КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 2 страница
Тема 1 Світогляд та його історичні типи
сягнення пізнання, що розвивається, досвід людей та всесвітньої історії людства, відображає весь спектр суспільного буття. Водночас, усі його різновиди є суттєвим узагальненим і конкретно-історичним віддзеркаленням реальності. Істинно науковий філософський світогляд є результатом відображення об'єктивних зв'язків та відносин, спирається на природничо-наукові знання і наукові досягнення. Він розглядає всі предмети, явища та процеси в розвитку і взаємодії, знаходить у минулому уроки для сучасного і майбутнього. У змістовому плані філософський світогляд включає погляди, уявлення, переконання та ідеали: онтологічні — про природне і соціальне буття людей; матерію, форми її руху та існування; діяльність індивідів і соціальних верств та груп; гносеологічні — про пізнання як процес, його сутність, зміст та форми; логічні — про закони правильного мислення; етичні — про принципи та норми моральної поведінки людей; естетичні — про ставлення до світу і людини у сфері художньої діяльності; історичні — про історію філософії, науки, культури; соціальні — про суспільство, його структуру, основи та закономірності розвитку, історію та майбутнє. Філософський світогляд почав формуватися задовго до нашої ери, з перших філософських учень у Стародавній Індії, Стародавньому Китаї, Стародавній Греції. Його розвиток та вдосконалення набули продовження у філософських системах Середньовіччя, Відродження та Нового часу, у німецькій класичній філософії, у марксистській філософії, а також у філософії XX—XXI ст. Велику роль у цьому процесі відіграла вітчизняна філософська думка. На всіх етапах розвитку філософський світогляд був і є нині духовною квінтесенцією епохи. Для розуміння сутності будь-якого феномену, події, явища важливо знати, як вони виникли, замість чого прийшли, якими були їх ранні стадії і чим вони відрізняються від пізніших, більш зрілих. Про шлях, яким людство дійшло до сучасного філософського світогляду, розповідає історія філософії. Контрольні запитання і завдання 1. Що таке світогляд за сутністю і змістом? 2. Від чого залежить світоглядна зрілість особистості? 3. Які історичні типи світогляду вам відомі? 4. За якими видами формується і розвивається світогляд індивідуально та історично? 5. Як співвідносяться між собою міфи і реальна дійсність? 6. Чи можливий суто науковий світогляд? 7. Як співвідносяться ранні вірування народів і релігійний світогляд? 8. Який з історичних типів світогляду є провідним у XXI ст.? 9. Що означає наступність в історичному розвитку світогляду? 10. Якою є специфіка філософського світогляду?
Філософія — теоретичне світорозуміння Тема 2 ФІЛОСОФІЯ — ТЕОРЕТИЧНЕ СВІТОРОЗУМІННЯ Виникнення філософії стало історичним поворотом у духовному житті суспільства. Він означав розрив з міфологічними уявленнями щодо існування людини і світу, релігійно-моральними уявленнями про них та предметно-образним мисленням на користь теоретико-понятійного світогляду. Філософія покликана відповідати на питання, на які не може дати відповідь жодна наука. У своїх теоретичних побудовах філософія спирається на дані науки, але разом з тим вказує на основні напрями її розвитку, є надійною методологічною базою її досліджень. Науково-теоретичний і практично-духовний аспекти світогляду у філософії поєднані органічно й доцільно. Крок за кроком філософія з елітарної форми культури перетворюється на серцевину способу життя і мислення кожної людини цивілізованого демократичного суспільства. 2.1. Об'єкт і предмет філософії Появу терміна "філософія" пов'язують з іменами двох відомих мислителів Стародавньої Греції: за одними джерелами — Геракліта, за іншими — Піфагора. "Філософія" перекладається з грецької мови як "любов до мудрості". За вченням Геракліта, "...мудрість полягає в одному: пізнавати думку, як таку, що править всім у всьому... Мудрість полягає в тому, щоб говорити істину і, прислуховуючись до (голосу) природи, чинити згідно з нею"1. Вся історія розвитку філософії і філософствування підтверджує той факт, що "любов до мудрості" є їх суттєвою якісною ознакою. Проте у зв'язку зі своїм невизначеним характером, філософія потребує пояснень і наукових тлумачень. Як будь-яке системне знання, вона має об'єкт і предмет свого вивчення та дослідження. Об'єкт знання у філософії і науці — все те, що протистоїть суб'єкту, тобто свідомості, внутрішньому світові людей, як реальність у її практично-перетворювальній та пізнавальній діяльності. Предмет знання — певна цілісність, що виокремлюється з об'єкта, ті його аспекти, частини, властивості, які ішвчаються. В одному об'єкті можуть мати свій предмет багато наук. Наприклад, природу як об'єкт пізнання вивчають фізика, хімія, астрономія, природознавство у цілому, причому кожна з наук досліджує в цьому об'єкті свій аспект чи предмет. Так, біологія вивчає загальні й окремі закономірності життя в усіх його виявах і властивостях (обмін речовин, розмноження, спадковість, мінливість, пристосування тощо); біогеохімія — хімічний склад живої речовини та геохімічні процеси в біосфері Землі, що відбуваються за участю живих організмів; агрометеорологія — метеорологічні, кліматичні та гідрологічні умови вирощування сільськогосподарських культур. Очевидно, що протиставлення предмета й об'єкта вивчення у загаль-ногносеологічному плані неправомірне. Основна відмінність предмета від об'єкта полягає в тому, що предметові належать 1 Книга для чтения по философии: в 2 т. — М., 1994. — С. 16, 20. Тема 2 лише головні, найсуттєвіші з погляду конкретного дослідження, властивості, якості й ознаки об'єкта. Об'єктом філософії завжди були і є: 1) природа та сутність світу; 2) природа та сутність людини; 3) взаємовідносини між світом і людиною. Предмет філософії — історично рухливий і конкретний. Він постійно вдосконалюється, уточнюється і змінюється. Ці процеси відбувалися і відбуваються за двома основними взаємопов'язаними шляхами: "відгалуженням", тобто відокремленням від різноманітних систем знань у міру їх накопичення, і "самовизначенням". У стародавньому світі філософія розглядалась як "наука наук", об'єднання всієї суми позарелігійних знань, мистецтва і тогочасних знань про загальні правила і норми поведінки людей. Таке розуміння предмета філософії намагався системно показати у своїх працях давньогрецький мислитель Арісто-тель. Він виокремлював у філософії теоретичну (умоглядну), практичну і поетичну (творчу) її частини. Мету теоретичної філософії він визначав як "знання заради знання", включав до неї математику, фізику і "першу філософію" або метафізику. У послідовників Арістотеля назва "метафізика" (те, що після фізики) перетворилася на синонім філософії. Тепер цим терміном позначають також й онтологію та загальний метод, протилежний діалектиці. Метою практичної філософії Арістотель вважав "знання заради діяльності" і включав до неї етику, економіку і політику, а поетичної — "знання заради творчості", тобто поетику, риторику, мистецтво. Розуміння предмета філософії як "науки наук" зберігалося впродовж тривалого історичного часу. Навіть у середині XVII ст. видатний французький філософ і математик Р. Декарт стверджував: "Уся філософія подібна до дерева, коріння якого — метафізика, стовбур — фізика, а гілля, що виходять з цього стовбура, — всі інші науки, які складаються з трьох головних: медицини, механіки й етики"1. Великий учений І. Ньютон свій 1950Д^ас.12Р1 ИзбраННЬШ пР°извеДения: в 2 т. / Р. Декарт. - М., Філософія — теоретичне світорозуміння твір з механіки назвав "Математичними началами натуральної філософії" (1687), К. Лінней — з основ ботаніки — "Філософією ботаніки" (1751), а Ж.-Б. Ламарк — з біології — "Філософією зоології" (1809). Поступово від філософії відгалужувалися і набували відносної самостійності такі науки, як механіка земних і небесних тіл, астрономія, математика, фізика, біологія таін. Одночасно самовизначалась і сама філософія. Вже у стоїків (IV ст. до н. є.) філософія починалася з логіки, а етика вважалася головним ученням щодо осмислення долі людей та їх ставлення до вічного і нескінченного світу. Основоположник німецької класичної філософії 1. Кант розумів філософію як вчення про єдність істини, добра і краси, а провідна постать школи цієї філософії Г. Гегель — як систему діалектичної логіки, філософії природи і філософії духу, під якою він розумів комплекс філософських учень про державу і право, всесвітню історію, мистецтво, релігію і саму філософію. Представник матеріалістичного напряму в німецькій філософії Л. Фейєрбах вважав єдиним, універсальним і вищим предметом філософії вчення про людину, а основоположники марксистської філософії К. Маркс і Ф. Енгельс доводили, що предметом філософії є найзагальніші закони розвитку природи, суспільства і свідомості людей. Наповнення предмета філософії новим змістом триває і нині, тому що філософська думка — це вчення про вічне. Упродовж усієї своєї історії вона розвивається і збагачується, але зберігає водночас спадкоємність пізнаного. Об'єкт її вивчення невичерпний. Він реалізується у предметі філософії, який, відповідно до сучасних поглядів, включає: • онтологію — вчення про буття; • гносеологію — вчення про пізнання; • аксіологію — вчення про природу цінностей та їх місце в реальності, про структуру ціннісного світу, тобто про зв'язки різних цінностей між собою, із соціальними і культурними факторами та змістом особистості; • методологію — вчення про систему принципів і способів організації та побудови теоретичної і практичної діяльності; • логіку — вчення про засоби доведення і спростування, про загальнозначущі форми і засоби мислення, необхідні для раціонального пізнання;
Тема 2 • соціальну філософію — вчення про суспільство та особистість; • етику — вчення про мораль як форму суспільної свідомості; • естетику — вчення про прекрасне, ставлення людини до світу з погляду досконалості — недосконалості, прекрасного — негідного, трагічного — комічного та її художньої діяльності; • історію філософії; • філософські питання науки взагалі та окремих наук. про загальні принципи буття і пізнання, про ставлення людини до світу, система узагальнених поглядів на світ у цілому і своє місце в ньому. Об'єктом вивчення філософія утверджує цінність людини як особистості, гуманізм суспільних відносин, соціальний прогрес і наукову творчість. Філософська думка є науково-теоретичною і духовно-практичною думкою про вічне. Філософи народжуються і помирають, а об'єкт філософського осмислення залишається, він існує завжди. Разом з тим філософська думка завжди виражає потреби часу, впливає на розум і серця сучасників. Численні напрями, течії та школи у філософії є спадкоємцями її предмета. Вплив філософії на життєдіяльність людини і суспільства виявляється в її функціях. 2.2. Функції філософії
Функція (лат. — звершення, виконання) у філософії є категорією, що характеризує такий взаємозв'язок двох (групи) об'єктів, коли зміни в одному з них супроводжуються змінами в іншому. "Функція — це існування, мислиме нами в дії" (Й. Гете). Поняття "функція" запропонував для наукового вжитку німецький філософ, відомий математик і фізик Г. Лейб-ніц. Статус філософської категорії воно отримало у зв'язку з просуванням пізнання від вивчення ізольованих об'єктів до вивчення їх взаємозв'язків, тобто з встановленням таких залежностей (функцій), які дають можливість у дослідженнях закономірно переходити в ряду об'єктів від одного до іншого. Філософія — теоретичне світорозуміння На її підставі потім склалися поняття "функціональність", "функціональний підхід", "функціонування". Функції філософії всеосяжні. Вони об'єднуються у дві групи: світоглядні і методологічні. Світоглядні — це функції філософії як теоретичної основи світогляду людей. Поняття "філософія" і "світогляд" не тотожні, хоча й одного порядку за походженням. Світогляд навіть сучасних індивідів, різних соціальних груп і верств населення може бути не філософським, а наприклад, міфологічним, релігійним, містичним тощо. Філософським він стає тоді, коли погляди, уявлення, переконання та ідеали базуються на теоретичному світорозумінні. До світоглядних у філософії належать гуманістична, соціально-аксіологічна, культурно-виховна та відображувально-інфор-мативна функції. Гуманістична функція філософії спрямована на визначення гідності особистості, її права на свободу, щастя, вияв усіх своїх здібностей, на життя в суспільних умовах, що гарантують всебічний гармонійний розвиток. Філософія допомагає людині стати справжньою людиною. За оцінкою одного з відомих філософів XX ст. М.О. Бердяєва, "...філософія завжди була проривом із безглуздого, емпіричного, примушуючого і ґвалтуючого нас з усіх боків світу до світу розуму"1. Щодо особистості сучасного громадянина України то філософія обґрунтовує необхідність її економічної свободи на шляхах утвердження і розвитку в країні ринкових виробничих відносин, максимального зближення міста і села, людей розумової і фізичної праці, форм власності, енергоозброєності, механізації та автоматизації виробничих процесів, рівня освіти, культури, цивілізованості, умов побуту і ясиття сім'ї. Як критерій ефективності діяльності соціальних інститутів філософія висуває "благо людини", а принципи рівності і справедливості — як норми і правила стосунків між людьми. Соціально-аксіо логічна світоглядна функція філософії полягає в розробленні нею вчення про цінності; про суспільний ідеал, тобто образ мети; про способи мислення та діяльність 1 Бердяев Н.А. Я и мир обьектов: Огімт философии одиночества и общения / Н.А. Бердяев // Философия свободного духа. — М., 1994. — С. 232—233. Тема 2 людей у створенні системи суспільних відносин та ЇЇ компонентів, які відповідають потребам та інтересам особистості, соціального суб'єкта в цілому; про виявлення і розкриття суперечностей між системою цінностей і понять та змістом, що вноситься до них новим етапом виробництва, життям і побутом населення. Культурно-виховна функція філософії реалізується в процесі формування в індивідів якостей культурної особистості, захисту їх від впливу поверхових та вузьких рамок повсякденного мислення, набуття ними діалектичного стилю мислення, залучення до філософської думки; усунення між людьми комунікативних бар'єрів, що виникли у зв'язку з їхньою професійною спеціалізацією. Відображувально-іиформативну функцію філософія виконує в процесі формування світогляду, що відповідає рівню розвитку науки, історичної практики та інтелектуальних вимог людини; збирання, аналізу, перероблення інформації з метою отримання нової інформації та її концентрації у філософських поняттях, категоріях, законах. До методологічних у філософії належать функції обґрунтування способів і прийомів організації різноманітних видів діяльності, методів, напрямів і методик досягнення справжнього і практично ефективного знання: евристична, координуюча, інтегруюча і логіко-гносеологічна функції. Евристична функція (евристика грец. — відшукую, відкриваю) філософії сприяє зростанню наукового знання, стверджує моясливість і дієвість наукового прогнозування, бере участь у створенні окремих наукових гіпотез і теорій, є вченням про методики пізнання і діяльності, способи і форми їх практичного застосування. Координуюча функція філософії забезпечує відбір оптимальних методів наукових дослідлсень, виключає їх протиставляння, недооцінку або переоцінку. Інтегруюча функція (інтеграція лат. — відновлення, заповнення цілого) філософії пов'язана зі створенням синтезуючих, проблемних наук (наприклад, біофізики, еволюційної генетики, екології, соціальної екології, онкології тощо), є найза-гальнішим інтегратором наукового знання, сприяє перетво- Філософія — теоретичне світорозуміння ренню окремого наукового стилю мислення на діалектичний стиль через введення в науку філософських понять, категорій, принципів, законів. Нарешті, логіко-гносеологічна функція філософії полягає в розробленні загальних методів пізнання, їх нормативних принципів, в обґрунтуванні понять і теорій наукового знання, пізнання світу, його законів і закономірностей. Отже, філософія є науково-теоретичною і дослідно-практичною базою життєдіяльності суспільства. Успіх будь-якої діяльності обумовлений наявністю відповідних знань та вмінням застосовувати багатий світоглядний і методологічний арсенал філософії в процесі прийняття і реалізації рішень. Філософський світогляд покликаний відповідати на широке коло питань. Як влаштований світ? Скінченний він, чи нескінченний? Чи існують у світі надприродні сили? Як співвідносяться в людині душа і тіло, свідоме і несвідоме, матеріальне і духовне начала? Що є істина і помилка? Що таке добро і зло, щастя і нещастя, справедливість, свобода? Перелік таких питань можна продовжити. Однак серед них є головне. Це питання про ставлення людини до світу в цілому. У філософії воно конкретизується в питанні про співвідношення природи, матерії та свідомості, мислення, матеріального і духовного взагалі, яке вважається основним. У ньому розрізняють онтологічну і гносеологічну складові. Онтологічна складова містить питання про первинність матерії або свідомості. Що первинне — матерія чи свідомість? Що чому передує — матерія свідомості чи свідомість матерії? Залежно від відповіді на ці питання у філософському світогляді вирізняють матеріалістичний та ідеалістичний напрями, а серед філософів — матеріалістів й ідеалістів. До матеріалістів належать ті, хто первинним вважає матерію, а свідомість, дух — вторинним, похідним від матерії; до ідеалістів — навпаки, хто первинним вважає свідомість, а матерію — вторинною. У філософії, крім матеріалістичного та ідеалістичного напрямів, є й третій — дуалістичний (дуалізм лат. — двоякий) напрям. Його прибічники вважають матерію і свідомість, матеріальне й ідеальне такими рівноправними началами, що не зводяться одне до одного. Він протистоїть філософському мо~ Тема 2 нізму (грец. — один, єдиний) — способу розгляду різноманітних явищ світу з погляду лише одного з начал — матерії або свідомості. Філософський дуалізм часто перетворюється на філософський плюралізм (лат. — численний), позиція якого полягає у визнанні багатьох незалежних одне від одного начал філософствування, видів буття, основ і форм знання. Однак найбільш поширеними і впливовими напрямами у філософії були і залишаються два: матеріалістичний та ідеалістичний. У них вирізняються різноманітні філософські течії та школи. У матеріалістичному — стихійного, наївного матеріалізму; механістичного, метафізичного матеріалізму; діалектичного матеріалізму і т. ін. Ідеалістичний напрям представлений, головним чином, філософськими течіями і школами об'єктивного і суб'єктивного ідеалізму. Представники об'єктивного ідеалізму, досліджуючи об'єкт і предмет філософії, виходять із первинності надіндивідуального духовного начала, а суб'єктивного ідеалізму — зі свідомості суб'єктів та індивідів. Гносеологічна складова основного питання філософії полягає у світоглядному ставленні людини до можливості пізнавати навколишній світ. Чи пізнаванний світ? Більшість філософів, учених, інших учасників пізнавального процесу відповідають на це питання позитивно: світ пізнаванний, а наші знання про нього постійно розвиваються, уточнюються, поглиблюються, вдосконалюються. Однак частина з них вважає неможливим остаточне вирішення питання про істинність знання. Така світоглядна позиція у філософії називається агностицизмом (грец. — недоступний пізнанню). Найчастіше її поділяють філософи ідеалістичного, дуалістичного і плюралістичного напрямів. Отже, множинність напрямів, течій і шкіл у філософії зумовлена насамперед неоднозначним визначенням їхніми творцями і прибічниками основного питання філософії. У різних інтерпретаціях марксистської філософії тривалий час матеріалістичний та ідеалістичний напрями протиставлялись один одному як несумісні й навіть антагоністичні, ворожі. Насправді вони характеризують лише різні, але суттєві світоглядні підходи до вирішення "вічних" філософських проблем. Філософи-матеріалісти, наприклад, стверджуючи первинність матерії Філософія — теоретичне світорозуміння відносно свідомості, вирішують тим самим проблему джерела знань, яким є природа, людина, суспільство — об'єктивний світ у цілому в його розвитку і різноманітних взаємозв'язках. Філософи-ідеалісти, як правило, не ставлять питання про таке джерело, проте їхні зусилля пріоритетні в дослідженні структури свідомості та механізмів процесу пізнання. У філософію, науку і суспільну практику вагомий внесок роблять як фі-лософи-матеріалісти, так і філософи-ідеалісти. Так, античний матеріаліст Демокріт створив атомістичну теорію побудови речовини; англійський матеріаліст Ф. Бекон у Новий час став родоначальником дослідного природознавства і творцем індуктивного загальнонаукового методу пізнання і дії; відомий німецький філософ-матеріаліст К. Маркс розробляв матеріалістичну діалектику і політичну економію капіталізму; український філософ-матеріаліст П.В. Копнін започаткував логіку наукового дослідження і багато зробив для її розвитку. Водночас діалектичну логіку створив німецький філософ-ідеаліст Г. Гегель; дедуктивний загальнонауковий метод — представник дуалістичного напряму у філософії француз Р. Де-карт; поняття про ідеального педагога — український філ ософ-ідеаліст Г. Сковорода. Філософи-матеріалісти і філософи-ідеалісти не протистоять, а навпаки, доповнюють один одного. їх творчість слуя-сить людям, інтересам суспільного прогресу. Якщо в сучасних дослідженнях філософії економіки ринку українські матеріалісти виходять із пріоритету самої економіки, то ідеалісти — з ринкової економічної свідомості людей. Очевидно, що від зусиль і успіхів тих та інших виграє справа, країна, кожний її громадянин, а від зіставлення позицій, поглядів — філософія і наука. Отже, філософія — теоретичне світорозуміння, основа сучасного світогляду. Вона має власні об'єкт і предмет дослідження. Все розмаїття філософських ідей об'єднує історично сформований комплекс проблем і питань, знання відповідей на які обов'язкове для кожної цивілізованої людини.
Тести до розділу І Тести до розділу І
Контрольні запитання і завдання 1. Як у філософії та науці визначаються об'єкт і. предмет? 2. Що є об'єктом вивчення філософії, релігії, міфології? 3. Як історично змінювався предмет філософії? 4. Сформулюйте предмет філософії в сучасному його розумінні. 5. Що таке філософія? 6. Сформулюйте дефініцію "функція" в її загальнотеоретичному розумінні. 7. Які функції в суспільстві має виконувати філософія? 8. Які функції філософії є світоглядними, а які — методологічними? 9. Яке питання у світогляді особистості і суспільства вважається основним?
10. Яке з питань у філософії вважається основним? 11. Чи доступний для пізнання світ? 12. Що означають у філософії поняття "монізм", "дуалізм", "агностицизм", "плюралізм"? Тести до розділу І Тема 1 1. Філософія — це: а) світогляд; б) буденний світогляд; в) науковий світогляд; г) ядро світогляду; д) пізнавальний світогляд. 2. Які з цих типів світогляду є історичними: а) антропоморфний; б) соціоморфний; в) міфологічний; г) родоплемінний; д) релігійний; є) філософський? 3. Які ознаки є загальними, а які відмінними у релігійному а) об'єкт відображення; б) духовний світ людини; в) творчість; г) науковість; д) аргументованість; 4. Як з грецької мови перекладається термін "філософія": а) душа культури; б) любов до мудрості; в) вчення про мудрість; г) демократичний вибір? 5. Які з названих причин зумовлюють існування компонен а) релігійна філософія; б) традиції; в) незнання; г) недостатні знання; д) науково-технічний прогрес; є) техногенні катастрофи, війни? 6. Які з наведених суджень є філософськими: а) кожна людина повинна розуміти сенс свого життя; б) гравіметрія вивчає гравітаційне поле Землі; в) істина — відповідність знання дійсності? 7. Що найбільш властиве релігійному світогляду: а) доброта; б) знання; в) віра; г) мудрість? 8. За змістом світогляд є сукупністю поглядів, уявлень, пе а) природничо-наукових; б) економічних; в) юридичних;
Тести до розділу І г) політичних; д) біологічних; є) моральних; ж) естетичних; з) релігійних; і) філософських; к) селянських. 9. Формами вияву світогляду є: а) самосвідомість; б) участь у дискусіях; в) ціннісні орієнтації; г) читання творів; д) соціальні настанови. 10. Оцінки, обов'язкові для філософського світогляду, — це: а) системність; б) простота; в) абстрактність; г) логічна несуперечливість; д) наочність; є) максимальне узагальнення. 11. Основою релігійного світогляду є: а) здоровий глузд; б) теоретичне світорозуміння; в) здоровий глузд і теоретичне світорозуміння. 12. Який з історичних типів світогляду є головним у сучас а) філософський; б) релігійний; в) міфологічний? Тема 2 1. Чи існує основне питання філософії: а) так; б) існує у кількох варіантах; в) для філософії характерний плюралізм у визначенні її Тести до розділу І 2. Який філософський напрям заперечує пізнаванність а) матеріалізм; б) суб'єктивний ідеалізм; в) об'єктивний ідеалізм; г) агностицизм? 3. Яке з наведених суджень обґрунтовує ідеалістичний на а) ідеї мають відповідати речам; б) речі мають відповідати ідеям; в) має бути взаємна відповідність між ідеями та речами? 4. Визначте, які з наведених суджень є істинними: а) якщо думка істинна, то вона матеріалістична; б) якщо думка матеріалістична, то вона істинна; в) якщо думка ідеалістична, то вона помилкова; г) якщо думка помилкова, то вона ідеалістична; д) істинними чи помилковими можуть бути як матеріа 5. Що віддзеркалює предмет філософії: а) унікальність світу; б) загальність світу; в) упорядкованість світу? 6. Яким із наведених тверджень відповідає агностицизм: а) деякі речі ніколи не стануть об'єктами нашого пі б) процес пізнання нескінченний; в) всі наші знання є тільки гіпотезами і такими зали г) людина ніколи не зможе остаточно пізнати всі таєм д) всі наукові теорії неповні і не відображають особли є) сутність речей принципово непізнаванна; є) шляхи господні незвідані; ж) чим більше пізнаємо, тим менше знаємо? 7. Як співвідносяться філософія і наука:
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 1276; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |