Змістові чинники твору — кожен твір, як і будь-що в нашому світі, має зміст і форму. Цей поділ — умовний, ми здійснюємо його штучно, аби зрозуміти природу твору. До змістових чинників твору варто віднести все те, що існує у внутрішньому світі автора до реалізації твору: тема (у вигляді якогось життєвого досвіду чи фантазії), ідея (як оцінка життєвих явищ), фабула (як подія чи події, що викликали зацікавлення), конфлікт (життєва суперечність, протистояння, в якому бере участь автор чи спостерігає в житті), ліричний герой (сам автор у процесі переживання чогось), персонаж (який має прототип), пафос (бажання щось утвердити чи викрити), настрій тощо. Зміст і форма — основні складові твору; діалектична єдність або ж головна бінарна опозиція твору. Зміст і форма завжди змагаються за першість. Зміст хоче визначати (використовувати) форму, а форма проситься, щоб нею скористались і теж хоче підпорядкувати собі зміст. Кожен зміст мусить знайти свою одну-єдину, ніким не створену доти форму. Але в мистецтві завжди існує безліч готових, вже створених форм. Коли якийсь задум чи настрій проситься назовні, хоче оформитись, автор не може не скористатись тими формами, які він знає. Але готова форма завжди переінакшить зміст на свій лад і знищить те. що в тому змісті є особливого. Тому зміст, відчуваючи не свою форму, ніби чинить спротив. Буває, що зміст дуже певний (міцний), він здатен примусити якусь форму коритись. Але і в одному, і в іншому випадку вийде недосконалий твір. Коли зміст, не знайшовши своєї форми, підпорядковує собі іншу, перед нами тенденційний, моралізаторський, дидактичний твір. Коли ж форма підпорядкувала собі зміст, виправивши його на свій лад, перед нами так званий формалістський твір, зовні наче бездоганний, але внутрішньо порожній. Коли зміст знаходить свою форму, утворюється високохудожній твір, де кожен елемент форми — змістовний, а зміст виявляє себе лише через форму (формозмістовна єдність). Евфемізм — заміна одного слова іншим з метою пом'якшення вислову. Особливо багато евфемізмів вживається для позначення фізіологічних актів людини. Дехто з науковців пов'язує походження евфемізмів, як і загалом тропів, з первісними табу: якщо якесь слово заборонено для вжитку, шукають для нього замінників, предмет називають інакше (замість слова «чорт» кажуть нечистий). У літературі евфемізм використовується також як художній засіб, троп, що за своєю будовою є або перифразом (заміна імені: Дочка Прометея замість Леся Українка), або метонімією (йдуть чоботи). Евфонія — дещо застарілий термін, синонім звукопису, ритмомелодики, звукова організація мови. Езопова мова — від імені Езоп, античний байкар; інакомовність, приховування в тексті того, чого не можна сказати відверто (в першу чергу із-за політичних чи ідеологічних обставин). Екзистенціалізм — напрям у філософії XX століття. Представники — К. Ясперс, Хайдеггер, Ж. П. Сартр, А. Камю, X. Ортега-І-Гасет та інші. Буквально від «екзистенція» — буття, існування людини. Виник між класичним матеріалізмом та ідеалізмом як своєрідна спроба їх врівноважити. Людину не можна розділити на дух і тіло, вона є матеріально-духовний феномен, і її треба розглядати в першу чергу в життєвих проявах, у проблемах її існування. Екзистенціалісти намагались скерувати людину на активне самопізнання. Тільки самосвідомість здатна вивести людину із пітьми її складного, прикрого життя. Екзистенціалісти могли бути віруючими чи атеїстами, але всі сходились на бажанні допомогти людині у вирішенні її життєвих проблем. Покладання сподівань на Бога чи на будь-яку суспільну міфологію допомагає людині тимчасово, а зрештою може лише посилити її страждання. Людина повинна звільнитись від всіх залежностей і жити так, щоб усвідомити: ніхто, окрім неї, не повинен нести відповідальності за її життя. Екзистенціалізм зробив великий вплив на літературу XX століття: мотиви самотності, тотальної свободи і залежності людини, абсурду життя, філософського самогубства тощо. Екзотизми — вживання у тексті рідковживаних або іншомовних слів з метою посилення екзотичності зображення. Еклога — ліричний жанр античної поезії, натепер відмерлий. Експозиція — елемент сюжету, та частина твору, що передує подіям. Експресіонізм — напрям, метод і стиль модернізму. Експресіонізм як художній метод базується на романтичному типі художнього світосприйняття в найбільш активному його прояві. Експресіоніст — це людина з конфліктними стосунками зі світом, в основі яких — максимальна незгода зі світобудовою і напрямами розвитку людства. Експресіоніст — це людина, яка шукає природні основи буття і послідовно змагається не лише з раціоналізмом, як романтик, а й з технічною цивілізацією і містом як її уособленням. Експресіонізм — це крик із приводу вселюдських негараздів. Експресіоністський стиль базується на домінанті вираження над зображенням, на різноманітних контрастах, гіперболах, згущеннях, активно використовує алегорію для об'єктивації максимальних почуттів, калейдоскопізм, схематизацію образів-персонажів та інші засоби, які підпорядковуються меті виразити посилену експресію і максимально узагальнити її. Елегія — жанр давньої античної лірики; за часів пізньої античності вірш з сумним філософським настроєм. Еліпсис — буквально «недолік», умисний пропуск якогось члена речення (часто дієслова): «Одчиняйте двері — / Голуба блакить!» (П. Тичина). Засіб надає мові більшого динамізму та експресії. Епіграма — буквально «напис», початково напис на могильному камені, пізніше жанр лірики, сатиричне віршоване послання до якоїсь персони. Епіграф — початково те ж, що й епіграма — напис на могильному камені; пізніше вислови, розміщені після назви, перед текстом твору. Епігон — другорядний письменник, той, хто наслідує когось так дбайливо, що не здатен виявити особисту оригінальність. Епілог — елемент сюжету, післяслово, те, що відбулося після розв'язки. Епітафія — буквально «над могилою», вірш з приводу чиєїсь смерті. Епітет — вид тропа, який утворюється шляхом перенесення ознаки одного предмета на інший, тому епітет — це означення, але — художнє означення. Художнім звичайне означення може зробити перенос. Коли ми кажемо «золоті руки», ми називаємо ту рису, яка рукам загалом не властива, але, використавши ознаку іншого предмета, ми змогли назвати особливу рису чиїхось конкретних рук, висловити своє ставлення до людини, яка має золоті руки. Інший спосіб узагальнення використовується в постійних епітетах, які поширені в народній творчості (синє море, зелена діброва, ясне сонце тощо). Тут називається та ознака, яка предметам органічно притаманна (море може бути справді синім). Що робить такі означення художніми? Коли в пісні співається «синє море», це не означає, що автор хотів сказати, який саме відтінок мала морська вода. У народній пісні чи думі море завжди синє, навіть у похмуру буряну погоду, коли воно аж ніяк не може видаватись синім. Синє— це наче головна (родова) ознака моря. Із усіх можливих кольорів і відтінків, які може мати морська вода, дібрано саме той, який ніби виражає саму сутність моря (воно синє так само, як небо). Епіфора — засіб поетичного синтаксису, однакове завершення частин твору. Епос — 1. Літературний рід, оснований на домінанті об'єктивованого зображення. Літературні жанри епосу — роман, повість, оповідання, новела, нарис, казка, байка тощо. 2. Жанр епічного роду літератури: частіше називається поняттям «героїчний епос». Епічність — родова ознака творів епічних жанрів. Настанова на об'єктивність і об'єктивованість, часо-просторову панорамність, історичність. Епопея — 1. Втілена епічність. 2. Жанр епічного роду (частіше — роман-епопея), в якому подана широка панорама історичного буття народу чи народів. Естетика — філософія мистецтва, наука про прекрасне. Естетична роль літератури — домінуюча роль будь-якого мистецтва, у тому числі мистецтва слова, оскільки естетичний компонент невіддільний від художнього. Естетична роль будь-чого — викликати естетичні почуття, відчуття насолоди прекрасним. Коли ми читаємо твір, насолоджуючись самим процесом читання, коли ми милуємось твором як чимось гарним, довершеним, ми отримуємо естетичне задоволення, а література виконує естетичну роль. Естетство — концепція творчості, поширена в період кінця XIX — початку XX століття; надання літературі естетичної функції як найважливішої. Оскільки таким чином тіснилась виховна, ідеологічна чи політична роль літератури, естетство часто розвінчували як буржуазне, реакційне тощо. Ідеал естетичний — уявлення про те, яким має бути життя в ідеалі, втілюється в мистецтві художніми засобами, але в кожну епоху по-своєму. Уявлення про прекрасне залежить від ієрархії цінностей. Якщо на першому місці — цінності матеріального світу, соціуму, то еталоном краси природи буде урожайна нива, а еталоном красивої людини — людина здорова, фізично сильна, правильно «складена»: саме такими ми бачимо природу і людину у творах митців античності, доби Відродження, реалістів, соціалістичних реалістів. Якщо ж на першому місці духовні цінності, тоді втіленням прекрасної природи буде картина грози, а вродлива дівчина змальовуватиметься прекрасною внутрішньо (зовні вона тендітна, слабосильна): так малювали красу природи і людини митці Бароко, романтики, символісти. Ідея — головна думка твору, відповідь на питання «Навіщо це написано?». Ідилія — буквально «маленький образ», початково в античній літературі короткий ліричний твір, пізніше — зображення ідеального життя на лоні природи. Ієрархія — підпорядкування засобів зображення у творі чомусь головному (домінуючому). Імпресіонізм — стильова течія модернізму, поширена в літературі на початку XX століття. У живописі — художній метод і стиль другої половини XIX століття. Емоційно забарвлене, суб'єктивоване зображення. У літературі цей стиль вирізняється яскравим, емоційно забарвленим звукописом, настроєвим зображенням пейзажу чи портрета, тонким нюансуванням відчуттів. Головні засоби імпресіонізму в літературі — звукопис і метафоризований епітет. Інверсія — «перестановка», порушення загальноприйнятого порядку розташування слів у реченні з певною художньою метою. Інакомовлення — 1. Художня література є інакомовною, внаслідок багатозначності образної тканини твору (інша мова). 2. Засіб замовчування, приховування в підтексті того, що неможливо сказати прямо. Інтонація — характер звучання твору, зміст ритмомелодики, ті почуття, настрої, емоції, які втілились у відповідне звучання. Інтрига — форма конфлікту, умисна динамізація, заплутування та ускладнення конфліктних стосунків. Іронія — засіб гумору, троп; незлобиве висміювання, підкреслювання невідповідності дійсного та бажаного, надання словам протилежного значення, подвійного змісту («Яка ти сьогодні гарна!» — кажуть людині, яка зодягнулась без смаку чи недоречно). Казка — епічний жанр фольклору, побудований на вигаданому сюжеті. Калька — буквальний переклад слів чи їх частин на іншу мову. Канон — те, на що орієнтується більшість, правило, яке затверділо. Катрен — чотиривірш. Класицизм — епоха в історії європейської культури (17-18 ст.), літературний напрям, художній метод і стиль. Як художній метод класицизм є об'єктивацією Арістотелівської настанови (мистецтво це наслідування життя) у відповідну епоху. Класицист — це людина, яка підпорядковує себе і своє мистецтво не загалом життю, як античні митці, а життю суспільства, яке частіше всього втілюється в образі держави і влади. Оскільки мистецтво підпорядковується життю, вищим інтересам держави, мистецтво — це в першу чергу майстерність, ремесло. Щоб бути майстром своєї справи, треба знати секрети майстерності, вміти дотримувати правил. Класицизм — нормативне мистецтво, яке регламентує кожен елемент твору. Класицистський стиль — це строга підпорядкованість форми змісту, продумана ощадливість зображувальних засобів, ворожість до умовних форм. Клаузула — закінчення віршованого рядка після останнього наголосу. Коломийка — малий ліричний жанр фольклору, поширений на Західній Україні. Також строфа з двох рядків по чотирнадцять складів з цезурою і жіночою римою. Шевченко записує коломийку чотиривіршем: «Чорнобрива Катерина / Найшла, що шукала. / Дунув вітер понад ставом — / І сліду не стало» («Катерина»). Колядка — обрядова новорічна пісня. Комедія — жанр драматичного роду літератури, веселий чи смішний твір з оптимістичним фіналом. Комічне — невідповідність форми і змісту, яка стає об'єктом висміювання. Коментар — примітки, пояснення до твору. Компаративістика (див. порівняльне літературознавство) Композиція — будова твору, яка визначається жанром. Основні різновиди композиції — сюжет (епічні твори), сценічна дія (драматичні твори), вірш (ліричні твори). Консонанс — те ж, що й дисонанс. Константа — постійна ознака, наприклад, константа силабо-тонічної системи — стопа. Той елемент, видозміна якого веде за собою зміну усієї форми. Конструктивізм — течія модернізму, яка сформувалась на доведених до логічного кінця гаслах футуризму. Від слова «конструкція»: у назві підкреслено раціональний підхід до написання творів. Генетично споріднений з класицизмом. Зміст послідовно керує формою, але форма актуалізує експеримент, головний принцип творчості — пошук нових комбінацій. Контамінація — буквально суміш різнорідних елементів, з яких утворюється якась нова цілісність (твори постмодерністів часто будуються на контамінації творів світової літератури). Компіляція — буквально грабунок, запозичення без посилань на джерело. Контекст — буквально зв'язок, з'єднання частин і цілого. Будь-що є частиною чогось. Слово і фраза тексту цілком зрозумілі в контексті абзацу чи всього твору. Контекстом твору є творчість автора, контекстом творчості — літературний процес його часу тощо. Колізія — оформлення (прояв) конфлікту у вигляді персоніфікованих (очевидних) зіткнень. Конфлікт — суперечність, протистояння, схований двигун сюжету (зміст, виток, причина колізій). У сюжеті зав'язується і розв'язується конфлікт. Конфліктів дуже багато, а тому існує необхідність їх згрупувати, виділити різновиди. Масштаб, характер перебігу, місце перебігу конфліктів — все може стати критерієм для поділу. За масштабом конфлікти можна поділити на локальні та глобальні (або соціальні). «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького і його ж «Микола Джеря». За місцем перебігу — зовнішні (між людьми) і внутрішні (у внутрішньому світі героя): «Fata morgana» М. Коцюбинського і його ж «lntermezo». За участю дійових осіб — персоніфіковані та не персоніфіковані: «Бур'ян» А. Головка і «Місто» В. Підмогильного. За характером перебігу — гострі та мляві: «Тигролови» І Багряного і «Санаторійна зона» М. Хвильового. Між цими полюсами існують градації, які треба враховувати у кожному конкретному творі. Критерій художності — ті критерії, якими ми користуємось, аби визначити, високохудожній твір перед нами чи малохудожній. Критерії художності змінні, залежать від епохи, культури, країни, суб'єктивного сприйняття творів. Те, що для одного є ознакою високої художності, з точки зору іншого — недолік. Скажімо, реаліст цінує достовірність і будь-який твір звіряє з дійсністю. Химерність, умовність, надмірність засобів для нього є недоліком. Тому твір треба цінувати, виходячи з авторської настанови (якщо автор хотів написати романтичний твір, його треба цінувати з точки зору досягнень романтизму, а не реалізму). Критика літературна — частина літературознавства, вивчення сучасної літератури. На відміну від літературознавчого дослідження, критика більшою мірою суб'єктивна, оцінкова, базується на першому враженні від прочитаного. Критичний реалізм — різновид реалізму, найбільш поширений у XIX столітті. Йому властивий принцип зображення життя у формах самого життя, але з критичним засудженням соціальних умов. Конфлікт людини і суспільства виявляється у пригніченні особистості (маленької людини, зайвої людини) соціальними структурами. Пафос критичного реалізму — протест проти гноблення, несправедливості, соціальної нерівності. Кульмінація — елемент сюжету, вища точка напруги, вирішальне змагання супротивників, злам, після якого починається рух до розв'язки. Культурно-історична школа — літературознавча школа і метод у літературознавстві XIX століття, засновник — французький науковець І. Тен, автор книг «Філософія мистецтва» та «Історія англійської літератури». В основі — філософія позитивізму, розуміння мистецтва як відтворення соціального життя суспільства. Тен намагався пов'язувати творчість митця з широким культурним контекстом, який завжди має національний характер і визначається своєрідністю національної історії. Незважаючи на близькість Тена до матеріалістичного світогляду, радянські літературознавці критикували його за відсутність класових критеріїв, крім того, їм не дуже імпонувала актуалізація національної специфіки мистецтва. І все ж культурно-історичний підхід до вивчення літератури так чи інакше давався взнаки при вивченні історії світових літератур навіть у радянській науці. Легенда — прозовий жанр фольклору, оповідь від імені очевидця про таємничі події, в яких реальне переплітається з фантастичним.
Дата добавления: 2014-11-25; Просмотров: 473; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |