КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософська концепція суспільства: можливі альтернативи
У Новий ч.ас, особливо в XVII—XVIII ст., значного поширення набула натуралістична концепція суспільного життя. Натуралізм (від слова паіига — природа) як філософський принцип вимагає пояснювати соціальні явища винятково дією природної закономірності: фізичної, географічної, біологічної тощо. Безумовно, історично такий підхід був відносно прогресивний, бо орієнтував дослідників на виявлення об'єктивних чинників історії, стимулював поширення природничих методів на дослідження суспільства, що, однак, не сприяло з'ясуванню специ- 2 Богданов А. А. Тектология: Всеобщая организационная наука: В 2 т.— М., 1989 —Кн. 1.— С. 69. фіки суспільного життя. Ш. Фур'є, наприклад, намагався створити «соціальну науку» на грунті всесвітнього тяжіння, тобто на основі вчення Ньютона. Натуралізм вищі форми буття зводив до нижчих, а людину — до рівня тільки природної істоти. Такий підхід характерний для всіх форм метафізичного матеріалізму. Головний недолік його полягає в нехтуванні якісною своєрідністю людини, в приниженні людської активності, у запереченні людської свободи. І справді, якщо суб'єкт розчиняється в об'єкті (природі), позбавляється своєї якісної визначеності, то це неминуче призводить до жорсткого включення поведінки людини у ланцюг природних причин і наслідків так, що свободній волі не залишається місця, а концепція соціальних подій неминуче набуває фаталістичного забарвлення. Наприклад, у філософії Томаса Гоббса свободі належить досить скромне місце; свобода для нього, як і взагалі для метафізичного матеріалізму, є чимось неістотним, випадковим. У своїй роботі «Про свободу і необхідність» Гоббс так і висловився: «Кожна добровільна дія є вимушеною», «всі дії необхідні» 3. Інший недолік натуралістичного підходу до суспільства полягає в уподібнюванні людини соціальному атому, а суспільства — механічному агрегату індивідів-атомів, замкнених лише на своїх власних інтересах. Механіцизм органічно випливає з натуралізму і як такий є теоретичним обгрунтуванням індивідуалізму, анархізму й егоїзму. Справді, ідея індивіда-атома з його невід'ємними правами спрямовувала соціальну думку на вироблення концепції «громадянського суспільства» і «договірної держави», але вона ж освячувала авторитетом законів природи культ користі, етику «розумного егоїзму», а головне — стверджувала теоретичну модель суспільства, в якому постійно точиться боротьба кожного проти всіх. Таке розуміння людини і соціального життя викликало критику вже на зорі капіталізму з боку представників утопічного комунізму. Згодом воно набуло художнього втілення у «Людській комедії» О. де Бальзака. Таким чином, натуралізм занадто матеріалістично трактує людину, виділяючи в ній лише природну субстанцію. Внаслідок цього людські зв'язки набувають винятково природного характеру. Суспільство визнається, але в ролі цементуючого начала виступає або користь (просвітителі XVII—XVIII ст.), або статева Любов (Л. Фейєрбах). І хоча постійно йдеться про індивіда, справжнього розуміння індивіда і суспільства бракує. І це зрозуміло: суспільство в натуралістичній філософії і соціології — лише німа загальність, яка об'єднує безліч індивідів лише 3 Гоббс Т. О свободе и необходимости//Соч.: В 2 т.—М., 1989.—Т. 1.-С. 597, 598. природними узами. Проте якщо це так, то кожен індивід, згідно з Гоббсом, у природному, досоціальному стані має право захищати свої інтереси будь-якими засобами. На відміну від Гоббса, який вважав, що природне право — це повна свобода робити все те, що найбільш підходить «в умовах війни всіх проти всіх», Д. Локк наполягав на тому, що повна свобода при природному праві обмежується рамками закону природи. «Природний стан, підкреслює Локк, знає закон природи, яким він керується і який є обов'язковим для кожного; і розум, який є цим законом, вчить всіх людей, які побажають з ним рахуватися, що оскільки всі люди рівні і незалежні, остільки жоден з них не повинен завдавати збитків життю, здоров'ю і власності іншого» 4. Справа в тому, що механістична тенденція Нового часу не була пануючою в усіх філософів. На погляди Локка справили значний вплив ідеї античного стоїцизму. Стоїки вважали, що природний закон діє і в природі, і в суспільстві, і в державі і саме він визначає природне право людей. В стоїцизмі природне право — це підстава для висновку щодо рівності всіх людей — вільних і рабів, чоловіків і жінок тощо. Ідеалізм відриває людину від природи, перетворюючи духовну сферу суспільного життя на самостійну субстанцію. Ідеалістичне розуміння історії виникає як результат абсолютизації духовного фактора в людському бутті. На практиці це означає дотримуватися просвітницького принципу: «Думки правлять світом». У принципі ідеалізм не заперечує об'єктивного чинника історії, але якщо з точки зору натуралізму розвиток суспільства визначається дією законів природи, то в ідеалізмі функцію творчого начала, соціального ватажка виконує або світовий розум (об'єктивний ідеалізм), або ж нічим не детермінована людська, насамперед духовно-вольова, активність (суб'єктивний ідеалізм). У першому випадку в філософію вноситься фаталізм (що має місце і в натуралістичному матеріалізмі), а в другому — обґрунтовується суто суб'єктивістське розуміння історії. Однак деякі ідеалістичні системи містили в собі позитивне начало в підході до людини і до історії (обгрунтування свободи суб'єкта, його творчої активності). Це передусім стосується кантіанства і російської релігйно-моральної філософії. Як би м.и не розуміли духовність, але ніхто не мислить її без моральності, а моральність передбачає наявність свободи. Духовно-моральною може бути лише вільна людина, а тому потрібно подолати вузькі рамки натуралізму, економічного ма- 4 Локк Д. Сочинения: В 3 т.— М., 1988.—Т. 3.—С. 264—265. теріалізму і технократизму і повернутися обличчям до гуманістичних цінностей. Це, в свою чергу, передбачає засвоєння всієї духовної традиції. Кант, наприклад, на відміну від просвітителів, принципово по-новому підійшов до обгрунтування соціального буття людини. Наївному оптимізмові натуралістичної етики з її центральним принципом користі (розумного егоїзму) він протиставив концепцію самоцінності людської особистості, а на перше місце серед постулатів практичного розуму поставив свободу. Людина як моральна істота не має потреби в жодних приманках або примушуванні, бо справжній моральний мотив породжується вільним болінням особистості. Кант наполягав на тому, щоб людина виконувала свій моральний обов'язок, не очікуючи компенсації ні в цьому, ні в іншому світі. Було б надто наївним не бачити негативних наслідків ідеалістичного розуміння суспільства. Головний з них — відрив слова від діла, теорії від практики, ідеалу від інтересу. Ідеалістичне розуміння історії в багатьох випадках небезпечне тим, що породжує соціальну міфологію і прирікає соціальні суб'єкти, які опинилися під владою ілюзій міфів, на гонитву за міражами. Ця ситуація, яку глибоко проаналізував Гегель у «Феноменології духу», стала об'єктом останньої книги письменника В. Ф. Тепдрякова «Замахи на міражі» (1986 р.). Коли ілюзорний символ володарює над буттям — чи то образ «світлого майбутнього», чи ідеального наукового знання, чи символ всемогутньої техніки, тоді обов'язково мету підмінює засіб, а мудрість — розум. Ми бачимо, як сучасна наука зблизилася з технікою і віддалилася від людини. Проте культуру робить живою моральність, а не культ науки і техніки, який спустошливо діє на культуру. Що ж стосується диктатури соціального ідеалу, відірваного від життя і навіть такого, що протистоїть йому, го наслідки панування в суспільній свідомості таких ідеалів-міра-жів занадто добре відомі людству XX століття. Ідея лише тоді добра, коли вона осяяна сенсом людського буття. Поза цією заданістю вона перетворюється на інтелектуальне божевілля. Отже, як натуралізм, який значною мірою розчиняє людину в природі, занадто заземляє її, так і ідеалізм, який відриває людину від природи і перетворює духовне начало в людині на самодостатню сутність, орієнтують на однобічне розуміння суспільства. § 3. Сучасна концепція суспільства У межах європейської соціології Нового часу було вироблено поняття «соціальний організм» (О. Конт). Цінність такого відкриття не викликає сумнівів, однак суспільство не зводиться до організму. В більш широкому, тобто не лише соціологічному, а й філософському плані, з позицій сучасної філософії людське суспільство є особливим видом об'єктивної реальності й особливим ступенем у космічному процесі. Суспільство — це єдиний, поки що відомий нам носій духовності. Суспільне життя — це найвища форма руху матерії, яка виникає на певному ступені саморозвитку матерії і має власну логіку буття. Останнє означає, що хоча суспільство — це жива система, тобто особливий вид життя на Землі, воно якісно відрізняється від інших живих систем, а тим більше неживих. По-перше, людина єдина на Землі уособлює єдність матерії і духу, а тому діяльність її одухотворена, передбачає наявність смислу і мети. Це означає, що продуктом людської діяльності є не лише матеріальні, а й духовні цінності (ноогенез), до того ж, роль їх з розвитком всесвітньої історії невпинно зростає. По-друге, поведінка тварин головним чином визначається біологічною програмою, тобто видовим досвідом. Закодований в генах, він передається завдяки спадковості. В суспільстві вирішальне значення має соціальне наслідування. Інформація від індивіда до індивіда і від покоління до покоління передається за допомогою знакових систем (мова, писемність тощо), тобто програм діяльності. Засвоєння цих програм і є соціалізацією нових поколінь людей, а набір програм діяльності — соціальною інформацією. По-третє, на відміну від біологічних популяцій людство за допомогою знарядь праці, техніки опосередковує своє ставлення до природи. На зміну знарядійній діяльності тварин та антропоїдів приходить матеріальне виробництво, за допомогою якого об'єкти природи перетворюються на об'єкти людських потреб. Результатом практично-перетворювальної, трудової діяльності стає створення «олюдненої» природи, тобто штучного середовища, в якому опредмечено людську працю. І якщо тіло людини виникло шляхом природної еволюції (антропогенез), то знаряддя і засоби праці — це продукт соціальної еволюції (техногенез). У цьому розумінні суспільство — це жива система, яка підтримує своє існування позабіологічними засобами, тобто механізмами культури, найважливішими з яких є здатність до праці, пізнання, мови, до моральних та естетичних оцінок. Каналами формування цих суто сапієнтних (людських) здібностей виступають виховання і навчання. По-четверте, людська діяльність має суспільний характер. Безумовно, спілкування і пов'язаний з ним розподіл функцій має місце і в тваринному світі, особливо у «соціальних комах» (мурашки, бджоли, терміти), але характер і спосіб стосунків не має нічого спільного з людською мовою і взагалі із соціумом. Досить ознайомитися з класичною працею Ч. Дарвіна, особливо з даними, що наведені в главі VIII («Інстинкт»), не говорячи вже про сучасні праці з зоопсихології та етології (наука про поведінку тварин), щоб переконатися в цьому. Людська діяльність — це спрямована активність індивідів і соціальних груп, яка має за мету задоволення суспільних потреб. Останні не збігаються з індивідуальними, а відбивають об'єктивні вимоги щодо нормального функціонування і розвитку соціальної системи в цілому. І до марксизму знали, що людина — це істота громадська, але марксизм зробив спробу з усієї сукупності суспільних відносин, тобто зв'язків між індивідами і соціальними групами, виділити головні, а саме — виробничі відносини. Слід зазначити, що таке розуміння історії не є монополією лише марксизму. Безумовно, класики марксизму в ряді своїх праць дали глибокий аналіз суспільства, але соціальна філософія їх (і особисто Маркса) не була вільною від помилок. Нам. тепер стає зрозумілим, що релятивістська (яка багато в чому йде від Гельвеція) концепція людини як сукупності інтеріоризо- -• ваних суспільних відносин стала теоретичним обгрунтуванням для експериментів з метою формування «нової людини». Філософська антропологія та еволюційна етика знову звертаються до ідеї родової сутності людини. Соціально наука накопичила значний матеріал, у світлі якого типологія суспільства лише за економічним критерієм здається малопереконливою. З'ясувалося, що дихотомічне розчленування суспільства на «матеріальний базис» і «надбудову» (особливо тепер, коли матеріальне виробництво стало фактично функцією науки) суперечить реальному станові суспільства, в якому «виробництво спілкування» і духовне виробництво часто-густо відіграють більш значну роль, ніж виробничі відносини. Абсолютизація виробничих відносин негативно позначається на духовній сфері суспільства. Духовний розвиток має не менше значення, ніж виробництво знарядь праці. Концепція «матеріальних» та «ідеологічних» стосунків безперечно не відповідає реаліям сьогодення. Крім того, у межах марксистської методології постійно має місце сповзання або до економічного матеріалізму, який ігнорує суб'єктивний фактор історії, або ж до волюнтаризму як прояву суб'єктивного ідеалізму, а це взагалі не в'яжеться зматеріалістичним розумінням історії. Діалектичний підхід до аналізу суспільства розходиться з економічним редукціонізмом, а тому сталося так, що у XX ст. найвидатніші досягнення в галузі соціальної науки та філософії історії відбулися поза марксизмом, у багатьох випадках ці досягнення спростовують марксистську парадигму. І все ж таки для свого часу соціально-філософська концепція К- Маркса та Ф. Енгельса була евристичною. У лаконічній та яскравій формі вона викладена К. Марксом у передмові «До критики політичної економії» (1859) і доповнена Ф. Енгельсом у його листах з історичного матеріалізму (90-ті роки). Те нове, що було сказане в XX ст. представниками пос/-марксизму і немарксистської філософії історії, зводиться до усвідомлення: а) багатофакторності соціального процесу; б) унікальності феномена людини, велич якої виявляється не лише в діянні, а й у спогляданні, пізнанні, в духовному дерзанні, у свободі; в) обмеження абсолютизацій передбачуваності соціальних подій; г) заперечення лінійної схеми розвитку всесвітньої історії; д) і визнання глибокого генетичного зв'язку людини і космосу. На зміну редукціоністській концепції, яка зводить духовне до матеріального, прийшло розуміння того, що в соціальному житті реалізується нерозривний зв'язок матеріального й ідеального, об'єктивного і суб'єктивного, предметного і духовного. Отже, з позицій сучасної соціальної філософії суспільство водночас виступає і об'єктом, і суб'єктом. Як об'єкт, тобто підсистема об'єктивної реальності, воно є частиною універсуму і набуває вигляду природничо-історичного процесу життєдіяльності людства, який відбиває єдність суспільства з природою. Проте як суб'єкт суспільство є результатом діяльності людей, їхньої матеріальної та духовної енергії і тому його можна зрозуміти як процес становлення людської сутності, який виражає відмінність суспільства і природи. Не можна зрозуміти специфіку суспільного без урахування такої двоїстості. Слід пам'ятати, що історія суспільства почалася не лише з виготовлення засобів праці, з матеріального виробництва, а й з «виробництва» інтелекту, з постановки людиною питань про природу світу. Об'єктивне і суб'єктивне в людській діяльності нерозривно поєднані і передбачають одне одного. Це поєднання реалізується на практиці, бо об'єктивність — перша характеристика її. Об'єктивне не є синонімом матеріального об'єктивними в суспільстві є не лише матеріальні, а й духовно практичні відносини. Так само суб'єктивне не рівнозначне ідеальному, оскільки людина і людство є носіями всіх типів відносин, а не лише духовно-ідеальних. Тому практика обов'язково містить у собі суб'єктивний момент. Суб'єктивність практики полягає в наявності цілей, які об'єктивуються, втілюються у практичній діяльності. І якщо у матеріально-виробничій діяльності рух йде від об'єктивного до суб'єктивного, то в соціально-історичній практиці навпаки — від суб'єктивного (громадська свідомість) до об'єктивного (соціальна діяльність, ідеологічні відносини). Цей процес постійного переходу суб'єктивного в об'єктивне і навпаки мовою філософії називають опред-мечуванням і розпредмечуванням. У цілому співвідношення суспільної свідомості і суспільного буття не є прямолінійним. Внаслідок взаємовпливу соціальні феномени несуть у собі характеристики як об'єктивного, так і суб'єктивного, тобто є духовно-практичними. Духовне не зводиться до свідомості, воно ширше за неї. Це синтетична форма суб'єктивного буття. З давніх часів до світу духовності відносили не лише пізнавальну пристрасть, а й перш за все зосередженість людини на пошуках правди життя, інакше кажучи — прагнення до мудрості. «Саме в мудрості реалізується єднання теорії і практики, синтез усіх духовних потенцій, збіг істини, добра, краси» 5. Примітивний матеріалізм виводить свідомість безпосередньо з діяльності мозку, а суспільну свідомість — з матеріальних чинників соціального буття. Первинність громадського буття людей — факт безперечний, але так само безперечно й інше: цей висновок є лише азбукою діалектико-матеріалістичного розуміння історії. Маркс та Енгельс не раз, особливо наприкінці життя, попереджували про це своїх завзятих, але метафізично мислячих послідовників. Первинність виробничих відносин очевидна, але лише у значенні потреби їх для підтримки процесу життєдіяльності, а не абсолютного пріоритету, бо не хлібом єдиним жива людина. Співвідношення суспільного буття і суспільної свідомості не є застиглим, раз і назавжди даним. З ходом світової історії воно має тенденцію до ускладнення, що стало помітним у наш час. Орієнтація на наукоємні види виробництва, на формування продуктивного мислення і реалізацію у повному обсязі людського фактора є не що інше, як усвідомлення сучасних реалій, зокрема зростаючого впливу духовного фактора в розвитку продуктивних сил. Технологічний спосіб виробництва в наш час не функціонуватиме без освіченого, творчо мислячого і діючого робітника. У перспективі, якщо вдасться подолати форми соціального відчуження, залежність між об'єктивним і суб'єк- 5 Гульіга А. В. Принципи зстетики — М, 1987,— С. 214. тивним, матеріальним і духовним у громадському житті буде ще тіснішою, але водночас і гармонійною. Таке суспільство В. І. Вернадський назвав «ноосферою».
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 1144; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |